Uit de hand gelopen mok en slechte vacht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Uit de hand gelopen mok en slechte vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 21:38

Die van mij is mega opgeknapt met medicatie.
Eerste twee weken heeft ze wel heel erg veel gedronken en geplast, daarna was het weer normaal en ze is echt veel beter in haar vel gaan zitten.
Had haar volledig afgeschreven qua rijden en zo, maar een half jaar na de diagnose zat ik er weer op!

Hopelijk bij jou dezelfde ervaring.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 22:45

Mooi dat er een diagnose is. Niet leuk maar het is niet anders.
De opbouw kan en mag wat langzamer, want zo ontzettend hoog is de uitslag niet. Mijn shet viel door de mand en had 144 pg/ml.
Het is goed om te zorgen dat hij zo min mogelijk last krijgt van bijwerkingen. Het valt niet te voorspellen in hoeverre je paard een snelle opbouw verdraagt, en ik zou het kwart tablet 2 weken geven, en daarna ophogen naar een halve. Dan heeft zijn metabolisme tijd om te wennen.
Bij een te snelle opbouw krijgen sommige paarden last van de bijwerkingen en stoppen met eten, worden suf of zelfs apatisch. Dat is vervelender dan rustig opbouwen.
Haast heeft immers geen zin; ze komen nooit meer van de pergolide af.
Overigens is het zaak om naar het paard te kijken, en niet blind op de uitslag van het volgende bloedonderzoek af te gaan. Je ziet en merkt na verloop van tijd wel dat ze weer lekkerder in hun vel komen te zitten. Dat kan een paar weken tot maanden duren.
Het boek van Remco is inderdaad een aanrader.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 22:51

Toch fijn om te weten wat de oorzaak is! Mijn Shetlander heeft ook ppid, al jaren bekend, en hij ziet er wat ouder uit, maar gaat nog steeds als een trein hoor :)

Ik doe trouwens zelf de pillen in lege capsules, enige manier die werkt voor hem, maar er is een goed ppid topic op bokt

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 23:35

Lindsey_99 schreef:
Mooi dat er een diagnose is. Niet leuk maar het is niet anders.
De opbouw kan en mag wat langzamer, want zo ontzettend hoog is de uitslag niet. Mijn shet viel door de mand en had 144 pg/ml.
Het is goed om te zorgen dat hij zo min mogelijk last krijgt van bijwerkingen. Het valt niet te voorspellen in hoeverre je paard een snelle opbouw verdraagt, en ik zou het kwart tablet 2 weken geven, en daarna ophogen naar een halve. Dan heeft zijn metabolisme tijd om te wennen.
Bij een te snelle opbouw krijgen sommige paarden last van de bijwerkingen en stoppen met eten, worden suf of zelfs apatisch. Dat is vervelender dan rustig opbouwen.
Haast heeft immers geen zin; ze komen nooit meer van de pergolide af.
Overigens is het zaak om naar het paard te kijken, en niet blind op de uitslag van het volgende bloedonderzoek af te gaan. Je ziet en merkt na verloop van tijd wel dat ze weer lekkerder in hun vel komen te zitten. Dat kan een paar weken tot maanden duren.
Het boek van Remco is inderdaad een aanrader.

Ik dacht er zelf ook aan om 2 pilletjes te kwarten (dus 8 dagen ipv 4). Maar dit advies ga ik zeker volgen. Inderdaad te langzaam kan eigenlijk niet en is sowieso beter dan te snel. Dus dan ga ik 4 pilletjes kwarten. Hij heeft vanavond z’n kwartje in een appeltje gewoon weggewerkt dus dat is fijn.
Hoop dat het goed met hem gaat nu. Ik ga morgenvroeg gelijk weer kijken :(:) , maak me heel erg zorgen om hem.

Het boek heb ik besteld.

Allemaal nogmaals bedankt voor de adviezen en het meeleven, ik voel me er echt door gesteund.

Elisa2

Re: Uit de hand gelopen mok en slechte vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 08:22

Fijn dat je duidelijkheid hebt over de PPID.

Ze kunnen inderdaad heel erg opknappen van de medicatie. Succes met het opbouwen!

Geennaamdddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 22:42

Behandelen met jodium wash en insmeren met honingzalf. Losse korsten eraf halen. Geen natte ondergrond