Paard heeft wondje in mondhoek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 11:18

Isjlanders5 schreef:
Elisa2 schreef:
Nee hoor, omdat de ringen glijden komen er geen velletjes tussen en inderdaad zijn deze iets anders bevestigd.

Ik denk dat dit paard ieder bit fijner vind dan degene waarvan hij kapotte mondhoeken krijgt. ;)

Mijn paard is mega blij nu hoor en ik heb de hoefsmid er naar laten kijken. Die zegt dat het bit top zit maar dat we er even een zalfje op moeten smeren met 1 dag rust is het over!

Met een dag rust over, volgens de hoefsmid? >;) Beeld je eens in dat je zulke wonden op je voeten hebt van niet passende schoenen. Die zijn ook niet in een dag rust over, en je kunt je ook wel voorstellen wat er gebeurt als je daarna weer die schoenen gaat dragen! Denk niet dat je daar 'mega blij' van wordt. :n

Je moet echt ervoor zorgen dat de wondjes volledig helen (dus als dat betekent dat je je wedstrijd mist omdat je die niet bitloos kunt rijden, dan is dat zo) en dat je daarna (!) op zoek gaat naar een setup die geen open plekken geeft. We helpen eigenhandig de paardensport om zeep als we zo met dierenwelzijn omgaan en vrolijk op internet blijven verkondigen dat paarden zo lekker lopen op bitten waar ze open plekken van krijgen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 11:27

Nu al een bit terug in zou ik zeker niet doen.
Eerst moet het wondje helemaal weg zijn.

Watertrens zou ik ook niet aanbevelen bijpaarden met wondjes.
Al komt het hier nu niet van de bitring omdat het aan de binnenkant zit.

Wat ik eerder al aangaf, hoe breed is dat tussenstukje?
Echt veel bitten met een veel te brede variant in het midden.

En kijken of de neusriem niet net daar de lip tegen het bit klemt en zo de wondjes ontstaan

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 11:35

Wel dus, watertrens komen ze veel eerder tussen en gebruik ik dus ook enkelt met bitringen[/quote]

Lees dat ze dat schrijven inderdaad, heb het echt nog nooit meegemaakt en juist wel met bustrens. Zo zie je maar weer..

Een goed passend bit is het belangrijkste, welke dat dan ook is.

Ts, ik zou ook liever wat langer wachten voor de zekerheid. Het is ook erg warm om te rijden. Als het net geheeld is ligt het ook weer makkelijker open en zo krijg je ook geen goed beeld of het nu wel of niet door het bit komt.[/quote]

Ho rustig aan haha jullie kennen mij en me paard niet nu niet zeggen dat ik niet goed voor het dierenwelzijn ben? Dat is echt niet fijn….

Ik geef heel erg om mijn paard en ik let er ook op. Ik zeg niet dat ik die wedstrijd belangrijker vind als hem hè maar als ik die wedstrijd wel kan rijden ga ik hem rijden als het niet kan is het pech

Ik ga doen wat mij het beste lijkt! Het is niet een opgefokt dressuur paard of iets he het is een IJslander dus ik ga bitloos gewoon proberen en iedere dag controleren.

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 11:38

_San87_ schreef:
Hoe heb je de neusriem zitten, TS? Zit die wellicht te strak waardoor de wang/lip langs de tanden schuurt?

Het wondje lijkt vrij vooraan aan de binnenkant te zitten.

De neus riem zit goed. Op het loste gaatje! De wondjes zitten aan de binnenkant op de onder lip

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Paard heeft wondje in mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 11:41

Klinkt ook niet meteen als een plek waar het bit komt, wanneer het goed past. Heeft hij scherpe planten gegeten, distels oid?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 11:45

https://www.bittenshop.nl/Pasvorm-van-e ... broken-bit

Dit bedoelde ik met de breedte van het tussenstukje
Hier leggen ze dat mooi uit.

Citaat:
Bij een dubbelgebroken bit is het echter niet meteen te zien of het tussenstukje ook de juiste maat heeft. Een te groot tussenstukje kan tijdens het rijden wat schuiven waardoor de kans bestaat dat de lippen aan de binnenkant van de mondhoeken klem komen te zitten in het scharnierpuntje. Hierdoor ontstaan pijnlijke wondjes die pas zichtbaar zijn als je de mond van je paard duidelijk opendoet en de lippen wat uit elkaar haalt.

Dus niet de dikte, maar de breedte.

En echt veel merken hebben dat breeeed

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 11:48

Wat Different en DP aangeven:
Vaak is bij een dubbelgebroken bit het tussenstukje te breed. Per paard verschilt het hoeveel vel/vlees de mondhoek heeft; hoever de mondhoek naar binnen vouwt en tegen het middelste stukje aan kan komen. Vaak meten we het bit aan de buitenkant en controleren we de ruimte m.b.t. de tong etc. etc. Maar bij dubbelgebroken bit is de hoeveelheid vlees van de mondhoek echt belangrijk om na te gaan.

Edit: DP geeft het aan..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 12:01

DuoPenotti schreef:

Citaat:
Bij een dubbelgebroken bit is het echter niet meteen te zien of het tussenstukje ook de juiste maat heeft. Een te groot tussenstukje kan tijdens het rijden wat schuiven waardoor de kans bestaat dat de lippen aan de binnenkant van de mondhoeken klem komen te zitten in het scharnierpuntje. Hierdoor ontstaan pijnlijke wondjes die pas zichtbaar zijn als je de mond van je paard duidelijk opendoet en de lippen wat uit elkaar haalt.

Ja, dat is wel zo idd. Die tussenstukjes zijn zo 3 cm breed, als t niet meer is.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 12:09

Nu wordt er nagenoeg alleen gesproken over een bit als oorzaak, maar zou het niet kunnen zijn dat je IJslander op een ander stukje gras gezet is ivm de droogte of dat tussen de grasjes wat droge stengelige kruiden zijn gaan groeien die hij gegeten heeft en dat daardoor de binnenkant van de lip wat geschaafd is?

Heb je al in de wei gekeken of er eens bij gezeten wat hij op een middag allemaal naar binnen werkt?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 12:14

Ik snap werkelijk niet dat je al een bit in de mond wil stoppen terwijl er wondjes zitten. Geef die mond ff de tijd om te genezen...om maar niks te zeggen over het rijden bij deze temperaturen... :roll:

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 12:20

Cinnepin schreef:
Ik snap werkelijk niet dat je al een bit in de mond wil stoppen terwijl er wondjes zitten. Geef die mond ff de tijd om te genezen...om maar niks te zeggen over het rijden bij deze temperaturen... :roll:

Dat zeg ik helemaal niet??? En wat dacht je van gisteren: 6 uur de wekker 7 uur zat ik der op 1,5 uur buiten gereden was heerlijk en nog maar 18 graden….

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 12:22

Taucha schreef:
Nu wordt er nagenoeg alleen gesproken over een bit als oorzaak, maar zou het niet kunnen zijn dat je IJslander op een ander stukje gras gezet is ivm de droogte of dat tussen de grasjes wat droge stengelige kruiden zijn gaan groeien die hij gegeten heeft en dat daardoor de binnenkant van de lip wat geschaafd is?

Heb je al in de wei gekeken of er eens bij gezeten wat hij op een middag allemaal naar binnen werkt?

Ze staan niet op de wei wegens dat er langs de kant een plant staat die ik niet vertrouw dus die moet ik nog weg halen. Het is puur gras en we hebben een eetbare heg voor paarden het zal dan eerder in het hooi zitten geen idee

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 12:24

DuoPenotti schreef:

Citaat:

Zeker een interessant stuk! Ik weet de breedte stiekem niet ik zal het is opmeten

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 12:25

KiKiDo schreef:
Wat Different en DP aangeven:
Vaak is bij een dubbelgebroken bit het tussenstukje te breed. Per paard verschilt het hoeveel vel/vlees de mondhoek heeft; hoever de mondhoek naar binnen vouwt en tegen het middelste stukje aan kan komen. Vaak meten we het bit aan de buitenkant en controleren we de ruimte m.b.t. de tong etc. etc. Maar bij dubbelgebroken bit is de hoeveelheid vlees van de mondhoek echt belangrijk om na te gaan.

Edit: DP geeft het aan..

Maar kan niet dan in allebei de mondhoeken het zelfde?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 12:27

Deze neusriemen zitten vaker niet dan wel mooi bij het bit. Drukken omhoog of er juist tegen aan. Dat komt echt heel precies. In beweging kan het er ook tegen aan stoten, naar boven of dus er drukkend tegen aan. Dus ook de neusriem zou ik vervangen om uit te sluiten.

Zou wel mooi zijn als het met een zalfje in 1 dag is opgelost. Dan wil ik dat zalfje ook errug graag hebben.
En dit is natuurlijk sarcastisch, iets kan niet zo snel genezen. Wel verbeteren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 12:28

Ja juist wel.
want dat tussenstukje als dat te breed is raakt dat aan beide kanten de lippen.
Juist aan de binnenkant.

Cioccolato schreef:
Deze neusriemen zitten vaker niet dan wel mooi bij het bit. Drukken omhoog of er juist tegen aan. Dat komt echt heel precies. In beweging kan het er ook tegen aan stoten, naar boven of dus er drukkend tegen aan. Dus ook de neusriem zou ik vervangen om uit te sluiten.

Zou wel mooi zijn als het met een zalfje in 1 dag is opgelost. Dan wil ik dat zalfje ook errug graag hebben.
En dit is natuurlijk sarcastisch, iets kan niet zo snel genezen. Wel verbeteren.

:j

neusriem aflaten om daar achter te komen.

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 12:29

Ja, dat is wel zo idd. Die tussenstukjes zijn zo 3 cm breed, als t niet meer is.[/quote]

Ja inderdaad iets minder wel hoor 2,5

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 13:09

Ik vind vooral je hoofdstel niet zo mooi passen. De bakstukken liggen wel erg dicht langs het oog en de gespen zitten heel hoog op een punt waar veel zenuwen lopen. En de afstelling van lage neusriem en bit komt inderdaad heel precies want dat is wel een optoming waarvan je snel wondjes krijgt als het net niet klopt. Dat geeft dan een soort domino effect, bakstukken die misschien net teveel bewegen, neusriem die mogelijk een fractie anders mag en tot slot bij een bustrens echt regelmatig controleren of er geen speling op zit want dan komen er wel velletjes tussen en sommige merken slijten wat sneller dan een ander. Tussenstukje van het bit was al benoemd maar kan ook zeker een oorzaak zijn. Kortom ik zou alles even laten dubbel checken en geen zorgen, wondjes zijn inderdaad heel snel genezen hoor.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 13:11

Het tussenstukje meten is leuk, maar je moet het echt ín de mond bekijken.
De onderkaak is ook een stuk smaller dan de bovenkaak waardoor er ook vaak problemen zijn met de scharnierpunten/tongrand/lagen en dus mondhoeken/lippen aan de binnenkant.
Het tussenstukje moet zo klein zijn dat het echt op de tong ligt, en bij een hulp aan 1 teugel daar ook blijft en niet al aan de zijkant van de tong komt.

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 15:20

0000 schreef:
Ik vind vooral je hoofdstel niet zo mooi passen. De bakstukken liggen wel erg dicht langs het oog en de gespen zitten heel hoog op een punt waar veel zenuwen lopen. En de afstelling van lage neusriem en bit komt inderdaad heel precies want dat is wel een optoming waarvan je snel wondjes krijgt als het net niet klopt. Dat geeft dan een soort domino effect, bakstukken die misschien net teveel bewegen, neusriem die mogelijk een fractie anders mag en tot slot bij een bustrens echt regelmatig controleren of er geen speling op zit want dan komen er wel velletjes tussen en sommige merken slijten wat sneller dan een ander. Tussenstukje van het bit was al benoemd maar kan ook zeker een oorzaak zijn. Kortom ik zou alles even laten dubbel checken en geen zorgen, wondjes zijn inderdaad heel snel genezen hoor.

Dat zal ik doen maar ik heb er niet veel verstand van eigenlijk althans ik ben niet professioneel. Misschien kan ik het vragen aan mijn trainster of de zadel passer misschien?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 15:32

Er zijn speciale hoofdstelfitters. Nu is dat geen beschermde term, dus je kan nog steeds een kwakzalver treffen, maar die hebben zich meestal wel meer verdiept er in.

Je wilt bijvoorbeeld dat de jukbeenderen vrij blijven. Bij jouw paard loopt het bakstuk van de neusriem over het jukbeen. Waarschijnlijk is het stuk neusriem dat over de neus heen loopt aan de korte kant voor die paard. Maar ik moet ook zeggen dat de lage neusriemen wel vaker niet helemaal 'logisch' zitten. De ring zit namelijk wel 'tegen' de bitring aan en bij een grotere neusriem, zou die ring dus ook verder naar achteren komen en zou het 'sperriem' gedeelte dus ik een rare bocht om het bit heen moeten.
Het kan echter ook (deels) zijn dat je kopstuk te ver voren zit (mogelijk te kleine frontriem?), maar daar lijkt het niet direct op op de deze foto's.

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 18:07

Bowo schreef:
Er zijn speciale hoofdstelfitters. Nu is dat geen beschermde term, dus je kan nog steeds een kwakzalver treffen, maar die hebben zich meestal wel meer verdiept er in.

Je wilt bijvoorbeeld dat de jukbeenderen vrij blijven. Bij jouw paard loopt het bakstuk van de neusriem over het jukbeen. Waarschijnlijk is het stuk neusriem dat over de neus heen loopt aan de korte kant voor die paard. Maar ik moet ook zeggen dat de lage neusriemen wel vaker niet helemaal 'logisch' zitten. De ring zit namelijk wel 'tegen' de bitring aan en bij een grotere neusriem, zou die ring dus ook verder naar achteren komen en zou het 'sperriem' gedeelte dus ik een rare bocht om het bit heen moeten.
Het kan echter ook (deels) zijn dat je kopstuk te ver voren zit (mogelijk te kleine frontriem?), maar daar lijkt het niet direct op op de deze foto's.

Ik zal er is naar kijken. Dankjewel

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 18:07

different1 schreef:
Het tussenstukje meten is leuk, maar je moet het echt ín de mond bekijken.
De onderkaak is ook een stuk smaller dan de bovenkaak waardoor er ook vaak problemen zijn met de scharnierpunten/tongrand/lagen en dus mondhoeken/lippen aan de binnenkant.
Het tussenstukje moet zo klein zijn dat het echt op de tong ligt, en bij een hulp aan 1 teugel daar ook blijft en niet al aan de zijkant van de tong komt.

Zal wel maar hoe moet ik dat controleren?

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 18:09

Cioccolato schreef:

:j

Ik ga morgen is kijken hihi

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 14:39

Elisa2 schreef:
Nee hoor, omdat de ringen glijden komen er geen velletjes tussen en inderdaad zijn deze iets anders bevestigd.

Ik denk dat dit paard ieder bit fijner vind dan degene waarvan hij kapotte mondhoeken krijgt. ;)

Mijn paard heeft heel snel kapotte mondhoeken met een watertrens en nooit met een bustrens.

Zit dan echt in de mondhoeken en niet zoals hier aan de binnenkant. Dus een watertrens kan ook voor problemen zorgen. Het is echt naar het paard kijken. Een ander paard rij ik gewoon op een dubbelgebroken watertrens.