Paard met verbranden ogen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 16:51

Bowo schreef:
Dubbel creme paarden (cremello, smokey cream, perlino) hebben een roze/lichte huid. Bonte paarden hebben onder hun witte vlekken ook rozehuid, maar onder de andere niet (tenzij dat ook iets van dubbel creme is). Vast nog wel een aantal meer, maar dit zijn denk ik de meest voorkomende.

Jouw paard zal dus ook stukken donkere huid moeten hebben gehad, of het was niet daadwerkelijk een bonte.

Die had overal roze huid onder.Gedeeltelijk was zijn vacht wit ,en verder roodschimmel\stekelharige vlekken, dus voskleurige en witte haren gemengd in die vlekken. Wel voskleurige oren op zijn verder witte hoofd.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 16:52

anjali schreef:
Bowo schreef:
Dubbel creme paarden (cremello, smokey cream, perlino) hebben een roze/lichte huid. Bonte paarden hebben onder hun witte vlekken ook rozehuid, maar onder de andere niet (tenzij dat ook iets van dubbel creme is). Vast nog wel een aantal meer, maar dit zijn denk ik de meest voorkomende.

Jouw paard zal dus ook stukken donkere huid moeten hebben gehad, of het was niet daadwerkelijk een bonte.

Die had overal roze huid onder.Gedeeltelijk was zijn vacht wit ,en verder roodschimmel\stekelharige vlekken, dus voskleurige en witte haren gemengd in die vlekken. Wel voskleurige oren op zijn verder witte hoofd.

Dan hoogstwaarschijnlijk een bonte met extreem veel wit.
Waarschijnlijk onder de oren donkere huid.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 21:31

Zijn vandaag weer geweest. Kort samengevat; Dit keer was de eigenaar er. Herstel duurt langer, over 20 dgn moeten de ogen weer in orde zijn. Dierenarts is erbij geweest, hier is ook verslag van en het paard wordt pas verkocht wanneer hij genezen is en krijgt dan een keuring hoe ik het begreep.

De foto is iets wazig helaas, maar wellicht krijgen jullie er een beter beeld bij nu? Het zou dus geen ziekte zijn en volledig moeten herstellen. Huid rondom de ogen ziet er nu rustiger uit.

Afbeelding

Femke_Tweety

Re: Paard met verbranden ogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 21:35

Typisch blauwe waas die je bij maanblindheid ziet.

Ik zou heel voorzichtig zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 21:35

Dan ene oog ziet blauw/wit waas zo op de foto. Of er is iets met de foto of dat oog is blind/c.q. infectie.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 21:39

TS ik zou geen problemen of onzekerheden op je kap nemen.
Paarden houden kost al geld genoeg en problemen komen vanzelf wel helaas.

Zoek gewoon even verder naar een ander leuk paard.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 21:42

Lijkt me echt heel sterk dat die waas in het oog zometeen compleet verdwenen is.
Hoe noemt de dierenarts deze aandoening?

Ik zou ook verder kijken naar een ander paard. Dit is best een risico.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 21:43

Femke_Tweety schreef:
Typisch blauwe waas die je bij maanblindheid ziet.

Ik zou heel voorzichtig zijn.

Toch wel he.

@tamary De foto is wel wazig, maar het oog en dus de kleur zijn wel zoals je ze echt ziet helaas..

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 21:47

Cayenne schreef:
Lijkt me echt heel sterk dat die waas in het oog zometeen compleet verdwenen is.
Hoe noemt de dierenarts deze aandoening?

Ik zou ook verder kijken naar een ander paard. Dit is best een risico.

Ik heb de dierenarts nog niet gesproken. Ik spreek zelf de taal (nog) niet, mijn vriend wel die gaat mee voor vertaling etc. We hebben voor nu afgesproken om over 20 dgn nog eens te gaan kijken/beoordelen. Mocht de blauwe waas dan echt weg zijn, dan willen we alsnog de verklaring/keuring/gesprek etc met de dierenarts voor de zekerheid. Anders vrees ik dat ik het er toch bij moet laten hoe jammer ook. Vind het er ook te dik bovenop liggen dat hier meer aan de hand is. Zeker niet ten nadelen van de eigenaar, want hij lijkt het goed met zn paarden voor te hebben en zoals ik al zei; in deze staat verkoopt hij hem ook niet. :)

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 06:17

Begin er nou niet aan.. Uveïtis is echt niet grappig en super pijnlijk voor een paard. Die van mij heeft er een operatie voor gehad dit jaar, maar zelfs ondanks dat heeft hij deze week een nieuwe aanval gekregen.
[PW] Maanblindheid, vitrectomie en herstel

Bij dit paard wordt het niet eens (goed) behandeld. Dat gaat voor onherstelbare schade van het oog zorgen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:35

Mijn hengst had ooit zijn oog ernstig beschadigd. Hierbij kwam ook tijdelijk een blauwe waas.
Dit is na weken smeren volledig verdwenen.

Sommige zijn op afstand wel erg stellig dat het maanblindheid is. Ik zou vertrouwen op het oordeel van de dierenarts.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 19:34

Dezelfde dierenarts die eerder zei dat het 2 weken zou duren en nu nog 20 dagen?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 20:41

Amado schreef:
Dezelfde dierenarts die eerder zei dat het 2 weken zou duren en nu nog 20 dagen?

Dierenartsen hebben ook geen glazen bol hoor.
Soms doet het ene paard er nu eenmaal langer over dan een ander.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 21:24

Amado schreef:
Begin er nou niet aan.. Uveïtis is echt niet grappig en super pijnlijk voor een paard. Die van mij heeft er een operatie voor gehad dit jaar, maar zelfs ondanks dat heeft hij deze week een nieuwe aanval gekregen.
[PW] Maanblindheid, vitrectomie en herstel

Bij dit paard wordt het niet eens (goed) behandeld. Dat gaat voor onherstelbare schade van het oog zorgen.

Het zou op dit moment gezalfd worden bij dit paard. Terugkomend op je vraag of dit dezelfde dierenarts betreft. De vorige keer sprak ik de dame die daar de paarden traint, wellicht zit daar wat miscommunicatie? Zij had het inderdaad over 2 weken, nu hebben we de eigenaar van de stal gesproken en hij geeft echt aan 20 dgn. Aangezien wij geen haast hebben met de koop willen we toch nog een poging wagen over een aantal weken. Anders wordt het alsnog verder zoeken.
Je topic ga ik even goed doornemen, lijkt er inderdaad verdacht veel op, ontzettend vervelend trouwens.

@Pareltjes Bij een oog? Dit paard heeft het nl wel bij beide ogen helaas..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 21:29

Heeft hij die blauwe waas aan beide ogen?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 07:39

@-Mir

Ja aan 1 oog. En het probleem was onstaan doordat hij ergens tegenaan was gelopen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 08:24

Maar die 2 weken is voorbij toch die eerst gezegd was en nu zegt de eigenaar van de stal 20 dagen maar dat is dan vanaf nu gereken nog opnieuw weer 20 dagen? Of gerekend vanaf de vorige keer dat je er was?

Nou ja ik zou allang een deurtje verder gaan. Dit lijkt me helemaal geen zuivere koffie. Sneu voor het paardje maar ik denk dat je jezelf een hoop verdriet bespaart door deze te laten staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 09:11

Ik zie geen kwaad in over 20 dagen weer kijken, als de waas zo duidelijk is dan kun je zelf goed zien of deze dan weg is of niet en dan heb je je antwoord.

Wel een mooi koppie, ik snap dat het je aanspreekt.