Schimmel met melanomen, wanneer trek je aan de bel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:29

Ik snap je gevoel hierin zo goed. Een paard met melanomen voelt als een tijdbom.
Ik moet heel eerlijk zijn dat ik het bij jouw paard zo onder de staart nog reuze vind meevallen.

Mijn merrie had ze al op vrij jonge leeftijd. Ik moest haar toen ze 10 was met bitloos hoofdstel rijden omdat haar lippen misvormd waren.

Ik heb haar 2 jaar terug laten inslapen omdat de melanomen open bleef gaan, smetplekken in plooien, de laatste mestbal steeds bleef hangen. Ze was toen 19. Het schoonmaken elke dag was pijnlijk en voor mij was het toen genoeg. Ook de angst voor inwendig knappen.
Ze heeft dus wel echt jaren geleefd met misvormde anus en vulva (en nog meer plekken) zonder ernstige klachten, maar het is heel vreemd om te wachten tot het te erg wordt eigenlijk.

In jouw geval, als ik zo alleen van je foto’s uit ga. Zou ik durven zeggen, blijf voorlopig maar schoonmaken. Als hij op deze manier 22 is en ze niet explosief groeien verder, heb je grote kans dat hij het een tijd kan volhouden hiermee. De open melanoom moet uiteindelijk wel rustig worden natuurlijk en niet groter.

Ik zet een foto van mijn merrie ter vergelijking in een spoiler. Je kan het slecht zien misschien, maar in de plooi waar haar staart begint zat echt een hele diepe open plek. Kon mijn vingers naar binnen steken. Helaas heelde dit niet meer en was voor mij de grens daar bereikt.

Spoiler:
Afbeelding

Na het wassen.
Spoiler:
Afbeelding

En om mijzelf even te verdedigen, vroeger werd er nog gezegd, zitten laten en niet aankomen. Dus dat heb ik braaf gedaan. Op haar leeftijd had ik achteraf gewoon moeten opereren bij bijv Equitom.
Hier kwam ik te laat achter helaas. Ze is dus maar 19 geworden.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:07

Een paar weken terug leek hij niet zo zichzelf, maar na een kleine week was dat weer normaal.
Dus we hebben het idee dat hij er voor alsnog geen last van heeft. Maar zoals gezegd, hij toont pijn/ongemak niet snel weten we inmiddels na vaststelling EORTH en flinke koliek enkele jaren terug.
Ik hoop vooral dat het zodra het warmer wordt, er geen ontstekingen e.d. gaan ontstaan.

Dank voor het delen Lovance. In de vouw tussen de twee grootste melanomen leek hij ook smetplekken te ontwikkelen, maar die vouw wordt steeds meer opgevuld en nu met het schoonmaken gaat het steeds beter.
En zie dit a.u.b. niet als een aanval want ik weet zeker dat je met alle goede bedoelingen hebt gehandeld en jouw paard was een stuk jonger, maar zo ver wil ik het nooit laten komen.
Gelukkig staan mijn dierenarts en ik er hetzelfde in dus als ik de keuze zou maken tot inslapen om pijn te voorkomen doordat het wondje erger wordt of hetzelfde blijft richting de lente/zomer dan zal hij me daar in niet proberen te doen veranderen van gedachten.