Paard heeft flinke bult op bil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dwyne

Re: Paard heeft flinke bult op bil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 13:12

Hier ook een paard gehad met hematoom zo groot als een fikse watermeloen. Alleen dan op de boeg/borst. Trap gehad vermoedelijk want zat ook beetje hoefadruk in. Dit moest toen echt 14 dagen 'rijpen' en wachten tot bloeden intern gestopt was voor we het eventueel konden open maken. In de tussentijd mocht ik smeren met een creme (hirudoid oid) om de boel te helpen rijpen. Uiteindelijk hebben we 2 kleine gaatjes gemaakt na 14 dagen en zo alles kunnen draineren en spoelen. Kwam hier zowel bloed als kaasachtige substantie uit wat het lichaam niet weggewerkt kreeg zelf. Het is super goed hersteld en er is niets meer van te zien. Duurde wel een tijd voor de huid weer goed vast aan de spierlagen eronder zat maar paard heeft er niets aan over gehouden. Wel paar keer fysio erbij gehad erna om der spieren weer in balans te krijgen want ze was wel iets anders gaan belasten door die bult.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 14:43

Hetzelfde gehad na een reactie op een steek van een insect. De bult werd ook enorm. Mijn Dierenarts zei ook afwachten, eventueel een beetje koelen met water als het warm is, misschien laten openmaken en haar temperatuur in de gaten houden. Uiteindelijk heeft het lichaam het zelf opgelost. Ze heeft daar altijd een extra stukje huid gehad.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 15:52

Hier ook een keer een hematoom gehad ter hoogte van de overgang buik/lies. Was ook een joekel van een bult. Moest inderdaad eerst 14 dagen wachten want mocht niet zo maar open gemaakt worden. Zie alle eerdere redenen al.
Is uiteindelijk helemaal zelf weggegaan maar dat heeft echt wel een tijdje geduurd.
Lijkt mij ook positief dat ze niet meer zo kreupel loopt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 15:59

Heftig! Mijn paard had ook een hematoom op haar bil, ik moest traumeel gebruiken van de dierenarts.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 16:08

Zal straks als ik op stal ben even kijken hoe die zalf heet.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-25 16:50

Nieuwe dag, nieuwe billenfoto’s:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor mijn gevoel bestaat de bult uit een combinatie van vocht en bloed omdat hij zich zo verplaatst. Hij zakt nu echt omlaag. Vandaag heb ik een kwartiertje onder het zadel gestapt en ik vond haar echt al veel beter lopen dan vrijdag.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 17:07

Maar ze staat op metacam dus niet helemaal goed te beoordelen, denk dat beweging wel goed is.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-25 17:17

Daar heb je zeker gelijk in. Beweging is sowieso goed, want volgens de dierenarts mocht het niet gaan verstijven

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 17:40

Wat voor vochtafdrijvers heeft je paard gehad? De vorige pony van onze dochter had een gigantische bult op zijn schouder na een trap van een ander paard, die kreeg compagel voorgeschreven van de dierenarts. Is heftig spul het mag niet in aanraking komen met de blote huid en je moet het er dus ook met handschoenen aan op smeren maar dat was echt geweldig goed spul de zwelling was heel snel weg. Je kan ook in het weekend de DA bellen voor overleg, als je twijfelt of het wel de goede kant op gaat. Beterschap voor haar.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-25 18:21

Ze heeft zakjes gehad die door het voer moesten. Ik denk dat ik wel tot morgen kan wachten met het overleg, voornamelijk omdat ivy vrolijk blijft. Ze wordt door iedereen goed in de gaten gehouden.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 07:29

Zo da’s een flinke bult! Zou het, als het vandaag (dag7) niet echt kleiner is geworden, laten ontlasten door de DA, desnoods op de kliniek. Het lichaam zal uiteindelijk vanzelf wel op kunnen lossen maar het gaat lang duren en de kans op harde plekken is groter. Door het meeste eruit te laten lopen geef je meteen verlichting voor je paard en krijgt het herstel een flinke zet de goeie kant op. Succes!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 09:32

Een hematoom kan je niet zo snel ontlasten.
Gezien ze beter loopt en je er zelfs op kan zitten verwacht ik eigenlijk geen spierscheuren etc.
Geduld is een schone zaak, je dierenarts heeft het gezien toch? Desnoods laten herbeoordelen en vertrouwen op diens beoordeling

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 09:45

SusanH schreef:
Wat voor vochtafdrijvers heeft je paard gehad? De vorige pony van onze dochter had een gigantische bult op zijn schouder na een trap van een ander paard, die kreeg compagel voorgeschreven van de dierenarts. Is heftig spul het mag niet in aanraking komen met de blote huid en je moet het er dus ook met handschoenen aan op smeren maar dat was echt geweldig goed spul de zwelling was heel snel weg. Je kan ook in het weekend de DA bellen voor overleg, als je twijfelt of het wel de goede kant op gaat. Beterschap voor haar.

Compagel is niet meer verkrijgbaar in NL, het heet nu Tendease.
Maar inderdaad wel heel erg fijn spul.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 10:12

Ik heb net contact gehad met de dierenarts en zij adviseerde eigenlijk meteen (zonder dat ik er zelf om vroeg) om de bult door middel van een echo te onderzoeken. Zij geven namelijk aan dat harder en groter worden niet de bedoeling is. Morgen om 13 uur komt de DA daarvoor langs

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 10:22

Hè wat een nare blessure. Mijn paard heeft dat eens op zijn borst gehad na een inenting, duurde weken voordat het weg was. Goed dat je de DA weer laat komen, ik hoop dat er snel een oplossing is!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:18

Fijn, ben benieuwd wat er uit de echo komt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:22

DJZ schreef:
Mijn Friese hengst heeft 9 jaar geleden ook een trap van een paard gehad, maar tegen zijn borstkas aan. Gaf ook een flink hematoom en liep een paar dagen moeilijk en stijf. Is uiteindelijk zelf weer weggetrokken.

[ Afbeelding ]

Sterkte met je merrie. Hopelijk trekt het snel weg en houdt ze er geen blijvende schade aan over..

Dit ken ik wel en trekt inderdaad weer weg.

Maar op de bil heb ik het nog nooit zo gezien.
Maar weer goed lopen is wel een goed teken natuurlijk. En een blauwe plek of hematoom kan ook vreselijk jeuken. Maar ik vind het wel raar dat de plek groeit, want normaal is het na 24 uur wel op de max qua grootte zeg maar.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:30

Fijn dat de dierenarts langs komt voor een echo.
Ik hoop dat je snel wat duidelijkheid hebt en dat de uitkomst positief is!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 11:49

Vandaag is de boel gek genoeg weer veranderd. De bult is ineens weer helemaal zacht geworden:
https://youtube.com/shorts/mxj7oXxc384? ... -TRw01TKop

Ook zit er nu een stuk dat harder is onder aan haar buik:
Afbeelding

Ik mag overal gewoon aan zitten en ze loopt nog steeds niet kreupel.

Even bij de dierenarts gecheckt of het geen spoed is, maar zij vinden het oké om gewoon morgen te komen, dus daar vertrouw ik maar op.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:53

Pfoe, een bult die zo snel toeneemt in grootte, ik zou dat wel spannend vinden. Een hematoom lijkt het me in ieder geval niet. Die wordt vrij snel hard en zouden ook niet zo lang groter moeten blijven worden (tenzij het nog een actieve bloeding is, maar dan heb je ook wel een groter probleem).

Ik ga er maar vanuit dat de dierenarts het inderdaad voldoende kan inschatten hoe groot de spoed is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:14

Jee, dat er nu ook zo'n grote bult onder de buik zit. Dat is niet fijn. Heeft je paard nog steeds geen last?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:17

Lijkt wel vocht dat uitzakt.
Goed dat de dierenarts nog eens kijkt.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 12:17

Nee, ze heeft eigenlijk geen last hiervan, behalve dat het zeker ongemakkelijk moet voelen. Ze wilde al gaan rollen, maar dat kan natuurlijk niet. Buiten dat is ze helemaal oké.

Ik heb zelf ook het idee idd dat dit vocht is dat aan het zakken is

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:18

Ik zou hier niet mee willen wachten tot morgen, zekers niet als het inmiddels doorloopt naar de buik.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:21

Wat gek...
Het lijkt inderdaad naar onderen te zijn gezakt, wat natuurlijk logisch is, maar wat een enorme 'zak' vocht.
Het vocht lijkt ook meer te worden? Aangezien het niet puur verplaatst is van plek, want het zit ook nog steeds op haar bil.
Wat typisch zeg.