Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 14:39

LadyUrsy schreef:
*knip

Verder zit ze heel mooi in haar vacht, alleen ze blijft ruien. Wel een mooie korte zomervacht gekregen gelukkig, dus het zal nu wel bij haar horen denk ik. Iedere dag lekker de borstel erover en mevrouw straalt weer in de wei.

Hier heeft mijn paard ook "last" van. Toen ze in juni bij mij kwam zat ze ontzettend slecht in haar vacht, binnen een week begon ze enorm te verharen, sinds een maand staat ze mooi in een gladde, glanzende zomervacht, maar het haren blijft toch doorgaan. De verbetering schrijf ik toe aan het goede voeren dat mijn pensioenhoudster doet. Paard heeft zich 2 jaar lang leeggepoept inclusief mestwater door slecht voeren. Nu staat ze op echt onbeperkt, goede kwaliteit hooi en een kilo basisbrok.

Ik heb de symptomen van cushing/ppid al opgezocht, maar daar herken ik haar niet in.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 15:12

Ja ach niet elk paard is gelijk met verharen denk ik?
Heb je met katten en honden ook, van sommige vind je altijd en overal haar terwijl anderen dat niet hebben.
Die van mij is in elk geval altijd ook wat lang bezig met haar verliezen,maar de wintervacht komt er alweer op en verder is ze in goede conditie :j

Wel ontzettend kriebel van alle vliegen, ze irriteerd zich mateloos aan dat gezoem om haar hoofd.
Vliegenkap opl vliegendeken om en heb haar van top tot teen in gesprayde en ze staan op een stuk met veel schaduw
Meer kan ik niet voor haar doen. Hoop dat het snel gaat regenen.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 17:09

8nnemiek schreef:
<3

Op die foto deed hij me denken aan Patrick :')
[ Afbeelding ]

Haha, hij wordt ook liefkozend kapitein eentand genoemd <3

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 09:57

Leuk alle oudjes weer te zien langskomen <3

@ C_arola; ik geef mijn dame CartiAid Senior van NutriPower. Er is zoveel op de markt... maar deze heeft naast glucosamine en chondroïtine, zit er ook MSM, Collageen Type II en duivelsklauw in. Ik vond het erg volledig klinken, dus daar voor gegaan. Moet wel zeggen dat ik het vrij duur vindt, maar dat is met alles volgens mij wel...

Vervelend van die koliek. Kan het ook niet zijn dat ze ruwvoer net wat minder goed kan verwerken, en dan verstoppingskoliek krijgt? Wat voor koliek is het?

@ Ellepel; ellende he die vliegbeesten... hier vallen de dazen gelukkig mee, maar die vliegen is echt niet normaal. Er zitten er echt 100en op de vliegenkap... Zo sneu.

Nu 1.5 week later wordt de jeuk van de wespensteken gelukkig wat minder. Verder ziet ze er goed uit. Helaas maakt ze nog wel proppen ondanks dat de TA vorige week woensdag is geweest, maar dat is echt iets dat gaat blijven denk ik. De ruimtes tussen de kiezen neemt toe, en alles gaat toch wat lastiger. Ik heb wel het idee dat het de eerste paar happen zijn en dat het daarna beter gaat? (ze staat 24/7 op de weide, en krijgt zo af en toe wat hooi bij. Gisteren een dagje uit de zon op stal ook met hooi en vond ik weer 2 proppen). Verder is ze aardig bijgetrokken van de zomer, ze is nu perfect op gewicht vind ik. Alleen is ze vorige winter wel wat afgevallen (van 660 naar 611 kilo) en vooral de februari/maart ging het vrij snel. Ze is nu ook haar spieren kwijt aan het raken (ook einde winter begonnen). Komende winter heb ik dan ook maar ander hooi ingekocht, want als ze heeft nu niet zoveel reserves als vorig jaar (toen echt te vet van het land af). Hopelijk gaat dat beter. En anders ga ik langzaam richting de ruwvoervervangers erbij.
Ik wil haar wat meer aan de hand oppakken, dus wat vaker wandelen en oefeningen aan de hand in de bak, kijken of we toch ietsjes spieren sterk kunnen houden (omdat ik 3x heb gezien dat ze niet helemaal goed op stond). Verder het mestwater, en de stijfheid... Momenteel krijgt ze even een hoge dosis CartiAid en ik moet zeggen dat ze gisteren bij de hoefsmid voor het eerst wel echt weer goed ging (dat wordt steeds lastiger voor haar). Combinatie warm weer, 20 minuten wandelen om spieren op te warmen en het supplement gok ik.

22 jaar
Afbeelding

Mijn shetje gaat ook aardig, maar die zit wel echt met de luchtwegen. Ik doe haar nog wel eens inspannen voor een staprondje omdat ze het leuk vind, maar draf is geen optie meer dan gaat ze enorm hoesten. Ze staat deze zomer dagelijks 1 tot 1.5 uur op het land en dat gaat goed (ze is al eens HB geweest). Ze krijgt wel wat vetophopingen, maar de ribben blijf je wel wat zien. Ze is nu goed, maar ook wel een aandachtspunt dat ze de winter niet teveel af gaat vallen.

20 jaar
Afbeelding

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 11:12

LadyUrsy schreef:
Wat heerlijk om er samen al zo vroeg op uit te trekken. Hij ziet er echt super goed uit!! Was het nog goed te doen met de "beestjes" in het bos?? Hier nog drama,

Ja gelukkig viel het nog erg mee. Nou was het tussen de bomen ook nog niet zo warm gelukkig dat hielp ook erg mee. Verder trekt hij zich gelukkig nooit zoveel aan van de vliegen. Staat ook zonder vliegendeken/kap op het land omdat meneer niks heel houd :+

mystery3434

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 16:08

Afbeelding

Mijn oudje, inmiddels 25,5 jaar (geschat op 1/1/00). Oud manegepaard, staat nu 2,5 jaar op pensioen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 19:05

Maar zo te zien rij je nog wel?
Ik denk bij pensioen echt altijd er aan dat ze helemaal niks meer doen eigenlijk :o
Wel fijn dat je nog zo’n fit oudje hebt :j

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 09:02

Ik had hier laatst een vraag gesteld over hoe jullie die Cushing medicijnen binnen kregen. Tips opgevolgd om capsules te bestellen. Helaas werkte dat ook maar een week -O-

Heb nu uit armoe een pillenschieter laten komen :') ik wil nooit meer wat anders. Geen gezeur, geen frustratie. Douw dat ding achterin zn strot en zit erin. :')

En hij doet nu ook niet meer zo argwanend als ik hem uit de hand voer. Want ja, eerder zat die zooi daar natuurlijk bij en nu associeert hij dat met die pillenschieter. Ik blij, poownie blij *\o/*

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 10:08

Wat fijn dat zo’n pillenschieter werkt.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 13:46

Afbeelding

Crow is nu 25. Het gaat goed met hem, staat sinds mei in een gemengde kudde dichtbij huis. Nu 24/7 buiten, 6 paarden, 6 grote hooibakken altijd gevuld en de mogelijkheid om naar de wei te gaan.
Ik voer hem wel bij met nutrimash, senior crumbs en een senioren muesli.
Gaat af en toe nog mee voor een stap ritje.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 16:20

Ik klets hier af en toe ook weer gezellig mee :)

Tancreda is de gebitsbehandeling lang geleden? Soms kunnen ze daar nog even last van hebben ook.

Hier gaat het al wat beter met schim zijn oog. Vertelde in het vorige topic over mogelijke uveitis en dat is nu wel bevestigd. Na een week zalven met corticosteroïden trok zijn oog gelukkig al goed bij dus na 1 week zijn we nu terug op 2x per dag zalven en hopelijk vanaf woensdag 1x per dag. Je ziet dat het oog heel goed bijtrekt maar hij heeft helaas ook al wat staar.. hopelijk blijft het na de medicatie goed gaan. Heb nu een speciaal medisch uv masker besteld die hopelijk snel uit de UK binnen komt wat hopelijk een nieuwe opvlamming gaat voorkomen. Omdat zijn pupil niet meer klein genoeg wordt is hij gevoelig voor licht ook. Dus straks (bijna) het hele jaar door met masker door het leven.

Kwamen we er woensdag ook nog achter dat zijn kies is gebroken. Dat verklaarde waarom hij soms moeilijk hooi at. Dus binnenkort kunnen we naar smdc om die eruit te laten halen.

Toen bedacht die ook nog dat het een goed idee was om te stunten in zijn stal waardoor die met een paar wondjes staat.

Het zijn me dus een hoop zorgen de afgelopen weken en de komende weken.. maar hopelijk komen we hier ook weer doorheen. Hij voelt zich in ieder geval nog erg goed en fit gelukkig. Maar ben blij als dit achter de rug is.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 17:10

Precies vandaag is pluis 7 jaar van mij, gaat hard zo, maar de grijze haren vind ik nog meevallen voor 28.
Denk dat ik er meer heb door haar gedrag _O-
Afbeelding

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 17:45

Afbeelding

Sakyr is juist heel grijs, bijna wit/schimmel. Ik vind het er wel wijs uitzien. :(:)

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 18:34

Hallo, mag ik mij hier ook melden?

Afbeelding
Dit is Linda, mijn senior dame van 27 of 28. Ze is mijn verzorgpony geweest, de toenmalige eigenaar heeft haar bij een handelaar gekocht en ik heb het de handelaar zelf nog gevraagd, maar hij had geen idee meer waar hij Linda vandaan had en wanneer haar geboortedatum is, wat haar afstamming is weten we ook niet.
Toen de eigenaar overleed heb ik haar en haar dochter kunnen overkopen. Haar dochter hebben we helaas vorige maand op 23 jarige leeftijd moeten laten gaan. Daardoor heeft Linda nu al haar kinderen overleefd. Ze had er 3.
Linda heeft last van zomereczeem, ziet nog maar met 1 oog, de tanden en kiezen zijn erg slecht en ze heeft de afgelopen winter verschillende keren koliek gehad, maar ze doet het verder super. De foto is van vandaag. Komende september ken ik haar alweer 25 jaar.

Afbeelding
Dit is Zodia, KWPN merrie van 21 jaar. Op de foto nog wat groggy van het roesje dat ze had gekregen om haar kies te laten verwijderen. Zodia is nog topfit en ik rij/longeer haar om de dag.
Afgelopen juni was het 15 jaar geleden dat ik haar heb gekocht.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 22:47

Hey! Ik kruip even onder meeleessteen vandaan. Mijn Fries is nu 22, heeft slokdarmverlamming en EOTRH, in december ernstig ziek geweest (equine corona) en toen heel veel afgevallen. Meneer is weer wat aangekomen inmiddels m gras en veel slobber. Inmiddels ook helemaal op hooi ipv voordroog omdat hij dat steeds slecht at. Ribben zie je niet meer, bovenlijn en billen zijn wel ‘weg’ wat dus vooral bespiering is wat weg is. Achter ook wat last m evenwicht bij lang hoef optillen (hoefsmid). Ik ben zelf sinds maart/april in de lappenmand geweest m heftig bloedarmoede en hoop dat ik dat nu wat op peil heb (moet weer bloed prikken eerdaags) dus wilde eigenlijk samen ‘training’ gaan oppakken. Niet qua rijden maar met longeerwerk, lange lijnen etc (buiten wandelen wordt t niet m hem, daar zit een trauma v jaren geleden, van voor ik hem had en hij is niet betrouwbaar). Mijn vraag is eigenlijk: kan bij een oud paard de bovenlijn (rug en bilspieren) weer enigszins terug komen na zo’n verval door ziekte? En hoe dan beste aan te pakken? (Vlg DA mag ik hem vergelijken m een KWPNer v 28 omdat voor een Fries hij echt oud is (worden gemiddeld 16))

(Hij is nog ontzettend vrolijk, werklustig en ‘stout’ door bijv tussen de draden door n andere wei te gaan, dus is qua levenslust echt nog niet op ofzo)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 12:36

Flip00

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 12:49

Zilfstar schreef:
Mijn vraag is eigenlijk: kan bij een oud paard de bovenlijn (rug en bilspieren) weer enigszins terug komen na zo’n verval door ziekte? En hoe dan beste aan te pakken?

Wat goed dat het al zo veel beter gaat! Ja dat kan zeker. Ik heb dat vorig jaar ook gehad met mijn oudere paard (weliswaar iets jonger als die van jou). Met juiste voeding, training en geduld kom je een heel eind. Het heeft bij mij wel echt vier maanden geduurd voor de bovenlijn weer wat vorm kreeg. Al zag je per maand al een mega verschil. Ik ben hem vrij eiwitrijk gaan voeren. Je mag mij evt een pb doen :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 14:24

Hij krijgt nu 3x per dag een mix van speedibeet (eiwitgehalte 14%), vitalbix nutrimash (eiwitgehalte 12%) klein handje senior muesli voor t lekkere en Pavo vital plus een paar pompjes lijnzaadolie. Verder natuurlijk gras en hooi.

Even gekeken, hij krijgt dus 750 gram (drooggewicht) nutrimash en 900 gram (drooggewicht) speedibeet per dag.

Flip00 dat klinkt hoopvol! Ben gister begonnen met rondje erf stappen (uitgebreid erf dus dat is zo’n 10 minuten. Ook voor mijn eigen conditie goed dus) en dan in de longeerbak nog zo’n 10 minuten waar hij dan vandaag 2x2 minuten heeft gedraafd. Met het weer nu was dat even mooi.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 22:28

Tijd geleden dat ik wat heb gepost, maar lees even mee over de voeding. Zit wat met mijn handen in het haar. Mijne krijgt ook nu 1 kg speedibeet. Onbeperkt hooi, maar het is geen grote eter. Vorige maand had ze twee kiezen los zitten waar ze heel erg last van had. Zijn er toch uitgehaald en nu mist ze in totaal 5 kiezen, allemaal onder. Ze was wel wat aan de dunne kant toen, maar had gehoopt dat het daarna weer beter werd. Drie weken op vakantie geweest en ik schrok bij terugkomst ervan hoe ze is ingevallen. Je ziet de ruggengraat heel goed en heel erg ingevallen bij de flanken. Ze heeft Cushing, krijgt medicatie hiervoor. Maar ook gevoelig voor hoefbevangenheid, waardoor ze niet meer op de wei komt. Ze is nu zo mager dat ik eigenlijk nog maar één optie zie en dat is de wei op. Wormenonderzoek trouwens gedaan en niks gevonden.
Ze is 29, heeft afgelopen half jaar 2x een epileptische aanval gehad en gevoelig voor hb. Ze is heel vrolijk verder, merk niks aan dr, maar ze is zo mager en heeft voor de winter nu totaal geen reserves. Het voelt alsof ik niet lang meer kan wachten met uitproberen waar ze dik van wordt. Wil alleen nog rijst zemelen proberen, iemand ervaring mee? Iemand nog andere tips?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 22:35

Vervelend! Mijn paard had ook te weinig aan speedibeet. Ik ben overgestapt op seniores priores en daar doet ze het wel goed op.
Is dat voor jou nog een optie?

Volgens mijn dierenarts en tandarts kan je dat ook voeren bij gevoeligheid voor hb. Ik weet dat de meningen erover verdeeld zijn maar als ik dit zo lees heb je niet zoveel keus.

Of gewoon meer geven? Ik vind 1 kg niet veel, mag nog wel veel meer. Kan je het over meerdere voerbeurten geven of moet het in 1 keer?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 08:08

Meer voeren.
1 kilo is dan te weinig,dan moet je echt gaan rekenen richting vier, vijf of zes kilo.
Kijk als een oud paard elke dag eigenlijk wel minimaal tien kilo hooi moet eten,maar dat dus niet binnen krijgt door slecht gebit,dan vallen ze af en moet je de gemiste kilo’s aan gaan vullen.

Liefst meerdere keren per dag voeren gaan :j
Er zijn ook grasbrokken laag in suikers?
Ik geef deze
https://www.marstall.nl/2023/08/16/mars ... gPEALw_wcB

Of de Pavo fibernuggets

https://www.pavo.nl/paardenvoer/essenti ... lAEALw_wcB

En dat meng ik met een schep Masters seniorenbrok
https://www.mastersdiervoeders.nl/paard ... obberbrok/
Maar seniores priores kan ook prima hoor!
Allemaal laag in suiker.
Van elk een schep in een emmer,dit laten weken( de Masters is in half uur klaar)
En voeren.
Mijn merrie krijgt vijf emmers per dag,dat gaat prima.

Overdag zes uur op het gras, maar dat landje ligt vol proppen ( ze mist 8 kiezen)dus krijgt ze niet veel van binnen.
Zo is ze nu.

Afbeelding

Maar echt meer en vaker voeren dus :j

Enige wat ik bij haar de laatste tijd merk is dat lopen wat moeilijker gaat.
Voor heeft ze aan een knie wat afwijking zitten en dat begint wat te belemmeren merk ik

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-25 09:33

Wat vervelend dat ze zo ingevallen is, gras is niet altijd de oplossing voor aankomen.

Ik heb een voedingsadvies gekregen op maat aangevraagd, bij een adviseur uit de buurt die bij veel paarden komt.

Sakyr krijgt:
Agrobs Myo Proteïne Flakes --> nu nog 5 handjes, maar moeten naar 1kg.
Fibra Complete Body Booster --> een voerschep vol (precieze gewicht weet ik niet meer)
Superfithorse balancer Luzerne --> 150gram

Allemaal laag/geen suikers, hoog eiwit en energie. De hoeveelheden zijn we nog aan het opbouwen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 10:29

Nee dat klopt. zeker als ze zoals die van mij eigenlijk geen gras meer eten kunnen.
Heel kort gras of kruiden als klaver en paardenbloem lukt nog net wel,maar als ze daar teveel van eet krijgt ze diarree.
Bietenpulp kreeg ze vroeger ook dunne mest van dus ben ik op een gegeven moment begonnen met een wat groffe grasbrok.
De vezels zijn dan wel goed voor de vertering en gemengd met de seniorenbrok lust ze het dus wel goed gelukkig :j
Het wisselt wat,maar er gaat dus een 6 tot 8 kilo grasbrok/seniorenbrok in per dag.

Die fibra die jij geeft is ook best interessant!
Weet jij hoeveel kilo er in zo’n zak zit?
Want dat kan ik nergens op hun site vinden.
de prijs van 19,95 zou voor 15 of 20 kilo helemaal niet zo raar zijn.
Ik heb zelf voor wat goedkoper voer gekozen,Kelly eet per maand zo 230 euro op :')

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-25 11:03

6 of 7 kg per dag is zeker flink, dan snap ik wel dat je voor de goedkopere optie kiest.

De Fibra is 15kg en zag op mijn factuur dat hij zo'n €18,- ex btw kost.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 12:41

Bedankt voor jullie advies.

Ik vond 1 kg al veel, maar dat komt meer omdat ze tot voor kort alleen maar wat een bodempje Speedibeet kreeg voor haar Pergosafe pillen en poedertjes en had ze blijkbaar nog wel genoeg aan hooi. De slobber zal ik dan zeker nog gaan verhogen.
@ellepel, ze krijgt inderdaad een combi van speedibeet en fibrenuggets. Maar dit ga ik dan ophogen.

Doen jullie de Senior Priores er nog door heen? Die vind ze droog niet lekker namelijk.

Ik denk dat ik haar toch het weekend ook maar de wei op ga gooien. Het is allemaal al lastig genoeg met haar hoefbevangenheid. Die hebben we overigens de laatste jaren best goed onder controle. Dan krijgt ze in elk geval nog wel wat gras binnen en de vraag is hoeveel ze er ook nog van binnen krijgt.