Paard met 'gechipte' tanden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shadowstar

Re: Paard met 'gechipte' tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 11:59

Fijn dat je een tijd hebt, hopelijk vallen beide dingen mee!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 14:21

Die van mij heeft geen gebitsklachten ( op diastases, momenteel 3 na). Maar die heeft ook af en toe prutogen, bij haar is het voornamelijk door de wind. Nu zit het hier momenteel wel vol vliegen, maar ze heeft een bloedhekel aan een vliegenkap, ik heb al veel soorten geprobeerd... Met al die vliegen is het ook wat viezer dan normaal. Het rare kauwen heeft ze af en toe wel, als er teveel troep tussen de kiezen komt. Dan kan ze soms ook tussen het krachtvoer eten door gaan drinken, om daarna weer verder te gaan. Jaren droog, onverpakt hooi maakte dat ze van 3 diastases naar eentje ging. Op jaren droog hooi werd ze te schraal, waardoor ze sinds van de winter weer op meestal droge voordroog ( verpakt) staat. Nu dus weer 3 diastases. Lastig, want diastases kunnen uiteindelijk tandvleesontstekingen geven en als je er dan nog niets aan doet kan het kaakbot aangetast worden.

Ik durf dus niet te zeggen dat het bij die van jou allemaal verband houdt met elkaar, maar het kan wel.

Als er achterin bovenin met een kies problemen zijn, kunnen ze daar ook prutogen van krijgen.

Fijn dat je 18 augustus toch op de kliniek terecht kan, dat is beter dan september!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-25 14:32

Ik hoop ook dat het meevalt!

Als de dikke ogen alleen in de zomer/warm weer waren, dan zou ik ook denken aan irritatie van vliegen of andere beestjes.
Maar het is er ook bij -20 en de stal is ook niet stoffig, ze staan veel buiten.

Die diastases zijn echt lastig, ik denk dat je dat ook vaker moet laten controleren dan 1 keer per jaar.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 14:44

Hangt er een beetje vanaf hoe ernstig de diastases zijn en de oorzaak ervan. Ik heb mel nu 5 jaar en ze is er nu helemaal vanaf. Ze had er een aan beide kanten van haar kaak omdat ze geboren is met een beetje een golvend gebit, maar het was nooit ernstig en pas na een jaar was er echt weer iets om te corrigeren. Maar er zijn meerdere redenen voor diastases dan dat

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 14:56

Voor zover ik weet heeft Elvee geen golfgebit ( gehad). Ik heb haar vanaf dat ze bijna 4 werd en ze is dit jaar 16 geworden. Vanaf haar tiende heeft ze diastases en hier en daar een zwart plekje op een kies, dat er later weer uitgegroeid is. Die plekjes wisselen van plek en van kies, het schijnt te maken te hebben met een wat minder goede tijd en het verleden, waar het lichaam dan zelf op reageert door het naar beneden toe af te sluiten, zodat het geen ontstoken wortel(s) worden.