Zwelling onderbeen maar pezen ok

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Geennaamdddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 22:34

Oudere paarden kunnen ook vocht vasthouden. Paarden die weinig buiten komen ook. Vraag je DA voor helder advies

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 23:53

brittevdijk schreef:
Oudere paarden kunnen ook vocht vasthouden. Paarden die weinig buiten komen ook. Vraag je DA voor helder advies

Lees je de voorgaande berichten wel of ben je nu alleen bezig om zo snel mogelijk veel berichten te plaatsen :n Als je gelezen had, had je namelijk gezien dat TS al lang bij de dierenarts is geweest

Jannes2024

Re: Zwelling onderbeen maar pezen ok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 07:57

zulke vage blessures zijn idd moeilijk op te sporen , u kent get paard het best , fijn dat ze iets gevonden hebben in Emmeloord en dat ze een behandelplan hebben , mag dit allemaal niet helpen , gooi het paard een half jaar in de wei , geef voer en supplement en verders niks , kijk dan na een half jaar weer , hier al meerdere x een goed resultaat mee

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 19:05

Ze krijgt nu lasertherapie en is van de pijnstilling af. Ik merk geen verschil zonder de pijnstilling. Ze is wel behandeld door m'n osteopaat, haar rug zat flink vast. Ze heeft achter ijzers ivm hoefscheuren en ze ging bij het monsteren op de harde volte een paar keer bijna onderuit. Denk dat daarom haar rug zo vast zat. Na de behandeling liep ze veel comfortabeler. En de dame die haar been lasert heeft nu ook een paar keer haar rug meegenomen, dus dat is wel fijn. Ik laat haar ook haar rechter achterbeen laseren, die is chronisch geblesseerd.

Ze staat nu op dieet met arm hooi (gelukkig was m'n stalhoudster zo lief om speciaal voor haar dit aam te schaffen) en dat vindt ze niet zo leuk :) Maar ja het moet wel.

Ze kan dus niet onbeperkt op de wei. Ze heeft een jaar op weiderust gestaan maar ook met een graasmasker was ze echt ontploft qua gewicht.

1 oktober is de controle echo. Ik hoop dat daar verbetering op te zien is

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 19:16

MissyNr1 schreef:
scrabbel schreef:
Het lijkt op die foto alsof de hielen enorm ondergeschoven zijn en daardoor enorm laag. Dit geeft veel extra belasting op de pezen. Mogelijk valt hier winst in te behalen.

Op de laatste foto lijkt ze wel een beschadiging hoger op te hebben.

Ze heeft inderdaad lage ondergeschoven hielen. We zijn daar mee bezig met de smid.

Goed gezien van die beschadiging inderdaad. Zou het daarvan kunnen zijn? Ik heb wel eens eerder dikke benen gezien van wondjes maar dat duurde geen 3 weken

Als je daar al mee bezig bent, ben je dus iets aan het veranderen. Iets waar ze dus aan moet wennen en waar andere paarden er rustig mee kunnen werken, kan die van jou dat mogelijk niet.

Die stand is idd ondergeschoven. Ik zou eerst het traject met de smid doorzetten en nu toch op meer rust zetten.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 19:30

Ik ben daar al jaren mee bezig met de smid. In de zin van: proberen haar stand zo goed mogelijk te houden. Grote veranderingen kunnen niet meer, ze is immers 17. Ik houd normaal gesproken haar hoeven bij tussen de bekapbeurten in maar voor nu laat ik dat ook even. De dierenarts had het nog over ijzers omdat ze dunne zolen heeft. Maar ik denk dat haar hoeven echt niet beter gaan worden als ze eenmaal op ijzers wordt gezet.

Ze staat ook op rust. Ze staat op een klein kaalgegeten weitje en ik stap 10 tot 15 mins met haar. Daarna koel ik het been. En ze gaat elke dag een half uur op een vitafloor

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 19:44

Dan zou je misschien ook kunnen denken aan te lange verkeerde belasting. En dat dit het is… en niet zozeer nieuwe of terug komende factor maar dat ze gewoon haar leven niet goed op de hoeven stond en daar nu blijvend de prijs voor betaalt.

Niet als kritiek, maar meer om het eens van een andere kant te belichten.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 19:50

Dat zal gerust inderdaad. Ze is ook niet handig gebouwd. Er zijn veel factoren die meespelen. Haar overgewicht, dunne benen en kleine hoeven, ze is toontredend, ze heeft een blessure aan beide achterbenen, artrose in haar SI gewrichten, etc. Het is een soort kaartenhuis dat in balans gehouden moet worden en anders instort. Ik ben me daarvan bewust en heb ik het verleden fouten gemaakt en de verkeerde mensen vertrouwd. Maar ik moet ergens ook wel weer een plan aanhouden en vertrouwen hebben in de huidige mensen om haar heen. Sommige dingen qua management heb ik ook niet in de hand (gehad). Het is nu voor het eerst bijvoorbeeld dat een stalhouder mee wil denken over ander ruwvoer bijvoorbeeld. Dat was bij andere stallen niet eens een optie.

Qua hoeven: ik heb denk ik door de jaren heen iets van 10 bekappers/smeden bij haar gehad. Allemaal met een andere mening en andere werkwijze. Van traditioneel tot natuurlijk. Het is best lastig om te bepalen wat nu het beste is.

We doen ons best. En ze mag gewoon met pensioen als ze comfortabel blijft.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:29

Uiteraard begrijp ik dat je je best doet. En elke paardeneigenaar maakt fouten. Dus vat mijn commentaar niet op als kritiek.
Zo is het nu eenmaal gegaan. Je zou nu wel kunnen werken aan het overgewicht.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:19

Nee snap ik, dank voor het meedenken. Heel eerlijk denk ik dat die laser niet veel gaat doen. Het is een opeenstapeling van factoren. Voor nu lijkt ze comfortabel en dat is het belangrijkste