Hooi en giftige kruiden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:24

Ingeborgx schreef:
@ Oehlala Je maakt wel heel veel aannamen. We hebben het hier over 140 euro ex 21% BTW voor 440kg hooi....mag je toch wel iets van verwachten ... Die zwarte lijst wordt steeds aantrekkelijker }>

En .... als wij niet goed hadden opgelet op wat wij onze dieren voeren dan was deze topic nooit geplaats.

Maar nog eenmaal is er een bokker die de wet en regelgeving weet rondom het verkopen van hooi?

Hoewel ik het niet oneens met je ben dat 140 euro genoeg geld is en dat er weinig excuses zijn om onwaarheden over je product te verkondigen.

Is 140 euro ook gewoon echt heel weinig geld als je echt weet wat er achter een baal hooi zit. Aan grondprijs, kosten voor oogst, verpakken en transport (bij dat soort volumes!) etc. Het zijn echt geen hoge marge producten.
Dat wij dieren hebben die hier vele kg's van nodig hebben maakt niet dat het ook goedkoop kan of moet blijven. (al zou ik dat ook best willen)

MarjanB

Re: Hooi en giftige kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:36

Nah er wordt genoeg verdiend hoor in de hooi en stro handel. Kijk maar eens naar wat veehouders betalen per ton en wat wij aftikken per baal.

Dit zijn prijzen per ton die nu in de handel gelden op de beurzen.
Afbeelding

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:37

Intussen heb ik het antwoord op mijn vraag gekregen via een PB. Dit was zeer verhelderend en leerzaam!

@horzel ik ga proberen dit met je te delen, het verzoek was wel om het niet openbaar te maken!

En ja ik weet heel goed wat de kostprijs van hooi is, ik hooi 2,5ha eigen land elk jaar. En als landbouwkundige zorg ik er ook voor dat het alles krijgt wat het nodig heeft en dat is ook niet gratis..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:53

MarjanB schreef:
Nah er wordt genoeg verdiend hoor in de hooi en stro handel. Kijk maar eens naar wat veehouders betalen per ton en wat wij aftikken per baal.

[ Afbeelding ]

Genoeg? ja dat mag ik hopen ja. Anders stokt die handel natuurlijk.

Maar nadat jouw lijst betaald is moet het dan nog getransporteerd worden en opgeslagen en weer naar de klant gebracht. daar moet je een heftruck en behoorlijke oplegger voor hebben rijden. En moet je een deel van de balen nog terug nemen, afvoeren en vervangen. Dat weten jullie ook.
Maar niet iedereen ziet in dat de fourage handel niet 140 'verdient' op die baal.

Als iemand (niet TS, die heeft al aangegeven niet per definitie tegen spuiten te zijn) dan belt en om de hele verlanglijst vraagt voor de laagst mogelijk prijs en ik dan een suggestie lees dat een vrijwilliger dan maar met een schoffel een rondje moet doen. Dan vind ik dat niet heel realistisch klinken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:59

Nee ok, ik vind t prima als er een keer gespoten is en wil juist ook van bemest land. Dit laatste zorgt er ook voor dat er minder zooi in het hooi zit.

Ik betaal nu €7 per baaltje voor Duits kruiden hooi. Nou het is echt zulk mooi spul. Hoef niet na te denken over wat ik in het hooinet prop. Dat is me ook wel wat waard.

Maar ik heb bij een andere partij hooi voor 130 euro per baal gehad dat gewoon echt beschimmeld was en wat echt een strijd is geweest om ze het op te laten halen. En dan denk ik als jullie reclame maken en willen groeien en kwaliteit beloven dan moet je dat ook nakomen. Toen ze kwamen brengen lag er ook hooi voor iemand anders op de kar, nou ik trok er zo 5 stengels jjk uit. En dat brengen ze dan met droge ogen weg. Dat zie je zelf toch ook als je ze vast zet op de wagen?

Waar ik nu hooi heb, die zegt gewoon als iets niet goed is hoef je niet te betalen, nooit gezeur en geen gedoe.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 13:09

pol013 schreef:
MarjanB schreef:

[ Afbeelding ]

Genoeg? ja dat mag ik hopen ja. Anders stokt die handel natuurlijk.

Maar nadat jouw lijst betaald is moet het dan nog getransporteerd worden en opgeslagen en weer naar de klant gebracht. daar moet je een heftruck en behoorlijke oplegger voor hebben rijden. En moet je een deel van de balen nog terug nemen, afvoeren en vervangen. Dat weten jullie ook.
Maar niet iedereen ziet in dat de fourage handel niet 140 'verdient' op die baal.

Als iemand (niet TS, die heeft al aangegeven niet per definitie tegen spuiten te zijn) dan belt en om de hele verlanglijst vraagt voor de laagst mogelijk prijs en ik dan een suggestie lees dat een vrijwilliger dan maar met een schoffel een rondje moet doen. Dan vind ik dat niet heel realistisch klinken.

Die vrijwilliger wordt nergens aan gegeven hoor. Hier in omgeving worden ze gewoon betaald per uur. Ik zag gisteren een groepje van 5 mensen de hele dag onkruid wieden op een paar hectare vol gewassen. Geen idee wat het precies allemaal is maar ze schoffelden de hele dag op dat enorm perceel en ik vermoed vandaag gewoon verder gegaan. Hier is het absoluut niet uitzonderlijk dus

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 13:44

Nee maar die gewassen brengen per ton wel meer op. Heb zat staan schoffelen in de polder toen ik jong was

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 13:50

horzel schreef:
MarjanB schreef:
Hier ook veel ellende met hooi gehad en nu eindelijk een leverancier die goed meedenkt en ook echt goed hooi heeft. Is er toch een keer iets, dan lost hij het gelijk op. Dat heb ik bij andere bedrijven wel anders gehad helaas.

Mocht je ook in noord oost Brabant wonen doe me maar ff een pb

Dus ik ben niet de enige . We wonen in Groningen, mocht iemand daar een goede leverancier kennen die schoon onverpakt hooi kan leveren hou ik me aanbevolen.

Heb je al bij duitskruidenhooi.com gekeken. Fouragehandel drenthe is ook van hun en hebben dus meerdere soorten hooi waaronder ook het gecertificeerde franse hooi

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 14:00

Ingeborgx schreef:
Intussen heb ik het antwoord op mijn vraag gekregen via een PB. Dit was zeer verhelderend en leerzaam!

@horzel ik ga proberen dit met je te delen, het verzoek was wel om het niet openbaar te maken!

En ja ik weet heel goed wat de kostprijs van hooi is, ik hooi 2,5ha eigen land elk jaar. En als landbouwkundige zorg ik er ook voor dat het alles krijgt wat het nodig heeft en dat is ook niet gratis..

Heel graag! Tnx

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 14:34

Daks schreef:
Heb je al bij duitskruidenhooi.com gekeken. Fouragehandel drenthe is ook van hun en hebben dus meerdere soorten hooi waaronder ook het gecertificeerde franse hooi

Zal ik eens kijken. Heb je daar goede ervaringen mee? Ik heb wel ervaringen met hun andere bedrijf. Vond het contact destijds niet erg aangenaam, dus daardoor niet mee verder gegaan. Maar kan het altijd weer proberen..

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 16:23

Ja ik ben uiterst positief. Mooi hooi en contact via whatsapp is perfect. Ook snelle levering

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 20:42

Leuk hea.
Hier weigert de hooiboer z'n rommel terug te nemen.
De woorden in mijn hooi zit geen jkk.

Ik heb de stengels naar lufa opgestuurd.
En vandaag de bevestiging gekregen dat het om kruiskruid gaat.

Helaas was het niet goed te zien om welk kruiskruid.
Maar dat het kruiskruid is en giftig staat vast.
Afbeelding

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 21:13

Popstra schreef:
Dat spuiten is niet zo griezelig als hier beschreven word. Dat is preciesie werk gedaan door de loonwerkers. Weides zijn dit jaar onkruidvrij en de bermen er naast staan gewoon vol met jkk en andere bloeiende plantjes dus dat alles er omheen ook dood gaat is kul!
==================================================

Misschien goed je er eens in te verdiepen.
Het doodt met name insecten, verontreinigd het oppervlakte water en de dieren daar.
Daarnaast heeft het een bewezen negatief effect op hormonen bij mens en dier.
==================================================

Dan moet je mij maar eens uitleggen hoe het komt de natuur hier de laatste jaren juist zo floreerd!? Er lopen hier heel wat Ooievaars, reigers en weet ik niet wat hun buiken vol te vreten! Al jaren zijn hier t.o dezelfde Buizerds in het nest, sterft het van de vleermuizen en zitten de steenuiltjes onder het dak. Oh en ook de vele hazen en nu de zwaluwen ook niet te vergeten.

Ik denk dat jij je vooral graag laat bang maken door de natuur en klimaat partijtjes die iedereen een ,,schaamte,, wil aan praten.

Het is niet wat je ziet wat 'gevaarlijk' is, het is wat je niet ziet...
https://nos.nl/artikel/2558377

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 22:01

hagelslag schreef:
Leuk hea.
Hier weigert de hooiboer z'n rommel terug te nemen.
De woorden in mijn hooi zit geen jkk.

Ik heb de stengels naar lufa opgestuurd.
En vandaag de bevestiging gekregen dat het om kruiskruid gaat.

Helaas was het niet goed te zien om welk kruiskruid.
Maar dat het kruiskruid is en giftig staat vast.
[ Afbeelding ]

Jeetje, meen je niet… Gaat het om een grote bestelling en waar zit jouw hooiboer?

Hoe heeft hij jou dit hooi verkocht? Als voer voor paarden?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 22:46

Het zou jkk vrij moeten zijn....
We hebben nu nog 10 rondbalen van de 18 over....
8 stuks hebben we opgevoerd en ik had eerder al wat stengels eruit gehaald waarbij ik mijn twijfels had.
En die twijfels waren terecht.

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 09:29

@hagelslag, herkenbaar helaas.. Ik kan het mij niet voorstellen dat je dit bewust kunt verkopen als JKK vrij, je weet toch hoe gevaarlijk het is voor paarden? Eigen portemonnee blijkbaar belangrijker..

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:31

horzel schreef:
@hagelslag, herkenbaar helaas.. Ik kan het mij niet voorstellen dat je dit bewust kunt verkopen als JKK vrij, je weet toch hoe gevaarlijk het is voor paarden? Eigen portemonnee blijkbaar belangrijker..

Ja erg erg jammer.
Het vervelendste ervan is, dat het een boer is waar ik normaal ook voor mijn werk kom.
Maar het gaat sws niet mijn werk beïnvloeden. Maar het is wel vervelend