Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
anjali schreef:Stel dat ts de adviezen van haar DA in de wind slaat omdat mensen op Bokt zeggen dat ze het anders moet doen? En als het dan mis gaat, wie is dan verantwoordelijk? En wie moet het dan weer oplossen?
capopjekop schreef:Precies wat marlies schrijft. Hoe meer je weet van de ziekte en de mogelijke valkuilen, hoe beter je een beslissing kunt maken wat het beste bij jouw dier past.
Niemand zegt dat ze niet naar haar dierenarts moet luisteren. Maar we delen wel een kritische kanttekening bij het advies dat ze nu gekregen heeft. Uiteraard maakt ze zelf de beslissing, maar ze weet nu wel van het bestaan van beide kanten.
Daarbij kan het sowieso geen kwaad om het voorzichtig aan te pakken als je niet precies weet wat de schade in de hoef is. Dus ik zie weinig gevaarzetting in het advies om heel rustig op te bouwen met gedwongen beweging.
Cinnepin schreef:Jullie doen net alsof ik volgende week ga opstappen en 6 uur ga rijden.
Dit paard is al met pre pensioen en wordt alleen aan naast liggend bos gereden. Veel stappen, af en toe een drafje. Lekker rechte stukken. Meer doet hij al een jaar niet meer.
Als we gaan bewegen weer dan is dat ook in het bos en bouw ik het zelf gewoon op. Ik kom ook weer niet uit een ei
Ik luister vooral naar mijn paard.
anjali schreef:Stille meelezer omdat ik al in het andere topic had gereageerd, maar toch benieuwd ben hoe het gaat.Gedwongen beweging lijkt me nooit goed bij een ziek paard. Vrije beweging wel, zodat hij\zij zelf kan bepalen wat goed voelt. Ik denk dat de bij veel kwalen voorgeschreven stalrust soms ook kan zijn om te voorkomen dat het paard op de wei of paddock zou worden opgejaagd door andere paarden en zich daardoor zou forceren. (Bij alles wat ik zeg als ervaringsdeskundige over medische dingen wil ik als disclaimer plaatsen dat ik geen DA ben!)