vliegendeken met heet weer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:20

Cinnepin schreef:
J..Heb ook de zebra van bucas thuis liggen, maar die gaat snel scheef hangen, maar die is wel lichter qua gewicht en dunnere stof

Daar heeft die van mij ook last van, maar ik loop dan vaak even naar buiten om hem weer recht te trekken.

Overigens staat ze vandaag bloot en het valt mee met de vliegen. Ik zie iig geen overmatig staart gezwaai. Dazen zijn hier nog niet (afkloppen). Ze staan nu tot 3 uur 'opgesloten' in de PP-gang onder de bomenrij met een flinke bult hooi (en water), dus ik hoor ze niet klagen :)

manzano

Re: vliegendeken met heet weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:29

Ik heb er 2 weken geleden 1 oververhit gehad door het rennen voor een steekbeest (geen deken op). Doodeng! Enorm pompen, bloedneus, "koorts". Met veel, heel veel koelen kreeg ik het onder controle, maar als ze echt lijp worden van steekbeesten heb ik ze liever rustig met een goede uv werende vliegendeken.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:05

Dat is waar Manzano, beide extremen moeten worden vermeden. Daarom is toezicht gewoon erg belangrijk nu.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:12

Helemaal waar manzano. Je kent je eigen dier het beste.

Ik ben hier echt zo blij met de schuilstal.
Dan kunnen ze toch ontsnappen aan de dazen.

Paar jaar terug deze opgeknapt met geïsoleerde platen en daar is echt fijn nu.

Ondanks dat ze net dapper buiten stonden ben ik ze net op stal hooi gaan geven om ze zo zeker weten even de stal in te lokken.

Al merk ik vaak als het zo heet is de dazen ook siësta houden. En er juist in de ergste hitte er minder zitten.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:25

manzano schreef:
Ik heb juist de Rambo Protector gekocht omdat hij heel luchtig is. Onder die dunne mega synthetische dingen zweten ze al bij 25 graden en met de Rambo gaat het juist super de afgelopen tijd.
Komende dagen maar bekijken, maar zonder deken gaan ze aan het rennen, dus tja.... maar veel afspuiten denk ik.

Oh die ervaring deel ik niet. Echt dik zweten onder de rambo is niet echt luchtig met 30+

Een dunne amigo of lemieux wel.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:34

SansaS schreef:
manzano schreef:
Ik heb juist de Rambo Protector gekocht omdat hij heel luchtig is. Onder die dunne mega synthetische dingen zweten ze al bij 25 graden en met de Rambo gaat het juist super de afgelopen tijd.
Komende dagen maar bekijken, maar zonder deken gaan ze aan het rennen, dus tja.... maar veel afspuiten denk ik.

Oh die ervaring deel ik niet. Echt dik zweten onder de rambo is niet echt luchtig met 30+

Een dunne amigo of lemieux wel.

Ja zo zie je maar dat het heel erg kan wisselen per paard. Ik heb de Amigo's juist weg gedaan.
1 loopt met de Rambo en de ander met een shires (maar dat gaat richting eczeemdeken). De ander lekker kaal.... kortom; ieder paard z'n eigen wensen hier :))

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:39

De shires vliegendeken vind ik ook echt te warm.
De eczeemdeken daarvan helemaal.

Heb nu een presteq big neck gekocht.
Voor het paard waar ik hem voor kocht is het echt niet passend.
Voor mijn ruin enigszins...
Maar heb het idee wel vrij koel.

Nu iets breeds en koel voor de merrie...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:48

Heb hier net de merries binnen gezet. De 2 met uv werende bucas vliegendekens waren aan het rennen en zweete zich een ongeluk. Zo veel dazen nu! De 2 merries zonder deken bleven rustig staan maar hun neuzen vol vliegen. Bah
Maar voor mij het bewijs het dus echt te warm word onder de dekens.
De mannen staan op de paddocks waar een lekkere oosten wind staat. Dat is wel te doen maar uit de wind is echt ruk nu en dan dus vooral vanwege de dazen

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:06

Wat vinden jullie een goede uv werende / wat koelere vliegendeken ?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 17:21

Ik heb iig nu de bucas zebra op ipv de protector ( kon ie gelijk ff de was in :D ). En lekker ff nat gesproeid.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 18:39

Ik doe hem juist op met 30 graden :o Met de gedachten dat het wat uv weert en de zon minder hard op de brand....

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 18:46

Ik laat het ook op… Zonder wordt ze echt aangevallen door de dazen - dat lijkt me nog vervelender dan met deken staan. Het is UV werend dus denk dat het aangenamer is dan met haar zwarte vacht in de zon te staan… Ze kan overigens in de schaduw en schuilstal.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 19:27

DuoPenotti schreef:
De shires vliegendeken vind ik ook echt te warm.
De eczeemdeken daarvan helemaal.

Heb nu een presteq big neck gekocht.
Voor het paard waar ik hem voor kocht is het echt niet passend.
Voor mijn ruin enigszins...
Maar heb het idee wel vrij koel.

Nu iets breeds en koel voor de merrie...

Ja ik heb een vliegendeken hoor, maar wel met grote buikflap en over de oren. Alleen wel bijna helemaal dicht qua stof. Moet zeggen dat ik er toen 4 soorten besteld had en sommigen vond ik qua materiaal heel warm, deze lijkt wat meer stof/katoen. En hij is spierwit, dat helpt ook haha.

Daarstraks eens even gekeken en de 2 mét deken staan er prima bij zonder druppel zweet, degene zonder deken heeft het warm en licht klam. Dan durf ik het morgen aan om de vliegenmietjes morgen ook weer gewoon te starten met deken. Ben benieuwd!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 19:37

Hier al veel dazen, dus ik durf echt niet zonder. In alle weilanden is schaduw behalve eentje. En omdat ze absoluut bij elkaar willen blijven gaat hier de hele meute eind van de ochtend op stal...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 19:56

Hier waren ze met deken gewoon normale temperatuur, geen drupje zweet. Voelde echt beter als de stukken waar deken niet zat.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 19:58

Hier twee protectors, eentje op een zwartbruin paard en eentje op een schimmel, staan gewoon in de schuilstal onder de bomen, weinig tot geen zweet. Protector is geen sweet itch. Daar zweten de mijne wel onder.

Heb ook de Buzz off van Bucas, de zebra wat een verschil, blijft niet goed liggen en aan de elastieken van de buikflap steeds zweet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 19:59

Ik haal die buikflappen eraf. Die passen echt nooit goed hier. Maar ze blijven keurig liggen, ik vind ze alleen te dik, de zebra dan, met dit weer.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 20:32

Tancreda4 schreef:
Ik doe hem juist op met 30 graden :o Met de gedachten dat het wat uv weert en de zon minder hard op de brand....

Ik ook indd!

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 20:53

Ik heb ook de protector omdat deze luchtig is.
Ben er zelf eens onder gaan staan en dan voelt het koeler dan zonder in de zon.
Stal genoot had 1 van bucas en dat paard voelde stuk warmer .

Hier helaas ook de stal snikheet

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 14:05

Ook mijn paarden staan met de Rambo protector aan, anders worden ze gek van de steekbeesten en stoppen niet met rennen. Ik houd ze natuurlijk in de gaten, mijn donkere paard zweet iets, maar mijn vos juist niks. Terwijl ze op dit moment ervoor kiezen om in de volle zon te staan :=
Ze kunnen zo de schaduw in hoor, maar ze staan lekker te grazen.
Vind de deken ook best luchtig en hij is goed uv werend, zonder zijn ze een stuk ongelukkiger.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 14:10

shirleyp schreef:
In de opfok staat er nooit eentje met een deken en zodra we ze gaan rijden kunnen ze niet meer zonder? Ik merk dat paarden die altijd de bescherming van een vliegendeken hebben, extreem geïrriteerd raken als ze wel een keer een vlieg voelen. Paarden die vaker zonder staan, kunnen dat prima handelen. Ik heb nog geen vliegendeken op gehad dit seizoen en doe dat zeker met dit warme weer niet. Afspuiten en rollen geeft ook enige bescherming en verlichting.

Eczemers uitgezonderd natuurlijk, ik snap heel goed dat zij echt niet zonder kunnen.

Ligt er per paard aan, sommige doen niks, andere gaan lopen en dan zweten en dan is het misschien want dan gaan ze rennen.. zeiknat als je ze dan niet binnen haalt rennen ze zich dood.

Jonge spul staat in groepen tegen elkaar aan te schuren. En die worden nooit binnen gehaald dus gaan niet rennen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 14:16

viphorse schreef:
Wat vinden jullie een goede uv werende / wat koelere vliegendeken ?

Amigo en lemieux hebben UV werende die ook vrij dun zijn.

Deze is van amigo:
Ik heb de XL variant ivm breedte, maar je hebt ook de normale in deze stof.

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 15:56

Hier was eentje toch te warm onder de vliegendeken ondanks dat het een UV werende was, die heeft een douche gehad en een andere op met wat grotere mazen.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 15:59

Ik heb net gekeken, hij stond vol in de zon met protector, er is maar een klein beetje schaduw maar was droog.
Ook de paarden zonder deken zijn droog.
Alsemgeest hebbeb die dekens ook grote Maas zoals de protector

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:52

Ik heb om kwart over 1 mijn paard zeiknat onder de protector vandaan gehaald. Hij was al op stal gezet door de stalhouder, het stikt dit jaar van de dazen dus denk dat hij toch onrustig is geworden. Lauwe douche gegeven en goed ingespoten en zonder deken op stal die geïsoleerd is. Hij keek na de douche weer fris uit zn ogen maar toch ff schrikken. Het is hier in het oosten echt wel goed heet.