Fjord met dunne zolen, tips gezocht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oskarrino

Re: Fjord met dunne zolen, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 10:42

Ik heb iemand uit de omgeving die plakijzers plaatst benaderd, kijken of dat wat is.

Bij aankoop van Luuk is hij volledig röntgen gekeurd ook in de kliniek. Hierbij liep hij niet op eieren, moeilijk op het harde etc. Dunne zolen kwamen pas aan het licht op de röntgenfoto maar was echt minimaal zei de arts, adviseerde toen ook om er niks aan te doen. Hij heeft geen pijn of last op het harde gelukkig. Dus van compenseren nu in het algemeen is geen sprake, ben er mee bekend en weet zeker wat dat teweeg kan brengen (helaas genoeg ervaring met m’n vorige paard mee gehad).

De opmerking betreft voeding ook zeker gelezen en ga daar ook wat mee doen :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 11:28

Als je plak ijzers laat plaatsen dan laat a.u.b. eerst die hiel op de juiste plek zetten. Als je dit zo laat gaat het van kwaad tot erger. Een correcte bekapping moet altijd de basis zijn..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 12:21

Oskarrino schreef:
Ik heb iemand uit de omgeving die plakijzers plaatst benaderd, kijken of dat wat is.

Bij aankoop van Luuk is hij volledig röntgen gekeurd ook in de kliniek. Hierbij liep hij niet op eieren, moeilijk op het harde etc. Dunne zolen kwamen pas aan het licht op de röntgenfoto maar was echt minimaal zei de arts, adviseerde toen ook om er niks aan te doen. Hij heeft geen pijn of last op het harde gelukkig. Dus van compenseren nu in het algemeen is geen sprake, ben er mee bekend en weet zeker wat dat teweeg kan brengen (helaas genoeg ervaring met m’n vorige paard mee gehad).

De opmerking betreft voeding ook zeker gelezen en ga daar ook wat mee doen :)

Je bent er in iedergeval goed mee bezig!! _/-\o_
Mag ook gezegd worden. *\o/*

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 12:45

Je paard staat niet heel goed op de voeten. Wat ondergeschoven (naar achter gebroken voetas) tenen te lang.
Zonder het direct over ijzers te hebben, maar dat is nu even het belangrijkste denk ik.
Je kunt natuurlijk ook advies vragen aan een kundige smid voor het bekappen.
Geloof me, ik loop al een tijdje mee in de paarden, maar er is lopen zo ongelofelijk veel knutselaars rond (ook onder smeden overigens). Het is o zo belangrijk om een deskundig iemand te hebben voor de hoeven van je paard, ook als je alleen bekapt. Dat kost vaak wat meer, maar 'no feet no horse' is een waar gezegde.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 13:28

Diegene met plakijzers is ook smid dus ga die ook zeker vragen om eerst de hielen te verbeteren, dat sowieso! Misschien zoals hier al ergens werd vermeld, verbeterd de gevoeligheid al iets. Kortom we gaan aan de slag :)

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 13:34

Oké even foto’s opgezocht van m’n vorige paard die ook altijd bekapt werd door haar, hij is er helaas niet meer.

Ook iets ondergeschoven hielen denk? Dan weet ik namelijk genoeg dat plakschoenen of niet, ik een ander ga zoeken voor het bekappen :+ . Geen idee of hij hier recentelijk bekapt was of niet, is al lang terug.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jammer van het zand dat ik er toen niet even fatsoenlijk af geborsteld had voor foto’s haha

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 14:08

Super interessant topic trouwens, kom dit probleem vaker tegen en ik herken daarbij overeenkomsten aan de hoeven die ik bij jouw paard zie op de foto’s.

En als paarden dan gevoelig blijven na afhalen ijzers dan wordt er bijv minimaal bekapt, in de hoop minder gevoelig, hoefwand langer gehouden etc en vervolgens echt super lelijke witte lijnen (te breed) de gehele hoef rondom en rare overgroeiende en omklappende steunsels en dergelijke. En vooral dan niet op het harde en alleen in de rijbaan enzo. Maar dat is toch geen oplossing. De wei is ook niet egaal zacht als een dure eb-vloed rijbodem.

Dus ik blijf vooral volgen.

De foto’s van je overleden paard vind ik de hoeven een heel ander beeld geven, minder ondergeschoven. Was hij/zij helemaal niet gevoelig?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 14:26

Oskarrino schreef:
Voor de sneue mensen; ga een ander topic zoeken als het je niet aanspreekt. Ik reageer kinderachtig omdat iemand anders hier begint hè, mieter even op aub en ga iemand anders vervelen. Ik wil prima normaal in gesprek, maar jullie kunnen dit niet. Ik kijk liever eerst naar ijzerloze opties, smijten jullie lekker overal een ijzer onder prima, maar ik vind de voordelen niet opwegen tegen de nadelen van ijzers. Daar gaat dit topic ook niet over. Vriendelijk verzoek om dit topic te verlaten en ergens anders te klooien.

En dan vind je mij onvolwassen? :') Jij bent ronduit onbeschoft naar mensen die niet naar jou mond praten!
Veel sterkte met dat arme paardje van je.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 14:46

Emotionele chantage roept emoties op. Dat mag geen verrassing zijn.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 15:07

Hannanas schreef:
Super interessant topic trouwens, kom dit probleem vaker tegen en ik herken daarbij overeenkomsten aan de hoeven die ik bij jouw paard zie op de foto’s.

En als paarden dan gevoelig blijven na afhalen ijzers dan wordt er bijv minimaal bekapt, in de hoop minder gevoelig, hoefwand langer gehouden etc en vervolgens echt super lelijke witte lijnen (te breed) de gehele hoef rondom en rare overgroeiende en omklappende steunsels en dergelijke. En vooral dan niet op het harde en alleen in de rijbaan enzo. Maar dat is toch geen oplossing. De wei is ook niet egaal zacht als een dure eb-vloed rijbodem.

Dus ik blijf vooral volgen.

De foto’s van je overleden paard vind ik de hoeven een heel ander beeld geven, minder ondergeschoven. Was hij/zij helemaal niet gevoelig?

Nee hij had geen last van gevoeligheid, wel weer vaker last van straalproblemen als rotstraal….

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 15:50

Het is wat je veel ziet bij paarden die veel tenenvlees hebben (zo noem ik het altijd maar) dat de teen te lang wordt. Als er dan alleen steeds recht bekapt wordt komt het paard achter steeds lager te staan. De voeten worden daardoor steeds gevoeliger. Bijkomend nadeel is dat het paard (door de te lange tenen) de voet ook niet goed kan afrollen, waardoor het paard ook korter gaat lopen.

Op de webpagina van hoofcare.nl wordt dit goed uitgelegd. https://hoofcare.nl/hoefproblemen/lange ... -verzenen/
Meestal zien we paarden die naar het idee van de hoefsmid en veearts wel goed zijn behandeld, maar toch steeds slechter worden. De voeten gaan steeds meer naar achter staan, waardoor de druk op de verzenen groter wordt. Als gevolg hiervan worden de tenen steeds langer en de verzenen steeds lager. In het ergste geval krullen de verzenen om.
De hoornzolen worden steeds platter en kunnen geen druk meer van de bodem verdragen (waardoor gevoelige zolen ontstaan). De paarden zullen de voeten steeds meer naar voor zetten om de zool te ontlasten, met als gevolg meer druk op de verzenen.

Het is (helaas) echt nodig dat je ook als eigenaar goed let op het werk van je smid/bekapper.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 08:16

Maar dit paard wordt niet alleen achter bekapt. Hier zijn juist de hielen vergeten. Verder eens met het laatste.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 09:27

pluisje88 schreef:
Maar dit paard wordt niet alleen achter bekapt. Hier zijn juist de hielen vergeten. Verder eens met het laatste.

Dat is niet wat er staat. Als een paard veel teen heeft en alleen recht wordt bekapt worden de tenen steeds langer en de voet steeds platter (komt het achter steeds lager te staan).

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 09:35

Babootje schreef:
pluisje88 schreef:

Dat is niet wat er staat. Als een paard veel teen heeft en alleen recht wordt bekapt worden de tenen steeds langer en de voet steeds platter (komt het achter steeds lager te staan).

En platter zorgt voor meer druk op de hoefbandjes en op de pezen van het paard.

Waardoor compensatie in het lijf gaat ontstaan.
Uit eindelijk kan je gewoon door te plat bekappen blessures krijgen waar je echt niet blij van wordt.

(Even ter aanvulling :j )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 23:33

Popstra schreef:
Ik heb medelijden met paarden van eigenaren zoals jij die er pertinent geen ijzers onder willen.
In jou geval, hoe duidelijker wil je het hebben nadat door rontgen notabene is aangetoond dat je paard dunne zolen heeft!?
Dat gaat nooit veranderen. En hoefschoenen lijken leuk maar zijn vaak ook ruk voor je paard. Knellen ze niet ergens dan verlies je ze wel.

Ach, daar hebben we haar weer, hoor, hahaha.... Met mijn paard hoef je geen medelijden te hebben, want hij heeft helemaal geen pijn. Alleen buiten zijn we de diverse ondergronden voor met fijne hoefschoenen. Mijn hoefsmid complimenteert zijn hoeven elke keer en zegt ook dat ijzers niet nodig zijn. Ook al doet ze wel ijzers bij andere klanten (op hun verzoek). Ze is zelf niet zo pro ijzers, om dezelfde redenen, die ik al aangeef, waarom ik ze niet wil. Maar jij weet altijd alles beter, met je ouderwetse ideeën, pffff..... Best vermoeiend, dit gezever steeds.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 14:04

Twiggy2008 schreef:
Maar jij weet altijd alles beter, met je ouderwetse ideeën, pffff..... Best vermoeiend, dit gezever steeds.

Dit zinnetje is er te veel aan en doet afbreuk aan de rest van je overigens zinnige post.

Voor mij zijn hoefijzers en hoefschoenen 2 methoden om het paard met gevoelige zolen te helpen. Beide hebben hun voor- en nadelen.
Hoefijzers:
+ aangepast door beroeps, dus in principe gepast mits je op tijd opnieuw laat beslaan. Er zijn vrij veel hoefsmeden.
+ op korte termijn goedkoper (slechts een deel van het jaar beslaan is bij sommige paarden wel mogelijk, dan is het op lange termijn ook niet zo duur)
+ raak je minder kwijt
+ je hebt zelf geen werk met aan- en uittrekken.
- belemmeren deels het hoefmechanisme maar dat valt bij de meeste paarden wel mee.
- als je te lang wacht voor vernieuwen krijg je bij sommige paarden telkens veranderingen van stand wat niet bevorderlijk is voor pezen en gewrichten.
- minder schokdemping
- kunnen glijden op het asfalt.
- de hoefnagels maken toch wel gaatjes in de hoefwand. Bij paarden met flauwe hoefwand is dit nu echt niet gewenst.

Hoefschoenen
+ het best voor hoefwand, hoefmechanisme, pezen en gewrichten
+ glijdt (bijna) niet op asfalt
+ kan op lange termijn goedkoper uitvallen
- een duurdere investering
- je moet echt wel de hoefgroei in de gaten houden want de schoen moet blijven passen. Ofwel moet je zelf trimmen ( met de bijhorende risico's) ofwel komt de bekapper vrij veel ( wat het weer duurder maakt) , ofwel heb je geluk en loopt de slijtage behoorlijk parallel met de groei.
- de juiste vinden is moeilijker, beroepsfitters zijn er minder.
- verlies je toch wel gemakkelijker.
- je moet ze meestal telkens aan- en uittrekken, wat sommigen gedoe vinden.
- je ziet het nog minder om je heen waardoor je minder kan leren uit de ervaringen van concrete voorbeelden. In de topsport zie je ze zo goed als niet.

Elk moet zoeken wat voor zijn paard en in zijn eigen situatie het best past.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 14:12

Ben meer ijzers dan hoefschoenen kwijtgeraakt in de jaren…

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 15:13

Dan had je geen goede smid!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 15:20

koend schreef:
Dan had je geen goede smid!

Oh jawel hoor maar met paarden 24/7 buiten is het gewoon soms geen doen..

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 15:25

Liep je paard wel echt beter met hoefschoenen? Zo ja, dan zou ik toch overwegen een ander merk te proberen.

Ik lees ook veel goede verhalen over de biotine van Iris van Gulik. Ik heb een paard die gevoelig loopt, zelfs icm hoefschoenen. Ik overweeg eventueel dit supplement ook aan te schaffen.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 17:21

Change03 schreef:
Liep je paard wel echt beter met hoefschoenen? Zo ja, dan zou ik toch overwegen een ander merk te proberen.

Ik lees ook veel goede verhalen over de biotine van Iris van Gulik. Ik heb een paard die gevoelig loopt, zelfs icm hoefschoenen. Ik overweeg eventueel dit supplement ook aan te schaffen.

Jep hij liep als een tierelier met hoefschoenen aan. Heb m’n smid gesproken en betreft de hielen weet ze en is ze mee eens. Het groeien van de hielen lukte niet ivm slijten, dus ze hoopte dat de hoefschoenen dat zouden voorkomen. Kortom ze werkt met iemand samen die plakijzers doet. Die komt langs, worden eronder gezet en dan goed kijken hoe hij het doet. De hielen slijten dan niet, dus kunnen we de stand corrigeren. Misschien als de stand correct is kan hij wel weer zonder, anders blijven de hoefschoenen beter zitten want meer hiel…. Dat betreft de hoeven, verder komt een orthomoleculair voedingstherapeut op aanraden van om even goed z’n voeding door te meten, wat ik kan veranderen en bij kan geven. Tot zo ver ff de update!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 17:22

Super interessant hoe je het oppakt.

Zie graag het gevolg!
Ook ivm de ortomonoculaire. Super interessant.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 18:18

koend schreef:
Twiggy2008 schreef:
Maar jij weet altijd alles beter, met je ouderwetse ideeën, pffff..... Best vermoeiend, dit gezever steeds.

Dit zinnetje is er te veel aan en doet afbreuk aan de rest van je overigens zinnige post.

Ja,sorry, hoor, had er even geen geduld meer voor :D
Altijd dat gezever over zielige buitenpaarden of nu weer geen ijzers, maar hoefschoenen, etc. :+

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 18:19

Maar als de hielen af zouden slijten dan zouden ze niet ondergeschoven zijn maar veel te kort. Knappe uitleg van dr maar het klinkt mij nogal onlogisch in de oren. Maar Oke zij is de professional en zou het moeten weten zou je zeggen..

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 18:41

pluisje88 schreef:
Maar als de hielen af zouden slijten dan zouden ze niet ondergeschoven zijn maar veel te kort. Knappe uitleg van dr maar het klinkt mij nogal onlogisch in de oren. Maar Oke zij is de professional en zou het moeten weten zou je zeggen..

En toch kan dat gebeuren als de hoek van de hoef tov horizontale bodem niet klopt. Dan kan een paard met korte ondergeschoven hielen staan (al dan niet in combinatie met te lange of 'uitgetrokken' teen).

https://paardenhoeven.info/blog/2012/11 ... n-de-hoef/