Ouder paard volledig in paniek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 23:05

xYaartje schreef:
LizzyRTPL schreef:
Zijn zicht is in januari nog nagekeken, omdat hij toen een dik oog had. Dit was toen voor zijn doen nog goed.

Het vreemde blijft dat het of in de nacht of hele vroege ochtend is. Overdag en avonden heeft hij, gelukkig, dit nog nooit gehad.

Is er aan nacht blindheid gedacht? Om het even over een hele andere boeg te gooien omdat je zegt dat dit alleen 's nachts en met zonsopgang gebeurt.

Ik heb zelf een appaloosa Shet met vermoedelijke nachtblindheid. Hoewel die 's nachts buiten staan gewend pakt die buiten niet goed zijn rust in de nacht. Het is lastig uit te leggen omdat hij zover ik weet niet in paniek is 's nachts buiten, maar ik merk het aan andere dingen.
Eenmaal op stal 's nachts en ik heb een hele andere pony die beter in zijn vel zit.

Daar heb ik ook aan gedacht. Bijzondere is wel dat hij overdag ook niet opgesloten in de stal wilt staan en nog wel af en aan de stal uit wandelde. Maar niet in blinde paniek.

LizzyRTPL

Re: Ouder paard volledig in paniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 23:07

Ik lees ook hier, maar ook op andere paginas dingen over de hertenhuisvlieg? Zit dit beest overal en hoe kom ik hierachter?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 23:13

Een d-pony van 31 is al heel erg oud he.

Als het mijn pony was zou ik (zeker als er geen verbetering komt) overwegen tot inslapen over te gaan, om te voorkomen dat hij verongelukt door deze ongecontroleerde impuls (waardoor je dan tot spoed inslapen moet overgaan).
Bedoel, wat je omschrijft klinkt heel heftig.
Het betekent dat de pony heel veel stress en angst ervaart en vol schiet met adrenaline.
En veel kans heeft zichzelf te verwonden.

Misschien ben ik wat nuchter qua inslapen, en het is ook makkelijker dit te typen vanaf de zijlijn dan wanneer het om mijn eigen dier zou gaan. Maar op deze leeftijd zo’n gedragsverandering..
Vroeg of laat komt het erop toe dat je als eigenaar de keuze moet/mag maken.
En men zegt wel eens dat je beter iets te vroeg kan zijn dan te laat.

Ik weet niet of je deze optie al meeweegt, ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt maar ik wou het even genoemd hebben aanvullend op de andere (meeste) medicijnen/dokteren reacties.

In elk geval sterkte, zal vast heel naar zijn je pony zo mee te maken.

Nb luisvliegen zitten (mijn ervaring) op roofvogels en in dergelijke nesten. Je komt ze niet heel veel tegen maar het zijn echt pestbeesten. Ik heb in een wildopvang gewerkt, de enkele keer dat daar een luisvlieg *was* (bij nieuwe vogel) dan was het alles aan de kant, eerst dat beest dood. Want ze steken idd heel gemeen. De kans dat de pony van TS elke keer door een luisvlieg wordt geprikt lijkt me niet zo groot, of er moet daar echt een buizerdnest vlak boven de wei in een boom zitten oid.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 23:48

Herteluisvliegen komen vooral voor op plekken waar herten/reeën voorkomen. In de bossen, maar ook de duinen. In Frankrijk stikt het ervan. Mijn paard zat in zijn Franse jaren altijd helemaal onder, zoveel dat het hem eigenlijk niet meer deerde. Hij kwam ook aan in Nederland onder die dingen. Allemaal zo goed als mogelijk verzopen en plat gestampt omdat de staleigenaar als de dood was dat ze een plaag zou krijgen. Ze vertelde dat ze een paard kende die een hele trailer aan gort getrapt had door zo'n beest. En eerlijk is eerlijk, ik heb mijn voet gekneusd (waarschijnlijk zelfs klein scheurtje achteraf) doordat er een paard van een vriendin helemaal liep werd van zo'n ding. Dus ja, ze kunnen echt naar zijn. Ze zijn op zich heel herkenbaar en duidelijk zichtbaar, maar een enkeling, zeker als die in de nacht komt pesten, zou wel lastiger zijn om te vinden.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 23:55

LizzyRTPL schreef:
Elisa2 schreef:
Misschien een stomme vraag, maar zitten er wolven in de buurt?

Helemaal geen stomme vraag! Maar nee, ik woon in de stad, aan het park.

In welke regio zit je precies en wat voor park bedoel je? Wolven lopen onderhand overal in het land, dus ik zou dit niet helemaal uitsluiten.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 23:57

LizzyRTPL schreef:
Ter info, hun staat vanaf 19 mei op de pergolide.
Aankomende vrijdag komt de da zijn waarde weer prikkeb

Als je net 19 mei bent gestart weet ik niet of het zoveel nut heeft om nu al opnieuw te meten maar daar kan de dierenarts meer over zeggen natuurlijk. De medicatie heeft wel 6 tot 8 weken nodig om te gaan werken.

Misschien in de tussentijd met vliegenspray/vliegendeken en vaseline in de weer om steekbeesten uit te sluiten?

De andere paarden zijn gewoon rustig als het gebeurt? Niks te zien op de plek waar hij normaal slaapt?

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 00:03

Marigold schreef:
Een d-pony van 31 is al heel erg oud he.

Als het mijn pony was zou ik (zeker als er geen verbetering komt) overwegen tot inslapen over te gaan, om te voorkomen dat hij verongelukt door deze ongecontroleerde impuls (waardoor je dan tot spoed inslapen moet overgaan).
Bedoel, wat je omschrijft klinkt heel heftig.
Het betekent dat de pony heel veel stress en angst ervaart en vol schiet met adrenaline.
En veel kans heeft zichzelf te verwonden.

Misschien ben ik wat nuchter qua inslapen, en het is ook makkelijker dit te typen vanaf de zijlijn dan wanneer het om mijn eigen dier zou gaan. Maar op deze leeftijd zo’n gedragsverandering..
Vroeg of laat komt het erop toe dat je als eigenaar de keuze moet/mag maken.
En men zegt wel eens dat je beter iets te vroeg kan zijn dan te laat.

Ik weet niet of je deze optie al meeweegt, ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt maar ik wou het even genoemd hebben aanvullend op de andere (meeste) medicijnen/dokteren reacties.

In elk geval sterkte, zal vast heel naar zijn je pony zo mee te maken.

Nb luisvliegen zitten (mijn ervaring) op roofvogels en in dergelijke nesten. Je komt ze niet heel veel tegen maar het zijn echt pestbeesten. Ik heb in een wildopvang gewerkt, de enkele keer dat daar een luisvlieg *was* (bij nieuwe vogel) dan was het alles aan de kant, eerst dat beest dood. Want ze steken idd heel gemeen. De kans dat de pony van TS elke keer door een luisvlieg wordt geprikt lijkt me niet zo groot, of er moet daar echt een buizerdnest vlak boven de wei in een boom zitten oid.

Hier heb ik zeker aan gedacht. Ik heb altijd gezegd, als leven lijden wordt, dan moet ik hem niet hier voor mezelf houden. Ik ga dit ook vrijdag met de da bespreken. Het rare is wel gewoon dat het overdag nooit voorkomt. Alleen na de laatste ronden met voeren, dus na 11 uur in de avond of heel erg vroeg, rond half 5 in de ochtend.
Daarnaast is het zeker niet dagelijks of wekelijks. Maar de afgelopen tijden een keer per maand.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 00:45

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 00:57

Ik ga die cbd voor je opzoeken!

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 06:15

Wat naar zeg.
Hopelijk vind je de oorzaak of anders iets wat in ieder geval helpt..

Is al geprobeerd wat pijnstilling zoals bv metacam doet? Mijn pony (headshaker) heeft jaren terug vergelijkbare aanvallen gehad. Hij had toen waarschijnlijk enorm hoofdpijn want na een hele boel andere opties uitgesloten te hebben bleef de hypothese dat hij overgevoelig zou zijn voor zonlicht via de oogzenuw over. Sinds hij een goed uv wereld masker draagt is hij aanvalsvrij. Toen ik nog niet wist wat het veroorzaakte hielp metacam toedienen wel. Ik gaf het niet permanent maar als ik de eerste symptomen zag (gefixeerde blik, bepaalde houding, oren laten afhangen, stampen / schrapen met voorbenen, etc: oftewel gewoon tekenen van ongemak). Gelukkig nu al jaren niet meer nodig gehad.

Heel veel sterkte!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 07:39

Wat ik interessant zou vinden, hoe reageert zijn maatje? Daar kun je ook veel van af lezen.
Raakt ie mee in paniek? Of staat die rustig door te eten?
Is het hooi op als hij gaat rennen?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 07:51

Wij staan in de randstad en hier komt de herenhuis vlieg niet voor. Toch hebben we er 2x (diverse jaren) een of een paar gehad en waren er paarden echt compleet in paniek en gevaarlijk. Een verdwaalde zou dan ook wel mogelijk zijn maar ik vraag me af of dat het is. Want ik zou dan verwachten dat het ook overdag is, en misschien in combinatie van ernstig zwiepen met de staart en trappen naar de buik.

Heel lastig probleem zeg... mijn eerste gevoel zou zijn dat er Iets van zintuigen of afnemen of juist afnemen, zoals zicht of gehoor. Ik zou iig zoveel mogelijk op verschillende plekken t hooi aanbieden zodat hij ook kan blijven eten als het binnen niet meer veilig voelt..

Hij staat nog maar kort op de medicatie begrijp ik. Geen idee wat daarvan de normale inwerkjngstijd is om weer te testen wat z'n waarden zijn, maar een paar weken lijkt mij daarin toch wat kort...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 07:53

Ja Mallow ik ben daar ook wel benieuwd naar.
Ik vraag me af of het misschien “gewoon” komt omdat de pony op dat moment zijn maatje niet kan vinden en daarom in paniek raakt…
Want als ik het goed begrijp staan ze apart toch? Ze kunnen niet voor de nacht bij elkaar?
Heeft de oude pony snachts wel iets van een ruwvoermix of slobber staan?

Lastig, ik heb zelf ook een oudje en die kan af en toe wat verward over komen,dus ik begrijp je zorgen absoluut.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 08:15

Voor de mensen die zeggen hertenluisvlieg.
Zit deze er in april al?
En zit deze er ook in de nacht?
*afkloppen* hier zit hij nog niet. Dus weet dat gelukkig niet.

Ik merkte hier bij mijn ppid-er meer onrust.
Maar wel al na langere tijd pracent.
Gelukkig niet aan huis maar als we een stukje gingen wandelen merkte ik dat hij onzeker werd en naar huis wilde. Ben er om die reden dan ook getopt met wandelen.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 08:44

Tancreda4 schreef:
Hij staat nog maar kort op de medicatie begrijp ik. Geen idee wat daarvan de normale inwerkjngstijd is om weer te testen wat z'n waarden zijn, maar een paar weken lijkt mij daarin toch wat kort...

Na 6-8 weken hertesten.
Wat was zijn acth waarde ts?
Het kan idd best wel van de ppid komen.

Kwart pilletje is prima om mee op te bouwen, maar voor een pony vanaf 400 kilo staat officieel 3/4 tot een hele pil.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 09:46

Ik heb de hertenluisvlieg hier dit jaar al gezien, vorige maand..nu niet met de regen. Maar die vliegen niet s"nachts.

Ze kunnen er wel idd erg door in paniek raken, ik had een KWPNer en die ging in blinde paniek racen en liet zich gewoon vallen in de wei/ paddock door de hertenluisvlieg en op stal sloeg hij zo wat de wand er uit. Levensgevaarlijk gedrag.

Juist omdat het veel s"nachts lijkt te gebeuren ben ik dus benieuwd ook of zijn zicht is verslechterd. Dit zou ik in ieder geval even testen als de DA er is. Het enige wat je kunt doen is dingen gaan uitsluiten denk ik. PPID kan ook hele rare dingen doen met een paard.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 09:54

Mijn Fries (550kg) krijgt maar een 0,5mg en heeft daarmee nu goede waardes. Dus dat is niet lichaamsgewicht afhankelijk.

Ik ben ook benieuwd wat het andere aanwezige dier doet idd. Heeft die ook paniek?
Is er al een dierenarts bij geweest om iets te bekijken?
Het is niet letterlijk blinde paniek toch? Dat hij ook door de omheining van de bak probeert te komen of tegen muren aan rent enzo?

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 10:33

Merel schreef:
Wat naar zeg.
Hopelijk vind je de oorzaak of anders iets wat in ieder geval helpt..

Is al geprobeerd wat pijnstilling zoals bv metacam doet? Mijn pony (headshaker) heeft jaren terug vergelijkbare aanvallen gehad. Hij had toen waarschijnlijk enorm hoofdpijn want na een hele boel andere opties uitgesloten te hebben bleef de hypothese dat hij overgevoelig zou zijn voor zonlicht via de oogzenuw over. Sinds hij een goed uv wereld masker draagt is hij aanvalsvrij. Toen ik nog niet wist wat het veroorzaakte hielp metacam toedienen wel. Ik gaf het niet permanent maar als ik de eerste symptomen zag (gefixeerde blik, bepaalde houding, oren laten afhangen, stampen / schrapen met voorbenen, etc: oftewel gewoon tekenen van ongemak). Gelukkig nu al jaren niet meer nodig gehad.

Heel veel sterkte!

Nog niet geprobeerd. Heb eventueel nog metacan staan. Maar zou ik dat gewoon zomaar kunnen geven?

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 10:35

Mallow schreef:
Wat ik interessant zou vinden, hoe reageert zijn maatje? Daar kun je ook veel van af lezen.

Zijn maatje kijkt niet eens.. dat is zo een koele kikker. Die kijkt op en verder niks. Gelukkig gaat hij wel altijd staan waar hij in paniek is. Ze staan naast elkaar met een draadje ertussen

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 10:38

Als het gaat om medicatie (je vroeg het eerder ook voor verhogen van Pergolide) is het sowieso altijd handig om even te overleggen met de dierenarts.

Al is metacam natuurlijk wel een vrij veel voorgeschreven medicijn wat kortdurend veel gebruikt wordt om te testen of een paard verbeterd. Dus het geven, zeker als je er bekend mee bent, is ook weer geen ramp. Maar goed, dierenarts overleg is altijd beter bij medicatie, laat ik dat nog even benadrukken. :j

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 10:40

ellepel schreef:
Ja Mallow ik ben daar ook wel benieuwd naar.
Ik vraag me af of het misschien “gewoon” komt omdat de pony op dat moment zijn maatje niet kan vinden en daarom in paniek raakt…
Want als ik het goed begrijp staan ze apart toch? Ze kunnen niet voor de nacht bij elkaar?
Heeft de oude pony snachts wel iets van een ruwvoermix of slobber staan?

Lastig, ik heb zelf ook een oudje en die kan af en toe wat verward over komen,dus ik begrijp je zorgen absoluut.

Hij staat naast zijn vriend en hij rent van hem af. Hij rent dan in paniek weg en daar staat zijn andere vriend. Gelukkig zijn beide paarden koele kikkers en die blijven rustig ondanks zijn paniek.

Hij lijkt dan een soort focus te hebben waar hij heen wilt en dat is naar de andere stal. Maar dan is niet zomaar mogelijk want ze vinden elkaar niet allemaal lief..

Ik heb in totaal 4 paarden en 3 stallen.

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 10:42

Sanet schreef:
Mijn Fries (550kg) krijgt maar een 0,5mg en heeft daarmee nu goede waardes. Dus dat is niet lichaamsgewicht afhankelijk.

Ik ben ook benieuwd wat het andere aanwezige dier doet idd. Heeft die ook paniek?
Is er al een dierenarts bij geweest om iets te bekijken?
Het is niet letterlijk blinde paniek toch? Dat hij ook door de omheining van de bak probeert te komen of tegen muren aan rent enzo?

Da is meerdere keren geweest. Maar overdag doet hij het niet. Wel filmpjes laten zien. Andere dier kijkt niet eens en blijft super rustig en gaat altijd staan waar hij is om hem een soort van gerust te stellen.

Hij blijft rennen als de draad. En is er ook een keer doorgelopen, maar dit was helaas door vuurwerk

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 10:42

Skessa_ schreef:
Tancreda4 schreef:

Na 6-8 weken hertesten.
Wat was zijn acth waarde ts?
Het kan idd best wel van de ppid komen.

Kwart pilletje is prima om mee op te bouwen, maar voor een pony vanaf 400 kilo staat officieel 3/4 tot een hele pil.

Zijn waarde was toen 60. Dus niet heel erg hoog.

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 10:43

Mallow schreef:

En zijn eten is nog niet op. Hij gaat tussendoor wel eten

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 10:45

Vannacht was helaas drama. Ze dachten om 1 uur laten we lekker vuurwerk afsteken in het park ....

Hij was super rustig tot het vuurwerk, gelukkig na 20 min rustig en toen 3 uur vannacht, weer vuurwerk. Gelukkig was zijn maatje zoals altijd de koele kikker en die bleef staan waar hij in paniek was. Dit stopte gelukkig relatief snel.

Ben om 4 uur weer wezen kijken en toen stond hij rustig te eten en om 8 uur had hij alles op en stond hij te wachten op de ochtend maaltijd