Wormendrama!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 13:00

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 13:02

Hij komt dus wel zo af en toe op gras dus die spoelworm kan daar echt wel vandaan komen ipv je paddock.

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-25 13:05

BigOne schreef:
Hij komt dus wel zo af en toe op gras dus die spoelworm kan daar echt wel vandaan komen ipv je paddock.

Maar als ze daar nog nooit op hebben gemest, hoe kan die worm daar dan komen? Of zit dat dan gewoon al in het gras?

Myponyhoward

Re: Wormendrama!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-25 13:05

Ik heb net de dierenarts gebeld en ik mocht nog wel voor 100 kg extra geven dus hij heeft nu voor 250 kg Nemantel gehad

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 13:44

Myponyhoward schreef:
Ik heb net de dierenarts gebeld en ik mocht nog wel voor 100 kg extra geven dus hij heeft nu voor 250 kg Nemantel gehad

Hopelijk komt ie er vanaf. Mijn pony had een flinke aarsmade besmetting die maar niet wegging. Met pompoenpitten zag ik ze er wel uitkomen, maar er kwam geen eind aan. 5 Dagen Panacur bleek de oplossing! Tot nu toe geen herbesmetting. Ik ruim dagelijks mest op.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 14:03

Ik lees hier over gewichten die misschien verkeerd ingeschat worden.

Dat werd bij mijn jaarling ook gedacht maar na officieel wegen was hij toch maar 209kg voor 1m33 te zijn. Dus een minishet lijkt me echt wel een stuk lichter?

Mijn 4 jarige blijft helaas ook sukkelen met spoelworm, maar je ziet het niet aan hem, glanst je tegemoet en is goed actief.
Is nu ook om de maand steeds ontwormd en het helpt blijkbaar niet. Hij weegt 439,5 kg (1m56 groot) en krijgt gewoon een volledige tube voor 650-700kg paard.
Wij zijn zelfs van weide verhuisd en nóg blijft hij spoelwormen hebben.
Laatste mestonderzoek gaf niet eens een heel hoge waarde voor spoelwormen aan, bloedwormen wel.

Ik heb gisteravond een bestelling gedaan voor tijm, kurkuma en pompoenpitten. En vandaag haal ik 2 tubes ontworming bij dierenarts. Helaas willen ze niet meewerken aan 5 daagse ontwormingskuur. Maar die 2 tubes geef ik dan gewoon 1 per week.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 17:08

Stal dat hij echt maar 100 kg weegt dan zou ik er zelf in ieder geval voor 300 kg ontwormen.
Mijn pony weegt 470 kg en die geef ik een hele spuit voor 700 kg.
Dan weet ik zeker dat hij genoeg krijgt.

Je hebt al zo lang last van die wormen dat je het nu toch echt eens goed moet gaan aanpakken.

Ik heb ook niet echt veel vertrouwen in jou dierenarts dat die het maar niet onder controle krijgt en niets over het mesten en
land zegt. En steeds lichtelijk onder doseert.

Inderdaad elke dag de mest weg halen.
Je hebt ze aan huis.
Ik mest 2 x en soms wel 3 x per dag. Even een kwartiertje eerder van bed s morgens.

Worm en co kun je inderdaad ook eens vragen voor advies.

Ik weet niet of je in een zand paddock geen herbesmetting kunt krijgen.
Ik weet wel op gras land en daar kunnen ze enorm lang op overleven.
En is er bijna niet af te komen.

Hoop echt dat je er af komt. Zo sneu voor Beer.
Sterkte hoor.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 17:26

Myponyhoward schreef:

Met een wormenkuur op basis van pyrantel kun je ook niet snel overdoseren. Bij een lintworm besmetting moet je zelfs al een dubbele dosis geven.

Ook wormenmiddelen op basis van fenbendazole en ivermectine zijn relatief veilig.
Moxidectine is wel wat heftiger, daarmee is het wel raadzaam om niet teveel over te doseren. Dit middel heeft ook een lange werkingsduur op bloedworm, omdat het ook de larven en eitjes aanpakt.

Pyrantel (Nemantel) werkt niet op alle levensstadia van de worm. Daarom zul je bij een hardnekkige spoelwormbesmetting ook meerdere keren achter elkaar moeten ontwormen om de nieuw uitgekomen wormen ook te doden! Bij hardnekkige besmetting wordt vaak een tweede dosis na 6 weken geadviseerd en eventueel 8 weken na de 2e dosis nog een derde dosis aanbevolen. Dit zou ik dus ook even met de veearts overleggen.

Als dit geen verbetering geeft, zou ik overwegen dat de kans bestaat dat je al te maken hebt met een resistentie tegen pyrantel. Dan kun je de veearts om een ontwormmiddel op basis van fenbendazole vragen.

Verder zijn inderdaad dagelijks uitmesten en de darmflora ondersteunen met probiotica de beste manier om de besmettingsgraad te verkleinen en de weerstand van je pony te verhogen.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 17:53

Esparcette helpt ook om het lichaam te helpen de habitat voor wormen wat te verminderen.die kan je in brokjes vorm kopen van metazoa.