Hoefstrepen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pikeur

Re: Hoefstrepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-25 19:25

Voer heb ik 3 weken terug nog veranderd van gewoon sportbrok naar prestatiebrok 2 scheppen per dag en altijd onbeperkt hooi van eigen land dus redelijk consistente kwaliteit. Brokken bouw ik nu weer ietsje af denk ik.

Ik heb voor 3 weken pijnstillers en dan gaan we beslissen wat voor onderzoeken we gaan doen. Het is echt te veel om letterlijk alles te onderzoeken, we hebben nauwelijks een aanknopingspunt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 19:33

Dat begrijp ik, ik zou denk ik beginnen met testen op PPID, algemene bloedtest en een kreupelheid onderzoek.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:38

Heeft ze een maatje dat gaat staan 'waken' als ze slaapt? Sommige paarden voelen zich zonder niet veilig genoeg om te gaan liggen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 19:39

tennan schreef:
Heeft ze een maatje dat gaat staan 'waken' als ze slaapt? Sommige paarden voelen zich zonder niet veilig genoeg om te gaan liggen.

Nee alleen maar een shet, wel een hele rustige maar idd geen waker. Of tenminste ik weet niet of hij waakt. Soms staan ze samen naast elkaar op rust te slapen dus zou ze in theorie kunnen gaan liggen.

Ze heeft al op zo veel stallen gestaan. Als ze individueel gestald staat schopt ze heftig naar haar buren als die door de tralies naar haar kijken, laatste stal liep ze in een kudde maar als er dan 1 weggehaald werd raakte ze ook in paniek en als ik haar zelf wilde pakken werd ik verjaagd door een ruin die haar opgeist had, stallen die niet voldoende buiten/frisse lucht of voldoende ruwvoer kunnen bieden. Ik sluit niet uit dat dit het is maar het is ook niet beter op te lossen wat binnen mijn macht ligt. Hier is er 100% volledige rust en een geweldige match met de pony wat ik nog nooit bij haar heb gezien dat ze zo goed met een pony/paard door 1 deur kan. Daarom heb ik ook zo'n enorm schuldgevoel. Elke keer denk is er dan ergens anders een stal waar ze misschien wel gaat liggen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 21:08

Afbeelding

Dit was een jaar terug, dezelfde dag nog toen ze terug thuis was gekomen van de pensionstal en net de pony had leren kennen. En toen de koeien van de buren voor het eerst buiten stonden dit jaar heeft ze ook naast de kudde koeien gelegen, maar dan blijft het bij een enkele keer en meer niet.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 02:50

Afbeelding

Afbeelding

Nou het wordt er allemaal niet makkelijker op. Ze is niet afgelopen avond maar die avond ervoor begonnen met rondjes lopen en sindsdien niet meer gestopt. Ik heb geprobeerd haar op te sluiten maar dan gaat ze alleen maar kleinere rondjes lopen. Ik heb even een greep van de tijdstippen van de camera beelden toegevoegd maar zo gaat het dus non stop door. Eerst dacht ik misschien door de onweer in de lucht maar ze is nooit onrustig geweest door onweer, vliegendeken op of af maakt geen verschil. Er zitten ook nauwelijks vliegen en dag of nacht maakt ook geen verschil. Als ik er naartoe loop gaat ze altijd hinniken alsof ik met brokken aan kom lopen maar is gewoon zoals altijd 2 keer per dag brokken en onbeperkt hooi.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:03

Lijkt het op wat "boxlopen" genoemd wordt? Want dat is een copingsmechanisme.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 09:35

Ja dat is het echt precies. De dierenarts belt me straks terug, ik zie het somber in. Ze kwam juist zo mooi bij na die pijnstillers en toen zei ik nog tegen mezelf als ze nog een keer zo invalt weet ik dat ze te veel pijn heeft om een dierwaardig leven te hebben, maar dat ze er nu alweer zo slecht uit zou zien had ik nog even niet ingecalculeerd.

Ze is vanmorgen om 6 uur gestopt met lopen en toen heeft ze even 'geslapen' (lees: weggezakt en 2 keer bijna omgevallen) en nu is ze weer rustig. Het is gewoon zo raar. Er gebeurt hier werkelijk de hele dag niks. Ik snap best dat paarden meer zien/horen/ruiken dan wij maar anderhalve dag rondjes lopen is wel echt heel heftig.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 16:47

Staat ze nu nog op pijnstillers?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 17:49

Ik denk toch echt dat er wel meer speelt bij haar. Wellicht PPID, of iets anders wat haar inwendig stress geeft.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 05:17

Ze wordt vanmiddag ingeslapen. Ben er werkelijk kapot van, het gaat niet meer. Ze heeft zoveel pijn gehad toen ze bij de hoefsmid haar benen op moest tillen. Met de visiteertang on de hoeven knijpen leverde geen pijn op maar puur de handeling van het optillen van de benen zorgde dat ze wilde stampen om haar hoef los te krijgen terwijl ze zeer heftig met haar mond op het halstertouw zat te tandenknarsen en op haar tong beet van het opgemak. Snap ik ook wel als je net 36 uur lang rondjes hebt gelopen dat dan de spieren misschien verzuurd zijn maar dat lopen klopte ook al niet. Heel het plaatje bij elkaar klopt niet en klopt al te lang niet. De blik in haar ogen is al weken niet meer het paard wat ik ken en de pijnstillers doen nu al helemaal niks meer. Eerst was het nog een dilemma of ik een leven nog wel paardwaardig vond als het een leven op pijnstillers werd, maar nu de pijn er doorheen breekt is de keuze al voor me gemaakt.

Ik hoop dat hier onder geen discussie wordt gemaakt over mijn keuze want ik heb het er echt heel moeilijk mee.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 07:40

Heel veel sterkte! Je maakt de juiste keuze Y;(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 08:16

Geen discussie..ik zat gisteren nog te twijfelen om te typen dat inslapen geen schande is als het niet meer gaat.. ondanks dat je niet precies weet wat er allemaal is. Het feit dat ze opknapte op pijnstilling zegt eigenlijk al genoeg.

Heel veel sterkte vanmiddag! :knuffel:

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 08:31

Ik vind het juist heel dapper en goed van je, dat je de beslissing hebt kunnen maken. Zoveel pijn is niet meer dierwaardig. Je geeft haar het beste wat je kunt geven, ook al is het voor jou zo moeilijk. Veel sterkte en dikke knuffel :knuffel: .

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 08:40

Ik val toevallig in dit topic en zie nu je besluit. Dappere beslissing maar ik denk wel de juiste.

Heel veel sterkte vanmiddag. :(:)

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 08:50

Elisa2 schreef:
Geen discussie..ik zat gisteren nog te twijfelen om te typen dat inslapen geen schande is als het niet meer gaat.. ondanks dat je niet precies weet wat er allemaal is. Het feit dat ze opknapte op pijnstilling zegt eigenlijk al genoeg.

Heel veel sterkte vanmiddag! :knuffel:

Eens, veel sterkte Y;(

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 09:03

Goed besluit, heel veel sterkte!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 09:07

Dankjullie wel, dat doet me erg goed. Het voelt zo slecht om zo'n relatief jong paard te laten gaan zonder echte diagnose maar als het echt in haar hoofd zit kunnen we zoeken wat we willen maar komen we er toch nooit achter. Gelukkig kan ze vandaag nog een mooie dag hebben met gras en lekker weer.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 09:16

Sterkte met deze moedige beslissing.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 09:21

Ach wat een naar verhaal en wat een dapper besluit.

Heel veel sterkte gewenst. :knuffel:

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 09:27

Wat een dapper en vooral eerlijk besluit.

Veel sterkte straks en hou maar in je achterhoofd dat je haar het mooiste cadeau geeft wat je kunt geven: pijnvrij zijn

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 10:53

Heel veel sterkte vandaag Y;(

Je hebt gedaan wat je kon, pijnvrij leven is in deze niet mogelijk dus maak je de beste keuze voor je paard. :(:)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 14:34

Heel veel sterkte Pikeur Y;(

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 14:42

Dankjewel. Het shetje heb ik gelukkig snel kunnen verkopen. Het was echt hartverscheurend om het afscheid nemen te zien. Het grazen en eten pakte hij snel weer op maar slapen gebeurde nog steeds staand of liggend naast het lichaam van mijn paard. Die gaat vanavond naar het terrein van de buren waar ze morgen opgehaald wordt. Eerst had ik spijt dat ik het toch op vrijdag had laten doen maar nu achteraf denk ik daardoor heb ik wel nog het weekend de tijd gehad om de shet te verkopen. Toen ik hem met draad helemaal bij het lichaam weg wilde houden raakte hij wel in paniek dus dat ging niet.
Afbeelding

Ben echt helemaal gebroken. Ik deed er al jaren niets meer mee maar altijd dat blije koppie als ik vanuit ons huis eten naar ze gooide. Er komt geen andere meer dus ik voel me echt alsof ik in een gat ben gevallen na zo veel jaren paarden. De dierenarts moest nog 'lachen', ik zei tegen haar ook er komt nooit meer een paard en toen zei ze nog ik zeg toch gewoon tot ziens. :+

Ik dacht altijd als ik geen paard meer heb koop ik een mooie mountainbike die gaan tenminste niet dood maar nu het echt zo ver is voelt het toch als een enorm gemis. Ik vraag me echt af hoe paarden mensen hun leven weer invullen zonder paard. Het is zo'n intensieve hobby.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 14:48

Ja je weet nooit hoe het voelt als de klap daadwerkelijk gevallen is. Ik snap je mountainbike gevoel, dat benadrukt nu het verdriet omdat het mogelijk is vanwege …
Neem de tijd voor je verdriet, niks forceren. Je ritme en dagelijkse eigenaardigheden, alles valt weg wanneer zoiets belangrijks als een dier waarmee je je leven samen en omheen gebouwd hebt overlijdt. Het is echt veel. Uitslapen is ineens k u t omdat het uitslapen is vanwege.. iets wat eerst heerlijk lijkt.