Hoe laat ik mijn 4 jarige afvallen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:21

Ik ben ook altijd meer van de schrale warmbloeden dan van de dikke.
Schommelen in de seizoenen vind ik wel normaal, dus in de zomer dik en in de winter ribben zien.
Daar is niks mis mee. Je zou ook eens een paarden weegschaal langs kunnen laten komen, dan krijg je er wat gevoel bij.
Of als je een keer op een kliniek bent , even vragen of die daar op de weegschaal mag.
Balancer zou ik idd niet minder van geven als hij te dik is, dat is alsof jezelf vitaminepillen slikt en als je op dieet gaat nog maar een halve pil slikt.

Hoe doen de andere paarden het op het gras? Is iedereen dik en rond?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:25

Kabayo schreef:
Hij doet dus eigenlijk niks behalve 1x longeren en 1x rijden. Wandelen verbrand helaas niet zo veel vet. Kan je hem niet meer aan het werk zetten? Hij mag gerust een halfuur lopen, of doet hij dat al? Dat mag ook wel 3a 4x per week

Daarnaast zou ik per direct het hooi op de weide weghalen

Waarom het hooi weghalen?
Met geluk zit daar minder suiker in dan het gras.
En veel kans dat ze daar in die volle wei toch niets van eten.

En als dat is voor als ze niet in de wei staan, ja dan kun je ze slecht zonder zetten.

tyleysmiley

Re: Hoe laat ik mijn 4 jarige afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:30

Hooi weghalen zou ik nooit doen,zoals ze aangaf,staan er nog meer paarden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:32

Hooi weghalen zou ik ook niet doen. Goed voor de afwisseling en vulling met eventueel minder suikers. Ze hebben geen twee monden om hooi en gras tegelijk mee te eten, dus lekker laten staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:33

Even het topic vluchtig doorgelezen en ik vind hem wel aan de zware kant, een vierjarige kan rustig 4x iets doen in de week. Ik zou zelf krachtvoer weghalen, handje balancer kan hij dan wel nog hebben en graasmasker heb je al..hooi zou ik niet weghalen. Dat is belangrijk en vooral veel gaan bewegen maar ook wel iets intensiever soms. Bijvoorbeeld aan de dubbele longe een keer per week waarbij hij echt moet werken. En dan afgewisseld met rijden/ wandelen etc.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:44

Van alleen gras kunnen ze soms behoorlijk aan de diarree raken, daarom voeren wij wel altijd hooi bij. Maar ik moet eerlijk zeggen dat onze wei niet zo vol is.

Er is natuurlijk ook nog iets als een gulden middenweg, wel hooi geven maar minderen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 11:10

Maar eten die van jullie dat hooi dan als ze in de wei staan met zo'n mals gras?
Hier niet.

Dat is pas weer als ze van de wei af zijn.
En ja daar zullen ze toch moeten kunnen eten.

In de herfst dan eten ze het hooi wel als ze in de wei staan omdat ze dan echt vezels/structuur te kort komen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 11:14

ja hij is behoorlijk in weideconditie, ik heb niet het hele topic gelezen. Mijne zijn ook enorm gegroeid sinds ze op de wei staan, maar ik heb dus wel hun brokken weggehaald, beschikking over hooi hebben ze nog wel en een liksteen.
Het rijkste gras is nu wel geweest, dus nu gaan ze langzaam weer afvallen gedurende de zomer. Mijne worden trouwens wel gewoon gereden, dus conditie is genoeg. Ik zou de jouwe ook gewoon aan het werk houden, een 4 jarige kan best een aantal keer per week werken.
Buikig worden ze trouwens vaak ook van veel ruwvoer, dat is niet perse een slecht iets.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 11:31

Het hooi staat in een ruif in de paddock, mijn merrie wil daar nog wel is heen gaan maar eigenlijk heb ik hem er nooit meer zien staan sinds de wei open is, en daarbij heeft hij een graasmasker om dus heel makkelijk zal hij niet uit een hooiruif met net kunnen eten.

De andere paarden zijn alles behalve dik. Mijn merrie eet zich een slag in de rondte om op gewicht te blijven nu ze haar veulen moet voeden.

Ik zou zeker graag wat meer gaan rijden maar hij is dus net zadelmak en hij vindt het nog niet altijd even leuk (spannend) allemaal, en ik wil het dus ook graag leuk houden. In totaal heb ik er een keer of 10 op gezeten voor hij 4 weken vrij was. En nu ik hem weer op pak ben ik er dus 1 keer op geweest wat wel erg goed ging. Als ik me safe genoeg voel als ik er op zit dan wil ik ook buiten gaan rijden ik denk dat hij er dan ook meer de lol van in gaat zien.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:19

Maar gewoon in de bak een paar sprongetjes ( huppels) aan de longe balkjes vergt al meer energie en wandelen op eigen terrein ( wij wonen zelf niet karig maar je hebt het erf zo 3x gezien) dus buiten aan de hand...

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:32

DuoPenotti schreef:
Maar eten die van jullie dat hooi dan als ze in de wei staan met zo'n mals gras?
Hier niet.

Dat is pas weer als ze van de wei af zijn.
En ja daar zullen ze toch moeten kunnen eten.

In de herfst dan eten ze het hooi wel als ze in de wei staan omdat ze dan echt vezels/structuur te kort komen.

Jawel hoor, komen er speciaal voor naar voren gelopen. Allicht niet zoveel, maar dat is niet per se reden om het weg te halen. Überhaupt niet voor maar een paard, terwijl anderen er wel van eten gedurende de dag.

TS, niet te gek willen doen met afvallen. Wel iets doen is nog altijd beter dan niets doen, maar het moet inderdaad voor beide leuk blijven. Zie of je wat kan afwisselen met eventueel balkjes draven oid.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 13:09

Het is hier wat verschillend, sommige eten wel hooi bij, andere niet. Verschilt soms ook per dag of weer/temperatuur.
Zeker als hij net zadelmak is, zou het wel goed zijn om de continuïteit erin te houden met trainen. Dan is het voor hem heel duidelijk dat hij 3x per week met jouw werkt. Hij moet kilometers gaan maken en dingen zien. Zou je hem eventueel ook aan de hand kunnen wandelen? Of langs de fiets?

Frouke91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 13:26

Is hij braaf?
dan kan je evt de mountainbike nemen en hem meenemen aan de fiets het bos in?
Lange stukken rustig draven is heel prima voor gewichtsverlies, en zo overvraag je hem niet met ruitergewicht en bochtjes in de bak.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 18:13

Aan de hand mee gaat prima, naast de fiets is lastiger, er zijn hier bij mijn huis geen verharde fietspaden en ik heb gewoon een mamafiets die niet ideaal is om door het bos te fietsen, en een mountainbike heb ik niet. Nooit nodig gehad want normaal rij ik altijd op een paard in het bos en niet op de fiets. Maar ik vermoed ook dat ik bij iedere grasspriet naast me fiets zou liggen. Tijdens het lopen heb ik ook een zweepje bij om hem aan te tikken als hij denkt dat het een lopend buffet is.

Het liefst zou ik er gewoon opgaan het bos in maar hij is niet verkeersmak (dat is vrijlastig hier omdat ik in het bos wat omringd is door 80km/h weg waar ze eerder harder dan dat rijden) Dus even rustig aan verkeer wennen is er niet bij. Fietsers en voetganger is het bos gaat nu goed dat was eerst ook enorm schrikken, honden gaan ook goed. Maar ik blijft de loslopende honden (verboden), groepen mountainbikers en crossmotoren (verboden) toch wel spannend vinden. En stel dat ik er af zou vallen iedere kant die hij op rent is 80km/h weg.
Of zou hij echt regelrecht naar huis gaan? Of ergens gaan staan eten???

Dat is wat me het meest tegen houd om erop te stappen buiten het "wat als gevoel".

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 08:40

Me man had een mooie foto gemaakt.... ik hoop maar dat het een flink vertekend beeld is...... want zo is het echt een nijlpaard :=
Maar voor iedereen die dacht dat graasmasker niet nodig was.... het levende bewijs staat hier.

Afbeelding

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 14:08

:=
Lijkt vooralsnog vooral een volle buik en niet echt vet te zijn, maar ik denk dat het goed is dat hij een graasmasker draagt :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 14:16

Haha Dikkertje Dap..nou ik denk dat er wel minstens 50 kilo af zou mogen. :+

Zou wel proberen om hem echt meer aan het werk te gaan zetten, wel met beleid. Maar zorgen voor ritme en regelmaat.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 14:24

Als je gaat wandelen, hoe wandel je dan? Rustig tempootje of lekker flink doorstappen? Dat laatste is natuurlijk stukken beter voor de vetverbranding, dus als je dat een uur of anderhalf uur doet is dat natuurlijk een fijne onbelaste training. Geen idee hoe je zelf zit qua conditie, maar hardlopen met je paard kan ook heel leuk zijn. Al is het maar korte stukjes, zo geef je je paard fijn beweging buiten.

Wellicht kun je ook kijken naar longeren met dubbele lijnen en korte/lange teugelen. Alles natuurlijk afgepast op zijn leeftijd, maar het zijn allemaal leuke dingen die onbelast kunnen zodat je wat vaker in de week wat beweging kunt geven. Ook op lange lijnen buiten of in de rijbak, zodat je voorkomt dat je alleen maar op de cirkel staat.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 16:40

Ik kan me voorstellen dat je schrikt van zo'n foto, maar het is ook vooral een overvolle / gezwollen grasbuik wat je ziet TS.

Zoals ik eerder zei: ja - hij heeft overgewicht maar dat train je er in de winter weer af, en volgende zomer wellicht ook (als hij wat ouder is en meer kan hebben). Voor een KWPN is dit beeld niet zo gevaarlijk, al helemaal niet als het maar tijdelijk is.

Als jij je meer gerustgesteld voelt met een graasmasker moet je het omdoen, maar die volle ronde buik zal pas in augustus wat beginnen slinken gok ik zo, wellicht ook mét graasmasker. Het gras is nu gewoon erg rijk en vochtig, en sommige paarden zien er dan al snel uit als een drachtige merrie.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-25 14:53

Hier weer een tegenvaller. Gister avond of vannacht zijn 2 van de tyrapes aan de onderkant van het masker los gegaan waardoor de onderste 2 flappen los hingen daar heeft hij denk ik vannacht bij ieder hap om gestaan waar door al het weefsel op zijn neusbeen helemaal is opgezwoller en beide wangen ook open/ opgezwollen zijn.
Het wil hier maar niet mee zitten.

Ik heb er voor nu voor gekozen hem zonder masker en een gemaaide wei te zetten in de hoop dat het snel herstelt. En daarna voor stevigere tyraps te gaan (want blijkbaar weet hij hoe hij ze los krijgt) want dit gebeur echt vaak. Mocht hij het masker dan slopen of toch zichzelf weer dan geef ik het op en gaat het masker er maar helemaal af......
Een dik paard is vervelend en niet gezond, maar een gewond paard is veel vervelender........

PS: Ik gebruik overigens een veiliheidshalster met klittenband, dus bij grote druk zal het laster los gaan.
Laatst bijgewerkt door DDDara op 09-06-25 15:08, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 14:54

En een ander model masker? Bijvoorbeeld die van harrys horse?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-25 15:02

DuoPenotti schreef:
En een ander model masker? Bijvoorbeeld die van harrys horse?

Dit zou volgens zeggen het meest zachte en vriendelijke graasmasker moeten zijn en heel licht gewicht en deze heb ik al volledig met bont bekleed om de schuurplekken te minimaliseren. Ook heeft hij de grootste maat en op de grootste stand anders paste hij niet. Dus ik ben bang dat ieder ander masker het probleem alleen maar erger gaan maken. Maar mocht jij of iemand anders goede ervaringen hebben met een ander masker dat in maat xfull :') te krijgen is hoor ik het graag.

Hij heeft schuurplekken acher de oren op beide wangen en op en onder de neus....... overal zit nu bont en dit werkt zolang het masker netjes vast blijft zitten prima..... maarja dan moet het wel vast blijven zitten.....

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 15:20

Ik heb ervaring met paarden die snel vele te dik worden (en dus met graasmaskers), maar mijn paard is wel een maatje kleiner, ik heb even gekeken maar het masker dat ik nu heb (Harry's horse Air) bestaat niet groter dan een XL en ik heb een L voor mijn arabier.

ook goede ervaringen hier met het Greenguard masker; deze staat erom bekend dat deze de tanden kan beschadigen, maar dit probleem is te verhelpen door een (zachte) rubberen inlegplaat in het masker te leggen. Ik ken ene paardje dat deze gebruikt in maat cob, valt mooi op maat, en het paard heeft er geen last van. In feite komt ze aanlopen zodra je ze het masker ziet, want dan weet ze dat ze op het gras mag. Deze gaat ook tot een L, ik weet niet ofdat voor jouw paard te klein zou zijn. Je kan altijd eens kijken/mailen naar PaardEerlijk, deze hebben veel graasmaskers, misschien kunnen ze ook advies geven. Hier is de site: https://www.paardeerlijk.nl

De meest efficiënte manier om je paard te doen afvallen (en daarna op gewicht te houden) is mijn inziens om hem van het gras te houden, of 1/2 uur per dag met masker op gras, en verder gecontroleerd hooi te voeren, maar ik weet niet of dat bij jullie een mogelijkheid is. Ik ben verwend met een grote zandpaddock waarop dat mogelijk is.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 15:25

Goed dat je voorzichtig bent hoor, veel paarden zijn gewoon echt te dik in NL.
En ook kwpn'ers zonder gevoeligheid voor suikers kunnen bevangen raken....(helaas ervaring mee)

Beesten kunnen beter wat aan de dunne kant zijn. Zo'n masker is beetje gedoe om beste instellingen enz te vinden.En als zo'n puber daar ook nog zelf ideeën bij heeft....

Mag ik je ook nog glucobalance aanraden, dat doet ook echt goed werk voor dat opgeblazen lijf.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 15:45