Welke soort hooiruif voor paard met halsartrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 23:08

Duhelo schreef:
Is een feedingmaster een optie? Bredere spijlen, past genoeg in voor 24 uur en wordt door de 24 uur heen gedoseerd.

Wel een dure optie ...

Ja supermooi systeem maar heel erg duur. Ik ga nu eerst deze proberen:

Afbeelding

En als dit niet werkt omdat ze alles eruit gooit, dan deze, en dan slijp ik er een paar spijlen uit. Dan kan ze er wel makkelijk bij maar het er niet makkelijk uitgooien.

Afbeelding

Duhelo

Re: Welke soort hooiruif voor paard met halsartrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 00:40

Als je spijlen uitslijpt, zorg dan wel dat de gaten breed genoeg zijn dat ze zeker niet vast kan raken met een hoef…

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 17:01

Duhelo schreef:
Als je spijlen uitslijpt, zorg dan wel dat de gaten breed genoeg zijn dat ze zeker niet vast kan raken met een hoef…

Ja, goeie. Deze hangt wel hoger dus dan denk ik dat een hoef erin niet zo’n risico is. Zeker niet met mijn paard, dat is niet zo’n soepele :-)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 21:06

Ik zou dus juist gaan voor die bak op de grond die eerder voorbij kwam als je dan toch iets wilt. Dat is beter voor zijn hals, deze box is leuk om mee bij te voeren, maar niet continu uit te eten. Wij gaven het hooi op de grond en dus het extra ruwvoer uit die bak. Dat was eigenlijk al op het randje van te veel in een niet gunstige houding.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 23:22

MyWishMax schreef:
Ik zou dus juist gaan voor die bak op de grond die eerder voorbij kwam als je dan toch iets wilt. Dat is beter voor zijn hals, deze box is leuk om mee bij te voeren, maar niet continu uit te eten. Wij gaven het hooi op de grond en dus het extra ruwvoer uit die bak. Dat was eigenlijk al op het randje van te veel in een niet gunstige houding.

En dit is ook niks? en dan niet te hoog ophangen? Deze is 300 liter dus er kan veel in en zonder spijlen. Het ziet er best comfortabel uit.

Afbeelding

Ik heb maandag weer een controle echo op de Lingehoeve. Ik ga ook eens overleggen wat zij ervan vinden. Sowieso wil ik geen slowfeeder, hooinetten of iets met spijlen meer. Ze moet er echt makkelijk bij kunnen zonder aan het hooi te hoeven trekken.

En anders inderdaad een bak op de grond, maar ik vind het nadeel daaraan dat het toch weer ruimte op de grond inneemt. Maar misschien overdrijf ik een beetje ;-) jij bedoelde deze toch?

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 05:56

Die 1e is een stuk beter in mijn ogen en zou ik wel aandurven hoor. Die is om te beginnen al lager en hoe leger die wordt hoe meer ze naar de grond gaan qua halshouding. En als ze er nu alles uitgooit kan je altijd eerst een net proberen met hele grote mazen zodat ze het er niet allemaal uit kan gooien maar ook niet hoeft te trekken.
Die andere bak uit je vorige post blijven ze altijd hoog moeten eten (en irritant schoonmaken haha maar dat is niet boeiend als het verder de ideale manier zou zijn) vandaar dat wij het grootste gedeelte van zijn ruwvoer altijd op de grond zkjn blijven geven. Die bak werd ook minder fijn voor hem naarmate de hals slechter werd. Wij zijn ook begonnen met de halsproblemeb bij de lingehoeve, alleen onze dierenarts daar ging zijn eigen kliniek beginnen dus zijn met hem meegegaan. Dat was toen de halsexpert bij de lingehoeve en wij waren zo tevreden met hem dat we nu tig jaren later nog steeds met alles naar hem toe gaan, alleen dus andere kliniek tegenwoordig. Maar lingehoeve vond ik sowieso fijn.

En ik snap zeker dat he het liever niet op de grond wil hoor zo'n bak. Neemt idd toch ruimte in, als het nu de beste oplossing is dan moet het, maar ik zou idd ook die 1e proberen. Hopelijk werkt het!

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 15:13

MyWishMax schreef:
Die 1e is een stuk beter in mijn ogen en zou ik wel aandurven hoor. Die is om te beginnen al lager en hoe leger die wordt hoe meer ze naar de grond gaan qua halshouding. En als ze er nu alles uitgooit kan je altijd eerst een net proberen met hele grote mazen zodat ze het er niet allemaal uit kan gooien maar ook niet hoeft te trekken.
Die andere bak uit je vorige post blijven ze altijd hoog moeten eten (en irritant schoonmaken haha maar dat is niet boeiend als het verder de ideale manier zou zijn) vandaar dat wij het grootste gedeelte van zijn ruwvoer altijd op de grond zkjn blijven geven. Die bak werd ook minder fijn voor hem naarmate de hals slechter werd. Wij zijn ook begonnen met de halsproblemeb bij de lingehoeve, alleen onze dierenarts daar ging zijn eigen kliniek beginnen dus zijn met hem meegegaan. Dat was toen de halsexpert bij de lingehoeve en wij waren zo tevreden met hem dat we nu tig jaren later nog steeds met alles naar hem toe gaan, alleen dus andere kliniek tegenwoordig. Maar lingehoeve vond ik sowieso fijn.

En ik snap zeker dat he het liever niet op de grond wil hoor zo'n bak. Neemt idd toch ruimte in, als het nu de beste oplossing is dan moet het, maar ik zou idd ook die 1e proberen. Hopelijk werkt het!

Je had Erik Bergman op de Lingehoeve denk ik. Inderdaad fijne arts.

Ik ga die ruif proberen en als dat niet werkt dan maar op de grond. Bedankt voor het meedenken en advies, zeker omdat je ook ervaring hebt met hals artrose.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 15:27

Klopt, die heb ik nog steeds, nu alleen met ander paard en godzijdank geen halsproblemen. Ik vond het echt heel moeilijk, was ook nog weinig info over toen en hij is ook als casus gebruikt in seminars toen. Ook lastig dat omstanders niet zagen dat gij wat mankeerde, ook al had hij door de hals artrose ook ataxie. Zij kenden hem niet toen hij gezond was en toen was het echt een heel goed paard, met die hals artrose was hij stuk slechter, maar nog steeds qua gangen beter als de meeste :+

Heel veel succes in ieder geval en dat jullie nog lang samen mogen genieten!

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 20:27

MyWishMax schreef:
Klopt, die heb ik nog steeds, nu alleen met ander paard en godzijdank geen halsproblemen. Ik vond het echt heel moeilijk, was ook nog weinig info over toen en hij is ook als casus gebruikt in seminars toen. Ook lastig dat omstanders niet zagen dat gij wat mankeerde, ook al had hij door de hals artrose ook ataxie. Zij kenden hem niet toen hij gezond was en toen was het echt een heel goed paard, met die hals artrose was hij stuk slechter, maar nog steeds qua gangen beter als de meeste :+

Heel veel succes in ieder geval en dat jullie nog lang samen mogen genieten!

Ik hoop het ook. Wordt wel een lange adem denk ik voordat ze weer een beetje op de been is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 21:20

Als je ooit nog eens wilt brainstormen of gewoon klagen of noem maar op, kan je altijd pben! Soms is het heel fijn om met mensen te kunnen praten die ook zo'n paard gehad hebben, want het kan zo enorm vaag zijn.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 21:07

MyWishMax schreef:
Als je ooit nog eens wilt brainstormen of gewoon klagen of noem maar op, kan je altijd pben! Soms is het heel fijn om met mensen te kunnen praten die ook zo'n paard gehad hebben, want het kan zo enorm vaag zijn.

Fijn,dankjewel!