Kreupel na bekappen, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 08:45

Elisa2 schreef:
Een foto van de onderkant van de hoeven, zijkant, achterkant geeft meer informatie.

Dit idd.

Het kan ook wezen dat de bekapper in de zomer er wat meer af haalt omdat ze dan vaak harder groeien. Dat zou je even moeten overleggen met je bekapper.

Verder kan het idee de ondergrond zijn die in ze zomer te hard is, normaal past een voet zich daarop aan maar wie weet, veranderd de voeding in de zomer? Dat kan effect hebben op de darmen en dat weer op de voeten. En idd xray kan veel info geven Maar dan zou je dat eigenlijk ook eens in de winter moeten doen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 08:49

Hieperdi

Re: Kreupel na bekappen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 09:21

Bedankt voor de tip! Ik gebruik nu duo hoef maar die je nu stuurt ziet er ook interessant uit

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 09:36

Art_Ificious schreef:
Rx van de voeten kost de wereld niet hoor.
Ik heb geloof ik bij een pony 25/foto betaald gehad. Bij de 1ste foto was al zichtbaar dat de zool dun was en hij daardoor gevoelig liep. Hoefbeen had een hele lichte kanteling Maar was iets van niets en binnen een bepaalde graad (dacht een kanteling van 3° ) waardoor er nog niet van Hoefbevangenheid gesproken kon worden.

Hier kost de eerste röntgenfoto toch al rond de €95, vervolg foto’s zijn wat goedkoper maar zeker geen 25 euro.

TS, ik zou de interval tussen het bekappen verlengen, hem af en toe eens met z’n voeten in de modder zetten en kijken wat het doet.
Duohoef is het enige middel wat een goede smid mij ooit heeft aangeraden. De meeste middelen doen inderdaad vrij weinig.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 10:16

Ppid uitgesloten?

Paard van vriendin had altijd issues. Bleek cushing te hebben. Sinds deze op pracsend staat geen problemen meer.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 11:05

prugelpiet schreef:
Art_Ificious schreef:
Ik heb geloof ik bij een pony 25/foto betaald gehad. Bij de 1ste foto was al zichtbaar dat de zool dun was en hij daardoor gevoelig liep. Hoefbeen had een hele lichte kanteling Maar was iets van niets en binnen een bepaalde graad (dacht een kanteling van 3° ) waardoor er nog niet van Hoefbevangenheid gesproken kon worden.

Hier kost de eerste röntgenfoto toch al rond de €95, vervolg foto’s zijn wat goedkoper maar zeker geen 25 euro.

TS, ik zou de interval tussen het bekappen verlengen, hem af en toe eens met z’n voeten in de modder zetten en kijken wat het doet.
Duohoef is het enige middel wat een goede smid mij ooit heeft aangeraden. De meeste middelen doen inderdaad vrij weinig.

Dit inderdaad, wij zorgden bij grote droogte altijd dat het rond de waterbakken nat was, zo komen ze meerdere keren per dag met hun voeten in de modder. Duohoef is manenvet dus lichaamseigen van paarden. Vroeger haalden wij altijd een jerrycan hiervan bij de slager, geen idee of dat nog te krijgen is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 12:49

In de winter is de grond vaak bevroren. Loopt hij daar dan wel goed overheen? Dat is nog harder dan droge grond in de zomer.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 13:32

anjali schreef:
In de winter is de grond vaak bevroren. Loopt hij daar dan wel goed overheen? Dat is nog harder dan droge grond in de zomer.

Ja maar na het bekappen weet ik niet

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 13:33

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatste is voorhoeven heeft wat whiteline schimmel vandaar de inkeping. Afgelopen Woensdag bekapt, minimaal

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 14:13

Goed dat je al wat foto's hebt gedeeld! Om nog meer te kunnen zeggen over de hoef, bijvoorbeeld de hoefbalans of dingen die opvallen, helpt het als de hoef schoon en droog is en als de hoek van de foto's recht is, zie ook de link hieronder.

https://denkenoverpaarden.nl/2016/10/03 ... ven-fotos/
Hier staan meer tips over het maken van duidelijke hoeffoto's.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 14:28

Runa schreef:
Goed dat je al wat foto's hebt gedeeld! Om nog meer te kunnen zeggen over de hoef, bijvoorbeeld de hoefbalans of dingen die opvallen, helpt het als de hoef schoon en droog is en als de hoek van de foto's recht is, zie ook de link hieronder.

https://denkenoverpaarden.nl/2016/10/03 ... ven-fotos/
Hier staan meer tips over het maken van duidelijke hoeffoto's.

Dankjewel ik ben niet zo heel foto geniek :')

Barchetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 15:21

Je ziet op een eerder gestuurde foto dat de hoef niet mooi bekapt is. Naast de hoef heb je een afdruk van een natte hoef. Ik denk dat er nog overtollig steunsel staat, omslag van hoefwand naar steunsel mag wat verder naar achteren, de achterzijde van de straal is los van de grond, geeft geen demping

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 15:51

prugelpiet schreef:
Art_Ificious schreef:

Hier 18 euro per foto betaald...
Zeker geen 95 euro, ook niet als start tarief.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 16:47

Ik zou eens beginnen met minder vaak bekappen en kijken of er een andere smid beschikbaar is die het anders doet. Want elk paard is anders en elke hoef dus ook. Je paard is immers niet kreupel als hij niet net bekapt is? Dan komt het dus van het bekappen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 19:17

Heb je dit ook voorgelegd aan je hoefsmid?
Wat zegt hij er van?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 19:53

monsera schreef:
Heb je dit ook voorgelegd aan je hoefsmid?
Wat zegt hij er van?

Hij weet het ook niet meer. Hij bekapt heel veel paarden en nooit heeft iemand problemen bij mii op stal. Zool aangevoeld met tang, geen reactie erop.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:09

Als de hoef nu niet goed bekapt wordt, althans in ieder geval niet passend bij dit paard, dan gaat minder bekappen niet de oplossing zijn. Een hoef die vervormd is met bijvoorbeeld flares, omgeklapte steunsels, overgroeide straal, kan juist belang hebben bij vaker kleine beetjes weghalen.

In de OP schrijft TS dat de hoefsmid vaak niet zoveel weghaalt. Misschien betekent dat dat stukjes hoef blijven zitten die eigenlijk weg zouden moeten, waardoor hoefproblemen blijven bestaan. Daarom blijf ik zelf eigenlijk wel benieuwd naar goede hoeffoto's :)

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 22:18

Runa schreef:
Als de hoef nu niet goed bekapt wordt, althans in ieder geval niet passend bij dit paard, dan gaat minder bekappen niet de oplossing zijn. Een hoef die vervormd is met bijvoorbeeld flares, omgeklapte steunsels, overgroeide straal, kan juist belang hebben bij vaker kleine beetjes weghalen.

In de OP schrijft TS dat de hoefsmid vaak niet zoveel weghaalt. Misschien betekent dat dat stukjes hoef blijven zitten die eigenlijk weg zouden moeten, waardoor hoefproblemen blijven bestaan. Daarom blijf ik zelf eigenlijk wel benieuwd naar goede hoeffoto's :)

Maar nogmaals zoals ik hier al meerdere keren heb aangegeven, waarom hebben wij er in de winter geen last van dan en in de zomer wel O:)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 22:29

Hieperdi schreef:
ikke schreef:
Maak eens een voor en na foto's vanaf de zijkant en onderkant en vergelijk dat.

Het kan zijn dat hij dunne zolen heeft en dan moet je eigenlijk niks van de zool af halen.

Maar het is toch vaker te wijten aan verkeerd werk van de smid/bekapper en ijzers lossen dàt in ieder geval niet op.
Ik zou dus eerst zoeken naar de oorzaak en afhankelijk van die uitkomst wel of niet voor ijzers kiezen.

Hij doet hier zo’n 10 paarden en die hebben verder helemaal nergens last van.

Dat kan. Bekappen is geen eenheidsworst, dus dat een smid 10 paarden op een stal bekapt zegt mij niet dat dit noodzakelijk een goede smid is. Sterker nog, mijn oude paard werd indirect afgekeurd door een smid die zo ongeveer de hele stal bekapte.

Als jouw paard dunne zolen heeft moet die anders worden bekapt.

Mijn oudste paard heeft dunne zolen en bijna iedere smid bekapte hem de eerste keer dat ze hem deden te kort. Dan liep hij dus stokkreupel. (Dat was dus ook bij de vorige eigenaar gebeurd die hem zelfs op de kliniek had laten onderzoeken toen hij daardoor kreupel liep.)
Mijn jonge paard is loopt snel gevoelig als hij te veel op de zolen staat. Dus zaak dat zijn hoefwand niet tekort wordt bekapt, want in dat geval loopt hij van stal naar het land vreselijk gevoelig. Eerste dagen steeds erger en na een dag of 5 was dat voorbij. Dus houdt degene die hem bekapt daar rekening mee zodat hij daar geen last van heeft.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 22:42

Hieperdi schreef:
Runa schreef:

Maar nogmaals zoals ik hier al meerdere keren heb aangegeven, waarom hebben wij er in de winter geen last van dan en in de zomer wel O:)

Zachtere ondergrond in de winter, hardere hoef in de zomer waardoor ongelijke delen 's zomers anders/vervelender voelen, hoef groeit harder in de zomer waardoor verschillen groter zijn, meer gras/voedingsstoffen in dat gras dat gevoeligheid veroorzaakt.... het kan van alles zijn. Dat is gewoon gissen (zeker zonder goede foto's).
Verschil zomer/winter sluit verkeerde bekapping in ieder geval niet uit.

Natuurlijk is dat lastig, want je wil eigenlijk pas dingen gaan proberen als je een idee hebt van de oorzaak, maar vaak weet je de oorzaak pas echt als je iets probeert wat werkt. Goede foto's van de hoef helpen om een richting bepalen voor een oplossing.

En, hoe dan ook, de huidige situatie werkt niet. Dus zal er iets moeten veranderen. Andere hoefsmid, andere frequentie van bekappen, andere voeding... Maar een logische eerste stap (volgens mij) bij hoefproblemen is om de hoef zelf eens onder de loep te nemen.

Er zijn ook waanzinnig interessante websites en YouTube filmpjes over paardenhoeven. Het kan ook helpen om je eigen oog trainenzodat je de hoeven van je paard goed in de gaten kunt houden.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 22:52

Bedankt allemaal ik zou het echt allemaal niet weten. Dunne zolen, dikke zolen, brede zolen, hoefwanden, om heel eerlijk te zijn ben ik echt totaal niet bekend met het hoefmechanisme van een paard en ga ik uit van de expertise van mijn hoefsmid die overigens echt wel goed aangeschreven staat en hoefsmid is het van het NL endurance team. Het blijft gewoon een raadsel waarom mijn paard niet goed loopt in de zomer maar in de winter nergens last van heeft, er zijn meerdere theorieën waar ik mij in kan vinden. Ik heb besloten om toch bekap sessies te verlengen naar 8 weken, zover als dat lukt. Ik zag nu dat het 4 weken geleden was dus ik denk dat ik iets te enthousiast was met het maken van een afspraak en niet had opgelet wanneer de laatste bekap beurt was geweest :oo . Het gevoelig lopen blijft ook na 5 weken in de zomer wel een dingetje. We moeten ergens beginnen en gaan nu dus eerst voor optie 1 en dat is kijken wat er op langere termijn bekapping gebeurt mocht daar nog steeds geen verbetering in zijn ga ik foto’s laten maken

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 23:04

Ik ben toch niet onder de indruk van de bekapping. Ik zie scheefheid (zie foto van de achterkant) lange steunsels, het kan best zijn dat onbalans in de hoef een rol speelt.
Misschien is het een idee om eens een cursus te volgen. Niet zozeer om zelf te bekappen maar wel om kennis op te doen hoe een correct bekapte hoef eruit hoort te zien.
Onder andere Heleen Davies geeft regelmatig cursus (paardenhoeven.info) en Hoofware (Klaas Feuth).

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 23:11

Op basis van je laatste bericht zou ik inderdaad gewoon eens in overleg gaan met een dierenarts. Als je al zo lang aan het tobben bent en je paard met vlagen elke keer zo gevoelig loopt gaat er toch iets mis. Ik weet niet of je misschien een kliniek in de buurt hebt waar je heen kunt rijden? Dat scheelt vaak wat geld voor de voorrijkosten en consult kosten en met een beetje mazzel is er daar een smid in huis die mee kan kijken. Dan heb je meteen een dubbele expertise. Wie weet is het iets wat met een ijzertje of plakbeslag verholpen kan worden maar misschien speelt er wel meer waar je wat mee kan of moet.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 23:55

Mijn jongste paard loopt elke zomer tijdens forse hitte ook altijd een paar dagen niet helemaal lekker, gevoelig zelfs. Eerder DA voor gebeld, smid laten komen. Die kon niks vinden. We vonden hem bevangen van de hitte dus overgegaan op koelen en op modder zetten. Dus even paar dagen op een afgesloten stuk met modder. Dan kan ie prima lopen. Mijne heeft dat dus niet perse na bekappen maar echt tijdens forse hitte dat ie gevoelig loopt op het harde. Heb dan ook gewoon zand in de stal gegooit en nat gemaakt voor een week. Dagelijks meermaals douchen met koud water en dan is het met een paar dagen weg. Maar wat nu de oorzaak is is voor ons een raadsel.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 00:08

PaulSimonFan schreef:
Ppid uitgesloten?

Paard van vriendin had altijd issues. Bleek cushing te hebben. Sinds deze op pracsend staat geen problemen meer.

Ik zou dit ook laten testen. White line disease staat vaak ook niet op zichzelf, maar kan ook een symptoom van Cushing zijn. Dit zou ik dus zeker willen uit sluiten.

https://www.allaboutnaturals.nl/kennisbank/kennisbank-paard/white-line-disease-bij-paarden

Zelf ook meegemaakt met een paard. Jaren vage kwaaltjes die afwisselend op speelde. Bleek ook ppid.

Hoeven vind ik er op de foto's overigens verder prima uitzien. Wat een juiste /comfortabele stand, hoeflengte en dergelijke verder voor je paard is kan alleen een goede smid ter plaatse goed beoordelen. Maar ik verwacht persoonlijk dat niet de hoef opzich het probleem is, maar echt een onderliggend probleem de klachten veroorzaakt.
Laatst bijgewerkt door journee op 12-05-25 00:33, in het totaal 2 keer bewerkt