Jonge merrie komt niet aan: welk voer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 13:02

Dat zal een halve liter olie zijn, als ik uitga van het schema dat ik destijds mocht aanhouden voor een mager paard. 30 tot 50 ml zet geen zoden aan de dijk. Je kunt alleen niet zomaar een halve liter olie gaan voeren. Dat moet je rustig opbouwen en afbouwen.

lletam

Re: Jonge merrie komt niet aan: welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 13:07

Ah, oke. Ik lees net als energie/vet bron,je inderdaad aan honderden ml's moet denken. Maar hoe voer je dat dan? Dat wordt toch een soort olie-soep?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 13:12

Hier was dat geen probleem met 400-500 ml per dag. Het moest over ten minste 2 voerbeurten verdeeld worden. Als je het per keer mengt met een kg krachtvoer, dan zijn het erg vette/glibberige brokken, maar is het geen 'oliesoep'. Wil je olie bijvoeren met een vitaminebrokje waar je bijvoorbeeld 90 gram per dag van geeft, dan lijkt het me ook geen doen...

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 13:17

Maar door olie wordt de rest van je voer wel minder opgenomen… ik zoek het liever in brok dan in olie

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 14:07

Je zou ook naar linamix kunnen kijken, dat is vet en eiwit op basis van o.a. lijnzaad dan heb je meteen de "goede" vetten. Werkt hier altijd goed en hoef je geen grote hoeveelheden van te geven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 14:15

Popstra schreef:
Fatsoenlijk krachtvoer geven! 1,3 kilo is niks voor een opgroeiend paard!

Waarom zijn mensen toch zo bang om krachtvoer te voeren?
Buiten dat het paard te mager is is het ook slecht om weinig te geven voor de ontwikkeling van sterke botten! Een opgroeiend paard heeft het gewoon nodig wil je er later mee kunnen sporten. Het moet sterk kunnen worden.
Hooi weet je nooit of wat het aan voeding bevat. Dat is wisselend.

Ik denk niet zozeer dat het angst voor krachtvoer is. Maar als je aan de top van de aanbevolen hoeveelheid zit, mag je bij een te mager paard wel verder kijken dan 'gooi er meer van hetzelfde in'. Dan zou ik eerder naar een ander krachtvoer grijpen en laten checken op tekorten.

Het voeradvies van Vitalbix Breed & Grow is: een jong paard van 400 kg voer je 560 – 720 gram per dag, een paard van 500 kg voer je 700 – 900 gram per dag. TS voert met 1,3 kg in principe dus voor een paard van 720 kg.
Mijn conclusie zou dus eerder zijn dat dit voer an sich niet meer voldoende is voor het paard en niet om nog meer ervan te voeren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 14:18

Paard is te mager en je moet vullen EN voeden.

Dat het een natuurlijk proces is dat paarden wat schraal uit de winter komen is leuk voor paarden in de natuur, maar wij houden paarden niet in de natuur. We willen er straks ook mee rijden en hopen dat ze gezond oud worden.
Als ze elke keer zo uit de winter zou komen, zou je er steeds maanden niet op kunnen rijden. Althans, ik ga er vanuit dat iemand op zo een mager paard geen zadel gaat leggen.

Het is ook de afgelopen tijd niet echt koud geweest en nu Mei, dus paard zou dan alweer mooi moeten bijtrekken. Maar verhuizingen en veranderingen doen ook wat.

Ik zou het hooi dat je laag aanbiedt ergens in gaan doen. Dan eten ze er meer van op, dan als een deel vertrapt en vies wordt.

Fibrebeet is prima en kan je gewoon blijven geven. Maar doe daar je brok dan door. Ik zou een brok kiezen dat hoog in eiwitten zit.

Een paard heeft ook energie nodig. Misschien heeft alles ook veel energie gekost. Hoeveel beweegt je paard nu? Is het paard vrij rustig of snel gespannen?

Olie kan je over discussiëren. Zelf ben ik niet van grote hoeveelheden olie. Lijnzaad geven wij gemalen, maar niet hele jaarrond. Rijstolie zou ook een mooie dikmaker zijn.

Psyllium heeft op zich naast het zand meenemen ook een gunstig effect op de darmen. Ook humaan bijv. Maar of elk paard het zo vaak nodig heeft als aanbevolen kan je ook over discussiëren. Veel zand naar binnen krijgen komt ook vaak door omstandigheden. En mensen worden alert als paarden op een zandpaddock staan, maar paarden krijgen het hele jaarrond wel wat zand binnen. Als paarden voldoende vezels binnen krijgen EN voldoende (vrij) bewegen wordt het grootste deel zand wel afgevoerd als het goed is.
Maar gaan paarden uit verveling of bijv een tekort zand staan eten/likken, moet er wel echt psyllium in en genoeg ook. De combi met epsomzout kan dan ook extra werken. Bij een echt groter zandprobleem moet er vaak ook flink paraffine in.

Veel paarden doen het goed op Lucerne. Je kan je brok daar ook goed mee aanvullen.

Later moet je gaan kijken waar je het paard stabiel op kan houden of waarmee het goed aan het werk kan. Nu dik krijgen is 1 ding, maar in vorm houden, zeker straks bij werk kan weer om ander voer of een aanvulling vragen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 14:27

4 kilo brok is meestal onzin om te geven.
Geef dan een hoogwaardigere brok.

En het gras op.
Dat is want jonkies nodig hebben maar tegenwoordig bijna vies lijkt om te doen.

Heb hier nog nooit een paard 4 kilo gevoerd.
Ook niet de 4 jarige die L Sprongen dus gewoon in training stonden.

Maar dan zorg je wel dat het ruwvoer goed is. En dan een fatsoenlijke sportbrok erbij en heb je aan 2 kilo genoeg.

Zoniet, niet de brok opschroeven maar de rest eens aanpassen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 18:08

Ik ken top trainers die hun 3 jarigen wel zeker 4 kilo voeren en die paarden zien er fantastisch uit. Die moeten wel en werken en groeien. Verbruiken veel energie daardoor maar kunnen dat dus echt hebben.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 18:12

Hootje schreef:
Beste mede-bokkers,

Sinds afgelopen oktober staat mijn 3-jarige merrie weer thuis nadat zij 2 jaar in de opfok heeft mogen opgroeien. Er is daar super goed voor haar gezorgd en ze kwam dan ook best wel goed op gewicht de opfok uit :o :

[ Afbeelding ]

Nu is ze in de winter weer flink gaan groeien en daarbij behoorlijk afgevallen -O- Ondertussen is ze weer wat bijgekomen maar het stagneert een beetje: ze valt niet meer af, maar komt echt heel langzaam tot niet aan. Dit zijn een aantal foto’s van afgelopen week:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wat krijgt ze nu aan dagelijkse voeding:
• 1.3 kg Vitalbix Breed and Grow
• Halve schep Pavo Fibrebeet (droog gemeten)
• Onbeperkt voordrooghooi, naar mijn idee niet mega eiwitrijk en absoluut geen kuilgras.

Wat is er al gedaan / gecheckt?
• Ontwormd met Eraquell en Pramox
• Schoon mestonderzoek (<100 EPG) afgelopen week
• Zandkuur ( 7 dagen x 300 gram)
• 5 maart naar de tandarts geweest, kleine haakjes weggewerkt en wolfskiezen verwijderd
• Extra hooibak toegevoegd zonder hooinet

Heeft iemand de tip qua voeding of net dat inzicht wat ik nu over het hoofd zie? Ik hoor het heel graag! Groetjes, een iets wat wanhopige paardenmoeder :o

Op basis van wat je nu geeft zou ik de fibre beet omhoog gooien. Evt de nutrimash van Vitalbix erbij geven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 18:27

Popstra schreef:
Ik ken top trainers die hun 3 jarigen wel zeker 4 kilo voeren en die paarden zien er fantastisch uit. Die moeten wel en werken en groeien. Verbruiken veel energie daardoor maar kunnen dat dus echt hebben.

Welk merk voeren die?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 18:48

Daihyo schreef:
Ik zie mijn naam voorbij komen, bedankt! Ik meet inderdaad niets door, ik bereken op basis van wetenschappelijke gegevens. Wel vanuit een holistische benadering, dus ook het hele management er omheen (basis is je ruwvoer, verder de stalling, leeftijd, behoefte, training als dat van toepassing is, medisch verleden, enz.) en vooral ook kijkend naar het klinische beeld van je paard.
In dit geval zou ik zeker een analyse van je hooi laten maken. Al is het maar de quickscan, dan heb je al meer inzicht in hoeveel energie en eiwitten je paard binnen krijgt. Maar ik zie dat je dat al gaat doen +:)+
Vitalbix breed & grow is een mooi product, maar wel vooral geschikt voor de wat sobere rassen. Een grote warmbloed gaat daar waarschijnlijk niet genoeg aan hebben. Maar aan wat dan wel is even afhankelijk van je hooi/voordroog.

Overigens ben ik nooit bang om een jong paard schraal de winter uit te krijgen, zeker als ze zo groot zijn en een groeispurt hebben gehad. Dat is een natuurlijk proces. En dan schraal, niet mager natuurlijk. Wel is het dan goed om in het voorjaar de reserves die verbruikt zijn weer op te bouwen.
Gras zou de mooiste toevoeging zijn, nog even los van je hooi. En dan gewoon een mooie volle wei (wel opbouwen!). Dan vul je meteen aan met ruwvoer en is eigenlijk de beste optie voor een opgroeiend paard. Andere aanvullende optie is in de basis een goede balancer voor jonge paarden, aangevuld met gericht eiwitten en vetten. En daar zijn legio mogelijkheden voor. Even afhankelijk van wat er in je hooi zit. De balancer is specifiek voor een aantal behoeftes voor jonge paarden die toch wat verschillen van 3+ paarden. Denk aan meer behoefte aan calcium. Bijvoorbeeld de Equi-Xcel Youngster, EquilinGROW, Je paard gezond en fit Balancer Pro Plus, Florian ViMi-Protein Balancer, Cavalor Nutri Grow.
Daarnaast heeft een jong paard gewoon veel meer behoefte aan eiwitten. En dan niet een handje, maar gewoon een goede hoeveelheid. Hier doet de luzernebrok het altijd goed als eiwitbron. Maar je zou ook heel goed lijnzaad kunnen gebruiken, of een combinatie. Heb je ook meteen goede vetten te pakken en als je puur lijnzaad gebruikt en even kookt, heb je ook meteen je zandkuur. Of een brok als Hipalgo bodybuilder of vergelijkbaar. Maar nogmaals: gras zou de beste optie zijn.

Ik ben het hier helemaal mee eens.
Dit paard komt op gras snel genoeg weer bij, zonder dat er olie en allerlei 'energierijke' bijvoeding in hoeft. Lekker op de wei zetten, goede vitaminebrok en evt. gerichte aanvulling. Hooi is per jaar zo verschillend met het weer van de laatste jaren dat een analyse geen overbodige luxe is. Dan is er gerichte aanvulling mogelijk zonder 'maar wat te proberen'.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 19:33

Als je een beetje kijk op paarden hebt, is ruwvoeranalyse niet nodig hoor. In dit geval is het ook overduidelijk dat het beschikbare hooi te weinig bevat voor dit paard. En dan moet je domweg bijvoeren.
Maar nogmaals, liever zo dan veel te rijk hooi. Daar krijg je sneller ongelukken mee. En ook dat zie je heel snel zonder analyses.
Oud gezegde is nog altijd 100% waar: paarden voer je op het oog.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 20:29

Popstra schreef:

Ik ook en zelfs meer dan 4 kilo. De dekhengsten kregen het dubbele.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 20:39

En met de 10 leefde de helft niet meer.. Overvraagd op alle vlakken...

Beter schraal de winter uit dan te vet.
TS zet het paard op gras las ik. Daar gaat hij wel van opknappen.

En van de winter een ander soort voer. Dan komt het wel goed.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 21:26

Dees schreef:
Als je een beetje kijk op paarden hebt, is ruwvoeranalyse niet nodig hoor.
Oud gezegde is nog altijd 100% waar: paarden voer je op het oog.

Zeker, echter gezien de vraag is er onzekerheid hoe en wat over het ruwvoer, en bijvoer.
Om te begrijpen hoe e.e.a. in elkaar zit is een analyse van het eigen hooi handig, dan kan iemand zich die kennis eigen maken, en daarop- of naar handelen. Na een aantal analyses wordt het een stuk makkelijker die 'kijk op het paard' eigen te maken.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 22:38

Afbeelding

Close-up van je foto toen je ze op goed gewicht vond / na de opfok.

Als ik dit beeld zie bij de flanken van een paard denk ik aan 3 dingen:

- te weinig water (onwaarschijnlijk)
- te weinig ruwvoer (duidelijk niet het geval in jouw opfok)
- wormen!

Voor je je verder zorgen maakt om je voerbeleid (en onnodig de consulenten-kermis betreedt) zou ik éérst voor een bloedonderzoek gaan.

Daarnaast, zoals ik al zei: geen zandkuren geven. Heeft ze bij jou écht niet nodig met al dat hooi.

Is ze wormvrij, dan kan je gaan kijken naar kwaliteitsvol krachtvoer (muesli of brok, wat je eigen voorkeur is).

Het mooie aan krachtvoer is dat niemand je verplicht het hele jaar rond dezelfde hoeveelheden te voeren! Dat is zelden het geval.

Bij een paard dat op perfect gewicht is geef je gemiddeld genomen nu iets minder nu het weideseizoen start.

Rond 21 augustus kan het weer nodig zijn wat meer op te bouwen (afhankelijk van je grond, er zijn weides die het hele jaar rond rijk genoeg blijven).

Dit jaar kan het zelfs nog anders zijn: er is extreme droogte en ik ben benieuwd wat de impact hiervan zal zijn op het weideseizoen / voedingswaarden.

Flexibel zijn dus, en zoals hierboven iemand zei:

Voeren doe je met het oog!

De richtlijnen zijn echt maar richtlijnen, dat kan ik na jaren pensionstal ruim bevestigen. Het ene paard is het andere niet, zelfs binnen hetzelfde stamboek kunnen de verschillen in behoefte opvallend groot zijn.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 00:05

_Lorette_ schreef:
Dat zal een halve liter olie zijn, als ik uitga van het schema dat ik destijds mocht aanhouden voor een mager paard. 30 tot 50 ml zet geen zoden aan de dijk. Je kunt alleen niet zomaar een halve liter olie gaan voeren. Dat moet je rustig opbouwen en afbouwen.

Precies. Het gaat om een halve liter :)
En ik heb dat vrij rap opgebouwd, dat ging prima.
Maar ik zou er inderdaad wel voorzichtig mee zijn.

De dierenarts in Utrecht die ik sprak, zeidat wij amateurs onze sportpaarden ook vaak te voorzichtig voeren. 4 kg brok vondzij voor een sportpaard helemaal niet veel.

De profs voeren dit veel vaker, maar onder de amateurs zag zij vaak allemaal mythes over te veel brok. Daar zouden de paarden te heet van worden en het niet kunnen verwerken.
Dat te heet worden is gewoon hun karakter, dat je onderdrukte als je ze te weinig voert, zo zei ze. Over niet kunnen verwerken van brok begreep ik dat je het vooral niet in één keer moet voeren. Dus verdeeld over meerdere voerbeurten.

Als ze te mager zijn op onbeperkt ruwvoer en ongeveer 4 kg eiwitrijk brok voel je dat aan met Max 0,5 l olie. Appeltje eitje ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 01:24

Heel veel veeartsen hebben helemaal niet zoveel kennis van goed voeren. Ook ontwikkelen ze niet helemaal mee met de kennis die beschikbaar is.

De paarden die het goed doen op ruwvoer en een vit brok zien ze misschien niet of nauwelijks en dan wordt het voer misschien niet eens besproken.

Als een veearts zegt dat veel kilo's hardvoer geen probleem is en vervolgens een halve liter olie adviseert heb ik wel twijfels over de veearts. En ken er genoeg.
Ook toen ik nog actief in de voeding zat, veel contact met div veeartsen gehad.

Ik vind het ook een vreemde uitspraak dat dan het ware paard naar boven komt. Dat weet je dus niet en omgekeerde kan net zo goed waar zijn. Dat een paard dus wel teveel energie heeft door de brok. Mijn 3jr had ik na de opfokbrok op de draversbrok gezet. Ik kon prima met hem, maar hij klierde zo erg naar de rest. Het was echt een groot verschil. Daar vanaf gelijk weer de oude. Ziet er super uit, beweegt, is vrolijk etc.

Maar je kan niemand zo 100% vertrouwen. Al die voedingsadviseurs hebben vaak ook alleen maar een flauwe cursus gedaan en kletsen na wat ze daar hebben geleerd. Veel info is ook zo te vinden, dus heel bijzonder is het allemaal niet.

Voeren is een combi van factoren en zeker via internet adviseren is eigenlijk niet aan te raden omdat je teveel info mist.

Op het oog voeren kan, maar dan moet je wel een goed oog hebben. Als mensen wachten tot hun paard mager is, ben je te laat. Dat moet je voorkomen.
En omgekeerd bij te dik gaan mensen paarden op zo een streng dieet zetten dat paarden veel tekort komen.

Alle omstandigheden er omheen die een rol spelen worden vergeten. Beweging, stress, pijn, wormen etc etc

Dat zogenaamde prof ruiters op een bepaalde manier voeren zegt niks. Die voeren heel erg voor op dat moment. Paarden worden vaak anders gehouden en hebben een vrij strak en vaak pittig trainingsschema. En ze zijn vaak handiger, consequenter of wat harder en kunnen ook omgaan met de energie. Teveel mensen die zichzelf ook een wedstrijd ruiter vinden voeren wat hun helden voeren, maar hebben dan altijd gezeik en gedoe.
Daarbij is het niet alleen de kilo's ....wat voer je met die kilo's? 4 kilo van het een is bij lange na niet hetzelfde als het ander

Daarnaast, wanneer krijgen ze dat voer? En wanneer ga je wat met je paard doen? In hoeveel porties komt het?

Bij een mager paard sluit je eerst alles uit wat er mis kan zijn. Dan voldoende ruwvoer, genoeg vitamines en mineralen, genoeg aanvulling voor het gewicht en voldoende eiwitten. Energie hangt er vanaf. Daarvoor is het ook kijken naar de rest. Heeft het paard stress, beweegt het veel etc

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 07:20

Ik onderschrijf de reactie van Simbaa wel. Er zijn veel paarden die echt te weinig krachtvoer krijgen. Op Bokt zijn dat de gevallen waarin de eigenaar 2-3 merken vitaminekorrels en exotische pallets voert, aangevuld met 2-3 supplementen.
Het zou echt fijn zijn als mensen terug gaan naar de basis: ruwvoer en goede brok die past bij de energiebehoefte.
En beter bestand zijn tegen allerhande marketing en influencers.

Vitaminekorrels zijn een uitkomst voor sobere rassen en obesitaspaarden. Maar een warmbloed, zeker in de groei of in de sport, heeft echt meer nodig dan een theekopje korrels.
Ik voerde mijn sportpaarden altijd wel 2-3 kg sportbrok naast heel veel hooi. Houdt al ruim 30 jaar paarden, nooit problemen gehad. Heb nu koudbloedjes, dat is andere koek :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 07:58

Klopt de vitamine korrels zijn prima voor de paarden die snel dik worden. Om zo weinig te voeren en toch alle benodigde binnen te krijgen.
Waar overigens mijn kafu en tango ook lang op hebben gestaan.

Het magere pensionpaard wat nergens dik werd kreeg hier in de ochtend en avond een schep muesli en is hier prachtig rond vertrokken.
Deze is later hetzelfde weer teruggekomen en hetzelfde ook weer gegaan.

Ik heb hier een 4 jarige ruin gehad in de opfok. Handen in het haar van de eigenaar want zelfs op het land werd hij volgens hen nooit echt dik en in de winter graatmager.
Echt die was zo dun toen hij kwam, alle actie was er uit. Slenterde door het land.
Hij ging hier met een minimaal zichtbaar ribje weer weg. Speelde de hele dag met de andere ruinen. Leek de tijd wel in te halen betreft spelen. Wat je ook in de algehele bespiering terug zag.
En die heeft echt geen 4 kilo gekregen.

Kijk een endurance paard oid in de hogere klassen geloof ik dat best.
Een GP paard wellicht ook.
Maar dat uurtje wat wij rijden, wat wij zwaar vinden is niks.
En een algemene mooie conditie krijg je door de basis goed te hebben. Ook in de groei.
En dat is bij een snel magere rijk ruwvoer.
Hooi en gras.

En dat was op de plekken waar ik de jonkies reed nooit anders. In de ochtend en avond een schep brok. Geen poedertjes en weet ik wat. Wel altijd hooi en overdag op het land.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 08:46

Afbeelding

Dit is mijn hoogdrachtige mini merrie Maartje, is van zichzelf altijd gauw te schraal dan te dik.

Haar voer ik momenteel een 1kg merriebrok en 500 gram luzerne met daarbij onbeperkt 1 snede hooi.

Ze is nu perfect op gewicht, als ze het veulen aan de voet heeft, krijgt ze de zelfde hoeveelheid en misschien dat ik nog wat Luzerne moet op opschroeven.

Het is inderdaad echt durven voeren aan je paard, ik heb een andere mini merrie, die is 23 mei uitgeteld, die krijgt letterlijk maar een handje merriebrok met onbeperkt hooi.
Die is namelijk juist weer veel te gauw dik.

Zo zie je maar dat ieder paard anders is.

Je hebt een mooie dame en het de tijd geven, dan komt het zeker goed!

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 08:55

Het paard van TS heeft geen 4 kg brok nodig, maar het klopt verder wel wat Simba zegt i.v.m. angst om te voeren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 13:38

Ik snap ook niet waar die angst om gewoon wat kilo’s brok te voeren vandaan is gekomen. Is echt iets van de laatste jaren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 13:46

Omdat het niet nodig is?
Dat is wat anders als de gewone aanbevolen dosering geven.
Er is een hype geweest van een handje gewone brok want in hooi zit genoeg. Dat is kwalijk.
En daar zijn ze handig op in gesprongen met de geconcentreerde vitamine korrels.
En nee die zijn ook niet voor elk paard de uitkomst.

Maar er is zoveel veranderd de laatste jaren.
Zo is de het gezonde van hapje stapje gras eten veranderd in een track met zand en hooi uit een slowfeeder. Dus stilstaand eten met het hoofd minimaal een halve meter boven de grond.

Terwijl juist dat hapje stapje eten met het hoofd aan de grond goed is voor het welzijn en de stess.
Iets wat magere paarden niet nodig hebben: stress.

En juist met de extra brok nog meer krijgen. Maar niet met grazen word verminderd.