Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Popstra schreef:Fatsoenlijk krachtvoer geven! 1,3 kilo is niks voor een opgroeiend paard!
Waarom zijn mensen toch zo bang om krachtvoer te voeren?
Buiten dat het paard te mager is is het ook slecht om weinig te geven voor de ontwikkeling van sterke botten! Een opgroeiend paard heeft het gewoon nodig wil je er later mee kunnen sporten. Het moet sterk kunnen worden.
Hooi weet je nooit of wat het aan voeding bevat. Dat is wisselend.
Hootje schreef:Beste mede-bokkers,
Sinds afgelopen oktober staat mijn 3-jarige merrie weer thuis nadat zij 2 jaar in de opfok heeft mogen opgroeien. Er is daar super goed voor haar gezorgd en ze kwam dan ook best wel goed op gewicht de opfok uit:
[ Afbeelding ]
Nu is ze in de winter weer flink gaan groeien en daarbij behoorlijk afgevallenOndertussen is ze weer wat bijgekomen maar het stagneert een beetje: ze valt niet meer af, maar komt echt heel langzaam tot niet aan. Dit zijn een aantal foto’s van afgelopen week:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Wat krijgt ze nu aan dagelijkse voeding:
• 1.3 kg Vitalbix Breed and Grow
• Halve schep Pavo Fibrebeet (droog gemeten)
• Onbeperkt voordrooghooi, naar mijn idee niet mega eiwitrijk en absoluut geen kuilgras.
Wat is er al gedaan / gecheckt?
• Ontwormd met Eraquell en Pramox
• Schoon mestonderzoek (<100 EPG) afgelopen week
• Zandkuur ( 7 dagen x 300 gram)
• 5 maart naar de tandarts geweest, kleine haakjes weggewerkt en wolfskiezen verwijderd
• Extra hooibak toegevoegd zonder hooinet
Heeft iemand de tip qua voeding of net dat inzicht wat ik nu over het hoofd zie? Ik hoor het heel graag! Groetjes, een iets wat wanhopige paardenmoeder
Daihyo schreef:Ik zie mijn naam voorbij komen, bedankt! Ik meet inderdaad niets door, ik bereken op basis van wetenschappelijke gegevens. Wel vanuit een holistische benadering, dus ook het hele management er omheen (basis is je ruwvoer, verder de stalling, leeftijd, behoefte, training als dat van toepassing is, medisch verleden, enz.) en vooral ook kijkend naar het klinische beeld van je paard.
In dit geval zou ik zeker een analyse van je hooi laten maken. Al is het maar de quickscan, dan heb je al meer inzicht in hoeveel energie en eiwitten je paard binnen krijgt. Maar ik zie dat je dat al gaat doen
Vitalbix breed & grow is een mooi product, maar wel vooral geschikt voor de wat sobere rassen. Een grote warmbloed gaat daar waarschijnlijk niet genoeg aan hebben. Maar aan wat dan wel is even afhankelijk van je hooi/voordroog.
Overigens ben ik nooit bang om een jong paard schraal de winter uit te krijgen, zeker als ze zo groot zijn en een groeispurt hebben gehad. Dat is een natuurlijk proces. En dan schraal, niet mager natuurlijk. Wel is het dan goed om in het voorjaar de reserves die verbruikt zijn weer op te bouwen.
Gras zou de mooiste toevoeging zijn, nog even los van je hooi. En dan gewoon een mooie volle wei (wel opbouwen!). Dan vul je meteen aan met ruwvoer en is eigenlijk de beste optie voor een opgroeiend paard. Andere aanvullende optie is in de basis een goede balancer voor jonge paarden, aangevuld met gericht eiwitten en vetten. En daar zijn legio mogelijkheden voor. Even afhankelijk van wat er in je hooi zit. De balancer is specifiek voor een aantal behoeftes voor jonge paarden die toch wat verschillen van 3+ paarden. Denk aan meer behoefte aan calcium. Bijvoorbeeld de Equi-Xcel Youngster, EquilinGROW, Je paard gezond en fit Balancer Pro Plus, Florian ViMi-Protein Balancer, Cavalor Nutri Grow.
Daarnaast heeft een jong paard gewoon veel meer behoefte aan eiwitten. En dan niet een handje, maar gewoon een goede hoeveelheid. Hier doet de luzernebrok het altijd goed als eiwitbron. Maar je zou ook heel goed lijnzaad kunnen gebruiken, of een combinatie. Heb je ook meteen goede vetten te pakken en als je puur lijnzaad gebruikt en even kookt, heb je ook meteen je zandkuur. Of een brok als Hipalgo bodybuilder of vergelijkbaar. Maar nogmaals: gras zou de beste optie zijn.
Dees schreef:Als je een beetje kijk op paarden hebt, is ruwvoeranalyse niet nodig hoor.
Oud gezegde is nog altijd 100% waar: paarden voer je op het oog.
_Lorette_ schreef:Dat zal een halve liter olie zijn, als ik uitga van het schema dat ik destijds mocht aanhouden voor een mager paard. 30 tot 50 ml zet geen zoden aan de dijk. Je kunt alleen niet zomaar een halve liter olie gaan voeren. Dat moet je rustig opbouwen en afbouwen.