Artrose, wanneer is het genoeg geweest?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 17:06

Ik vind wel dat jullie TS hard aanpakken, omdat 3 dierenartsen aangaven te kunnen blijven rijden heeft ze dat gedaan, niet uit eigen beweging, ze is er mee gestopt sinds er meer klachten zijn bij gekomen.
Ze vraagt advies en dat vind ik al heel knap!

HKO kent meerdere gradaties dus voor elk paard is dat weer anders. Mijn oude merrie had HKO fase 4, ze heeft nooit een krimp gegeven, ze liep in mijn ogen kreupel, meerdere dierenartsen zagen er niets aan, buigproef alles, pas op de foto was het duidelijk de diagnose, ze is pas echt duidelijk kreupel gaan lopen toen het hoefbeen was gaan zakken en bijna door de zool heen kwam, we hebben haar geprobeerd op pensioen te zetten toen de diagnose kwam, dat heeft wel geteld 2 weken geduurd omdat toen het hoefbeen begon te zakken. Het leven was uit haar ogen, ze wilde zelf niet meer knokken. Dan kan je nog zoveel willen maar het is dan ook klaar. Ze was pas 16

Dreamboy

Re: Artrose, wanneer is het genoeg geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 17:52

Wat ik me dan wel afvraag. Hoe is de diagnose hoefkatrolontsteking gestelt zonder rontgenfoto's? Naar mijn weten is dat alleen op foto's te zien. Paard kan net zo goed verbening van het hoefkraakbeen hebben of iets anders. Ik zou toch heel graag zekerheid hebben en een kreupelheidsonderzoek inclusief foto's laten doen. Dat hoeft helemaal niet veel te kosten want ze beginnen doorgaans beneden aan met verdoven dus dan zou het al snel duidelijk moeten zijn waar het probleem zit. Wat betreft de atrose, dat kan inderdaad overal zitten.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 17:58

DP & Popstra: maar de vraag waar dit topic om draait is helemaal niet of TS tot hiertoe “het juiste” gedaan heeft / “juist” gehandeld heeft. De vraag waar TS een antwoord op wil krijgen is of zij tegen het advies van de DA mag ingaan, of ze haar eigen beslissingen mag nemen ook wanneer de DA een andere mening heeft. Tot hiertoe heeft TS het advies van de DA (zelfs van meerdere) gevolgd. Zeker voor een jong iemand die ook nog geen bakken ervaring heeft (eerste paard) is het echt niet zo evident om tegen een dierenarts in te gaan. En dat geldt nog meer wanneer het over vraagstukken als inslapen gaat… je moet daarvoor toch echt wel wat ervaring hebben, je dier heel goed kennen en stevig in je schoenen staan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 18:12

@ Dreamboy de HKO was wel op foto gezet. De artrose niet zoals ik lees.

@pateeke
TS is 24,geen 14.

Een paard dat minimaal 5 jaar kreupel loopt.
Met diagnose HKO.
Verbeterd op pijnstillers.
Als je dan als eigenaar zegt het is genoeg geweest gaat een dierenarts daar bij een 21 jarige echt wel in mee.
Zeker met het struikel beeld enz.

Dierenartsen laten wel vaker een paard inslapen dat er goed uitziet.

Ga je twijfelent zeggen wat moet ik ermee want hij ziet er goed uit heb je zeker kans dat de dierenarts daarin mee gaat.

Want ja de 4 voeten pulserend zal geen artrose of HKO zijn. Wat ik eerder ook aangaf.

Dus dat de dierenarts daar kans op verbetering bij ziet begrijp ik wel.

Dikke kans bij deze leeftijd op ppid en daarom bevangen.

En die klachten verminderen kost geld en nemen de eerdere klachten niet weg.

Dus ja inslapen is voor dit dier denk ik best een goed idee.

En zoals ik lees is moeder meer een probleem dan de Da.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 18:27

Precies. Als je zelf als eigenaar aangeeft: het is genoeg geweest, dit is niet meer paardwaardig, dan gaat een goede DA daar echt wel in mee. Zeker met de wetenschap dat het niet te genezen is. HKO niet, artrose niet, PPID niet (als dat eventueel speelt) en de eventuele gevolgen van HB (als dat eventueel speelt) ook niet. Plus dat ik persoonlijk het voor een paard dat HB is en daardoor maar beperkt op gras mag meestal óók niet heel paardwaardig meer vind. Niet lekker in de kudde mee gras kunnen vreten is tamelijk tegennatuurlijk, en daarmee niet paardwaardig, imo.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 20:53

Ik heb al veel spijt gehad om hier om advies te vragen eerlijk gezegd… als ik een manier vind wil ik dit topic verwijderen. Puur door de harde reacties waarmee ik het moeilijk heb bovenop de situatie. Het is al niet makkelijk. Is natuurlijk ook makkelijk om dit van achter een scherm te typen natuurlijk

Ik geef 800-900 euro uit maandelijks aan supplementen, stalling, onderzoeken, eten etc. Sommige zijn vrij hard… tis niet dat ik mijn best niet doe hoor…

In de winter heeft hij een deken aan. Ik kan er ook niet aan doen dat de dierenartsen zeiden om verder te rijden. En of ik nu 24 ben of niet. Het is en blijft mijn eerste paard waardoor ik weinig ervaring heb.

Heel jammer dat sommige zo kort zijn en kort door de bocht gaan precies of ik hem mishandel.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 22:26

TS, trek het je niet aan. Jij weet dat je alles gedaan hebt wat in je vermogen ligt, en nog steeds doet. Het is makkelijk oordelen van achter een schermpje. Het zijn altijd dezelfde mensen die met dit soort verwijten komen, alsof zij nooit dingen fout gedaan hebben en alle wijsheid in pacht hebben. Je wilt niet weten wat ik allemaal fout gedaan heb met mijn eerste paardje, en ik was niet veel jonger dan jij. Niet iedereen is even assertief, of je nu 14 of 64 bent. Ook ik nam het advies van de mensen om me heen aan, die hadden er immers verstand van. Inmiddels weet ik beter en ga ik vooral op mijn eigen gevoel af. Door schade en schande wordt je wijs, zeggen ze niet voor niets. Helaas hebben sommige het inlevingsvermogen van een slak en zijn ze blijkbaar perfect geboren. Helaas zijn ze dan weer niet zo perfect dat ze op een normale manier kunnen reageren.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 01:20

Een paard met artrose in beweging houden is inderdaad belangrijk - zoals je zelf al zegt: rust roest.

Ik oordeel vanuit mijn eigen ervaring: mijn merrie was 9 jaar toen ik haar overnam van de vorige eigenaar. Een half jaar later stond ze al op pensioen, want: artrose.

Ik ben haar in beweging blijven houden. Grondwerk, stap-wandelingen, 24/7 op de wei (met schuilstal).

Ze heeft het jarenlang heel goed gedaan. Rollen ging altijd prima - rechtkomen werd met de jaren moeilijker.
Ze heeft zich op haar 17de bezeerd aan haar knie - dat had helaas wel impact op het rechtkomen na rollen/een dutje.

Verder was ze wel haar vrolijke zelf. Alert, lief naar mensen toe, onverdraagzaam naar paarden toe :')

Tot haar 20ste eigenlijk geen problemen gehad. En toen beginnen sukkelen, iets voor haar 21ste. Ze kreeg toen ook al een tijdje supplementen ed.
En toen was ze kreupel in de winter. Kuur gegeven, bracht verbetering.

Maar mijn hart wist het.

Zes weken later telefoon van de eigenaar van stal - kreupel, heel erg kreupel.
DA meteen gebeld, en met een klein hartje naar de wei gereden.

Ik weet niet juist hoe het gebeurd is, maar alles wees op "ze is gevallen". Ik denk uitgegleden, maar ik weet nie hoe/waarom. Simpelweg mistrapt en uitgegleden, geschrokken van iets (wat ze nooit deed), is er neurologisch iets mis gegaan, ... Ik zal het nooit weten.

Ze liep zijwaarts, mijn mooie Daisy. Had heel veel pijn.

Ik heb haar per direct laten gaan. Dat is nu ruim 2 jaar geleden - ik kan er nog steeds heel hard om huilen.
Ik was er niet klaar voor - maar zij wel. En ik denk dat mijn hart zich daar al een tijdje op voorbereidde..

Van artrose win je niet. Nooit.
Ik had haar de trailer op kunnen sleuren en elke kliniek in het land kunnen afrijden - maar ik kon het idee niet aan van "en wat doen we over 6 weken? 6 maanden? Vind ik haar dan liggend op de wei, dat ze niet meer recht geraakt, dat ze daar misschien al uren ligt, met pijn, alleen, in de kou, bang?"

Je kent jouw paard zelf het beste. Vertrouw op je hart.

De DA stond meteen achter mijn beslissing. Ik heb altijd gezegd "wij gaan niét de medische mallemolen in met de artrose". Niet in de mate van klinieken aflopen ed - dat heeft geen zin. We hebben de tijd van ons leven, genieten van het buitenleven en paardenvriendjes, van de zon en de sneeuw, en dat doen we zo lang mogelijk. Pensioen op zo'n jonge leeftijd was een geweldig idee - ik heb haar kunnen opsparen en imo tijd bijgekocht.

En toen de kwaaltjes in pijn veranderden, heb ik haar laten gaan. Prachtige januari-dag, zonnetje op onze hoofden. Mijn hart in 1000 stukken (en ook nu weer een krop in de keel en ogen vol tranen) en ik wou dat ik nog 100 jaar meer met haar had gehad - maar ik kén mijn Daisy, en mijn hart wist dat het voor haar genoeg geweest was.

Ik mis haar nog alle dagen.
Maar ik heb haar voor meer pijn kunnen behoeden, en haar haar rust gegund.

Je hart zal het weten, als het tijd is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 07:39

Dreamboy
En sommige kopen pas een paard als ze ouder zijn en rijden eerst andere paarden, zodat ze nog kunnen leren met de eigenaar erbij.
En kopen pas een paard met fulltime werk.
En hebben voor mensen idd wat minder op dan met dieren.
Want de dieren zijn altijd al de sjaak. En ligt het inlevingsvermogen meer daar.

En dat zullen zeker altijd dezelfde zijn.
En ik zal je zeggen dat ik blij zijn dat mensen niet altijd alles recht l.llen.

Want of België is echt een achter gesteld land betreft dierenarts kunde, wat ik met equitom niet voor kan stellen.
Of ts heeft graag gehoord wat ze wil. Want 3 dierenartsen die zeggen rij maar lekker door. Geloof ik niet. Dat er bijvoorbeeld is gezegd met ijzer en een zooltje kun je nog even rijden als hij daarmee goed loopt. Of met gepaste training en daar word geen zand mee bedoeld kun je misschien nog wel rijden. Dat geloof ik dan wel weer.

En dat assertieve ging overigens over de Da. Die ze als 24 jarige prima kan zeggen het is genoeg geweest met al deze kwalen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 07:58

d4rkhorse schreef:
Ik heb al veel spijt gehad om hier om advies te vragen eerlijk gezegd… als ik een manier vind wil ik dit topic verwijderen. Puur door de harde reacties waarmee ik het moeilijk heb bovenop de situatie. Het is al niet makkelijk. Is natuurlijk ook makkelijk om dit van achter een scherm te typen natuurlijk

Ik geef 800-900 euro uit maandelijks aan supplementen, stalling, onderzoeken, eten etc. Sommige zijn vrij hard… tis niet dat ik mijn best niet doe hoor…

In de winter heeft hij een deken aan. Ik kan er ook niet aan doen dat de dierenartsen zeiden om verder te rijden. En of ik nu 24 ben of niet. Het is en blijft mijn eerste paard waardoor ik weinig ervaring heb.

Heel jammer dat sommige zo kort zijn en kort door de bocht gaan precies of ik hem mishandel.

Aan welke onderzoeken heb je dat maandelijkse geld uitgegeven?
Want als er zoveel geld uitgaat dan zou het nu duidelijker moeten zijn wat er is?

Niemand zegt dat je je best niet doet volgens mij. En je dilemma is ook te begrijpen. Echter worden er imo wel stappen overgeslagen hier.

Pulsatie aan alle vier de benen wijst namelijk op hoefbevangenheid. Dat heeft niks met artrose te maken. Waarom wordt daar niet verder naar gekeken?

Door zijn knie zakken hoeft ook helemaal niks met artrose te maken. Hij heeft HKO, dat is duidelijk. Maar er is er gekeken hoe dat er NU voorstaat?
En er wordt geschreven over artrose, maar waar zit die artrose dan?

Voor mij ontbreekt goed onderzoek door de DA en daar kun je zelf wellicht helemaal niks aan doen. Maar ik zou dus wel een fatsoenlijk onderzoek en diagnose van de DA/ kliniek willen voordat ik een besluit tot inslapen zou maken.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 08:27

DuoPenotti schreef:
Dreamboy
En sommige kopen pas een paard als ze ouder zijn en rijden eerst andere paarden, zodat ze nog kunnen leren met de eigenaar erbij.
En kopen pas een paard met fulltime werk.
En hebben voor mensen idd wat minder op dan met dieren.
Want de dieren zijn altijd al de sjaak. En ligt het inlevingsvermogen meer daar.

En dat zullen zeker altijd dezelfde zijn.
En ik zal je zeggen dat ik blij zijn dat mensen niet altijd alles recht l.llen.

Want of België is echt een achter gesteld land betreft dierenarts kunde, wat ik met equitom niet voor kan stellen.
Of ts heeft graag gehoord wat ze wil. Want 3 dierenartsen die zeggen rij maar lekker door. Geloof ik niet. Dat er bijvoorbeeld is gezegd met ijzer en een zooltje kun je nog even rijden als hij daarmee goed loopt. Of met gepaste training en daar word geen zand mee bedoeld kun je misschien nog wel rijden. Dat geloof ik dan wel weer.

En dat assertieve ging overigens over de Da. Die ze als 24 jarige prima kan zeggen het is genoeg geweest met al deze kwalen.

Maar dan nog kun je het op een iets subtielere manier zeggen iov gelijk iemand de grond in te boren. En nee, niet elke 24 jarige is zo assertief. Verder ben ik het wel met je eens dat dierenwelzijn in Belgie op een veel lager pitje lijkt te staan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 08:39

Nóg subtieler?
Vind het al prima verwoord.
Ik boor niemand de grond in.
Maar ben wel recht door zee ja. Dat is iets anders imo dan de grond in boren.
Maar nee 1000 tissues er omheen doe ik nooit.

Maar net als Elisa2 begrijp 900 in de maand niet.
Nu geen fatsoenlijk onderzoek maar wel aan supplementen.
Hoe weet je dan wat te geven?
Dat geld had beter besteed.
Als dat geld al besteed word of een zoet houder voor bokt.
Want nee daar geloof ik ook niet zo in.

Paard word wel van de ijzers gehaald terwijl da die had aangeraden want hij loopt toch niet goed is de eigen conclusie.
Dan ga je toch niet door met rijden?

Dus er word heel eenzijdig naar de dierenarts geluisterd en gehoord wat men wil.
Maar wel hier zeggen. De Da zei dat het kon.

En ja daar zeg ik wat van..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 09:01

TS, neem jou niks kwalijk. Eerder de DA die jou niet verder geadvisseerd heeft er meer aan mogelijkheden waren toen er 5 jaar terug de diagnose HKO gegeven was.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 09:34

Ook in Nederland zijn er dierenartsen die niet verder kijken en gerust zeggen dat je op een paard kunt rijden zolang hij niet duidelijk kreupel loopt (en ook niet zien dat hij aan 4 benen even erg kreupel is).

Heb er meer van zulke getroffen, dan DA's die werkelijk verder onderzoek doen.

En wat moet je dan, als eigenaar?
Op bokt wordt zó vaak aangeraden eerst naar de dierenarts te gaan. Ik vind het niet kunnen dat het TS wordt verweten niet goed te zijn voor haar paard, terwijl ze juist dat gedaan heeft.

Ik denk dat TS intussen heel goed zit met haar gevoel en dat het de omgeving is die het paard niet genoeg kent, maar waar ze wel goed advies van zou mogen verwachten.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:04

d4rkhorse schreef:
Hey Iedereen,

Al jaren niet meer gepost op Bokt.nl.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn verhaal.
Ik ben een persoon die nog studeert en mijn paard volledig zelf betaald.

5 jaar geleden liep hij niet zuiver en had heel veel pijn. De voorhoeven op de foto's gezet en helaas is hier hoefkatrol ontdekt. We hebben er toen een ijzer onder gezet. Ik heb dat na 1 jaar er terug van onder gehaald door verschillende redenen. Hij liep nooit echt zuiver ook niet met de ijzers maar niet meer zo mank als ervoor.

Ook even wat achtergrond informatie. Mijn paard heeft 5 jaar op een weide gestaan. Helaas was de laatste winter verschrikkelijk... Hij kon na het liggen amper nog recht komen. Hij was heel stijf etc. Dus na wikken en wegen toch besloten om hem op een pensionstal te zetten, dit ook omdat ik zelf tijd te kort kwam voor alles te doen op de weide. In de winter staat hij meer op stal, en komt ook een paar uur buiten per dag. In de lente gaan ze overdag naar buiten van 6u sochtends tot 18u savonds. dit met opbouwen natuurlijk en in de zomer staan ze dag en nacht buiten.

Mijn paard is 21 jaar en heeft last van artrose. Dit is nooit op de foto gezet geweest omdat de dierenarts zei dat dit niet abnormaal is voor zijn leeftijd en die symptomen heeft. Ze zei ook van we kunnen elk been en hoef etc. op de foto zetten en dan gaan we 100% dingen vinden. (Haakjes, artrose etc?) Ze zei dat dit een zotte kost zou zijn.

Ik geef nu al een jaar het supplement Flex van Medicgolds. Niet heel goedkoop... De laatste paar weken merk ik dat het supplement niet meer zijn werk doet.

Ik merk ook dat mijn paard zichzelf niet meer is. Maar telkens vraag ik mij af, is het nu gewoon omdat hij ouder wordt? Vroeger dierf hij eens een sprintje trekken op de weide, een bokje te doen etc. en nu doet hij dit niet meer. Het viel mij enkele weken geleden op dat de kudde naar voren liep en hij er achteraan rende maar niet kon volgen... Dit brak mijn hart. Ook als hij gaat liggen kraakt alles en zie je zijn knieën op slot gaan ook na het liggen raakt hij terug moeilijk recht. Hij is ook heel stijf. Het viel me nu op dat als ik hem van de weide haal hem op de poetsplaats zet om hem op te zadelen etc en dat hij er daarna uit gaat hij extreem stijf is en heel kort stapt. Als ik hem van de weide haal stapt hij ook traag en slentert hij achter mij aan.

Ik heb vrijdag de dierenarts laten komen om hem toch even te checken.

Hij heeft op 4 benen pulsatie maar reageert niet gevoelig op zijn hoeven. Hij loopt ook niet zuiver wat al jaren zo is. Ook als hij wandelt slaagt zijn schouders of knie op slot waardoor hij door zijn been zakt. Dit heeft hij ook tijdens het rijden waardoor we bijna op de grond liggen. Daarom dat ik momenteel niet rijd. Ik heb dit allemaal tegen de dierenarts gezegd. Ik stelde haar ook de vraag van is het niet eerlijker tegenover hem om hem te laten gaan en ze zei nee hij ziet er nog goed uit enzo. Ze zei ook dat het te toevallig is dat ze sinds ze op de weide staan hij pulsatie heeft en al die klachten heeft. Maar dat liggen enzo was deze winter ook al.

Nu heeft hij 1 week pijnstillers gekregen en ik merk al een groot verschil. Hij is terug zijn eigen, hij kan terug onnozel doen, is actiever in het wandelen. Alleen blijft zijn knie echt blokkeren waardoor hij doorzakt.

Ik heb dit naar de dierenarts gestuurd maar ze zei dat daar niks aan te doen is.

Ik heb mijn moeder verteld dat ik overweeg om hem te laten gaan, maar zij verklaarde me voor gek. Ze zei dat ik niet weet waar ik over praat en dat hij er nog veel te goed uitziet. Dat gaf me een rotgevoel. Alsof ik een slechte eigenaar ben omdat ik er überhaupt over nadenk…

Toch blijft het knagen. Ik heb ook kruiden besteld (kurkuma en duivelsklauw) en wil, zodra Flex op is, een ander supplement proberen. Ik wacht nu af hoe hij reageert als de pijnstillers stoppen.

Een tweede dierenarts zei ook dat hij er nog goed uitziet. Maar iets in mij zegt dat het misschien toch genoeg is geweest.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is, en niet te chaotisch is.

Mijn vraag: Wanneer is het genoeg geweest? Mag ik zelf die beslissing nemen, ook als de dierenarts het er niet mee eens is?

ja dat mag je, maar er zijn wel een paar dingen die je duidelijk moet hebben, dat krijg je door middel van XR, HKO b.v.. paard kan wiebelen door HKO en/of artrose, of gewoon door ouderdom, op pijn stilling kan een paard prima lopen, maar wil je dat??

Als het zichtbaar is zal/kan iedereen er makkelijker mee instemmen, denk ik.

Succes, niet gemakkelijk allemaal.
Laatst bijgewerkt door mce op 01-05-25 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:18

Zonder duidelijke diagnose en prognose zou ik een paard niet laten inslapen.
Als 3 dierenartsen zeggen dat dit normaal is, geen verder onderzoek doen, maar wel concluderen dat je nog kan blijven rijden, dan heb je ofwel het ongeluk gehad telkens slechte dierenartsen te treffen ofwel valt het klinisch beeld mee en is het inderdaad gewoon een ouder paard waar niet alles even vlot meer gaat, maar die nog niet meteen aan de hemelpoorten staat.
Hoe het ook zij, mijn eerste zin blijft mijn credo op dit vlak. De beslissing om een paard te euthanaseren is al een heftige, ikzelf zou die alleen met net iets meer zekerheid achter de hand kunnen nemen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:29

TS schrijft ook dat paard een heel ander beeld (meer zichzelf/zoals vroeger) geeft na een week op pijnstillers. Dat zou voor mij echt wel genoeg zijn om te weten dat het paard kennelijk (veel) pijn heeft. En chronische pijn is geen lolletje.
Heb er net 1 in laten slapen met artrose, PPID en peesproblemen, dus ik weet hoe moeilijk die beslissing is, maar die liet op hoge dosis bute echt duidelijk een ander beeld zien dan op Metacam, en dat verschil was meer dan genoeg om de knoop door te hakken.

DA was het ook roerend met me eens. Ook omdat ik zelf ook duidelijk was in mijn communicatie.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:40

Klopt, maar dan vind ik de plotse overgang van 3 dierenartsen die zeggen 'is normaal, niet op de foto zetten want je vindt altijd wel iets, rijd maar lekker door' naar 'paard hangt met haken en ogen aan elkaar en moet mijn pijnstillers op de been gehouden worden', wel heel abrupt. Zo snel gaat het normale verouderingsproces normaalgezien niet. Ik zou dan bang zijn dat er iets acuut en oplosbaar over het hoofd gezien wordt. Daar zou ik dan nog even de tijd voor nemen om dat uit te klaren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:48

@ gini maar de HKO is wel vast gesteld. Die is na 5 jaar niet minder geworden. En is toen ook kreupel bevonden. Er werd ook niet voor niets dat ijzer geadviseerd. Dat doet men vaker met HKO.

Zonder daar verder wat mee te doen met die diagnose. Ijzer er zelfs afhalen want hij loopt nog steeds kreupel.

Met het beeld van deze winter en de verbetering met pijnstillers heb je denk ik toch beeld genoeg.

En als ts zegt. Ik vind dit een lijdensweg. Gezien afgelopen winter en verbetering met pijnstillers nu.
Lijkt mij het stug dat ze alle 3 gaan zeggen doen we niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:56

Kijk, het is mijn aanpak, niemand moet het zo doen als ik. Alleen opent TS een topic. Dat duidt op onzekerheid, een onzekerheid die ik heel goed begrijp. Het is jammer dat ze die zekerheid niet van haar dierenartsen krijgt, maar op het internet moet gaan zoeken. Bij mensen die zelfs niet weten welke kleur het paard heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 12:40

Ibbel schreef:
TS schrijft ook dat paard een heel ander beeld (meer zichzelf/zoals vroeger) geeft na een week op pijnstillers. Dat zou voor mij echt wel genoeg zijn om te weten dat het paard kennelijk (veel) pijn heeft. En chronische pijn is geen lolletje.
Heb er net 1 in laten slapen met artrose, PPID en peesproblemen, dus ik weet hoe moeilijk die beslissing is, maar die liet op hoge dosis bute echt duidelijk een ander beeld zien dan op Metacam, en dat verschil was meer dan genoeg om de knoop door te hakken.

DA was het ook roerend met me eens. Ook omdat ik zelf ook duidelijk was in mijn communicatie.

Maar je weet niet waardoor het paard pijn heeft en of het oplosbaar is of niet. Misschien staat ie wel hartstikke hoefbevangen en heeft het daarom pijn.

Als het niet meer oplosbaar is dan is het voor mij ook duidelijk maar dat weet niemand hier door het gebrek aan onderzoek.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 12:47

Elisa2 schreef:
Maar je weet niet waardoor het paard pijn heeft en of het oplosbaar is of niet. Misschien staat ie wel hartstikke hoefbevangen en heeft het daarom pijn.

Ik zou bij zo'n ouder paard met allerlei bijkomende klachten een hoefbevangenheid ook niet meer gaan behandelen. Ze houden er tóch restschade aan over, kunnen niet meer onbeperkt op gras etc.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 12:50

Maar dan heb je op zijn minst een diagnose en prognose. Welke keuze je dan uiteindelijk op basis van die info maakt, is aan de paardeneigenaar.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 12:59

Ibbel
mijn sjimpie was licht bevangen en zo kwam ik achter zijn ppid.
En met pracent heeft hij nog jaren hele dagen op de wei gestaan.

Maar die had er geen klinisch beeld van HKO bij. Kon nog goed in de benen komen enz.

Op die leeftijd voor het eerst hoefbevangen zou mij daarom niet meteen afschrikken.

Het gehele beeld zou mij wel doen beslissen dat het over is.
Daar geef ik jou wel gelijk in

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 13:15

Ik kan jullie zeggen uit ervaring dat er dierenartsen rondlopen die nog minder van paarden lijken te weten dan het gemiddelde penny-meisje van 12.

Nee, niet iedere jongvolwassene is assertief en zelfverzekerd genoeg om tegen dierenartsen in te gaan. Het is mede ook eigen aan de ontwikkelingsfase waarin TS zich bevindt om belang te hechten aan wat anderen denken. Dat maakt het zeker niet makkelijker om je eigen gevoel te volgen. En zoals iemand anders het hier ook zei: als je geen “fouten” maakt, leer je ook niets. Deze hele situatie is enerzijds erg lastig voor TS, maar anderzijds kan ze er ook ontzettend veel uit leren.