Oud paard verkopen en dan nog een flink bedrag vragen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Oud paard verkopen en dan nog een flink bedrag vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 13:40

Wat de koper vindt bepaalt wel of jouw paard verkocht raakt. Dus diens mening is toch wel van belang. :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 13:46

Ayasha schreef:
Wat de koper vindt bepaalt wel of jouw paard verkocht raakt. Dus diens mening is toch wel van belang. :+

Dat dus :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 14:08

Polly schreef:
maar niet iedereen heeft de capaciteiten of de wens om zelf een paard op te leiden, er zijn ook mensen die heel graag gewoon lekker willen rijden op een braaf en bevestigd paard

Deden mensen die in de sport willen dat ook maar..zie zo veel beginners die jonkies kopen en er uiteindelijk niks mee kunnen...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:55

Ayasha schreef:

Dat werkt natuurlijk wel gewoon 2 kanten op.

Als ik iets zou verkopen en ik heb een bepaalde prijs in mn hoofd, hebben kopers die dat niet willen betalen gewoon pech.

Je moet een beetje realistisch zijn, maar dat geldt toch echt voor beide partijen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:56

Precies. Ik kan een vraagprijs hebben die een ander belachelijk vind.
En andersom, iemand kan een bod doen wat ik belachelijk vind.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 17:06

superpony schreef:
Ayasha schreef:

Dat werkt natuurlijk wel gewoon 2 kanten op.

Als ik iets zou verkopen en ik heb een bepaalde prijs in mn hoofd, hebben kopers die dat niet willen betalen gewoon pech.

Je moet een beetje realistisch zijn, maar dat geldt toch echt voor beide partijen.

Met het verschil dat als jij een paard een jaar niet verkocht krijgt hij geld blijft kosten. Een koper die een jaar niet koopt spaart. ;)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 17:07

Zeker werkt dat 2 kanten in.
Maar imo niet voor wat sp zei.

Stel je hebt 2 20 jarige (topic gaat over oudere paarden)
Beide ZZ licht gelopen.
Beide nog gezond.
Beide ruin met papier.

Sp heeft het paard ooit uit laten brengen door prof ruiter met dure stal met dito rekening per maand.

En Ayasha (Sorry gebruik jou even omdat jij de capaciteit hebt) heeft het zelf gedaan in haar eigen weide/bak.

Waarom zou die van Sp duurder zijn nu?

Waarom zou ik nu betalen voor de dure ruiter en accomodatie?

Dat was haar keuze.
Ik zoek nu een fijn paard met ervaring.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 17:27

Inderdaad, zo werkt dat.

Ik heb weleens een paard onder de marktwaarde verkocht. Zodat hij terecht kwam bij iemand die hem een paard waardig leven kon bieden (beestje moest veel naar buiten) en ik wilde niet dat het een stal paard van een prof zou worden. De vraagprijs bepaald echt wel mede de doelgroep maar het is niet dat ze automatisch meer waard worden als er veel geld in gestopt is.

Overigens vind ik mensen die hun geliefde paard verkopen nadat het dier wel jaren hun rijpaard was maar ze er nu niet meer op kunnen rijden geen knip voor de neus waard. (tenzij ze in omstandigheden zitten waar ze zelf niks aan kunnen doen)
Ik vind dan, die geef je zelf een goed pensioen en je zorgt ervoor tot het einde. Als dat ineens niet meer kan omdat rijden belangrijker is dan het dier dan verdient iemand in mijn ogen geen paard.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 19:15

Ik vind het ook een moeilijke, ik ga binnenkort op zoek naar een automaatje voor mijn dochter. Ik wil daar best wel een mooi bedrag voor betalen in mijn ogen (max 8K), ik sta ook best open voor een wat ouder dier, maar ik zie leerpony's van 20+ jaar oud voor 5000 - 7000 te koop staan. En heel eerlijk dat heb ik er gewoonweg niet voor over. Daarnaast, ik fok zelf sportpaarden, ik heb voor over een paar jaar al genoeg opvolgers staan voor mijn dochter en dan gaat die pony er ook gewoon weer uit. Klinkt oneerbiedig dus ik wil een dier waar ik ook weer gewoon netjes vanaf wil. Als ik een pony van 20 + jaar koop en over 2 - 4 jaar weer kwijt wil word ik gelyncht online. Ik sta dan in dit geval wel open voor een oudere pony, maar dan op lease / bruikleen basis zodat het dier over een paar jaar weer terug kan. Ik heb gewoon geen 'zin' in een extra grasmaaier voor de rest van zijn / haar leven, dan koop ik liever een pony van 6 - 13 jaar die ik over 2 - 4 jaar weer fatsoenlijk kan verkopen. Maar hey dat ik hoe ik het zie. Ieder staat vrij om het anders te doen / willen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 19:34

Ik denk dat als je nu met winst of iig geen verlies wil kunnen verkopen je een uitzonderlijke ruiter moet zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 20:56

Maar ook onder de waarde verkopen is een keus die je als verkoper maakt. Dan heb je alles tegen elkaar afgewogen en een prijs bepaald die voor jou bij een bepaalde plek past.
Net als een hoge prijs. Ook dan heb je alles tegen elkaar afgewogen en een prijs bepaald.

Iedereen kan zn paard moeten verkopen. Je weet nooit of dat gebeurt en wanneer, dus als je paard dan iets ouder is, is dat klote.

Ik zou een fijn huisje belangrijk vinden, maar weet ook dat het misschien niet een blijvend huisje is en dan heb je niks meer te vertellen.

Maar zoals gezegd, je doet het nooit goed. Mensen willen bepalen wat jouw paard waard is......nog ff. Dan koop je het niet en kijk je ergens anders. Er is vast wel iemand die wel de waarde ziet.

En ik weet ook mensen die de vrpr heel hoog zetten om geen koopjesjagers er op af te krijgen, maar daar gaan de paarden bij wederzijdse klik dan niet voor weg.

Je moet gewoon niet kijken naar wat je niet kan en of wil betalen. En de verkoper bepaald zolang het paard daarvan is.
Ik vind het juist vervelend als de prijs niet gemeld wordt. Wil van tevoren weten of het voor mij nut heeft om te gaan kijken.

Maar veel goede paarden gaan toch ook vaak via via en dan wordt er ook anders gehandeld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 08:54

Nou ja, bij een te hoge prijs blijven ze gewoon heel lang te koop staan en gaan mensen denken dat er wat mis mee is en wordt het verkopen uiteindelijk alleen maar moeilijker.

Het is lastig soms om een goede prijs te bepalen, inderdaad ook om geen handelaren of koopjesjagers aan te trekken.

Voor mij is het niet de verkoper die bepaald, maar ik zelf..wat ik een paard waard vindt.

Mer: ik weet niet of je dan gelyncht wordt online, als zo'n beestje gewoon nog gezond is kan het best nog een ander kindje blij maken. Je weet zelf dat hoe ouder het wordt, hoe minder waard ie wordt maar als dat ingecalculeerd is lijkt me dat geen enkel probleem. Het wordt alleen anders zodra het wat (ernstigs) mankeert vindt ik. Zo'n bruikleen constructie voor oudere pony's vind ik fantastisch..dat kan echt een win-win situatie zijn voor alle partijen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:38

Veel goede paarden staan doorgaans niet lang te koop of gaan via via. En de reden dat een paard langer te koop staat kan heel divers zijn. Of er iets aan een paard mankeert kan je altijd zelf gaan beoordelen of mensen voor meenemen, laten keuren etc.

Ja, een koper bepaald wat ie voor een paard over heeft, maar de koper bepaald niet de prijs. Je kan hooguit onderhandelen.

Mensen moeten gaan kijken naar een paard dat binnen hun budget past. Of dat nou een ouder of jonger paard is. Als ik mijn 26 jarige te koop zou zetten en je vindt hem te duur, moet je gewoon niet reageren of langskomen. Dat is mijn prijs dan.

Er is bij ons weleens op paarden geboden, terwijl ze niet te koop stonden. Nu bijv op mn 3 jarige vanaf geboorte al. Mensen boden ook net ietsjes meer omdat hij ook nog the looks heeft en ik hem ook niet heb aangeboden. Dan denken mensen dat je voor net ietsjes meer wel overstag gaat.

Het is soms best lastig om een goed, gezond en fijn paard te kopen. Gelukkig zijn er mensen die dat wel naar waarde kunnen schatten en er ook wel wat voor over hebben. Een paard is in principe helemaal niks waard. Het is wat wij er aan waarde aan hechten en wat we er qua kosten voor willen hebben. Je koopt vooral hopelijk een stukje plezier, wat ook nog eens handenvol geld kost. Het plezier kan dan zitten in een niet te moeilijk paard, maar ook vooral ene zo gezond mogelijk paard.
Maar het blijft een gok, of je nou een 3jr of een 23 jr koopt. En met de een kan je nauwelijks plezier beleven en met de ander misschien nog 10jr. Je kan ook met de 3jr nog 30jr plezier hebben. Dat weet je nooit.

Maar het makkelijkste is, kijken bij wat je kan betalen en niet zeuren over de prijs die een ander vraagt omdat het boven budget is. Dat is voor iemand anders.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:51

Slachtkoeien zijn momenteel heel erg duur. Ik denk dat de vleesprijs van paarden ook mee gaat , dus de vraagprijs niet eens heel gek is.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 14:08

imaudy schreef:
pateeke schreef:
Hmmm, maar als je hem verkoopt moet jij als verkoper die dierenartskosten niet betalen hè? Dus de redenering dat oude pony’s daarom duur zijn, lijkt mij toch niet te kloppen.
Ik zie het inderdaad ook soms, al zijn er dingen waar ik mij meer aan kan storen…

Dan weet je dat de koper de dierenartskosten kan betalen.

Dat is onzin. Want als de koper net genoeg gespaard heeft om het dier te kopen, hebben ze geen spaarpot meer over voor de DA.

En dat zie je zo vaak dat mensen een paard kopen en daarna geen geld hebben voor een fatsoenlijk zadel of de DA. "Want de aankoop was zo duur"

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 14:16

Niet alleen oude paarden kosten veel geld. Ook gewoon jonge/beleerde paarden. Ik vind dat de prijzen een beetje belachlijk liggen tegenwoordig

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 14:38

Tilmar schreef:
Is het ook niet zo dat dierenartsen minder snel meewerken aan inslapen? Vroeger was het heel 'gewoon' dat een paard waar je niet meer mee kon rijden (bv. ernstige hoefkatrol, peesblessures) werd ingeslapen.

We gaan nu veel verder met behandelen, ook omdat het kan. Maar stel je hebt een 6 jarige die geen rijpaard meer wordt en deze is niet geschikt als weidemaatje of coachingpaard. Wat moet je dan doen?

Dat idee krijg ik juist niet? Als ik beetje om me heen kijk (pensionstallen in de Randstad, is ook een aparte bubbel wellicht ;) ) worden er zeker veel paarden ingeslapen vanwege HKO, terugkerende peesblessures etc. En dan heb ik het over de grote klinieken, geen artsen die hier specifiek op uitgezocht zijn

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:05

Sabbientje schreef:
imaudy schreef:

Dan weet je dat de koper de dierenartskosten kan betalen.

Dat is onzin. Want als de koper net genoeg gespaard heeft om het dier te kopen, hebben ze geen spaarpot meer over voor de DA.

En dat zie je zo vaak dat mensen een paard kopen en daarna geen geld hebben voor een fatsoenlijk zadel of de DA. "Want de aankoop was zo duur"

Die mensen ontwijk je niet in de klasse onder de 5000. Heb eentje voor 500 weten gaan en een dag later stuurden ze naar de verkoper voor geld voor een operatie om het oog te laten verwijderen. Dier had bij verkoop niks aan het oog. :?

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:35

Volgens mij is een hogere vraagprijs vaak bedoeld om handelaren af te schrikken die vaak oudere paarden goedkoop opkopen en veel duurder verkopen en dan zijn ze vaak ook een paar jaar jonger, gesjoemel met paspoorten.

Vaak als de verkoper ervan overtuigd is dat het een goede koper is met goede bedoelingen (al weet je dat nooit zeker natuurlijk) wordt de prijs wel aangepast.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:48

Zo heb ik mijn mooie grote merrie eigenlijk voor een habbekrats verkocht.
Ik wilde haar zoon aan houden en 3 paarden gaat niet meer.
Dus een vriendelijke prijs gevraagd,want ze was niet verkeersmak.
Binnen een paar weken was ze doorverkocht.
Voor het dubbele.
En ik dacht een leuke meid gevonden te hebben voor haar.
Die lekker met haar ging rijden en wedstrijdjes rijden.
Spijt als haren op mijn hoofd,niet voor de centen maar wat dat diertje is aangedaan.
Ze heeft een jaar nodig gehad bij haar eigenaar nu om weer een beetje vetjes op de botjes te krijgen.
Dus ik begrijp wel waar de hoge prijzen voor een al wat ouder dier,maar fit vandaan komen.
Dan valt er niet veel meer op te handelen,en kan je al een paar geldwolven uitsluiten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:52

crow schreef:
Volgens mij is een hogere vraagprijs vaak bedoeld om handelaren af te schrikken die vaak oudere paarden goedkoop opkopen en veel duurder verkopen en dan zijn ze vaak ook een paar jaar jonger, gesjoemel met paspoorten.

Vaak als de verkoper ervan overtuigd is dat het een goede koper is met goede bedoelingen (al weet je dat nooit zeker natuurlijk) wordt de prijs wel aangepast.

Nou ik heb er nog nooit een cent afgekregen .Zal wel aan mijn ontbreken van handelsgeest liggen. Ik ga alleen kijken bij paarden waarvan ik de vraagprijs zou kunnen en willen betalen. Dan gooi ik natuurlijk wel een balletje op over iets van de prijs af, maar als ze niet willen ga ik niet zeuren als het paard me bevalt. Wel ooit zadel+hoofdstel erbij gekregen en meestal kwamen ze thuisbrengen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:59

@Ayasha: Die met dat oog 1 dag na aankoop, die hadden zeker geen aankoopkeuring laten doen en het paard ging gezond weg? Dan kan het probleem bij hen ontstaan zijn door een ongeval. Triest voor het paard.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:00

Of iemand daarna de dierenarts kan betalen weet je niet.
Iemand kan een Da pot hebben gespaard en daar gewoon niet aankomen.

En bijvoorbeeld 5000 hebben gespaard voor aankoop paard en gaan dan geen 6000 uitgeven met geld uit die Da pot.

Ik heb ooit mijn vorige paard terug kunnen kopen. Voor een niet realistisch bedrag. Maar de verkoper merkte mijn emotie.
Had ik dat geld. Ja. En meer ook.
Had ik dat geld voor een aankoop. Nee.
Want dat was mijn pot voor mijn aanwezige paarden.

Ik heb 'm niet terug gekocht.
Ik had het achteraf gerust kunnen doen want heb de calamiteiten pot niet aan hoeven breken. Maar ja mis de glazen bol.
Ik baal er ontzettend van. Want heb van niets spijt in mijn leven. Enkel zijn verkoop..

Dat er dodos zijn die geen da por hebben is waar. Maar je kunt het niet zeker weten omdat ze niet hoger willen gaan

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:03

anjali schreef:
@Ayasha: Die met dat oog 1 dag na aankoop, die hadden zeker geen aankoopkeuring laten doen en het paard ging gezond weg? Dan kan het probleem bij hen ontstaan zijn door een ongeval. Triest voor het paard.

Nee, dier was zo ver geweten gezond. Iig nooit problemen met het oog gehad.
Ons vermoeden is dat er onderweg iets gebeurd is. Was voor de verkoper ook erg naar om te horen. Ze dacht het dier naar een fijn huis te doen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 21:49

Wij hebben net een 18 jarige pony gekocht. Ze moet bij ons als gezinspaardje gaan dienen. Onder het zadel is ze wat sterk voor de kinderen, maar ze is zo ontzettend lief. Ze kunnen haar knuffelen, poetsen, zonder zadel erop zitten.
Kwa formaat en robuustheid is ze een beetje een stevige fjord type (verder niet kwa uitstraling en kleur).
De vorige eigenaar vertelde dat veel mensen toch afknapten op haar leeftijd.
Wij zochten juist een wat ouder dier erbij. En ik vind 18 nog best ok kwa leeftijd.
Maar wij hebben haar wel gekocht met het idee dat ze bij ons blijft voor haar oude dag. Zo lang ze gereden kan worden is dat mooi, maar zo niet mag ze haar oude dag slijten, mits ze geen pijn heeft natuurlijk.
En hoe lang dat is, weet niemand natuurlijk.
Maar wij hebben ook best een nette prijs voor haar betaald, vind ik zelf. Namelijk 2500,00. Voor een lieve 18 jarige pony merrie, van ongeveer 1.40. Zonder papier. Maar grof genoeg dat ik er zelf ook op kan rijden.

En ik heb zelf nog een 8 jarige merrie staan om te rijden (en 2 shetlanders van 4 en 5 jaar)