Zomereczeem, met de handen in het haar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Zomereczeem, met de handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 11:37

Ik heb/had hier meerdere eczeempaarden en sinds ik ze regelmatig inspuit met ultrashield + eczeemdeken is de jeuk 95% verminderd... Wel de zwarte ultrashield, maar voorlopig hou ik deze erin...

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 12:16

Oohhh jeuk is zo naar! Neem anders eens contact op met Tessa Peters van Horse and Feel. Ik ben met mijn pony ook bezig met een traject bij haar ivm jeuk.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 19:55

Leo schreef:
Jeuk is verschrikkelijk -O- je staat zo machteloos!

Ik heb goede ervaringen met Eqinful, om de voeding onder de loep te nemen en de eczeem vanuit intern aan te pakken. Dat in combinatie met een goede deken, goede huidverzorging en werende spray (ik heb nu de beste ervaring met de spray van Happy Valley) en een streng regime met gras maakt het te managen.
Het interne traject kost wel tijd. Ik jen vorig jaar in maart gestart, dat was eigenlijk te laat. Vanaf het najaar strikt het advies opgevolgd en vooralsnog *klopt heel hard af* gaat het nu goed. Ik houd er rekening mee dat de deken weer op moet maar nu is dagelijks insprayen voldoende.
En geen gras. Hij zal pas na de eerste volledige bloei (juni) wat mogen opbouwen, met graasmasker en dan uitbouwen naar een paar uurtjes per dag. De rest van de dag staan ze gewoon op onverpakt hooi.
Voordroog en gras, vooral voorjaarsgras én kort gras, zijn enorme triggers.

Ik wilde ook Eqinful tippen. Echt heel fijne ervaringen mee.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 20:10

Begrijp ik goed dat je paard naast hooi en gras geen voeding krijgt?
Dus ook geen vitaminen en mineralen?

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 20:24

Hier is van het gras afhalen de oplossing geweest. Misschien niet wat je wil horen, maar wel iets dat je oprecht kunt overwegen.

Hier dekens met derfen en andere middeltjes gehad. Niks werkte, kapotte dekens door de jeuk, happen uit de manen en een paard dat heftig op iedere vlieg reageerde.

Nu op een ruime paddock (paradise) staat ze zonder jeuk. Zonder deken. Zonder derfen. Zonder extra zorg.

Een verhuizing kan echt opwegen tegen alle andere zorg.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:56

Muze schreef:
Begrijp ik goed dat je paard naast hooi en gras geen voeding krijgt?
Dus ook geen vitaminen en mineralen?

Daar ben ik ook erg benieuwd naar. Wij hadden nooit eczeem klachten. Tot ik sober ging voeren ivm CPL 2 jaar geleden opeens lichte klachten. Vorig jaar vrij heftige klachten. Afgelopen winter kwam het besef dat in de zero muesli weinig vitaminen en mineralen zaten. Over gestapt naar brok wat weer meer de ouderwetse manier van voeren is. Mijn paard is giga opgeknapt qua energie niveau, vrolijkheid, speels, glanst en prima op gewicht inmiddels. Zeer benieuwd wat hij dit jaar qua klachten gaat ontwikkelen. Indien dat nu weer flink minder is dan is voor mij het duidelijk dat je echt goed op de vitaminen en mineralen moet letten en gras, hooi en voordroog onvoldoende is. Op zich natuurlijk logisch omdat het vrij eenzijdig voer is. Tenminste hier is gras en hooi 80% gras en weinig (on)kruid.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:18

Daarom inderdaad mijn vraag: als er niet genoeg vitaminen en mineralen binnenkomen kan dat ook een ( mede)reden zijn voor jeuk klachten