Ataxie jaarling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 10:55

Alhoewel ik het er mee eens ben dat ik met dit paard ook af zou wachten en lekker in de wei zou zetten, heb ik toch moeite met bepaalde uitspraken.
Ja, er zijn heel veel paarden (geweest) bij wie ECVM nooit wordt ontdekt, deze paarden worden met regelmaat weg gezet als 'moeilijk', 'zuur', vanwege hun staakgedrag onder het zadel of hun reactie op aanraking.
Ik vind het juist heel goed dat er nu meer volgens het ECVM protocol wordt geröntgend.

Er zijn paarden met ECVM die symptoomvrij zijn tot ze 18 zijn of ouder.
Er zijn paarden met ECVM die vanaf veulenleeftijd al symptomen laten zien.
En er zijn paarden met ECVM die foutloos springen, maar kapot gaan van de pijn.
Het is geen kant en klare diagnose die zich hetzelfde laat zien in elk paard.
Vandaar dus wel er mee eens om het tijd te geven, maar om ook eerlijk te zijn.

Het is heel makkelijk om te wennen aan hoe ziek je paard is, als het zo geleidelijk gaat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 11:12

germie schreef:
Ataxie doet normaal gesproken ook geen pijn. Dus daarom hoef je niet te laten inslapen.
En veel paarden met lichte ataxie kunnen gewoon gereden worden, inclusief springen.

Dat ligt er helemaal aan hoor. Als de ataxie komt door beknelde zenuw in de halswervel is het dus wel, eventueel met vlagen, pijnlijk. Plus dat het voor een afwijkend bewegings en belastingpatroon zorgt en dat dus wel voor blessures en pijn kan zorgen. Het nadeel is dat die zenuwpijn niet onderdrukt kan worden met normale pijnstilling en mensen dan ten onrechte denken dat het dier gewoon stout is, 'want het is dus geen pijn!' En dat is gewoon niet waar.

Mijne had afwijkingen op de foto's in C6 en C7,maar geen ecvm. Die afwijkingen waren er namelijk in 1e instantie niet en kwamen pas na het ongeluk. Maar alsnog waren de klachten en symptomen dus precies hetzelfde, omdat het uiteindelijk dus wel 2 beschadigde wervels waren waar de zenuwen bekneld waren geweest en met bepaalde bewegingen weer kwamen.

En wobbler/ataxie, mijne zag je in het begin in vrijheid weinig aan. Ja hij stond soms wat apart met grazen, kon lastig achteruit en leek scheef. Maar juist met belasten en rechte lijnen lopen zag je wel afwijkingen. Dat werd steeds erger tot het in rust wel heel duidelijk was en we dus eigenlijk te laat waren. Alleen waren er toen nog steeds zat mensen die niks vreemds zagen en er extreem makkelijk over deden. En het gedrag in de kudde werd ook anders, ja. Hij ging zichzelf afzonderen en liet ander gedrag zien als daarvoor. Maar omdat hij niet kreupel was vonden mensen het belachelijk dat we hem in lieten slapen, terwijl we het achteraf beter eerder hadden kunnen doen voor hem. Als je zag hoe enorm achteruit gegaan hij was qua gangen, maar ook normale dingen als opstaan na liggen en rollen, maar ook het karakter. Hij liet al langer blijken dat hij zich niet goed voelde meer, maar de buitenstaanders zagen dat allemaal niet. De da wel trouwens, maar die liet het aan ons over. Ook al had hij bij de diagnose al aangegeven dat het met die ernst vroeg of laat klaar zou zijn omdat het lichaam het compenseren niet aan blijft kunnen.

Polar

Re: Ataxie jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 11:23

Hier echt precies hetzelfde verhaal als wat jij beschrijft.
Als eigenaar moet je echt de stem van je paard zijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 11:23

Ik heb de reacties gelezen maar ik vind het paard dus helemaal niet comfortabel ogen. Een paard hoort gewoon niet met zoveel spanning in z’n lijf te eten en te staan.

Weet niet hoe zijn weide genoten erbij staan maar het schrale kan ook door pijn komen. Hoe vervelend het misschien ook is om dat te beseffen

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 11:29

ik ga ook wel mee met Marjan. Heb bij ons thuis vele jonge paarden gehad en ook bij anderen, maar heb er nooit een gehad die er zo bijstaat. Dus dit afdoen als is jeugdig en logisch want hij staat bij de draad gaat voor mij niet op, en TS heeft dit vaker geconstateerd dus het is ook geen momentopname.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 11:38

Polar schreef:
Alhoewel ik het er mee eens ben dat ik met dit paard ook af zou wachten en lekker in de wei zou zetten, heb ik toch moeite met bepaalde uitspraken.
Ja, er zijn heel veel paarden (geweest) bij wie ECVM nooit wordt ontdekt, deze paarden worden met regelmaat weg gezet als 'moeilijk', 'zuur', vanwege hun staakgedrag onder het zadel of hun reactie op aanraking.
Ik vind het juist heel goed dat er nu meer volgens het ECVM protocol wordt geröntgend.

Er zijn paarden met ECVM die symptoomvrij zijn tot ze 18 zijn of ouder.
Er zijn paarden met ECVM die vanaf veulenleeftijd al symptomen laten zien.
En er zijn paarden met ECVM die foutloos springen, maar kapot gaan van de pijn.
Het is geen kant en klare diagnose die zich hetzelfde laat zien in elk paard.
Vandaar dus wel er mee eens om het tijd te geven, maar om ook eerlijk te zijn.

Het is heel makkelijk om te wennen aan hoe ziek je paard is, als het zo geleidelijk gaat.

Pas op ik volg je wel, maar tegenwoordig worden paarden ook ziek gediagnostiseerd (net als mensen trouwens). Wel is het een feit dat de meeste paarden pas echt klachten beginnen te krijgen rond hun 6-7e levensjaar, niet toevallig het jaar dat het lichaam uitgegroeid is en ook het werk zwaarder wordt.

ECVM is hier zelf door een dierenarts nog niet benoemd geweest, wel een redenatie die we hier maken nav de afwijking op de 6e en 7e halswervel. (hoewel we geen rx'en hebben gezien, of andere resultaten die deze diagnose kunnen stellen) Bij een veulen is ECVM via RX niet te bepalen, want de beenstructuur is nog volop aan het uitharden/groeien

Er kan al veel, maar mss soms ook teveel voor het doel waar ze voor moeten dienen. Daarmee dat ik ff het vergelijk maakte met KS en slechte straalbenen. Ja er zijn er die nooit kunnen presteren en er zijn er die blessurevrij in de top lopen. Net zoals je mensen hebt die verschillende hernia's hebben en gewoon rondlopen en andere met een kleintje die amper nog kunnen functioneren. Elk geval is dus apart te bekijken.

Maar voor nu en met de info die TS aanreikt (en waar ik dan toch uit opmaak dat ze opvolgt) moeten we er niet allerlei zaken gaan lopen bijhalen of gaan lopen doemdenken. Ze zal allicht zelf ook wel googlen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 11:54

Oehlala schreef:
ik ga ook wel mee met Marjan. Heb bij ons thuis vele jonge paarden gehad en ook bij anderen, maar heb er nooit een gehad die er zo bijstaat. Dus dit afdoen als is jeugdig en logisch want hij staat bij de draad gaat voor mij niet op, en TS heeft dit vaker geconstateerd dus het is ook geen momentopname.

Wij hebben bij ons thuis altijd jonge paarden gehad en sommige konden echt in bizarre houdingen staan (dat we toen ook soms dachten is dat wel normaal, van paarden die overkruist gingen staan, tot spagaathoudingen, zakken in voorknieen etc). We hebben ooit een wobbler veulen gehad, kwam door een trap van zijn eigen moeder, en ja dat beestje was ook echt duidelijk in pijn, geen coordinatie meer en was einde verhaal. Maar van al onze andere paarden, wel allemaal met foto's benen, rug en hals en goede klinische proeven nooit issues gehad, ondanks sommige dus als jong dier soms klungelig overkwamen. *side note RX'en in die tijd gemaakt, laatste zelfgefokt dier is in 2018 op de foto gegaan.

Verder beweer ik ook nergens dat het paard van TS niets heeft, maar om op basis van een kort filmpje kunnen we eigenlijk weinig zeggen.
Nu wordt er al gezegd dat het veulen te schraal staat... Wat verwachten we dan van een jaarling, dat ze eruit zien als een atleet/volwassen paard of liever shetlander/ kleine brabander? Een beetje ribben zien is nog niet onmiddellijk schraal. En zelf schraler staan is op dit ogenblik van het jaar ook niet geheel abnormaal, wisseling van vacht, plus de groei, het vraagt wat van een paardenlichaam. Maar om nu te zeggen dat het paard ongemak/pijn heeft, is wel heel kort door de bocht. Er wordt duidelijk goed gezorgd voor het beestje en momenteel zijn er geen grote signalen of red flags (paard geraakt gemakkelijk op, beweegt goed, geen verwondingen van vallen of die kunnen duiden op onbalans)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 12:01

bulck schreef:
Oehlala schreef:

Wij hebben bij ons thuis altijd jonge paarden gehad en sommige konden echt in bizarre houdingen staan (dat we toen ook soms dachten is dat wel normaal, van paarden die overkruist gingen staan, tot spagaathoudingen, zakken in voorknieen etc). We hebben ooit een wobbler veulen gehad, kwam door een trap van zijn eigen moeder, en ja dat beestje was ook echt duidelijk in pijn, geen coordinatie meer en was einde verhaal. Maar van al onze andere paarden, wel allemaal met foto's benen, rug en hals en goede klinische proeven nooit issues gehad, ondanks sommige dus als jong dier soms klungelig overkwamen. *side note RX'en in die tijd gemaakt, laatste zelfgefokt dier is in 2018 op de foto gegaan.

Verder beweer ik ook nergens dat het paard van TS niets heeft, maar om op basis van een kort filmpje kunnen we eigenlijk weinig zeggen.
Nu wordt er al gezegd dat het veulen te schraal staat... Wat verwachten we dan van een jaarling, dat ze eruit zien als een atleet/volwassen paard of liever shetlander/ kleine brabander? Een beetje ribben zien is nog niet onmiddellijk schraal. En zelf schraler staan is op dit ogenblik van het jaar ook niet geheel abnormaal, wisseling van vacht, plus de groei, het vraagt wat van een paardenlichaam. Maar om nu te zeggen dat het paard ongemak/pijn heeft, is wel heel kort door de bocht. Er wordt duidelijk goed gezorgd voor het beestje en momenteel zijn er geen grote signalen of red flags (paard geraakt gemakkelijk op, beweegt goed, geen verwondingen van vallen of die kunnen duiden op onbalans)

klungelig of slungelig is wat anders dan wat ik bij deze jaarling zie.
Deze lijkt toch wat strammer en ongecoordineerder, maar TS kent haar paard het beste en er is een dierenarts bij betrokken dus verder irrelevant wat ik vind.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 12:17

Ik zou ook niet te teveel oordelen of projecteren op basis van een kort filmpje. Schraal is juist goed voor jonge paarden, te dik geeft meer risico. De DA volgt het dier en ik zou ook vooral alles in overleg doen met de DA en eventueel een second opinion aanvragen bij SMD in Heesch waar ze veel van ECVM afweten.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 12:47

Ik zal proberen wat vragen te beantwoorden.

De rest van de paarden zijn niet schraal. Uxie is altijd al een beetje wat ribbig geweest.

Uxie is voor haar leeftijd echt ook heel groot. Ze is nu iets meer als 10 maanden en ze is bijna net zo groot als haar moeder en die is 164 groot. Verder groeit ze gestaag door dus niet met groei scheuten.

Ze is van de winter slechter geweest als nu waarop dus de dierenarts in geschakeld is geweest. Nu de ontsteking in dr hals weg is is ze wel verbeterd.

Uxie staat overdag met de andere op de wei en voor de nacht op stal. Ze kan gewoon gaan liggen en gewoon opstaan zoals elk ander paard. Ik zie dit namelijk regelmatig.

Gisteren zijn ze naar een andere wei gegaan en dan hebben ze altijd even de gekke 5 min. Uxie kan gewoon mee en zie je er echt niks aan. Remmen bochten optrekken net als elk ander paard. Daarna is ze ook niet slechter als ervoor. Ook ligt ze gewoon goed in groep. Ik zie daar niks afwijkends aan.

Ik zal straks nog een filmpje plaatsen van een zaterdag. Ze staat daar in dezelfde wei als het vorige filmpje.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 13:02

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 13:20

Gewoon goed in de gaten blijven houden. Je kan nu helaas gewoon weinig tot niks. Veel dingen waar ze profijt van kunnen hebben is lastig met zo'n jonkie, ook omdat je de rest niet extra wilt belasten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 13:42

Ik sluit me in deze wel aan bij Bulck.

ts neemt het zo te zien prima serieus op met de opvallende punten die ze ziet bij haat paard. en dat lijkt me ook zeker verstandig.

Maar ik zou TS ook geen probleem aanpraten wat er (nog) helemaal niet is.
De meerderheid van de casussen kan al (voorlopig) overboord omdat het hier gaat over een paard wat nog compleet niet uitgegroeid is. Dus het ontwikkelpatroon is aardig onvoorspelbaar. kan beter worden, kan stabiel blijven, kan slechter worden.
Dat is echt wezenlijk anders dan bij een paard wat al uitgegroeid is.

Daarbij is er zeker bij ecvm vooral ook nog heel veel ónduidelijk. Dus zelfs áls daar spraken van zou zijn, geeft dat nog geen duidelijkheid voor TS. Mensen die ervaring hebben met een ECVM paard hebben daar (vervelend genoeg) bijna altijd ervaring mee ómdat het paard ook klachten had. Als er namelijk geen klachten zijn, wordt er ook niet gezocht naar ECVM. Dus er is voorlopig een enorme blinde vlek op dat onderwerp.
En zelfs als er massaal foto's ergens van gemaakt worden (bijv benen en tegenwoordig rug) weten we nog maar de helft van wat er te weten is. Zelfs in die gevallen kan een DA in het beste geval een enigszins betrouwbare voorspellen doen in de vorm van risico inschattingen.

aan ts: jeetje wat spannend en een onzekere tijd.
Ik zou wel even met de DA overleggen of die nog iets denkt van het korte gras. vooral omdat ik dat tegenwoordig wel vaker tegen kom als aandachtspunt bij jonge (moderne) paarden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 14:15

Inslapen is een eenmalig iets, dus als ze nu gewoon meedoet met de rest en je hebt de plek, zou ik gewoon zien hoe ze zich ontwikkeld.