Hoefzweer of iets ergers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

silverdapple

Re: Hoefzweer of iets ergers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 16:25

Hoe gaat het inmiddels TS?

Tessa123x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 09:54

@ Little_Gift: Nee dat hoeft dus niet, zoals MyChoice ook aangeeft is dat ze bij een zweer niet altijd beter gaan lopen na uitverdoven. En beide voeten zijn uitverdooft, alleen aan 1 voet is ze kreupel.

@Blacky94: Oeh ja dat ziet er ook echt sneu uit om te zien :( Maar bij jou kan die er nog wel een beetje op lopen terwijl het wel duidelijk een breuk is... Hoe is hij/zij uiteindelijk hersteld? Merk je er nu nog iets van?

Update:

Ze staat nog steeds op de kliniek. Dit weekend vol in de Animalintex gestaan, op hoop op verbetering. Andere been is ook op de foto gezet, niks te zien. Beide benen met de echo (toch voor de zekerheid) niks te zien. Ze zijn er dus ook van 'overtuigd' dat het wel in haar hoef zit. Dus of een breuk of toch een enorm diepe zweer.
Vandaag hebben we weer contact, indien geen verbetering toch door de MRI zodat ze in de hoef kunnen kijken. Want ze moet ook zo snel mogelijk weer op alle benen gaan staan zodat ze geen schade oploopt aan de andere benen. Gelukkig gaat ze uit zichzelf veel liggen zodat ze overbelasting voorkomt, maar toch. Voor de rest is ze nog wel (naar omstandigheden) goed te pas en ze eet nog heel goed gelukkig.

Afbeelding

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 10:40

Hier duurde het 3 volle weken voor die rot zweer uiteindelijk via de kroonrand eruit kwam. Ellende was het, hopelijk is het dat en is het snel beter:

Tessa123x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 10:43

Ook zo slecht dat je paard echt niet kon lopen of viel dit nog mee? Want ik hoor van de DA dat ze dit nog eigenlijk nog nooit zo erg hebben meegemaakt en dat vind ik wel een beetje eng...

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 10:49

Ja uiteindelijk wel weer, iig wel op het zachte en in stap/rechtuit. Geloof dat de filmpjes gemaakt zijn 3 weken nadat ze op 3 benen de paddock uit kwam. Heeft die avond net wel/net niet pompend in dr stal gelegen vd pijn. Had gelukkig nog pijnstilling op stal liggen. Maar ging na een week ook weer bokkend de paddock door |o ze stond toen geloof ik nog wel op pijnstilling.

We zitten helaas nog midden in het proces dus behalve 1 rondje stappen per dag, staat ze nog op stalrust. Prognose is wel goed maar de komende maanden gebeurt er nog niet zoveel.

Hoop iig dat ze er snel achter komen wat bij die van jou het probleem is!

Tessa123x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 11:31

Sinds vanmorgen staat ze weer op het been. Opnieuw foto's gemaakt en breuk is nu wel echt uitgesloten, nog steeds niks te zien. Ze staat sinds zaterdag op de ontstekingsremmers en dit lijkt aan te slaan. Nu willen ze haar daar houden en aankijken hoe het verder gaat. Mocht ze toch nog weer slechter worden, dan toch door de MRI.

Kan het komen dat door de ontstekingsremmers de zweer zo wordt onderdrukt dat deze niet door komt? Want daar ben ik (en hun ook) een beetje bang voor, maar ze had zulke hoge ontstekingswaarden dat het wel nodig is dit voort te zetten. Of kan het echt gewoon een ontsteking zijn die daar in zit i.p.v. een hoefzweer?

Voor nu ook geen Animalintex meer, om de hoef iets te ontlasten.

Ik ben wel blij met de vooruitgang, maar zit toch te denken of een MRI niet handig is? Om het even zeker te weten.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 11:32

Hier was het geen hoefzweer maar een hoefbeen ontsteking. Soms te zien op foto's vaak alleennop mri. Hoefbeen ontsteking vreet uiteindelijk het Hoefbeen op als dat niet goed behandeld wordt.

Tessa123x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 11:38

Aan het hoefbeen is op de foto's niets te zien. Misschien toch handig een MRI te maken...

Mocht het wel een hoefbeenontsteking zijn, dan zijn de ontstekingsremmers wel een goede keuze lijkt mij?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 12:42

Tessa123x schreef:
Ook zo slecht dat je paard echt niet kon lopen of viel dit nog mee? Want ik hoor van de DA dat ze dit nog eigenlijk nog nooit zo erg hebben meegemaakt en dat vind ik wel een beetje eng...

Ze liep echt niet en lag voornamelijk. Ik vond het echt vreselijk haar zo te zien. Pas toen ik een zak met biotex er 24/7 om heb laten zitten en dat dagenlang gebeurde er iets. Het heeft ons echt weken gekost. Heel naar. Ik hoop dat het bij jou ook een zweer is en ze er snel doorheen komt.

Hoefsmid, dierenarts, alles erbij gehad. Metacam en zelfs buit gehad omdat ze zoveel pijn had.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 13:14

Rocamor schreef:
Dat zou wel heel prut zijn. Zoek het Topic van MyWishMax eens op. Volgens mij had haar paard ook een scheur of breuk in het hoefbeen

Edit: deze bedoel ik [PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

Nee, spronggewricht wat enkel zichtbaar was op ct scan. Maar idd leek het eerst een heofzweer, hoewel de hoefsmid al snel zei dat dat het niet was. De 1e da bleef daar op gokken, ook na de foto's. De 2e kliniek ging meteen verder zoeken want het beeld was zo ernstig dat het of een erge hoefzwrer was of een breuk. Tang reageerde ze niet bijzonder op, wel gevoelig maar dan op beide hoeven, dus foto's gaan maken van de hoef steeds verder naar boven. Steeds niks te zien dus gekozen voor ct scan op advies van meerdere da's ter plekke in de kliniek. En daar kwam uit dat er en een flinke botkneuzing zat in het gewricht en meerdere losse bot fragmenten.

Zomaar een breuk uitsluiten op foto's kan volgens mijn da niet. Omdat je sommige dus niet uit de hoeken ziet waarop je foto's maakt. Dat was bij ons dus duidelijk, foto's waren perfect om te zien, ct scan niet. Wij gingen voor de ct omdat die, geloof ik, makkelijker verder omhoog kon om dingen uit te sluiten.

Mijne ging amper tot niet liggen omdat ze niet op kon staan. Die heeft maanden heel veel op 3 benen gestaan zelfs met pijnstillers. In stap was ze niet eens zo extreem kreupel, in bochten al meer en draven kon ze echt niet. Maar zodra ze stil stond ging been meteen omhoog. Nu is het ook een extreem harde voor zichzelf.

Wij hebben het klinische onderzoek dus ook meteen gestaakt. Had geen nut om te gaan verdoven oid want de kans dat er meer schade gemaakt zou worden wad te groot. Zo slecht liep ze

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 15:23

Excuus mwm, ik had je topic gevolgd, maar een cm of 75 overgeslagen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:43

Rocamor schreef:
Excuus mwm, ik had je topic gevolgd, maar een cm of 75 overgeslagen

:') hey, de rest klopte allemaal haha

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 14:01

Hoe gaat het nu?

Tessa123x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 13:57

Vorige week donderdag weer naar de kliniek geweest. Ze staat er wel weer bijna volledig op en kan ook weer (goed) draven. Alleen zodra ze even heeft stilgestaan of gaat stilstaan kun je het nog wel goed zien.

Donderdag weer bloed geprikt en de ontstekingswaarden zijn nog wel weer meer gedaald. Dus we gaan nu met deze kuur verder.

Wel verbetering te zien gelukkig maar het gaat langzaam...

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 14:40

Ah, wat fijn.
Langzaam maar zeker. :j