Koliek keert terug op de kliniek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 10:34

Ik heb gelukkig niet snel een gestresst paard, hij is veel gewend op vele wedstrijden/andere omgevingen geweest inclusief overnachtingen daar maakt hij zich niet druk over.

Ook denk ik niet dat hij gevoelig is voor maagzweren, ja misschien nu hij het heeft dat hij er wel gevoelig voor wordt in combinatie met zijn leeftijd.. Zou kunnen, maar in alle jaren dat ik hem heb, (ruim 18 jaar) heeft hij nog nooit maagzweren gehad, iniedergeval nooit symptonen / koliek etc.

Ah oke, ik heb speciaal geanalyseerd hooi vanuit de fourage. Ik moet namelijk voor mijn paarden suikerarm hooi hebben dus vandaar dat ik voor duurder maar wel getest hooi ben gegaan. In principe zou dit dus goed zijn. (uiteraard geen voordroog meer, dat kreeg hij er eerst bij maar die is nu afgeschaft).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 10:43

Wel of geen scopie doen is een discussie opzich. Maar dan poeders en kruiden aanraden waarvan niet bewezen is dat ze werken en op basis van voelen door een osteopaat, nee dat vind ik ook geen goed advies. Want even betrouwbaar durf ik te betwijfelen en juist de ernst en plaats weten is belangrijk in hoelang medicatie en alles.
Supplementen en dergelijke zijn fijn als de maagzweren genezen zijn om te ondersteunen, maar je zal toch echt medicatie moeten geven tot ze weg zijn.

Hier kreeg paard voor operatie en dus lang vasten, bijna 52 uur als ik het goed heb, juist al medicatie tegen maagzweren en heeft ze ook niet gekregen ondanks niet eten, pijn en stress. Als paard van ts dus al op deze medicatie staat en daarna dus ook door zal gaan heb je iig al kleine bescherming. Ik snap dat TS wel die scopie wil op advies van de da. Als de koliek echt van maagzweren komt zou ik ook zeker willen weten dat ze weg zijn en niet dat hij straks weer op de kliniek terecht komt met zulke koliek. Dat is ook slecht voor hun gezondheid en krijgen ze enorme klap van.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 10:59

^^ Dankjewel, je beschrijft exact zoals ik er op dit moment in sta.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 11:04

Sunshinedaan schreef:
Somebitch schreef:
Ik heb trouwens nog een vraag over hooi. Ik lees overal dat zacht hooi het beste is.. Maar hoe kom ik in godsnaam aan zacht hooi. Is tophay zacht? ik zat hieraan te denken... Anders moet ik eens met mijn fouragehandelaar gaan bellen om te kijken of ze zacht hooi hebben...

Wat is beter, grof hooi? Of juist niet? Ik heb thuis grof hooi maar is dus ook wat 'harder'.. Ik wil het hem zo comfortabel mogelijk maken als hij eenmaal naar huis mag... Ook zal hij seniores priores gaan krijgen.

Het hooi eerst weken, voordat je het geeft?
Dat advies kreeg ik, nadat mijn paard een slokdarmverstopping had. (Is wel wat anders, ik weet het).

Ik hoop dat je pony snel opknapt, ik duim voor je!

Dankjewel!

Hij krijgt nu in principe gewoon droog hooi op de kliniek.. Nu heeft hij wel een vernauwde slokdarm maar hooi met water heeft hij nooit heel aantrekkelijk gevonden (weleens gedaan vanwege hoesten maar dat eet hij dan eigenlijk niet) ik denk dat eten het belangrijkste is met die maagzweren.. Misschien kan ik ter zijne tijd wel een net nat en een net droog geven zodat hij kan kiezen..

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:26

Femke_Tweety schreef:
Ik heb na de eerste scopie héél bewust gekozen voor geen scopieen meer.

Die eerste gaf de informatie die ik nodig had, dat was voor mij voldoende.

Het vervelende is dat een scopie in zichzelf maagzweren kan veroorzaken bij een paard dat er gevoelig voor is, of dat er van aan het herstellen is.

De stress en het vasten zijn daar funest voor.
Dus dat advies is echt niet zo gek als het in eerste instantie misschien lijkt.

Dat was effectief mijn punt. TS doet er natuurlijk van wat hij/zij wil, maar stel dat het paard bij de volgende scopie maagzweervrij is, maar daarna weer maagzweren ontwikkelt door het vasten van de maagzweren, dan ga je onterecht denken dat die maagzweervrij is terwijl ie het al niet meer is. En mijn osteo stelde dezelfde diagnose, net als de sportmasseuse/chiropractor ervoor, dus de diagnose kan minder ingrijpend gesteld worden, maar dat lijkt nog weinig geweten (alleen kan je natuurlijk de gradatie niet inschatten, het ene paard zal sneller reageren op de drukpunten dan het andere), zou nochtans fijner zijn voor veel paarden (en goedkoper voor veel eigenaren).

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:39

Ik zou het ook doen hoor TS. Je wilt toch weten of de behandeling op de goede weg zit.

Heb je enig idee of er aanleidingen zijn de laatste tijd om oorzaken te creëren voor de maagzweren en de koliek? Vanwege de droogte misschien? De tanden? Wanneer is de tandarts geweest? Andere batch hooi? Minder beweging? Is er iets gebeurd? Zand gecheckt?

Zacht is sowieso Vitalstyle soft and fiber en Agrobs pre alpin senior. Maar er zijn meer aanbieders.

Ik zou voor de zekerheid stoppen met mueslis en het idd in ruwvoer, ruwvoervervanger, natte ruwvoervervangers, vetten en een balancer zoeken. Ook de seniore priore in de gaten houden, in hoeverre hij dat kan verwerken, zitten evt ook ingrediënten in die wat minder goed kunnen vallen zoals de granen. Ieder paard is weer anders. Geweekte grasbrok kan ook. Of fibrebeet. Niet teveel grote emmers bietenpulp.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:57

Somebitch schreef:
Dankjewel!

Hij krijgt nu in principe gewoon droog hooi op de kliniek.. Nu heeft hij wel een vernauwde slokdarm maar hooi met water heeft hij nooit heel aantrekkelijk gevonden (weleens gedaan vanwege hoesten maar dat eet hij dan eigenlijk niet) ik denk dat eten het belangrijkste is met die maagzweren.. Misschien kan ik ter zijne tijd wel een net nat en een net droog geven zodat hij kan kiezen..

Voor zacht hooi (als jouw paard wel letterlijk een zachte structuur nodig blijkt te hebben) zou je eventueel ook nog kunnen kijken naar zelf hooi gaan stomen. Ik heb hier een paar maanden hooi gestoomd voor een pony met astma klachten. Het hooi wordt veel zachter van structuur en werd hier door alle paarden graag gegeten. En afgezien van iets natter hooi direct bovenop door condens, voelde het hooi behoorlijk droog. En in tegenstelling tot weken ben je ook gelijk veel schimmels en bacteriën kwijt. Relatief eenvoudig zelf te maken met iets van een (voedselveilige) kunststof kist/bak en een behangstomer. Allicht van iemand te lenen/huren mocht je het willen testen mocht het nodig zijn.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 15:58

Even een kleine update, ik zal later op jullie reageren.

Cushing test is ook gedaan en hier is vastgesteld dat hij Cushing heeft, waarde was 50 en moest 25 zijn volgens de kliniek.

Wormenonderzoek is inmiddels gedaan, geen wormen en wederom geen zand gevonden.

Verder is hij tot nu toe stabiel, mest sinds gisteren zoals het hoort dus dat is positief :)

Zijn hartslag is wel 40, terwijl dat thuis rond de 30 ligt. Misschien is dat dan toch wat spanning omdat het daar nieuw is en drukker als thuis.. of is het toch aan iets anders te wijten…

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 18:01

Hannanas schreef:
Ik zou het ook doen hoor TS. Je wilt toch weten of de behandeling op de goede weg zit.

Heb je enig idee of er aanleidingen zijn de laatste tijd om oorzaken te creëren voor de maagzweren en de koliek? Vanwege de droogte misschien? De tanden? Wanneer is de tandarts geweest? Andere batch hooi? Minder beweging? Is er iets gebeurd? Zand gecheckt?

Zacht is sowieso Vitalstyle soft and fiber en Agrobs pre alpin senior. Maar er zijn meer aanbieders.

Ik zou voor de zekerheid stoppen met mueslis en het idd in ruwvoer, ruwvoervervanger, natte ruwvoervervangers, vetten en een balancer zoeken. Ook de seniore priore in de gaten houden, in hoeverre hij dat kan verwerken, zitten evt ook ingrediënten in die wat minder goed kunnen vallen zoals de granen. Ieder paard is weer anders. Geweekte grasbrok kan ook. Of fibrebeet. Niet teveel grote emmers bietenpulp.

Nee geen aanleiding toe, ook de droogte zou niets uit moeten maken omdat hij max 2 uur per dag op de wei komt en daarnaast vrijwel onbeperkt ruwvoer krijgt. (lees: De ene keer heeft hij in de ochtend nog wat hooi over, de andere keer niet). Overdag krijgt hij ook genoeg hooi, er is altijd wel wat over als ik op stal kom, heel zelden dat alles op is en dan zal het niet lang op zijn voordat ik kom.

Daarnaast staat hij al 18 jaar op dezelfde stal (eigen beheer) en al 10 jaar met zijn beste maatje samen. Er is geen wisseling in paarden geweest oid wat stress op zou kunnen leveren.

Minder beweging is het ook niet, hij staat 24/7 buiten en staat op pensioen al vanaf zijn uhmm 19 jarige leeftijd ongeveer denk ik? iniedergeval al wat jaren met pensioen.

Ook denk ik dat het al langer speelt.. Tijdje terug stond hij te kwijlen, ik dacht dat het aan zijn gebit lag maar dat was niet. Toen dacht ik komt door het hooi, dus geen voordroog meer gegeven en enkel 'gewoon' hooi, dat ging goed. Daarna 'gewoon' hooi met voordroog gemengt en dat ging ook weer goed, soms een schuimbekje maar toen dacht ik weer dat hij ouder werd en het een kwaaltje zou zijn. Nu achteraf denk ik dat het misschien toch een signaal is geweest..

Tanden zijn goed, op de kliniek ook nog nagekeken en ik kreeg een chapeau voor zijn gebit die hij heeft op deze leeftijd. Zand is nu 2x op de kliniek getest en niets uitgekomen.

Edit: Oja, dan nog de Cushing, van de winter had hij wel een soort van cushing vacht, het was twijfelachtig maar een andere vacht als die hij normaal heeft. Ik wilde hem dus dit najaar op Cushing laten testen maar nu hij toch in de kliniek stond gelijk maar laten doen.
Hij heeft dus wel Cushing, opzich maak ik me daar geen zorgen over, hij kreeg al getest hooi met zo weinig mogelijk suikers erin en daarnaast max 2 uur per dag weidegang.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 06:30

MyWishMax schreef:
Maar dan poeders en kruiden aanraden waarvan niet bewezen is dat ze werken en op basis van voelen door een osteopaat, nee dat vind ik ook geen goed advies. Want even betrouwbaar durf ik te betwijfelen en juist de ernst en plaats weten is belangrijk in hoelang medicatie en alles.
Supplementen en dergelijke zijn fijn als de maagzweren genezen zijn om te ondersteunen, maar je zal toch echt medicatie moeten geven tot ze weg zijn.

Je hebt mijn bericht verkeerd gelezen: ik heb niet gezegd dat je poeders of kruiden moet geven ter behandeling, ik vind gewoon 3 weken te kort als behandeling (maar dat zal wss ook de conclusie zijn van de kliniek), dus zelfs indien ie na die 3 weken maagzweervrij, zou ik hem nog verder ondersteunen. Ikzelf heb indertijd gekozen voor de dure medicatie, maar in geval de maagzweren weg zijn, kan een vervangend product toch best een optie zijn. Maar ieder zijn keus natuurlijk (en de mijne lust geen poedertjes, dus moet sowieso in siroop zijn of korrelvorm). Gelukkig vindt hij de yea sacc probiotica best te vreten, officieel niet tegen maagzweren maar hij doet het er wel goed op, en zijn mestwater is weg.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:02

Maar jij reageert dat je geen scopie zou doen en dan maar een gok door middel van laten voelen in de hoop dat dat betrouwbaar genoeg is en dan ondersteunende supplementen. Terwijl die scopie juist is om te kijken of ze überhaupt al weg of verminderd zijn. En waar ze nog zitten. Met dat voelen weet je dat niet, dus dan is het logisch imo dat mensen denken dat je bedoelt dat men dan over kan gaan op supplementen. Ts heeft het nog over kijken of de behandeling aanslaat en jij hebt het al over ondersteunen met supplementen of kruiden oid.

Er zijn dingen die wel juist goed zijn voor de maag zodra deze zweervrij is. Daar zou ik dan voor gaan, in jouw geval is de kans ook aannemelijk dat zonder de probiotica hij ook goed zou gaan. Alleen het mestwater is een logisch gevolg, want probiotica is juist voor de darmen als het daar terecht komt.

Als je dan wilt ondersteunen nadat de maagzweren weg zijn moet je kiezen voor dingen die de maag ook echt ondersteunen, en dus het liefst ook nog bewezen zijn, en daar zijn er meerdere van. Waaronder gewoon hele simpele goedkope zoals lijnzaad, niet de olie maar het echte zaad.
Onnodige dingen zullen de maag eerder meer belasten. Er is een heel verdienmodel qua supplementen en dergelijke voor maagzweren waarbij je bij een hoop veel geld betaalt voor het verhaal en niet voor de echte werking. En voor alles geldt dat management het belangrijkste is. Een paard dat pijn heeft kan je van alles geven maar de kans dat de maagzweren terug komen is groot als je niks doet aan de pijn. Net als bij niet genoeg of geen geschikt ruwvoer en ga maar door.

Maar goed, er zijn veel meer dingen waarbij mensen supplementen en dergelijke zoeken om management problemen op te lossen. Helaas zie je dat regelmatig op bokt voorbij komen en spelen producenten daar enorm op in.

Ik vind het juist goed dat ts nu bezig is met nog meer naar management kijken om daar te beginnen met ondersteunen. Naast het letterlijk controleren dat de medicatie werkt en de zweren of weg zijn of dat er nog doorgezet moet worden met de medicatie. Als ze weg zijn kan ondersteunen in de 1e periode slim zijn. Daarna is het de vraag of dit paard überhaupt gevoelig ervoor is of dat er iets anders is gebeurd waardoor ze zijn ontstaan en dat het pure pech is daardoor.

MarjanB

Re: Koliek keert terug op de kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 10:17

Snap niet dat ze alleen in de mest naar zand kijken en geen foto’s maken. Mijn merrie zat ook vol zand en niks in de mest te zien. Ook niet tijdens zand kuur.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 10:42

MarjanB schreef:
Snap niet dat ze alleen in de mest naar zand kijken en geen foto’s maken. Mijn merrie zat ook vol zand en niks in de mest te zien. Ook niet tijdens zand kuur.

Ik denk omdat er geen aanleiding/symptonen zijn om dat te checken? Geen idee hoor..

Gelukkig gaat het nog steeds goed! Ik ga straks weer bij hem kijken, hij lijkt stabiel te zijn nu maar het is nog even afwachten...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 10:45

MyWishMax schreef:
Maar jij reageert dat je geen scopie zou doen en dan maar een gok door middel van laten voelen in de hoop dat dat betrouwbaar genoeg is en dan ondersteunende supplementen. Terwijl die scopie juist is om te kijken of ze überhaupt al weg of verminderd zijn. En waar ze nog zitten. Met dat voelen weet je dat niet, dus dan is het logisch imo dat mensen denken dat je bedoelt dat men dan over kan gaan op supplementen. Ts heeft het nog over kijken of de behandeling aanslaat en jij hebt het al over ondersteunen met supplementen of kruiden oid.

Er zijn dingen die wel juist goed zijn voor de maag zodra deze zweervrij is. Daar zou ik dan voor gaan, in jouw geval is de kans ook aannemelijk dat zonder de probiotica hij ook goed zou gaan. Alleen het mestwater is een logisch gevolg, want probiotica is juist voor de darmen als het daar terecht komt.

Als je dan wilt ondersteunen nadat de maagzweren weg zijn moet je kiezen voor dingen die de maag ook echt ondersteunen, en dus het liefst ook nog bewezen zijn, en daar zijn er meerdere van. Waaronder gewoon hele simpele goedkope zoals lijnzaad, niet de olie maar het echte zaad.
Onnodige dingen zullen de maag eerder meer belasten. Er is een heel verdienmodel qua supplementen en dergelijke voor maagzweren waarbij je bij een hoop veel geld betaalt voor het verhaal en niet voor de echte werking. En voor alles geldt dat management het belangrijkste is. Een paard dat pijn heeft kan je van alles geven maar de kans dat de maagzweren terug komen is groot als je niks doet aan de pijn. Net als bij niet genoeg of geen geschikt ruwvoer en ga maar door.

Maar goed, er zijn veel meer dingen waarbij mensen supplementen en dergelijke zoeken om management problemen op te lossen. Helaas zie je dat regelmatig op bokt voorbij komen en spelen producenten daar enorm op in.

Ik vind het juist goed dat ts nu bezig is met nog meer naar management kijken om daar te beginnen met ondersteunen. Naast het letterlijk controleren dat de medicatie werkt en de zweren of weg zijn of dat er nog doorgezet moet worden met de medicatie. Als ze weg zijn kan ondersteunen in de 1e periode slim zijn. Daarna is het de vraag of dit paard überhaupt gevoelig ervoor is of dat er iets anders is gebeurd waardoor ze zijn ontstaan en dat het pure pech is daardoor.

Ondertussen ben ik me een beetje aan het verdiepen in supplementen voor de maag die ik kan geven als de medicatie er vanaf mag (allemaal nog niet duidelijk wanneer maar ik kan maar beter goed voorbereid zijn ;) ) Nu zie ik inderdaad heeeeel veel supplementen voor de maag, maar wat werkt nu ook echt? Dat zal ook wel per paard afhankelijk zijn natuurlijk.. Ik zag ook een supplement voorbij komen iets van Magistic, maar dat lijkt me dan weer heftig spul...

Heb jij misschien tips voor supplement voor de maag zodra de medicatie eraf mag?

Ik heb inmiddels ook een whiteboard aangeschaft waar ik belangrijke dingen op kan plaatsen, zoals bijvoorbeeld de ochtend-middag en avond hartslag etc.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 10:48

Ik heb goede ervaringen met de producten van herbal horsecare (stal genoot) en Equine74 (eigen ervaring eerder paard) Pas gestart nadat de zweren vrijwel geheel genezen waren.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 10:57

Dankjewel!

uiteraard wil ik het pas gaan geven als de zweren helemaal weg zijn, anders ben ik weer bang dat het schade aanbrengt ofzo.

Ik zal ook nog met de kliniek overleggen of zij nog ervaringen/tips hebben zodra de zweren weg zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 11:03

Heel simpel lijnzaad of zelfs bietenpulp kan al ondersteunen. Bietenpulp door de pectine. Dat zijn al 2 goedkope simpele opties. Oke bietenpulp is niet altijd simpel door het weken haha.

Let vooral op ingrediënten. Het is niet altijd nodig om enorm veel geld uit te geven. Er zijn supplementen en dergelijke die beweren te helpen maar of niet willen vertellen wat erin zit of extreem veel geld vragen voor ingrediënten die je ook zelf kan kopen. Of ze zijn heel goed in marketing terwijl het objectief gezien weinig doet.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 16:40

Ik wordt er nu wel een beetje moedeloos van, vanaf vandaag stond hij weer op volledig voer en vanaf vanochtend weer niet meer gemest tot nu… ik weet het niet meer….

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 16:51

Zacht hooi is voor mijn merrie ook aangeraden (zij is 27) en ik ben van Subli overgestapt naar Vitalbix en zij is al enige tijd koliekvrij, ik durf het niet te hard te roepen, maar het gaat nu al maanden goed.
Ook geef ik haar regelmatig st. Hippolyt geweekte wiesencobs en de Vitalbix olie over het voer.

Wat een ellende zeg de koliek weer terug is, ik snap dat je er moedeloos van word

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 16:53

Hij toont nog niet koliekerig maar dat gaat vannacht wel gebeuren natuurlijk zolang hij niet mest… vorige keer was het ook teruggekomen toen hij weer op volledig voer stond.

Vannacht heeft hij voor t laatst gemest, ongeveer 3-4 keer en daarna niets meer…

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 17:00

oliebol.

Wat is precies volledig voer? Wat heeft hij gekregen? Alleen ruwvoer of nu ook muesli?

Hoeveel liter drinkt hij per dag?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 17:05

Hooi en seniores priores en een klein beetje gras…

Ik weet niet hoeveel hij drinkt, hij staat namelijk op de kliniek dus dat kan ik helaas niet in de gaten houden

Maar het is toch gek dat dit gebeurt ik bedoel, hij heeft goed gemest de afgelopen 2 dagen gewoon zoals het hoort en zodra hij dan meer aan voer (hooi, seniores priores en klein beetje gras) krijgt het ineens niet meer lukt…

Duidelijk is wel dat de maagzweren het niet kunnen zijn…. Maar wat is het dan wel…

Stel ik laat een foto maken van de buik en het is toch zand terwijl dit niet in de nest is aangetroffen, wat kan hier dan nog aan gedaan worden? Hij staat inmiddels 1 week en 1 dag op de kliniek is de afgelopen week meerdere malen gesondeerd met paraffine dan had het zand er toch ook mee uit moeten komen?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 17:32

Het doet me een beetje denken aan een vertraagde maaglediging.
Hoop dat je pony snel opknapt deze spanning moet ondraaglijk voor je zijn.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 17:32

Hhmmm zouden het de granen, soja en luzerne zijn? Ik vroeg specifiek muesli omdat ik benieuwd was of hij met kramp reageert op de ingrediënten.

Seniores periores bevat dat ook. Wat ik zou doen is overstappen op een puurder geweekte ruwvoervervanger. Zodat je zeg maar elimineert.

Namelijk subli seniores ingrediënten:

Haverproducten (schillen), bietenpulp, sojaproducten, tarweproducten (gries), luzerne, speltvlokken, zonnebloemzaadproducten, maiskiemen, palmolie, monocalciumfosfaat, melasse en natriumchloride.

Ik zou kijken naar agrobs myo protein. Moet je ook weken. Bestaat enkel uit kruiden en grassen , zonder luzerne.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 17:46

Maar voordat hij de koliek kreeg stond hij op muesli van pavo 18+ dus ik denk zelf niet echt dat het door het voer komt? Hij kreeg ook echt maar een kwart schep verdeeld over 2x per dag dus Zegmaar in totaal een halve schep per dag