Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sunshinedaan schreef:Somebitch schreef:Ik heb trouwens nog een vraag over hooi. Ik lees overal dat zacht hooi het beste is.. Maar hoe kom ik in godsnaam aan zacht hooi. Is tophay zacht? ik zat hieraan te denken... Anders moet ik eens met mijn fouragehandelaar gaan bellen om te kijken of ze zacht hooi hebben...
Wat is beter, grof hooi? Of juist niet? Ik heb thuis grof hooi maar is dus ook wat 'harder'.. Ik wil het hem zo comfortabel mogelijk maken als hij eenmaal naar huis mag... Ook zal hij seniores priores gaan krijgen.
Het hooi eerst weken, voordat je het geeft?
Dat advies kreeg ik, nadat mijn paard een slokdarmverstopping had. (Is wel wat anders, ik weet het).
Ik hoop dat je pony snel opknapt, ik duim voor je!
Femke_Tweety schreef:Ik heb na de eerste scopie héél bewust gekozen voor geen scopieen meer.
Die eerste gaf de informatie die ik nodig had, dat was voor mij voldoende.
Het vervelende is dat een scopie in zichzelf maagzweren kan veroorzaken bij een paard dat er gevoelig voor is, of dat er van aan het herstellen is.
De stress en het vasten zijn daar funest voor.
Dus dat advies is echt niet zo gek als het in eerste instantie misschien lijkt.
Somebitch schreef:Dankjewel!
Hij krijgt nu in principe gewoon droog hooi op de kliniek.. Nu heeft hij wel een vernauwde slokdarm maar hooi met water heeft hij nooit heel aantrekkelijk gevonden (weleens gedaan vanwege hoesten maar dat eet hij dan eigenlijk niet) ik denk dat eten het belangrijkste is met die maagzweren.. Misschien kan ik ter zijne tijd wel een net nat en een net droog geven zodat hij kan kiezen..
Hannanas schreef:Ik zou het ook doen hoor TS. Je wilt toch weten of de behandeling op de goede weg zit.
Heb je enig idee of er aanleidingen zijn de laatste tijd om oorzaken te creëren voor de maagzweren en de koliek? Vanwege de droogte misschien? De tanden? Wanneer is de tandarts geweest? Andere batch hooi? Minder beweging? Is er iets gebeurd? Zand gecheckt?
Zacht is sowieso Vitalstyle soft and fiber en Agrobs pre alpin senior. Maar er zijn meer aanbieders.
Ik zou voor de zekerheid stoppen met mueslis en het idd in ruwvoer, ruwvoervervanger, natte ruwvoervervangers, vetten en een balancer zoeken. Ook de seniore priore in de gaten houden, in hoeverre hij dat kan verwerken, zitten evt ook ingrediënten in die wat minder goed kunnen vallen zoals de granen. Ieder paard is weer anders. Geweekte grasbrok kan ook. Of fibrebeet. Niet teveel grote emmers bietenpulp.
MyWishMax schreef:Maar dan poeders en kruiden aanraden waarvan niet bewezen is dat ze werken en op basis van voelen door een osteopaat, nee dat vind ik ook geen goed advies. Want even betrouwbaar durf ik te betwijfelen en juist de ernst en plaats weten is belangrijk in hoelang medicatie en alles.
Supplementen en dergelijke zijn fijn als de maagzweren genezen zijn om te ondersteunen, maar je zal toch echt medicatie moeten geven tot ze weg zijn.
MarjanB schreef:Snap niet dat ze alleen in de mest naar zand kijken en geen foto’s maken. Mijn merrie zat ook vol zand en niks in de mest te zien. Ook niet tijdens zand kuur.
MyWishMax schreef:Maar jij reageert dat je geen scopie zou doen en dan maar een gok door middel van laten voelen in de hoop dat dat betrouwbaar genoeg is en dan ondersteunende supplementen. Terwijl die scopie juist is om te kijken of ze überhaupt al weg of verminderd zijn. En waar ze nog zitten. Met dat voelen weet je dat niet, dus dan is het logisch imo dat mensen denken dat je bedoelt dat men dan over kan gaan op supplementen. Ts heeft het nog over kijken of de behandeling aanslaat en jij hebt het al over ondersteunen met supplementen of kruiden oid.
Er zijn dingen die wel juist goed zijn voor de maag zodra deze zweervrij is. Daar zou ik dan voor gaan, in jouw geval is de kans ook aannemelijk dat zonder de probiotica hij ook goed zou gaan. Alleen het mestwater is een logisch gevolg, want probiotica is juist voor de darmen als het daar terecht komt.
Als je dan wilt ondersteunen nadat de maagzweren weg zijn moet je kiezen voor dingen die de maag ook echt ondersteunen, en dus het liefst ook nog bewezen zijn, en daar zijn er meerdere van. Waaronder gewoon hele simpele goedkope zoals lijnzaad, niet de olie maar het echte zaad.
Onnodige dingen zullen de maag eerder meer belasten. Er is een heel verdienmodel qua supplementen en dergelijke voor maagzweren waarbij je bij een hoop veel geld betaalt voor het verhaal en niet voor de echte werking. En voor alles geldt dat management het belangrijkste is. Een paard dat pijn heeft kan je van alles geven maar de kans dat de maagzweren terug komen is groot als je niks doet aan de pijn. Net als bij niet genoeg of geen geschikt ruwvoer en ga maar door.
Maar goed, er zijn veel meer dingen waarbij mensen supplementen en dergelijke zoeken om management problemen op te lossen. Helaas zie je dat regelmatig op bokt voorbij komen en spelen producenten daar enorm op in.
Ik vind het juist goed dat ts nu bezig is met nog meer naar management kijken om daar te beginnen met ondersteunen. Naast het letterlijk controleren dat de medicatie werkt en de zweren of weg zijn of dat er nog doorgezet moet worden met de medicatie. Als ze weg zijn kan ondersteunen in de 1e periode slim zijn. Daarna is het de vraag of dit paard überhaupt gevoelig ervoor is of dat er iets anders is gebeurd waardoor ze zijn ontstaan en dat het pure pech is daardoor.