Hoeveel zou jij uitgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel zou jij uitgeven?

Minder dan 1000
13 (3%)
Tussen de 1000 en 2500
81 (20%)
Tussen de 2500 en 5000
149 (37%)
Tussen de 5000 en 10.000
82 (20%)
Zoveel als nodig
69 (17%)

Totaal aantal stemmen: 394

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 21:54

Oef ik vind dit ook een lastige. Ik heb een veulen gehad die nog heel goed leek, maar dus doodziek was, maar nog zo levend dat ik het aan ben gegaan. 5500 verder en nog geen 12 dagen oud. Zou ik het nog eens doen, ik heb geen idee, het hangt er echt vanaf. (nu een grote gezonde jongen)

Zo ook met andere grote uitgaven, ik heb een merrie staan die stuk is, die is nu pijnvrij, maar ik ga daar geen duizenden euro's meer aan uitgeven, die is goed zolang ze goed is, maar als het weer minder wordt gaat ze wel hemelen, ook als ze opeens koliek krijgt wat helemaal los staat van wat ze heeft zal ik geen operatie doen.

Mijn andere merrie daarentegen zou ik zeker voor gaan tot het gaatje... Maar wel als ik zeker weet of het een grote kans van slagen heeft, ook al zal dat alleen als fokmerrie zijn mits pijnvrij.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 22:04

Ik heb gekozen voor 'zoveel als mogelijk', maar daar zit wel een hele grote maar aan. Het revalidatietraject moet écht paardwaardig zijn. En lange periode (maandenlang) op boxrust zou bij mij reden zijn tot twijfel.

Ik zou dus de keuze om over te gaan op een operatie niet af laten hangen van het bedrag, maar van het revalidatietraject/ en wat de gevolgen zouden zijn van niet opereren.

Gini

Re: Hoeveel zou jij uitgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 22:08

Ik heb tot 10.000 euro aangeduid, omdat ik bij een nog hoger bedrag echt wel serieus zou slikken, maar bij een oprecht goede prognose zou ik waarschijnlijk niet snel een grens trekken. Een nieuw paard kopen is ook niet goedkoop.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 23:31

germie schreef:
Narcissa schreef:
Dan moet je iig nooit een paard opladen naar de kliniek Polly... 1000€ zit je direct aan.

Een merrie van mij had een eierstoktumor. 100% kans op herstel en mocht meteen naar buiten in een klein weitje. Na een maand mocht ze alles weer. Kosten alles bijeen incl nacontrole en hechtingen verwijderen +- 1700€
Ik had mezelf niet meer recht in de spiegel kunnen aankijken als ik dat niet gedaan had omdat het meer dan 1000€ kostte...

En dan ben ik iemand die behoorlijk nuchter is en sneller zal inslapen dan de meeste mensen. Gewrichtsinjecties die enkel meer tijd geven, doe ik niet. Koliekoperatie denk ik niet over. Maar met een zo goed als zekere kans dat het paard weer 100% goed wordt zonder lange/pijnlijke revalidatie, ben ik bereid om wel wat neer te leggen

Bij 100% kans vind ik het al weer wat anders dan slechts bij 80 of 90% kans. Dat kleine weitje is dan nog wel een ding bij mijn merrie, want die springt rustig over alles heen om bij de rest te staan, maar ik verwacht dat gewoon normale weidegang ook geen probleem zou zijn. En ik weet niet waar de hechtingen zitten, maar misschien had je daar nog wel een consult op kunnen besparen door ze zelf te verwijderen en de nacontrole te laten zitten (je weet immers zelf vaak heel goed of het goed is of niet). Ik was in dit geval ook gewoon voor de operatie gegaan, mits de kans op complicaties nihiel is en er geen kans is op een recidive van de tumor. Maar 1700 euro voor een arthrodese zou ik bijvoorbeeld niet doen omdat dat en een veel slechtere kans geeft, het nooit 100% herstel kan zijn (je zet immers een gewricht vast), de oorzaak artrose is en als dat geen invloed van buitenaf is, dan zijn de andere gewrichten ook aangetast, en het herstel niet diervriendelijk is. Je bent naast veeartskosten ook nog een aantal maanden stalgeld kwijt, want dat loopt ook door en vind ik dat je mee moet rekenen. Want je kunt op dat moment niet met je paard wat je eigenlijk met je paard zou willen doen. Een half jaar herstel is dan ook nog 1200 euro stalkosten als je uitgaat van 200 euro per maand. Sommigen betalen zelfs wel 350 tot 400 per maand.
Ik zou dus bij een hersteltijd van 1 maand en 100% kans op herstel gewoon de 1700 euro rekenen, want paard kan gewoon in de wei met de rest. Maar bij meer dan 1 week stalrust ga ik toch wel echt diervriendelijkheid meerekenen. Gaat het om 6 maanden, dan neem ik ook de stalkosten in de berekening mee omdat het dan een en-en-en plaatje wordt van dierenarts, pijn bij het dier en doorlopende vaste lasten voor de eigenaar.

Ik heb ooit bij mijn paard inderdaad een afspraak na 3 weken na een consult op een kliniek afgezegd. Ik was daar wegens een kreupelheid waarvan ik de hele tijd beweerde dat het in de hoef zat en de veearts die ik er eerst bij had beweerde van niet. Omdat het niet over ging en ik wel op advies van die veearts p het harde was blijven stappen uiteindelijk in een kliniek beland. Daar namen ze me iets serieuzer en omdat op de foto's niets te zien was en de pezen goed (uitverdoven bleef kreupelheid geven), maar de zool wel gevoelig leek door het stappen op het harde werden er ijzers voorgesteld. Die heb ik dus laten plaatsen daar (met op mijn verzoek stootgaten, want als het aan de hoeven zou liggen, dan zou mijn paard immers zeer snel weer zuiver lopen). Ze wilde m'n paard graag na 3 weken terug zien. Maar na 48 uur liep ze al weer zuiver en ik had in die 3 weken dus ook al diverse winstpunten gereden. Teruggaan had geen enkele toegevoegde waarde, al vonden ze het wel raar.

En soms kun je ook besparen door een handeling zelf te doen, mits je het lef hebt natuurlijk. Ik heb mijn paarden dus een keer antibiotica gespoten. Kreeg het voorstel van de veearts: of elke dag langskomen gedurende 5 dagen, of het zelf doen. Ik liep als kind al bij een fokker die zelf de spuit in de hand nam bij zulke dingen, dus heb het gewoon zelf gedaan. Anders ben je toch een 50 euro per dag kwijt voor een extra bezoekje van de veearts.

Ik denk niet dat Polly slecht is voor dieren, absoluut niet. Het is gewoon iemand die geen vrijbrief voor onderzoeken geeft. Je leest soms dat mensen bij Evidensia of Anicure ineens 3000 euro kwijt zijn voor hun hond, gewoon puur omdat ze niet als eis gesteld hebben dat ze van elke handeling op de hoogte gebracht wilden worden en dat er niets zonder overleg gedaan mocht worden.
Dat ben je voor als je gewoon zegt van je moet overleggen bij elke stap.

Sommigen hier zouden zelfs willen lenen voor een operatie bij hun dier. Maar wat doe je dan als het alsnog mislukt en je dus ook geen geld hebt om je hobby voort te zetten met een ander dier? Is dat het dan waard? Je bent nog aan het afbetalen voor iets wat er niet meer is. Ik ben opgevoerd met dat je hooguit 2 leningen mag aangaan: voor de woning in de vorm van een hypotheek en voor een auto als het echt niet anders kan om mobiel te blijven. Voor overige luxe leen je niet is mij geleerd. Afscheid nemen van een dier omdat het financieel niet gaat is geen dierenmishandeling. En je doet het niet bij een wondje wat een keer gehecht moet worden. Een operatie is toch een grote keuze.

De hechtingen zaten in de lies, maar het was behoorlijk gezwollen door oedeem dus ik wilde toch liever een dierenarts erbij. Dingen als AB spuiten doe ik altijd zelf, scheelt een hoop consultkosten en het is erg makkelijk.
Arthrodese ofzo zou ik ook over moeten nadenken. Onze ruin met ECVM hebben we direct laten inslapen: dat inspuiten was alleen uitstel van executie geweest. Mijn merrie met een te strak peesbandje is 1x ingespoten maar dan was het ook klaar, operatie was maar 50-50 kans en een lange revalidatie op 21-jarige leeftijd... Als het al hielp, want pees en bot waren deels al weggeschuurd. Dat was mijn once in a lifetime paard en ik gunde haar liever een vredevolle dood dan een lange, wss pijnlijke reva met dikke kans op alsnog moeten laten gaan.

Ik durf mezelf dus wel nuchter te noemen: slechte prognoses, paardonwaardige revalidaties of puur uitstel van executie weiger ik. De operatie aan de tumor was nog geen 2000€, 100% slagingskans, 100% dat ze weer op haar normale niveau alles kon doen, 0% kans dat de tumor kon terugkomen. Daar moest ik ook niet over nadenken, dat was direct ja doe maar. En de reva was kort, zat een maand later alweer erop :)

Evidensia/Anicura ga ik nooit heen, daar is het puur om geld geld geld en niet om dierenliefde te doen...

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 00:12

100% slagingslans bestaat niet. Er is altijd een risico als een paard onder narcose gaat, dat ze niet wakker worden of verkeerd opstaan.

Ik heb een aantal jaar geleden mijn paard laten opereren aan koliek, complicaties erbovenop. 7 weken stal rust met stappen en grazen aan de hand. Paard is 100% hersteld, maar dat was wel een grote gok. Heb er geen spijt van, ook niet van het geld dat ik heb uitgegeven. Maar heb flink onderschat (nouja eigenlijk totaal niet over nagedacht, het was nu of nooit) hoe zwaar het herstel en de revalidatie waren. Een dergelijke operatie doe ik ook niet meer, ondanks dat we 1 van de gelukkigen zijn waar het herstel zo voorspoedig ging.

Maar ik zal op kosten niet snel zeggen: nee doe ik niet.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 00:52

Oei ik vind dit ook een lastige. Moet eerlijk zeggen dat ik eerder altijd zei ik nooit een koliekoperatie ging doen, maar afgelopen Oktober onze drachtige merrie met flinke koliek toch laten opereren, andere optie was inslapen. Ja ga er dan maar aan.

16 jaar, 6 maanden drachtig toen, indicatie van de kosten was €5-7000, achteraf gelukkig het herstel zonder complicaties verlopen en met wat matsen van de kliniek vanwege het al dure jaar uiteindelijk €5200 uitgegeven.

Eerder zei ik altijd: prematuur veulen of ziek veulen ga ik geen duizenden euro’s aan wagen. Nouja, iedereen van Bokt kent onze Ukkie die vorig jaar geboren is, waar de teller de eerste 6 maanden eindigde op ruim €12000 aan dierenartskosten.

Dus ik zeg nooit weer een limiet. Ik had 10 jaar geleden nooit gedacht dat ik in 1 jaar tijd zo ‘ff’ €20.000 aan extra onvoorziene dierenartskosten zou aftikken, aan 2 paarden, maar als je eenmaal voor de keuze staat en de prognose is goed, dan ga ik er wel voor. Dan maar een tandje harder weer werken en een jaartje of wat henig an.

Doe waar je achter staat, ik vind het ook altijd realistisch als mensen eerlijk zeggen dat ze het niet zouden doen.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 02:40

Ik kocht mijn droompaard van 15 maanden oud. 2 jaar later was ik al ruim 10 duizend aan hem kwijt.
Zeer diepe wond t.h van hersenen + schedelbreuk,kaakbreuk,uveïtis,zaadstrengontsteking en de bijbehorende CT scans, röntgens, operatie's, langdurige opnames, medicatie en controle afspraken.
We hebben alles doorstaan, een enorme vertrouwensband en rijden sinds kort.

Mijn andere paard kreeg op 18 jarige leeftijd zeer heftige koliek. Of ik bereid was tot een operatie...die heb ik afgeslagen. De kosten, klik/band met haar, risico's en langdurige herstelperiode waren het mij niet waard :o
Uiteindelijk was een operatie ook niet nodig en dartelt ze 6 jaar later nog steeds vrolijk rond.

Limiet hangt voor mij dus af van diverse factoren, prognose en leeftijd wegen het zwaarst.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 04:59

Dit kan ik niet zo random beantwoorden. Op zo'n moment gaan er zoveel afwegingen zijn dat je nooit al op voorhand kan beslissen. Ik heb in een aantal van mijn honden ook duizenden euro's gestoken. Dubbele ED operatie, MRI scan, echo's enz. Al die ingrepen waren het op dat moment waard. Mijn huidige herder heeft zeer lastig karakter. Had bij hem nooit zulke dingen uit laten voeren. Inmiddels is hij bijna 9 jaar en zou ik op deze leeftijd daar sowieso niet meer aan beginnen. Bij mijn paarden zal ik vast ook zulke afwegingen maken. De oudste is onwijs makkelijk op de grond maar de jongste moet je continu 100% allert zijn. Nu al als je rondom hem bezig bent. Echter tot mijn grote verbazing konden we hem zo de sokken af scheren wat bij de oudste die het kent en heel makkelijk is toch altijd een gevecht is....soms verbazen ze je enorm. Echter zou de jongste maanden box rust moeten hebben dan weet ik niet hoe we dat door moeten komen....maar misschien dat hij ook daar in mij verbaasd. Dus mocht het ooit zover komen dan zien we dan weer wel. Ik ga niet snel een uitdaging uit de weg en nu allerlei scenario's bedenken heeft gelukkig geen meerwaarde dus zie wel tzt of hopelijk nooit maar ook hier zal er vast nog een portie ellende komen.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 05:24

Maar hoe zien jullie dan het voor recreatief of topsport? Also hij kreupel is in de sport is hij dat recreatief ook lijkt mij? Dus voor mij zou daar geen verschil in zitten. Ik zie dat meer zwart en wit hij kan rijden of niet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 06:30

wortel115 schreef:
Maar hoe zien jullie dan het voor recreatief of topsport? Also hij kreupel is in de sport is hij dat recreatief ook lijkt mij? Dus voor mij zou daar geen verschil in zitten. Ik zie dat meer zwart en wit hij kan rijden of niet.

Kreupel zijn en na de operatie alleen nog recreatief gereden kunnen worden, of de sport nog aankunnen, daar zit wel een verschil in.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 08:00

wortel115 schreef:

Precies, dat schreef ik dus ook al. Als ik een recreatief bosritje maak betekent dit dat ik rustig een stuk in galop ga en als ik een boomstam tegenkom wordt die gesprongen. Dat is voor mij een recreatief ritje.

Ook in de bak doe ik aan recreatieve ritjes met mijn 22-jarige: We rijden dressuur of western, doen zijgangen, maken een sprongetje, soms zelfs een klein parcoursje, trainen in-uitjes, enz. Niets meer voor de sport, maar dit zijn recreatieve ritjes.

Ik vind het gewoon niet eerlijk als je een paard nog gaat rijden waarbij je rekening moet gaan houden met kreupelheid of pijn als je te intensief rijdt. Let wel, na een blessure in de opbouwfase vind ik het wat anders. Maar ook een recreatieve ruiter heeft een volledig fit paard nodig. Misschien nog wel fitter, want het management kan minder goed zijn dan bij het paard wat voor de topsport gebruikt wordt.

Niet springen wegens kissing spines? Laat het paard maar inslapen in mijn ogen, want in de wei bokken ze ook wel en dat doet dan ook pijn. Niet op zware ondergrond rijden want dan wordt een pees weer dik? Dan moet je je hart ook vasthouden als ze eens gaan sjezen in de wei.
Een paard is in mijn ogen goed, of niet goed. Je kunt er op rijden of het gaat niet. Half rijden is in mijn ogen geen rijden. Bij alles waarbij staat 'kan recreatief gereden worden' spreek je dus feitelijk over afgekeurde paarden om op te rijden. Nog wat sterker gezegd, het gaat om slachtpaarden.
Dan heb je natuurlijk wel de kant van 'hoe gehecht ben je aan een dier en wil je het daarom kopen of houden?'. Maar je moet ook kijken naar wat is eerlijk naar het paard. Het ene paard kan gelukkig lijken te zijn zonder sjezen, het andere paard niet (en we weten het nooit zeker natuurlijk).

Mijn bijna 22-jarige (7 mei) komt nog glansrijk door een keuring heen. Is nu wederom leermeester voor een onervaren ruiter. Zou ook de sport nog wel in kunnen en nog wel op B of L niveau kunnen springen of dressuren, en ook endurance of een cross gaan gewoon nog. Natuurlijk hoeft ze nu niet meer op Z niveau de sport in, maar af en toe de Z oefeningen trainen doen we nog wel. Je houdt wel rekening met het dier. Maar als je er heel zwart-wit naar kijkt is ze dus nu nog geschikt voor de sport, want je hoeft in een training (nog) geen rekening te houden met haar leeftijd. Maar je weet ook dat ze met 3 jaar mogelijk beperkter gereden kan worden. Je zit nu eigenlijk de grens van 'afgekeurd vs goedgekeurd'. Een 22-jarige is feitelijk wegens de leeftijd een afgekeurd paard. En zeg eens eerlijk, wie zou er een 22 jarige kopen? Ik ben heel eerlijk, ik niet voor als ik een paard zou zoeken om aan te schaffen. Ik wil een rijpaard, en bij een ouder paard weet je dat de kwaaltjes vroeg of laat gaan komen.
Toen ik haar kocht als enter had ik niet verwacht dat ik haar zo lang zou houden. Voor mij is een paard met 12 zeg maar al 'oud' omdat ik altijd jonge paarden (in)gereden heb. Nu heb ik haar nog, ben er blij mee, en ik hoop dat ze gewoon een keer dood op de wei ligt zonder dat ik een ritje heb hoeven aanpassen. Want ik ben best wel bang dat ik op een gegeven moment moet gaan bepalen wat ze nog wel en niet aankan en hoe ver het paardwaardig is. En dat zijn niet de leuke momenten, daar heb je geen paard voor gekocht natuurlijk. Maar je weet ook dat als een dier al zo lang bij je is dat je er aan gehecht bent en dat je dus meer accepteert dan wanneer je een 22-jarige nu nog zou kopen(zou er niet eens aan beginnen, al kreeg ik het dier gratis, ik ben wel maandelijks stalgeld kwijt en geef dat dan liever uit aan een jong dier met toekomst, en die kan natuurlijk ook ziek worden).

Dus misschien zijn kosten voor een operatie wel deels vergelijkbaar met hoe veel mag een paard extra kosten als ze oud worden? Want wat doe je als ze duurder voer nodig hebben? Of dure supplementen?
Heeft een oud paard dat altijd nodig? Ik ken alleen maar oude paarden die dat allemaal niet krijgen of nooit gekregen hebben overigens.
Mijn paard is een hoektand kwijt ontdekte ik laatst, afgebroken (dus stompje zit nog in de kaak, heeft ze geen last van). Geen idee hoe dat gekomen is, geen idee wanneer het gebeurd is, want ik heb nooit enige pijn of ongemak gemerkt. Natuurlijk ook even naar de andere tanden gekeken, en daar zitten soms ook wat mindere plekjes op, maar eigenlijk zijn haar tanden nog netjes en zou je op basis van het gebit haar jonger schatten. Even gaat dan eothr door je heen, maar dan hebben paarden pijn. Dus dat is gelukkig niet aan de orde. Maar je weet ook dat als dat het wel is dat je moet gaan beslissen over inslapen of laten trekken en dan is het ook niet paardwaardig meer. Of eventueel nietsdoen en kijken hoe het gaat. Gelukkig niet aan de orde, maar ik kan ook niet zeggen waar ik nu voor zou kiezen als ik voor de keuze sta. Alle tanden trekken kost een 600 euro, dus dat zou je wel doen qua kosten. Maar daarna vind ik het niet echt paardwaardig meer. Dan blijven inslapen of gewoon afwachten en eventueel aan pijnmanagement doen over. Ik zou dan echt alle info willen hebben voordat ik beslis. Maar wil geen paard wat geen gras meer kan eten. Ik vind niet op de wei kunnen wegens hoefbevangenheid ook niet paardwaardig. Zelfs de kleinste shetlander hoort in mijn ogen op een stukje gras voor een aantal uren per dag. (waarbij ik natuurlijk ook weet dat in de winter een paard niet op de wei staat, maar als de rest gaat, dan hoort elk paard op de wei vind ik. Ik zou ook nooit kiezen voor een 'paddockparadijs' zonder weidegang in de zomer, dat is voor mij geen 'paradijs' voor een paard)

Verder, inslapen en afvoeren kost ook een 600 euro. Als je dan tot 1000 euro wilt gaan en het gaat alsnog mis, wordt dan het bedrag wat je uit wilt geven maar 400 of blijft het de 1000 en loop je het risico dat het 1600 wordt? Inslapen is dus ook niet gratis is wat ik er mee wil zeggen.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 08:27

Precies voor mij zou dat het zelfde zijn pijn is pijn het maakt dan niet uit wat je er mee doet. Maar on topic de kosten die ik wil uitgeven aan een behandeling of operatie hangt dan ook af van de uitkomst/kans van slagen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 08:29

Ik vind dat er wel een verschil zit tussen sport en recreatief. M'n oude pony had op 14 jaar artrose. Wist al langer dat er iets was, stijf, langer nodig om op te warmen enz. Hij is uiteindelijk 21 jaar geworden. Echt niet geschikt voor sport, maar wel voor recreatie, wat vooral inhield niet te intensief, bewegen was goed, binnen zijn grenzen en met aanpassingen, zoals geen krappe bochten. Galop werd op een gegeven moment ook te zwaar, maar dit is niet te vergelijken met een sprintje onbelast, hierbij kon hij zelf kiezen of hij 't aankon.

Toen ik 'm kocht (hij was 1,5 jaar) klinisch laten keuren en geschikt voor recreatie.... Kneusje dus eigenlijk achteraf gezien. Dus snap zeker wat jullie bedoelen, maar je hebt dus ook in recreatie verschil, in intensieviteit. Ik heb 20 heerlijke jaren met m'n pony gehad, die alleen geschikt was voor recreatie.
In de sport kun je niet een tandje rustiger aan, je hebt een bepaald doel en als je paard dit niet aan kan is hij misschien nog wel geschikt om rustig mee te rijden.

Beetje Pff topic maar ook niet helemaal. Dan heb je ook nog het stuk pijn versus ongemak.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 08:39

Als je een dier hebt moet je ervoor zorgen naar mijn mening en kan je niet zeggen dat als iets €1000 kost dat ze 'm dan maar moeten inslapen als de prognose goed is en de herstelperiode acceptabel. En wat is nou een halfjaar boxrust op een heel paarden leven? Vaak mogen ze overigens ook gewoon naar buiten in een kleine paddock of klein weitje.

En ook als je het financieel bekijkt: voor dat geld koop je zeker geen nieuw paard.

Ik ken overigens geen dierenarts die zo maar een paard inslaapt als een prognose heel goed is, maar baasje de behandeling te duur vind. Ik heb vorig jaar een hele discussie gehad met twee klinieken, omdat mijn paard ingeslapen moest worden. Die had al tienduizenden euros aan dierenartsrekeningen gekost en was na een scintigrafie en aanvullend onderzoek ook echt bewezen 'stuk' op drie verschillende plekken in het lijf. Zij vonden hem nog wel geschikt als weidemaatje of coach paard... Dat hij op de bute op stal veel blijer was dan zonder (wat imo betekent dat hij ook in rust pijn heeft) maakte ze niet uit, want hij zag er nog zo goed uit... De derde dierenarts die ik alle stukken voorlegde met het verzoek of we nog iets konden behandelen/doen gaf daarna zonder dat ik het had gevraagd aan dat inslapen reëler en beter voor het paard zou zijn.

Ik ga zo ver als nodig en ethisch verantwoord is, waarbij mijn paard en het advies van de veearts het aller belangrijkste is. Een koliek operatie waarbij er in de darmen gesneden wordt zou ik niet doen, maar een koliek operatie waarbij dat niet gebeurd zou ik overwegen. Ken meerdere paarden waarbij dat laatste het geval was en er nooit meer last van hebben gehad.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 08:48

Als ik een paard aan de bute moet houden omdat een veearts dat vindt, dan zet ik dat paard bij die veearts of kliniek op de stoep en zeg red je er maar mee, maar het is mijn paard dan niet meer. Dan ben je in mijn ogen geen dierenarts. De dierenarts krijgt het paard dan kado. En ik ben er van af. Zou dat dan vervolgens rustig op social media zetten en ik weet wel wie er dan het eerlijkste is naar het dier toe en dat is niet de veearts.
Bij jou heeft die derde veearts goed gehandeld. Denk dat de rest stiekem toch wat wilde verdienen.
Vind het voor jou best sneu dat je zo moest leuren met een paard wat pijn had. Dat is zeker niet diervriendelijk. Maar gelukkig vond je wel iemand.
Laatst bijgewerkt door germie op 05-04-25 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 08:48

Ik heb mijn paardje voor recreatie en niet voor de sport. Puur omdat ik zelf niet zoveel heb met de sport.
Ik genoot met haar van lange buitenritten.
Mijn dochter reed haar ook, dressuur, springen, cross ( voor de lol dn pakte af en toe eens een (soms onderlinge) wedstrijd mee. Ook daar genoot ze van, zeker van springen.

Mega kosten qua dierenarts heb ik gelukkig in de 13 jaar dat ik haar heb nooit gehad.

Helaas heeft ze nu een blijvende blessure. Deze is niet met een operatie op te lossen. Maar voor nu lijkt ze pijnvrij, en is een blije vrolijke pony die regelmatig een sprintje trekt en bokt.

Grote operaties met lang boxrust laat ik sws niet doen. Puur omdat ze daar echt diep ongelukkig gaat worden.
1x gehad dat ze 2 weken op boxrust heeft gestaan waren drama.
Dit kwam door een trauma aan d'r hoef en mocht absoluut niet nat worden. Tja en als het dan veel regen kan je niet anders. Maar ook toen zette ik haar een paar keer per dag met een waterdichte hoefzak even buiten zodat ze even haar ei kwijt kon.
Maar ze vond het vreselijk.

Koliek operatie laat ik sws niet doen, veel te veel ellende mee gezien

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 21:27

Ik zit nu net in zo'n traject waarvan ik denk, waar eindigd het? Sinds de aankoop een jaar terug eigenlijk nooit lekker kunnen rijden. Bekken laten bekijken en op advies in laten spuiten... revalidatie, les en trainingen, toch gaat het niet fijn.

Vervolgens maar de stap gezet om hem binnenste buiten te keren op de kliniek ( ca 1500 euri) en hij blijkt een soort massa te hebben in z'n blaas. Na het roesje is hij ook twee keer omgegaan. Opnieuw de dierenarts aan huis. Extra bloedonderzoek. En ik weet nog niets.

Ik ben ook aan het nadenken wat ik wil. Op z'n minst wil ik weten wat het is, en wat de prognoses zijn en dan kijken wat het gaat kosten om hem weer ok te krijgen.

Een tumor opereren, daar begin ik niet aan. Dat vind ik niet eerlijk naar hem toe als je leest wat de minimale slagingskans is Maar weidemaatje zijn ook niet. Als de blaas verder af sluit dan heeft hij een pijnlijk einde en laat ik hem eerder hemelen.

Vind t wel lastig, het geld geef ik met liefde uit. Maar zonder een goede prognose is het ook naar m'n gezin toe niet te verantwoorden.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 18:34

Vraagstelling was hypothetisch, nu is kreupelheidsonderzoek geweest. Botwoekering. Niet meer geschikt om te rijden. Eventueel inspuiten om haar pijnvrij te krijgen, of te proberen, afwachten hoe 't helpt, hij kon daar niet echt iets over zeggen. Aangezien de kosten (relatief) laag zijn wil ik 't in elk geval proberen.

Zeg relatief, omdat m'n 6 jarige paard dan met pensioen gaat.. Ben ook wel benieuwd naar jullie meningen hierover. Toen 't nog hypothetisch was stond ik er toch wat nuchterder in dan nu... Hoofd en hart zijn 't niet eens.

Dierenarts vind inslapen een realistische optie en laat het aan mij.

Sloeg toch wel in als een bom dus niet heel veel vragen gesteld.

Weet iemand meer over inspuiten, revalidatie enz?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:01

Koliekoperatie 1x gedaan, kosten: 6000 euro. Leek goed te gaan, maar 7 weken later weer koliek en dit keer einde oefening. Al met al 8500 euro kwijt en paard kwijt. Koliekoperaties waag ik mij dan ook niet meer aan.

Verder is leeftijd en verwachtingen van de da van belang. Geld is dan van iets minder belang. Nieuw paard kost je ook zo minstens 10.000 euro voor de sport.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:06

Ik zou geen 6 jarige grasmaaier willen. Het is altijd uitstel van executie en het geld wat je er nog instopt krijg je nooit meer terug. Het is aan jou wat je er nog in wilt stoppen en voor hoelang? De zomer nog? 2 jaar? 25 jaar?
Ik zou meteen afscheid nemen. Wordt niet meer beter, blijft geld kosten en je kan er niet meer mee rijden. Het paard heeft geen besef van tijd.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:12

Wat een vervelende diagnose, TS. :(:)
Voor mij zou het eraan liggen of mijn paard pijnvrij in de wei zou kunnen staan.
Als dat het geval is, zou ik met alle liefde nog 20 jaar voor hem of haar betalen.
De vraag is of dat bij jouw paard het geval is.

Vertoonde je paard symptomen en ben je zo achter de botwoekering gekomen of ben je er bij toeval achter gekomen?

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:47

Suzanne F. schreef:
Ik zou geen 6 jarige grasmaaier willen. Het is altijd uitstel van executie en het geld wat je er nog instopt krijg je nooit meer terug. Het is aan jou wat je er nog in wilt stoppen en voor hoelang? De zomer nog? 2 jaar? 25 jaar?
Ik zou meteen afscheid nemen. Wordt niet meer beter, blijft geld kosten en je kan er niet meer mee rijden. Het paard heeft geen besef van tijd.

Hier een paard dat al in geen 14 jaar te berijden is geweest, toch is hij echt mijn maatje en heeft hij zoveel voor mij kunnen betekenen en nog. Hij is mijn lichtpuntje en kan me doen glimlachen als het even helemaal zwart is voor mij. Mijn troost. Ik geef mijn laatste cent uit aan hem zolang zijn leven kwalitatief kan voldoen.
Ik trek een harde grens bij koliek operatie en andere grote ingrepen waarbij narcose noodzakelijk is. Gezien zijn ras en leeftijd gaat hij dat waarschijnlijk niet of niet zonder problemen doorkomen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 20:22

flavlip schreef:
Vraagstelling was hypothetisch, nu is kreupelheidsonderzoek geweest. Botwoekering. Niet meer geschikt om te rijden. Eventueel inspuiten om haar pijnvrij te krijgen, of te proberen, afwachten hoe 't helpt, hij kon daar niet echt iets over zeggen. Aangezien de kosten (relatief) laag zijn wil ik 't in elk geval proberen.

Zeg relatief, omdat m'n 6 jarige paard dan met pensioen gaat.. Ben ook wel benieuwd naar jullie meningen hierover. Toen 't nog hypothetisch was stond ik er toch wat nuchterder in dan nu... Hoofd en hart zijn 't niet eens.

Dierenarts vind inslapen een realistische optie en laat het aan mij.

Sloeg toch wel in als een bom dus niet heel veel vragen gesteld.

Weet iemand meer over inspuiten, revalidatie enz?

Ach wat rot. Ik kan een beetje meepraten, mijn bijna 8 jarige is ook op 6 jarige leeftijd relatief vergelijkbaar geblesseerd geraakt (botontkalking in het spronggewricht door trauma). Bij ons was er in het begin nog wel perspectief dat het nog iets kon worden, dus toen hebben we ingespoten en tildren infuus gedaan. In de hoop dat ze gewoon pijnvrij in de kudde kan functioneren en in het beste scenario ook nog wat mee kan doen in het werk.
Behandeling is niet aangeslagen, arts was ook gelijk heel eerlijk dat opnieuw proberen geen zin had. Operatie zou nog mogelijk zijn, maar ik vond de slagingskans gecombineerd met heel lang beperkt bewegen niet passend voor mijn pony die niet graag op stal staat.

Nu hobbelt ze met wat duivelsklauw voor de mindere momenten in de groep zolang het gaat. Voor nu heeft ze voornamelijk goede dagen met af en toe een slechte dag (als ze zich heeft verstapt of te debiel heeft rondgerend bijvoorbeeld), als ze minder gaat functioneren of de slechte dagen de norm worden is het klaar. We leven met de dag, soms zie ik haar langsstuiven en dan vraag ik me af of het wonderbaarlijk beter is en er zijn ook dagen waarop ik tegen mijn vriend zeg dat ik het somber inzie en de dierenarts ga bellen als het langer dan een dag duurt.
Wat mij betreft verdient een 6 jarige evengoed een pensioen als een 20 jarige. Als de huisvesting goed op orde is en je pakt ze af en toe mee voor een beetje aandacht vinden ze het al vaak wel prima om fulltime grasmaaier te zijn (zo noemen we die van ons :+ ).

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 20:43

Wat jij schrijft binck8 had ik dus ook bij m'n pony. Alleen met dit paard veel minder een klik en veel minder intensief mee gewerkt, andere band.

Dus dacht dat ik er nu zo in zou staan als Suzanne F.... Dat was ook zo, tot het echt werd en ik echt de diagnose kreeg. Zou dus gaan om zo lang zij blij is.

Polar pijnvrij op de wei is 't doel dan ja. Ze heeft symptomen. Die steeds erger werden.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 20:51

Mooney ja haha dure grasmaaier. En zou mijn paard ook prima vinden. Wat ontzettend balen dat de behandeling niet is aangeslagen...
Een pensioen voor een 6 jarige duurt alleen een stuk langer... Maar merk dat ik 't waarschijnlijk echt niet over m'n hart kan verkrijgen haar in te laten slapen. In elk geval 1x inspuiten om te kijken wat 't doet en ja als 't dan wat doet op pensioen (heb al een plekje gevonden!). Zo niet dan is 't einde verhaal en heb ik er echt alles aan gedaan..

Alleen het stuk dat je dan toch nog de zorgen hebt van gaat het goed en heeft ze geen pijn daar zie ik zo tegenop... Heb ik jaren gehad met m'n pony en die uiteindelijk keuze vond ik echt verschrikkelijk. Bij m'n paard sta ik er iets rustiger in, maar ben ook ergens bang dat ik 't haar ga verwijten ofzo (wanneer ik 't financieel krap heb), terwijl ik dat ook onzin vind, want zou ik niet hebben als ik haar nog kon rijden...

Denk ook dat veel mensen zullen zeggen zou ik niet doen, maar dat weet je pas echt op 't moment dat je echt voor die keuze staat.