Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
germie schreef:Narcissa schreef:Dan moet je iig nooit een paard opladen naar de kliniek Polly... 1000€ zit je direct aan.
Een merrie van mij had een eierstoktumor. 100% kans op herstel en mocht meteen naar buiten in een klein weitje. Na een maand mocht ze alles weer. Kosten alles bijeen incl nacontrole en hechtingen verwijderen +- 1700€
Ik had mezelf niet meer recht in de spiegel kunnen aankijken als ik dat niet gedaan had omdat het meer dan 1000€ kostte...
En dan ben ik iemand die behoorlijk nuchter is en sneller zal inslapen dan de meeste mensen. Gewrichtsinjecties die enkel meer tijd geven, doe ik niet. Koliekoperatie denk ik niet over. Maar met een zo goed als zekere kans dat het paard weer 100% goed wordt zonder lange/pijnlijke revalidatie, ben ik bereid om wel wat neer te leggen
Bij 100% kans vind ik het al weer wat anders dan slechts bij 80 of 90% kans. Dat kleine weitje is dan nog wel een ding bij mijn merrie, want die springt rustig over alles heen om bij de rest te staan, maar ik verwacht dat gewoon normale weidegang ook geen probleem zou zijn. En ik weet niet waar de hechtingen zitten, maar misschien had je daar nog wel een consult op kunnen besparen door ze zelf te verwijderen en de nacontrole te laten zitten (je weet immers zelf vaak heel goed of het goed is of niet). Ik was in dit geval ook gewoon voor de operatie gegaan, mits de kans op complicaties nihiel is en er geen kans is op een recidive van de tumor. Maar 1700 euro voor een arthrodese zou ik bijvoorbeeld niet doen omdat dat en een veel slechtere kans geeft, het nooit 100% herstel kan zijn (je zet immers een gewricht vast), de oorzaak artrose is en als dat geen invloed van buitenaf is, dan zijn de andere gewrichten ook aangetast, en het herstel niet diervriendelijk is. Je bent naast veeartskosten ook nog een aantal maanden stalgeld kwijt, want dat loopt ook door en vind ik dat je mee moet rekenen. Want je kunt op dat moment niet met je paard wat je eigenlijk met je paard zou willen doen. Een half jaar herstel is dan ook nog 1200 euro stalkosten als je uitgaat van 200 euro per maand. Sommigen betalen zelfs wel 350 tot 400 per maand.
Ik zou dus bij een hersteltijd van 1 maand en 100% kans op herstel gewoon de 1700 euro rekenen, want paard kan gewoon in de wei met de rest. Maar bij meer dan 1 week stalrust ga ik toch wel echt diervriendelijkheid meerekenen. Gaat het om 6 maanden, dan neem ik ook de stalkosten in de berekening mee omdat het dan een en-en-en plaatje wordt van dierenarts, pijn bij het dier en doorlopende vaste lasten voor de eigenaar.
Ik heb ooit bij mijn paard inderdaad een afspraak na 3 weken na een consult op een kliniek afgezegd. Ik was daar wegens een kreupelheid waarvan ik de hele tijd beweerde dat het in de hoef zat en de veearts die ik er eerst bij had beweerde van niet. Omdat het niet over ging en ik wel op advies van die veearts p het harde was blijven stappen uiteindelijk in een kliniek beland. Daar namen ze me iets serieuzer en omdat op de foto's niets te zien was en de pezen goed (uitverdoven bleef kreupelheid geven), maar de zool wel gevoelig leek door het stappen op het harde werden er ijzers voorgesteld. Die heb ik dus laten plaatsen daar (met op mijn verzoek stootgaten, want als het aan de hoeven zou liggen, dan zou mijn paard immers zeer snel weer zuiver lopen). Ze wilde m'n paard graag na 3 weken terug zien. Maar na 48 uur liep ze al weer zuiver en ik had in die 3 weken dus ook al diverse winstpunten gereden. Teruggaan had geen enkele toegevoegde waarde, al vonden ze het wel raar.
En soms kun je ook besparen door een handeling zelf te doen, mits je het lef hebt natuurlijk. Ik heb mijn paarden dus een keer antibiotica gespoten. Kreeg het voorstel van de veearts: of elke dag langskomen gedurende 5 dagen, of het zelf doen. Ik liep als kind al bij een fokker die zelf de spuit in de hand nam bij zulke dingen, dus heb het gewoon zelf gedaan. Anders ben je toch een 50 euro per dag kwijt voor een extra bezoekje van de veearts.
Ik denk niet dat Polly slecht is voor dieren, absoluut niet. Het is gewoon iemand die geen vrijbrief voor onderzoeken geeft. Je leest soms dat mensen bij Evidensia of Anicure ineens 3000 euro kwijt zijn voor hun hond, gewoon puur omdat ze niet als eis gesteld hebben dat ze van elke handeling op de hoogte gebracht wilden worden en dat er niets zonder overleg gedaan mocht worden.
Dat ben je voor als je gewoon zegt van je moet overleggen bij elke stap.
Sommigen hier zouden zelfs willen lenen voor een operatie bij hun dier. Maar wat doe je dan als het alsnog mislukt en je dus ook geen geld hebt om je hobby voort te zetten met een ander dier? Is dat het dan waard? Je bent nog aan het afbetalen voor iets wat er niet meer is. Ik ben opgevoerd met dat je hooguit 2 leningen mag aangaan: voor de woning in de vorm van een hypotheek en voor een auto als het echt niet anders kan om mobiel te blijven. Voor overige luxe leen je niet is mij geleerd. Afscheid nemen van een dier omdat het financieel niet gaat is geen dierenmishandeling. En je doet het niet bij een wondje wat een keer gehecht moet worden. Een operatie is toch een grote keuze.
wortel115 schreef:Maar hoe zien jullie dan het voor recreatief of topsport? Also hij kreupel is in de sport is hij dat recreatief ook lijkt mij? Dus voor mij zou daar geen verschil in zitten. Ik zie dat meer zwart en wit hij kan rijden of niet.
wortel115 schreef:Maar hoe zien jullie dan het voor recreatief of topsport? Also hij kreupel is in de sport is hij dat recreatief ook lijkt mij? Dus voor mij zou daar geen verschil in zitten. Ik zie dat meer zwart en wit hij kan rijden of niet.
Suzanne F. schreef:Ik zou geen 6 jarige grasmaaier willen. Het is altijd uitstel van executie en het geld wat je er nog instopt krijg je nooit meer terug. Het is aan jou wat je er nog in wilt stoppen en voor hoelang? De zomer nog? 2 jaar? 25 jaar?
Ik zou meteen afscheid nemen. Wordt niet meer beter, blijft geld kosten en je kan er niet meer mee rijden. Het paard heeft geen besef van tijd.
flavlip schreef:Vraagstelling was hypothetisch, nu is kreupelheidsonderzoek geweest. Botwoekering. Niet meer geschikt om te rijden. Eventueel inspuiten om haar pijnvrij te krijgen, of te proberen, afwachten hoe 't helpt, hij kon daar niet echt iets over zeggen. Aangezien de kosten (relatief) laag zijn wil ik 't in elk geval proberen.
Zeg relatief, omdat m'n 6 jarige paard dan met pensioen gaat.. Ben ook wel benieuwd naar jullie meningen hierover. Toen 't nog hypothetisch was stond ik er toch wat nuchterder in dan nu... Hoofd en hart zijn 't niet eens.
Dierenarts vind inslapen een realistische optie en laat het aan mij.
Sloeg toch wel in als een bom dus niet heel veel vragen gesteld.
Weet iemand meer over inspuiten, revalidatie enz?