4 jarige valt 3x om

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Re: 4 jarige valt 3x om

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:23

En als je een grote veewagen zonder schotten huurt? Een vrachtwagen dus (geen busje). Als hij dan wel valt kan je er nog bij. Onder de schotten niet en lijken mij de verwondingen ernstiger

Hoe ver is de kliniek?

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 18:29

Kabayo schreef:
En als je een grote veewagen zonder schotten huurt? Een vrachtwagen dus (geen busje). Als hij dan wel valt kan je er nog bij. Onder de schotten niet en lijken mij de verwondingen ernstiger

Hoe ver is de kliniek?

De meeste klinieken liggen op een uur rijden ongeveer...
We houden hem nu nauwlettend in de gaten en staan in dicht contact met de dierenarts die er vandaag was.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 09:49

Afbeelding
Iemand toevallig een tip voor verband hoog te houden?
Plakte van boven leukoplast tape met de dierenarts maar het blijft zakken :roll:

Hij staat in iedergeval nog recht, eet nog goed

Mogelijk wel nog gevallen, niet te zien op de camera maar als hij ligt gaat hij naar het zand in de piste en nu was 1 zeide erg nat/vies van precies de mesthoop van heel achter in de weide...

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:53

Heb je de mogelijkheid om hem naar de kliniek te brengen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:54

nine1987 schreef:
Nee hoor.. Paard met nacrolepsie kan alle kanten uitgaan.. Het is inderdaad veelvoorkomend dat ze voor door de benen zakken, maar achterover komt ook zeker voor.. Zelfs zijwaarts.. Het is maar net waar de spierspanning als eerst afneemt.. (Al is dat laaste wel zeer zelden)

Voorbeeldje van paard dat achterover gaat..

https://m.youtube.com/watch?v=2lgvVZv8G ... gAo7VqN5tD

Daar dacht ik ook direct aan. Bij onverklaarbare wondjes. Het gebeurt ineens en je bent er niet zo vaak zelf ook bij.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 09:55

Polar schreef:
Heb je de mogelijkheid om hem naar de kliniek te brengen?

Mag hem niet vervoeren van de kliniek tot de bloeduitslagen binnen zijn...

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:56

Ja, eerst onder een verband met vetwrap aanleggen, en dan daarboven een andere.Afbeelding
Hier was het al wel dag 3 ofzo maar dan zie je het idee

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 09:57

Sintara schreef:
Ja, eerst onder een verband met vetwrap aanleggen, en dan daarboven een andere.[ Afbeelding ]
Hier was het al wel dag 3 ofzo maar dan zie je het idee

Dat is toch net als met de Leukoplast?..
Ga het proberen in iedergeval!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:03

Nee ik gebruikte helemaal geen leukoplast. Vetwrap is een soort aan zichzelf plakkend verband wat je over wattenrol aanbrengt.
Ik zou een ervaren persoon om hulp vragen, want afknellend verband is oprecht heel gevaarlijk

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 10:05

Sintara schreef:
Nee ik gebruikte helemaal geen leukoplast. Vetwrap is een soort aan zichzelf plakkend verband wat je over wattenrol aanbrengt, maar nooit in rechte cirkels rondom want dat knijpt af.

Ik zou een ervaren persoon om hulp vragen, want afknellend verband is oprecht heel gevaarlijk

Vetwrap zit erop, maar van boven had de veearts leukoplast extra gedaan.
Verband leggen kunnen we, maar hij blijft het naar beneden schuren ect...

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:11

Ja ik begrijp niet helemaal wat de da van de leukoplast verwacht. Het werkt in mijn ervaring beter om het verband te laten steunen op de hoef, want dan kan het niet omlaag schuiven. Hooguit wat in elkaar zakken

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 10:13

Sintara schreef:
Ja ik begrijp niet helemaal wat de da van de leukoplast verwacht. Het werkt in mijn ervaring beter om het verband te laten steunen op de hoef, want dan kan het niet omlaag schuiven. Hooguit wat in elkaar zakken

Ze verwacht van de leukoplast dat het van boven beter plakt in de vacht,
Is van de hoef tot aan de schouder zeg maar ingepakt. En de overgang van vetwrap naar vacht met leukoplast nog.

Toch blijft hij het naar beneden krijgen, onder de wonde

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:49

2x zo’n vallen meegemaakt. Jong paard van een vriendin had narcolepsie, ons oudje was vermoeid.

Hopelijk heb je snel de bloeduitslag en kan je toch naar de kliniek.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 11:12

rayoow schreef:
Sintara schreef:
Nee ik gebruikte helemaal geen leukoplast. Vetwrap is een soort aan zichzelf plakkend verband wat je over wattenrol aanbrengt, maar nooit in rechte cirkels rondom want dat knijpt af.

Vetwrap zit erop, maar van boven had de veearts leukoplast extra gedaan.
Verband leggen kunnen we, maar hij blijft het naar beneden schuren ect...

Zit het zoals Sintara uit legt?
De enige manier om het niet te laten zakken is in
Mijn ervaring wat zij aan geeft. Bandageren en daar het verband op aan leggen. Dat het dus steunt op het verband.

Verder had ik met deze echt niet zo lang gewacht.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:01

Wat voor wonde is het? Is een verband echt nodig?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:18

Deze hengst liep samen afgelopen jaar met twee merries als ik je verhaal goed lees?

Hij zou ze dus beide (of op zijn minst één ervan) gedekt kunnen hebben of op zijn minst geprobeerd kunnen hebben?

Als daar iets mis gegaan is, kan dat zomaar de oorzaak van zijn neurologische symptomen zijn (stamp op de verkeerde plek gehad van de merries, gevallen bij het springen op of af de merrie of bij het proberen, etc...).

Ik zou dat zeker ook meenemen in het verhaal!
En de merries laten checken op dracht want als dit genetisch is, wil je geen veulen!

Vind het ook bijzonder... We gooien hengst, ruinen en merries samen want natte weide en blijkbaar geen plek genoeg... Als je een hengst houdt, dan weet je toch dat je plek genoeg moet hebben voor zo'n momenten?

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 12:49

Little_Gift schreef:
Deze hengst liep samen afgelopen jaar met twee merries als ik je verhaal goed lees?

Hij zou ze dus beide (of op zijn minst één ervan) gedekt kunnen hebben of op zijn minst geprobeerd kunnen hebben?

Als daar iets mis gegaan is, kan dat zomaar de oorzaak van zijn neurologische symptomen zijn (stamp op de verkeerde plek gehad van de merries, gevallen bij het springen op of af de merrie of bij het proberen, etc...).

Ik zou dat zeker ook meenemen in het verhaal!
En de merries laten checken op dracht want als dit genetisch is, wil je geen veulen!

Vind het ook bijzonder... We gooien hengst, ruinen en merries samen want natte weide en blijkbaar geen plek genoeg... Als je een hengst houdt, dan weet je toch dat je plek genoeg moet hebben voor zo'n momenten?

Plek genoeg is er... maar als 5 weides overstroomd zijn... dan word het lastig ineens. Het is hier al die jaren nog nooit zo nat geweest. Zelfs nu zijn een deel van de weides nog echt nat

Van de 3 merries loopt er 1 in de kudde, deze zal zich niet zomaar laten dekken heeft hij wel eens geprobeerd maar dat houden we nauwlettend in de gaten.
1 staat op stal, en dan een pas bijgekocht veulen (11 maand) die achter het huis staat om eerst mensen gewoon Te worden ...

De ruinen en hengst staan hun hele leven al samen, waren ooit zelfs 3 hengsten bij elkaar..!

Ik weet gerust hoe en wat ik in mijn kudde indeling doe, en ik hou al geruime tijd hengst(en) en deze is echt waar een pak makkelijker als de merrie van mijn man..

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 12:51

Kabayo schreef:
Wat voor wonde is het? Is een verband echt nodig?

Dit was voor het schoonmaken

Afbeelding

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:53

Je zegt het net zelf: die ene merrie zal zich nooit zomaar laten dekken... Dus als hij het toch probeerde... Dan heb je waarschijnlijk gelijk de oorzaak van je medische problemen te pakken!

En hij heeft het dus al eens geprobeerd... Hoeveel meer moet je nog hebben als bewijs?

Nauwlettend in het oog houden is ook maar relatief hé, het vallen werd ook nu pas opgemerkt ondanks de reeds eerdere wondjes dus een klap of stamp bij een dekking of dekpoging, kan even goed de aandacht ontglipt zijn.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 12:56

Little_Gift schreef:
Je zegt het net zelf: die ene merrie zal zich nooit zomaar laten dekken... Dus als hij het toch probeerde... Dan heb je waarschijnlijk gelijk de oorzaak van je medische problemen te pakken!

En hij heeft het dus al eens geprobeerd... Hoeveel meer moet je nog hebben als bewijs?

Nauwlettend in het oog houden is ook maar relatief hé, het vallen werd ook nu pas opgemerkt ondanks de reeds eerdere wondjes dus een klap of stamp bij een dekking of dekpoging, kan even goed de aandacht ontglipt zijn.

Een stamp kan hij ook van een van de ruinen krijgen..dan moet je niks meer in een kudde zetten.

Ja een keer geprobeerd en niet meer.hij heeft respect voor wat andere paarden aangeven.

Net met de controle stond de merrie rustig met hem te kroelen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:58

Maar als je maar 1 bruikbare weide heb, deel je die toch door midden als je hengsten en merries hebt?
Als je stallen hebt, had je ze ook om en om buiten kunnen zetten, maar nooit samen. Tenzij je veulens wilt.........

Ik lees echt vol verbazing hoe je de situatie verdedigd en eigenlijk ook niet doorpakt met een paard die een probleem heeft.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:00

Goed, dan niet.
Doe gerust je eigen wil.

Een stamp van een ruin kan ja maar de kans op een stamp van een merrie die niet gedekt wil worden naar een hengst, is toch wel vele malen groter.
En een onnodig risico.
En een hengst die probeert, heeft niets met respect te maken maar met absoluut volkomen normaal natuurlijk gedrag.

Hopelijk ziet dit dier snel een kliniek. Het zal nodig zijn.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:02

Wat een nare, diepe wond ook...
Wanneer krijg je de bloeduitslagen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:04

Ik had hem toch echt allang opgeladen hoor. En ik vind het echt een rare situatie zo tussen de merries, echt vragen om problemen. En bastaardveulens natuurlijk.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 13:05

Leest er überhaupt iemand dan wat de klinieken zeggen?.. _O-
Hij staat onder controle van de artsen, mag niet vervoerd worden. Wachten op bloeduitslagen en niet teveel veranderen. Gewoon buiten houden hoe ze staan en zorgen dat hij voldoene eet en drinkt. Temperatuur elke dag nemen en maandag verband vervangen en dan is hopelijk de bloeduitslag er...

Een nee commentaar over hoe ik mijn kudde hou is niet meer nodig. Ik ken ze door en door en weet wat ik met hun kan en niet.

Voor degenen die wel het geduld hebben tot de uitslag er is en welke verdere onderzoeken nodig zijn ect blijf ik hier graag updates geven over het medische .