Laser of osteopaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 11:32

Hutcherson schreef:
Zucht... Ik heb tweemaal geprobeerd uit te leggen dat ieder disciplines een andere diagnostiek heeft en dus zeker wel werkdiagnoses kan stellen om correct en doeltreffende te kunnen behandelen. Zeker bij osteopathie zit het erin dat ook omliggende weefsels weer in balans kunnen worden gebracht. Dus ondanks die spat bv kan de rest van het lichaam wel weer in ontspanning worden gebracht zodat de pijn en ongemak minder is.

Dus osteo stelt geen medische diagnose, maar wel osteopathische diagnose.
Daar zit verschil in. Maar ik staak voor nu mijn poging dit duidelijk proberen te krijgen..

Zit je niet gewoon voor eigen parochie te preken? Volgens mij is het namelijk je beroep…

En wat je zegt zonde van het geld om eerst een dierenarts te laten kijken die zet alleen maar onderzoeken in omdat de cliënt dit wilt slaat natuurlijk nergens op. Een osteopaat heeft ook geen röntgen ogen en kan ook niet zien of er van binnen iets niet oke is. En natuurlijk kan je dingen voelen maar niet alles.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 12:52

Nee ik denk niet dat hutcherson perse voor eigen parochie zit te preken. Al zal ze vast osteopathie studeren omdat ze er zelf iets voor voelt.

Osteopathie (en veel andere geneeswijzen/ therapieën) hebben alleen een andere visie dan onze traditionele medische wereld. Er wordt meer gekeken naar de samenhang in het lichaam. Waarbij een klein onbeduidend probleem op de ene plek een heftige reactie op een andere plek zou kunnen oproepen bijvoorbeeld. Volgens die visie heb je er minder aan om alleen het heftige probleem aan te pakken. En kan soms de aanpak van het kleine probleem beter werken.
Het zal niet de eerste keer zijn dat ik voor een behandeling bij een osteopaat kom voor bijvoorbeeld mijn onderrug en de osteopaat voornamelijk werkt aan mijn liezen waar ik geen enkele last ervaar. Dat is het niet snap en raar vind, doet er niks aan af dat het tot nu toe meer succesvol was dan andere traditionelere therapieën.

In Europa gaan we meer uit van onze visie. Maar er zijn meer dan genoeg wereld delen waar ze vanuit een heel ander vertrekpunt komen. En ik durf niet zomaar te zeggen dat de één altijd beter is dan de ander.
Vermoedelijk hebben ze allemaal hun sterke en zwakke punten. En soms zul je met de één meer succes hebben en soms met de ander. Of met een combi. Daarom heb ik ook niet perse een vaste volgorde van éérst dit, dan dat.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 14:24

@janderegelaa
Google maar eens op 'laser penetration depth'. Dan krijg je denk ik meer dan genoeg bewijs dat de meeste lasers in de huid en net daar onder komen. Zelfs onder de meest ideale omstandigheden, zul je dan niet centimeters diep bij de galwegen komen

Edit: ik zie dat doorontwikkelde varianten van photoacoustic imaging wel tot enkele cm kan komen (klinkt nog steeds als te ondiep voor galwegen), maar dat zal niet het type laser zijn dat osteopaten en dergelijke gebruiken. Dit zijn echt innovaties
Laatst bijgewerkt door Bowo op 21-03-25 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Joltsje

Re: Laser of osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 14:31

Hey TS, al heel veel reactie hier.

Onze dierenarts is inmiddels zelfstandige als Ortophedisch paardenarts.
volgens mij precies waar jij naar op zoek bent.

ze is dierenarts, dus kan een officieel onderzoek doen. ze kan klinisch behandelen als er iets vast zit en ze kan echo's maken om precies te kijken waar het zit.

haar facebook:
https://www.facebook.com/profile.php?id ... cale=nl_NL

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 17:16

Bowo schreef:
@janderegelaa
Google maar eens op 'laser penetration depth'. Dan krijg je denk ik meer dan genoeg bewijs dat de meeste lasers in de huid en net daar onder komen. Zelfs onder de meest ideale omstandigheden, zul je dan niet centimeters diep bij de galwegen komen

Edit: ik zie dat doorontwikkelde varianten van photoacoustic imaging wel tot enkele cm kan komen (klinkt nog steeds als te ondiep voor galwegen), maar dat zal niet het type laser zijn dat osteopaten en dergelijke gebruiken. Dit zijn echt innovaties

Sorry, maar hier moet je niet mee komen. Ik vraag het je heel specifiek en dan verwijs je naar Google. Ondertussen verwijt je Hutcherson geen kennis te hebben maar die heb je zelf dus blijkbaar ook niet anders beantwoord je mijn vragen wel. En ik zeg niet dat laser galwegen stimuleert want ik weet het gewoon niet maar een opmerking van jou dat een laser dat niet haalt is echt veel te kort door de bocht.

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 17:31

Nou, gezien alleen dierenartsen en fysiotherapeuten een High Power Laser mogen gebruiken, is dat van de galwegen denk ik al helemaal niet relevant. :)
Ik word ook een beetje moe van de 'dierenartsen behandelen alleen maar symptomen en niet de oorzaak' en 'osteopaten kijken vérder' uitspraken.
Dat zijn gevaarlijke uitspraken voor mens & dier, die daardoor juiste, medische zorg mislopen.
Groot risico op onbewust onbekwaam in deze categorie helaas..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 18:25

Ghazella schreef:
Nou, gezien alleen dierenartsen en fysiotherapeuten een High Power Laser mogen gebruiken, is dat van de galwegen denk ik al helemaal niet relevant. :)
Ik word ook een beetje moe van de 'dierenartsen behandelen alleen maar symptomen en niet de oorzaak' en 'osteopaten kijken vérder' uitspraken.
Dat zijn gevaarlijke uitspraken voor mens & dier, die daardoor juiste, medische zorg mislopen.

Amen

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 19:13

janderegelaa schreef:
Bowo schreef:
@janderegelaa

Sorry, maar hier moet je niet mee komen. Ik vraag het je heel specifiek en dan verwijs je naar Google. Ondertussen verwijt je Hutcherson geen kennis te hebben maar die heb je zelf dus blijkbaar ook niet anders beantwoord je mijn vragen wel. En ik zeg niet dat laser galwegen stimuleert want ik weet het gewoon niet maar een opmerking van jou dat een laser dat niet haalt is echt veel te kort door de bocht.

Ik heb niet de linkjes van artikelen achter de hand, maar dit is gewoon 'common knowledge' binnen dit vakgebied. Licht heeft een zeer beperkt doordringvermogen. Je kunt het prima zelf nalezen, maar als ik artikelen ga delen, wil ik eerst controleren of alles er in staat en daar heb ik nu geen tijd voor.

Als je zelf niet tot een klein beetje zoekvermogen in staat bent, moet je misschien eens wat aan je eigen ontwikkeling doen. Een paar abstracts lezen zegt waarschijnlijk genoeg, maar daar heb ik nu de tijd niet voor. En blijkbaar interesseert het jou toch onvoldoende, dus ik ga zeker geen tijd steken in zoeken van artikelen die je toch niet gaat lezen.

Ik weet wat mijn kennis is en dat de wetenschap dit ondersteunt, en laser dringt simpelweg niet zo ver door.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 20:02

Ghazella schreef:

Ik denk niet dat het zo zwart/ wit is. Voor het ene probleem is een DA fijn en voor het andere probleem een osteo.

Het enige lastige is dat een paard niet kan praten dus dat het wel belangrijk is om eerst duidelijk te hebben wat het probleem dan is.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 20:12

Bowo schreef:
Ik heb niet de linkjes van artikelen achter de hand, maar dit is gewoon 'common knowledge' binnen dit vakgebied. Licht heeft een zeer beperkt doordringvermogen. Je kunt het prima zelf nalezen, maar als ik artikelen ga delen, wil ik eerst controleren of alles er in staat en daar heb ik nu geen tijd voor.

Als je zelf niet tot een klein beetje zoekvermogen in staat bent, moet je misschien eens wat aan je eigen ontwikkeling doen. Een paar abstracts lezen zegt waarschijnlijk genoeg, maar daar heb ik nu de tijd niet voor. En blijkbaar interesseert het jou toch onvoldoende, dus ik ga zeker geen tijd steken in zoeken van artikelen die je toch niet gaat lezen.

Ik weet wat mijn kennis is en dat de wetenschap dit ondersteunt, en laser dringt simpelweg niet zo ver door.

Ik denk dat jij niet weet wat mijn werk is. Maar goed, 1e pagina, nagenoeg bovenaan.

Afbeelding

1 inch is 2,54 cm maar dat weet jij vast wel met jouw kennis.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 20:23

Wat een discussie over lasers. Dier opladen, naar de kliniek en een goed onderzoek laten uitvoeren met kreupelheidsonderzoek en evt. röntgenfoto’s en als er helemaal 0,0 uitkomt kan je altijd nog met lasers en peuten en paten aan de gang.
Een jury stuurt je niet zomaar de ring uit. Dan is hij onregelmatig.

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 20:38

Goed advies om eerst de dierenarts te raadplegen: is er een medische diagnose te stellen die het beeld verklaart en kan je gericht daarop behandelen?

Regelmatig is er geen harde medisch diagnose te stellen terwijl er wel klachten zijn. Of is er een geringe mate van bijvoorbeeld artrose, waarbij niet duidelijk is of dit de klachten in deze mate veroorzaakt.

In die gevallen kan een op symptomen, en de daarbij horende werkdiagnose, gebaseerde complementaire behandeling zinvol zijn.

En over de discussie over de galwegstuwing en laserdiepte moest ik net wel glimlachen: als je galwegstuwing leest als Qi-stagnatie van de lever/galblaas (traditionele Chinese geneeskunde), is dat uitstekend met laseracupunctuur te behandelen via acupunctuurpunten *D

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 20:41

Dit was Ts haar eerste en tot nu toe enige bericht op Bokt, en nu is het al 5 dagen stil. Ben benieuwd of er nog een reactie komt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 20:52

nile schreef:
Goed advies om eerst de dierenarts te raadplegen: is er een medische diagnose te stellen die het beeld verklaart en kan je gericht daarop behandelen?

Regelmatig is er geen harde medisch diagnose te stellen terwijl er wel klachten zijn. Of is er een geringe mate van bijvoorbeeld artrose, waarbij niet duidelijk is of dit de klachten in deze mate veroorzaakt.

In die gevallen kan een op symptomen, en de daarbij horende werkdiagnose, gebaseerde complementaire behandeling zinvol zijn.

En over de discussie over de galwegstuwing en laserdiepte moest ik net wel glimlachen: als je galwegstuwing leest als Qi-stagnatie van de lever/galblaas (traditionele Chinese geneeskunde), is dat uitstekend met laseracupunctuur te behandelen via acupunctuurpunten *D

Kijk zo leer ik nog eens iets *\o/*

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 21:49

Hutcherson schreef:
Wat is jouw achtergrond precies?

Ik ben paraveterinair bij een praktijk waar we regelmatig de laser inzetten voor aanvullende behandeling.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 22:14

janderegelaa schreef:
Bowo schreef:

Ik denk dat jij niet weet wat mijn werk is. Maar goed, 1e pagina, nagenoeg bovenaan.

[ Afbeelding ]

Ik had al gezegd dat sommige lasers wel tot enkele centimeters komen. Ik weet dan nog steeds niet of dit de lasers zijn die osteopaten gebruiken. Maar ik weet wel dat je op 2,5cm geen galwegen gaat vinden.

En als ik het moet lezen als qi-stagnatie, dan verwacht ik dat in de uitleg.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 22:26

Bowo schreef:
janderegelaa schreef:

[ Afbeelding ]

Ik had al gezegd dat sommige lasers wel tot enkele centimeters komen. Ik weet dan nog steeds niet of dit de lasers zijn die osteopaten gebruiken. Maar ik weet wel dat je op 2,5cm geen galwegen gaat vinden.

En als ik het moet lezen als qi-stagnatie, dan verwacht ik dat in de uitleg.

Er staat VIER inches….x 2,54cm. Zit ik al op 10,16cm. En dit was een artikel uit 2003. Ze gaan nu dieper en dat is afhankelijk van de golflengte, vermogen, Hertz (Ton/Toff) en de kop die gebruikt wordt. Daarnaast heb je nog de externe factor huidskleur.

Wel bijzonder dat jij wel een uitleg verwacht bij een antwoord maar je zelf naar Google verwijst.
Als je nog een keer aan een onderzoek naar lasers wilt refereren kijk dan eerst naar de parameters en bedenk dan waarom de uitkomst van dat specifieke onderzoek is zoals hij is. De ene laser is de andere niet.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 23:17

Ik verwacht helemaal geen uitleg, jij geeft gewoon allerlei uitleg.

Maar goed, zo lang ik niet weet welke laser een osteopaat gebruikt, zegt dit antwoord nog steeds niets. Je zegt het zelf, de ene laser is de andere niet. (Lasers met een grotere intensiteit brengen ook meer gevaren met zich mee. Niet elke leek zal zo maar legaal aan zo'n ding kunnen komen.) Zelfde voor de diepte van de galwegen, de galwegen zitten behoorlijk in het midden van het lichaam, tenzij jij een falabella hebt van 20cm breed, kom je daar dus nog niet.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 23:31

Wat een osteopaat probeert te doen is een natuurlijk evenwicht te herstellen, zodat het herstellende vermogen van het lichaam beter z'n werk kan doen. Het verbetert de doorbloeding, maakt beweging weer mogelijk en normaliseert de neurologische aansturing. Weefsel kan dan zn werk weer doen. Dan maakt het in principe niet uit wat het probleem is, het is holistisch.

Het is een aanvulling op reguliere geneeskunde in mijn ogen. En kan ook goed preventief ingezet worden, dus voordat problemen ontstaan door compensatie. Je lost er bijvoorbeeld geen peesblessure mee op maar door compensatie en blokkades te verhelpen kan het wel helpen bij de genezing en het algemeen welzijn. Alleen een dierenarts mag volgens de wet een diagnose stellen. Maar een osteopaat kan wel zaken als verhoogde spierspanning en beperkte beweging vaststellen.

Ik ben dierenarts en osteopaat. En ik geef les aan paraveterinairen (dus die opleiding ken ik ook). Dus kan de waarde van meerdere kanten een beetje inschatten. Maar neemt niet weg dat aan alle kanten vakmensen en prutsers zijn. Dus het blijft lastig.

Ik denk dat de dierenarts altijd de eerste stap is. Maar het behandelplan bestaat uit meerdere schakels. Zoals dierenarts maar ook hoefsmid, zadelpasser, tandarts, fysiotherapeut, etc. En dan nog zaken als voeding, huisvesting, training en ruiterfitheid.

Het is jammer dat er niet meer een samenwerking is, er lijkt vaak vooral weerstand te zijn tussen disciplines. Dat zie je al bij dierenartsen onderling.

Ik heb een keer een cursus dry needling gevolgd. Ik mag met naadljes werken als dierenarts, maar wilde het inzetten naast osteopathie. De rest van de cursisten waren dierfysiotherapeuten en die gunden mij geen blik waardig en hadden allerlei verhalen over slechte osteopaten. Prima, maar wie weet kun je nog iets van elkaar leren. Ik snap die houding nooit zo goed.

Anyway.. Ik hoop dat de TS inmiddels haar paard door een dierenarts na heeft laten kijken :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 00:17

Bowo schreef:
Ik verwacht helemaal geen uitleg, jij geeft gewoon allerlei uitleg.

Maar goed, zo lang ik niet weet welke laser een osteopaat gebruikt, zegt dit antwoord nog steeds niets. Je zegt het zelf, de ene laser is de andere niet. (Lasers met een grotere intensiteit brengen ook meer gevaren met zich mee. Niet elke leek zal zo maar legaal aan zo'n ding kunnen komen.) Zelfde voor de diepte van de galwegen, de galwegen zitten behoorlijk in het midden van het lichaam, tenzij jij een falabella hebt van 20cm breed, kom je daar dus nog niet.

Citaat:
Dit zijn wel de opmerkingen waardoor het vertrouwen zo laag ligt. Een laser gaat nooit diep genoeg doordringen in het lichaam om de galwegen te bereiken. Natuurkundig gezien wordt die diepte niet gehaald.

Citaat:

We kunnen dus vaststellen dat de 2 bovenstaande citaten een beetje voorbarig waren want opeens zijn er ondanks jouw kennis lasers die wel diep kunnen. Jouw op helemaal niets slaande insinuatie richting mij over mijn zoekvermogen, eigen ontwikkeling en interesses zal ik je maar vergeven.

En ja, een leek kan zo’n laser gewoon kopen. Je kunt een Boeing kopen, je mag er alleen niet mee vliegen. Laserbehandelingen zijn op veterinair gebied gereguleerd en voorbehouden maar humaan is het vrij. Daar kun je ook iets van vinden maar het is zoals het is.

Volgens mij gaat gal van een paard rechtstreeks van de lever de darm in dus als daar een probleem zit dan zou laser niet mijn keuze zijn. Verder onderzoek wel.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 09:43

Inderdaad een paard heeft geen galblaas,

Waarom heeft een paard geen galblaas?
Het gal komt direct de dunne darm in doordat paarden minimaal 16 uur per dag aan eten zijn. Het is voor het lijf dus niet nuttig om het gal tijdelijk op te slaan, want het moet het overgrote gedeelte van de dag beschikbaar zijn. Zodoende is de galblaas overbodig en heeft een paard deze dus ook niet.

https://www.horseflex.nl/de-spijsverter ... ook%20niet.
Laatst bijgewerkt door mce op 22-03-25 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:08

Calaxy schreef:
Wat is een goed idee?

Ons paard is zo nu en dan wat stijf. Vandaag mochten we niet starten daar de jury vond dat hij niet goed genoeg liep. Bij thuiskomst weinig tot niets te zien.

Wat is voor nu een plan.
Laseren van benen en rug of een afspraak bij een osteopaat?

Lees je nog mee??

het paard heeft geen sleutelbeen, de thoracic sling neemt deze funtie over
vaak zijn dat onderbelichte spieren omdat je ze simpel niet ziet, behalve de borst spier (waar de DA in prikt)

Ken uw paard en wijzen van rijden, leeftijd niet, maar als er van beging af aan teveel aan de voorkant is gewertk kunnen een aantal problemen zijn ontstaan die je alleen rijtechtechnich en met gymnastiseren kunt op lossen, omdat een laser simpel wel geen spieren kan herstellen.

Zeker op korte termijn kan het verlichting geven maar dan moet je wel er op inspelen/doorwerken met je training.

daar is genoeg info over zeker belangrijk voor de ruiter om te weten

https://www.rechtgericht.nl/zichtbare-s ... lossingen/
https://masjafick.nl/anatomie-paard-en-biomechanica-

https://www.balanced-equitation.com/pos ... leutelbeen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:18

Bowo schreef:
Maar goed, zo lang ik niet weet welke laser een osteopaat gebruikt, zegt dit antwoord nog steeds niets. Je zegt het zelf, de ene laser is de andere niet. (Lasers met een grotere intensiteit brengen ook meer gevaren met zich mee.

Er zijn lasers die door staal kunnen snijden, dus op zich is het niet onmogelijk dwars door een lichaam te gaan met een laser. Ik zou het alleen niet aanraden :+
Er worden ook lasers als scapel bij operaties gebruikt, omdat die ook meteen de wondranden coaguleren ("dichtbranden"). Zou ik ook niet aanbevelen voor uitwendig gebruik - tenzij je een sarcoid wilt wegsnijden en je DA bent, die dat dus ook mag.

Over de galwegen (galblaas heeft een paard niet, galwegen uiteraard wel - dat spul moet uiteraard wel van de lever naar de darm kunnen komen):

Een hoop osteo's (en ook ICREO zelf) beweren dat ze nier- en leverproblemen kunnen diagnosticeren en behandelen. Afgezien van het feit dat ze die diagnose echt wettelijk gezien niet eens mógen stellen, is dat gewoon stierenpoep.
Sowieso gooien alternatieve behandelaars zaken het heel snel op nieren en lever, terwijl het bij paarden een tamelijk zeldzame diagnose is dat er daar iets mee mis is. Leverbot en JKK komen nog wel eens voor, maar verder? Echt niet de schering en inslag die osteo's ervan maken.

Zijn die orgaanproblemen er wel, dan heeft een eigenaar er hopelijk allang een DA bij gehaald.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 12:07

Oke, ik ga er vanuit dat er vanuit context wordt gedacht. Een laser die een therapeutisch effect moet hebben, zal niet zo diep komen. En als ze wel zo diep komen, zal dat negatieve effecten hebben op de oppervlakkige lagen.

Wat jullie verder allemaal interpreteren aan dingen die ik helemaal niet heb gezegd, dat is niet mijn probleem. Lees het vooral krom om je eigen punt te onderbouwen, ik slaap er niet anders van

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 12:29

Uhm, het was bedoeld als ondersteuning :D

Je kunt geen wonderen van lasers verwachten, en zeker niet op de organen. Terwijl osteo's over het algemeen met orgaandiagnoses en -behandelingen schermen.

En je kunt natuurlijk onderzoek vinden waarin staat dat lasers weetikveel hoe ver weefsel in kunnen, maar dat is niet praktisch toepasbaar. Waarbij ik een paar extreme voorbeelden gaf - om aan te geven dat lasers in andere toepassingen idd overal doorheen komen, maar dat dat niet de lasers zijn die een osteo gebruikt.