superpony schreef:Als je hem toch wil samen krijgen met andere paarden wat misschien wel kan werken, is het verstandig om dat echt goed op te bouwen en verstandig te koppelen. Niet zomaar paarden bij elkaar zetten en ook niet op een te kleine ruimte.
Niet tot het einde van de maand wachten met voer veranderen. Dan verkoop je je voer dat je over hebt, maar ik zou echt stoppen met zoveel (verkeerd) voeren.
Het mooiste is als je een hooi analyse hebt hoeveel hij binnen krijgt. Dan kan je daar op gaan aanvullen. Ik denk niet dat hij bijv veel energie nodig heeft, wat je nu wel voert.
Vraag iemand met een stabiel paard om samen te gaan wandelen. Mensen denken altijd dat paarden samen los moeten en dat is grotendeels ook zo. Maar paardentaal leren, kan ook door samen iets te ondernemen. Met samen wandelen, leest hij ook het gedrag van het andere paard. Plus, dat ze dan alleen elkaar hebben en een soort kleine kudde vormen.
Je kan vanaf de grond rek en strek oefeningen doen, liefst met begeleiding eerst. Elke keer als hij naar zijn borst hapt en je onderbreekt dat door zijn hoofd naar bijv beneden, opzij of omhoog te vragen en dat te belonen, kan je ook misschien doorbreken wat hij nu doet. Je kan er niet 24/7 bij zijn, maar wel aan dat kleine deel werken.
Het kan ook zomaar zijn dat als je aan zijn mentale gezondheid werkt, dat al gaat schelen in gedrag.
Weet je zeker dat de castratie echt goed en volledig is gedaan nu?
Als hij voldoende buiten komt, stabiel is op voer en op afstand goed kennis kan maken met andere paarden, kan je hem straks ergens bij zetten. Ik zou hem nu ook niet bij mn paarden willen, maar als mensen de veranderingen zien of hij gaat eerst goed met eentje, valt dat probleem vaak ook wel weg.
En anders zou ik ook overwegen om hem tot het najaar nog in een grote opfok/ natuurgebied te zetten. Hij moet zoveel leren nog en je wil niet dat hij dit gedrag zijn hele leven houdt.
De weegschaal komt morgen daarom wacht ik het af.
Hij is volledig gecastreerd anders hadden we nu al twee drachtige merries
Ik zal met mijn stalgenoten dan buiten met hem wandelen om dat proberen op te bouwen. Anders is er nog een paard waarmee ik zometeen kan kijken of het goed gaat. We hebben nog een hele dominante merrie die wat ouder is die hem misschien op zijn plek kan zetten