Paard hapt naar eigen borst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 14:38

Lomax123 schreef:
Als hij met andere paarden stond, was dat dan met 1 ander paard of in een kudde?

Mijn (Spaanse) merrie staat in een gemengde kudde van 30 paarden, vorig jaar is er een jonge, pas gecastreerde ruin bijgekomen, die ook de paardentaal nog niet begreep.
De kudde heeft hem echt geholpen in het leren van kuddegedrag en gecorrigeerd waar nodig. Nu doet hij het heel goed, is erg sociaal en heeft vriendjes en vriendinnetjes.

Mijn merrie heeft ook in andere settings gestaan (van veel op stal tot alleen de nachten op stal). Hier was ze ook ronduit asociaal tegen andere paarden. Pas toen ze 24/7 in een kudde kwam te staan, werd haar gedrag veel beter. Veel relaxter en lekker in haar vel.

Misschien is de setting niet passend voor je ruin, en heeft hij daardoor veel frustraties.

Hij stond met onze andere 3 Spanjaarden, een ruin en twee merries

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 14:39

_coquette_ schreef:
Als dit hetzelfde paard is als wat fleemt met een bit in vind ik dat er wel erg veel vlagen omhoog gaan mbt pijn en ongemak. En zou hem toch eens bij een echt goede kliniek afleveren om eens door te laten lichten...

Hij doet het niet meer. We hebben een ander bit geprobeerd en daar loopt hij nu veel beter op en dat flemen doet hij niet meer

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 14:40

Lomax123 schreef:
Als hij met andere paarden stond, was dat dan met 1 ander paard of in een kudde?

Mijn (Spaanse) merrie staat in een gemengde kudde van 30 paarden, vorig jaar is er een jonge, pas gecastreerde ruin bijgekomen, die ook de paardentaal nog niet begreep.
De kudde heeft hem echt geholpen in het leren van kuddegedrag en gecorrigeerd waar nodig. Nu doet hij het heel goed, is erg sociaal en heeft vriendjes en vriendinnetjes.

Mijn merrie heeft ook in andere settings gestaan (van veel op stal tot alleen de nachten op stal). Hier was ze ook ronduit asociaal tegen andere paarden. Pas toen ze 24/7 in een kudde kwam te staan, werd haar gedrag veel beter. Veel relaxter en lekker in haar vel.

Misschien is de setting niet passend voor je ruin, en heeft hij daardoor veel frustraties.

Mooi!

Het is ook wel logisch dat 24/7 samen beter werkt om een kudde te vormen. Waar paarden op stal staan en elke dag enkele uren samen staan, moeten ze toch steeds weer een kudde vormen. Paarden worden gewisseld, ze willen in die tijd ook eten, rollen of rusten en bij beperkte tijd buiten kan dat vaak gewoon niet allemaal.

De een zal het dan beter doen dan de ander, maar dat is ook vaak met aangeleerd gedrag.

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 14:43

superpony schreef:
Als je hem toch wil samen krijgen met andere paarden wat misschien wel kan werken, is het verstandig om dat echt goed op te bouwen en verstandig te koppelen. Niet zomaar paarden bij elkaar zetten en ook niet op een te kleine ruimte.

Niet tot het einde van de maand wachten met voer veranderen. Dan verkoop je je voer dat je over hebt, maar ik zou echt stoppen met zoveel (verkeerd) voeren.
Het mooiste is als je een hooi analyse hebt hoeveel hij binnen krijgt. Dan kan je daar op gaan aanvullen. Ik denk niet dat hij bijv veel energie nodig heeft, wat je nu wel voert.

Vraag iemand met een stabiel paard om samen te gaan wandelen. Mensen denken altijd dat paarden samen los moeten en dat is grotendeels ook zo. Maar paardentaal leren, kan ook door samen iets te ondernemen. Met samen wandelen, leest hij ook het gedrag van het andere paard. Plus, dat ze dan alleen elkaar hebben en een soort kleine kudde vormen.

Je kan vanaf de grond rek en strek oefeningen doen, liefst met begeleiding eerst. Elke keer als hij naar zijn borst hapt en je onderbreekt dat door zijn hoofd naar bijv beneden, opzij of omhoog te vragen en dat te belonen, kan je ook misschien doorbreken wat hij nu doet. Je kan er niet 24/7 bij zijn, maar wel aan dat kleine deel werken.

Het kan ook zomaar zijn dat als je aan zijn mentale gezondheid werkt, dat al gaat schelen in gedrag.

Weet je zeker dat de castratie echt goed en volledig is gedaan nu?

Als hij voldoende buiten komt, stabiel is op voer en op afstand goed kennis kan maken met andere paarden, kan je hem straks ergens bij zetten. Ik zou hem nu ook niet bij mn paarden willen, maar als mensen de veranderingen zien of hij gaat eerst goed met eentje, valt dat probleem vaak ook wel weg.

En anders zou ik ook overwegen om hem tot het najaar nog in een grote opfok/ natuurgebied te zetten. Hij moet zoveel leren nog en je wil niet dat hij dit gedrag zijn hele leven houdt.

De weegschaal komt morgen daarom wacht ik het af.
Hij is volledig gecastreerd anders hadden we nu al twee drachtige merries

Ik zal met mijn stalgenoten dan buiten met hem wandelen om dat proberen op te bouwen. Anders is er nog een paard waarmee ik zometeen kan kijken of het goed gaat. We hebben nog een hele dominante merrie die wat ouder is die hem misschien op zijn plek kan zetten

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 14:45

superpony schreef:
Lomax123 schreef:

Mooi!

Het is ook wel logisch dat 24/7 samen beter werkt om een kudde te vormen. Waar paarden op stal staan en elke dag enkele uren samen staan, moeten ze toch steeds weer een kudde vormen. Paarden worden gewisseld, ze willen in die tijd ook eten, rollen of rusten en bij beperkte tijd buiten kan dat vaak gewoon niet allemaal.

De een zal het dan beter doen dan de ander, maar dat is ook vaak met aangeleerd gedrag.

Voor hem zou ik ook graag willen dat hij gewoon meer buiten kan staan daarom zet ik hem ook zo lang mogelijk buiten. We zijn van plan binnenkort op eigen beheer een plekje te huren en dan kunnen ze 24/7 buiten van de zomer en een groot deel van de dag op de paddock

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 14:50

Een vriend van mij had een Quarter hengst, die beet zichzelf ook in de borst en in de zijkant.
Alles geprobeerd, tot chemisch castreren aan toe ( want hij was een leuke dekhengst...., wat niets hielp.
Hij schopte ook zichzelf.

Paard stond in de kluisters en met een rek om zijn hals.

Bij Eric Laarakker terechtgekomen en daar kwam wel iets uit. Weet niet meer exact wat maar misschien de moeite van bezoek waard?

Tijdje daarna is hij echt gecastreerd, het werd wat beter maar is nooit helemaal over gegaan.
Hij is nu 28 of zo en aardig wat rustiger geworden. Brave ouwe sok geworden

Wenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 14:50

Ik zou maagzweren ook echt niet uitsluiten.

VinceMaestro

Re: Paard hapt naar eigen borst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 14:53

Tot nu toe zijn we eigenlijk nergens gekomen, hij moet paardentaal leren door met andere paarden in contact te komen, dus dat ga ik wel doen, veel wandelen met andere paarden en 24/7 buiten? Dat is geen doen voor mij want mijn staleigenares gaat het daar niet mee akkoord

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 14:55

Door te wandelen met andere paarden verwacht ik niet dat je veel verder komt. Hij zal dan toch met jou rekening moeten houden. Ik denk dat 24/7 in een (grote stabiele) kudde hem veel zal helpen.

In hoeverre zit je vast aan de huidige stal?

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 14:57

Lomax123 schreef:
Door te wandelen met andere paarden verwacht ik niet dat je veel verder komt. Hij zal dan toch met jou rekening moeten houden. Ik denk dat 24/7 in een (grote stabiele) kudde hem veel zal helpen.

Hoe bedoel je precies?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 15:20

Kijk goed naar het voer, probeer evt. ESDR.
Mijn Spaanse merrie kon ook niet bij andere paarden. Draadje er tussen. De Shetlanders gingen onder het draadje door. Zodra ze ging aanvallen renden ze snel terug naar mijn andere merrie. Na een paar dagen waren de shetjes geaccepteerd en niet veel later ging het ook met de merrie goed.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 15:28

VinceMaestro schreef:
Tot nu toe zijn we eigenlijk nergens gekomen, hij moet paardentaal leren door met andere paarden in contact te komen, dus dat ga ik wel doen, veel wandelen met andere paarden en 24/7 buiten? Dat is geen doen voor mij want mijn staleigenares gaat het daar niet mee akkoord

Paardentaal leren ze alleen als mensen zich niet moeien. Wandelen met andere paarden hoort hij niks van te leren want dan moet hij met jou bezig zijn.

Maar ga maar iemand vinden die zijn of haar paard wil riskeren aan jouw project.

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 15:32

Ayasha schreef:
VinceMaestro schreef:

Paardentaal leren ze alleen als mensen zich niet moeien.
Maar ga maar iemand vinden die zijn of haar paard wil riskeren aan jouw project.

En daar heb je het antwoord, ik wordt dingen verteld door iedereen op deze app waarvan ik het antwoord al weet terwijl ik hier kwam om een andere oplossing te verzinnen. Uit eindelijk is het alleen maar kritiek op dingen die ik niet kan veranderen. Vandaag probeer ik het nog een keer met een oudere dominante merrie en als dat niet gaat dan gaat het gewoon niet. Maar dan zit ik nogsteeds met het probleem dat hij in zijn borst hapt maar ja, dat moet dan maar gewoon zo zijn

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 15:33

henshem schreef:
Kijk goed naar het voer, probeer evt. ESDR.
Mijn Spaanse merrie kon ook niet bij andere paarden. Draadje er tussen. De Shetlanders gingen onder het draadje door. Zodra ze ging aanvallen renden ze snel terug naar mijn andere merrie. Na een paar dagen waren de shetjes geaccepteerd en niet veel later ging het ook met de merrie goed.

Ik zal kijken of dat ook wel lukt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 15:40

Er zijn genoeg oplossingen...

Zet je paard als eerste meerdere uren buiten...
Pas als tweede je voer aan...
Een andere stalling zoeken is eventueel ook nog een mogelijkheid...

Dus zeg niet dat je geen opties hebt.
Jouw paard word op een manier gehouden die niet wenselijk is voor een paard en hier kan dit gedrag uit voortkomen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 16:07

Het kan makkelijk zijn, dat het paard helemaal op tilt slaat als hij in een kudde komt. Tenslotte is het dier op latere leeftijd gecastereerd. Ik ken voldoende ruinen, die er lustig op los dekte.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 16:23

Paard komt 3u per dag buiten, het vriest snachts nog, daar heeft dit paard vermoed ik geen aangepaste vacht voor (paarden op stal staan vaak minder dik in vacht dan 24/7 buiten paarden), ik zou deze dus niet zo ineens 24/7 buiten laten lopen eerlijk gezegd tenzij je graag ook nog TS haar paard ziek wil laten worden.

Is er enigszins bewijs dat het gedrag van bijten naar de borst over gaat als er een maatje is?
Op stal waar ik sta doet 1 paard dit ook (toevallig ook een Spanjaard) staat samen met nog een Spanjaard en toch blijft hij bijten naar de borst. Staan doorgaans 8u per dag buiten en in de lente tot herfst 24/7 buiten.

Sociaal contact kunnen hebben vind ik wel belangrijk. Maar kunnen ze over een draadje heen ook kroelen met elkaar (lagere omheining dus dan en geen stroom op bovenste draad bv) , dan is dat ook sociaal contact.
Van achter een draadje meelopen met de buren maar elkaar niet kunnen aanraken is niet hetzelfde vind ik.

Daarom staan mijn paarden ook nóóit alleen (tenzij ik even ga rijden/wandelen dan blijft 1 wel alleen achter helaas).

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 16:36

Art_Ificious schreef:
Paard komt 3u per dag buiten, het vriest snachts nog, daar heeft dit paard vermoed ik geen aangepaste vacht voor (paarden op stal staan vaak minder dik in vacht dan 24/7 buiten paarden), ik zou deze dus niet zo ineens 24/7 buiten laten lopen eerlijk gezegd tenzij je graag ook nog TS haar paard ziek wil laten worden.

Is er enigszins bewijs dat het gedrag van bijten naar de borst over gaat als er een maatje is?
Op stal waar ik sta doet 1 paard dit ook (toevallig ook een Spanjaard) staat samen met nog een Spanjaard en toch blijft hij bijten naar de borst. Staan doorgaans 8u per dag buiten en in de lente tot herfst 24/7 buiten.

Sociaal contact kunnen hebben vind ik wel belangrijk. Maar kunnen ze over een draadje heen ook kroelen met elkaar (lagere omheining dus dan en geen stroom op bovenste draad bv) , dan is dat ook sociaal contact.
Van achter een draadje meelopen met de buren maar elkaar niet kunnen aanraken is niet hetzelfde vind ik.

Daarom staan mijn paarden ook nóóit alleen (tenzij ik even ga rijden/wandelen dan blijft 1 wel alleen achter helaas).

Als hij samen staat met een merrie of ruin is hij alleen bezig met het andere paard, hoe langer ze bij elkaar staan (heb het over een paar dagen) doet hij uit eindelijk wel zijn ding als het een merrie is en zodra de merrie hengstig is gaat hij dekken. Met ruinen blijft hij er een spelletje van maken en blijft hij jagen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:00

Dit is gedrag is een weg om frustratie en negatieve prikkels te verwerken. Eenmaal aangeleerd is er weinig kans dat het totaal verdwijnt en het enige dat je kunt doen is zorgen voor regelmaat in zijn leven zodat alles zoveel mogelijk te voorspellen is voor hem, want dat geeft rust in zijn hoofd.
Een grote skippybal om zich op uit te leven in de paddock is misschien ook een idee?

Het is zo sneu als dit soort paarden de handel in raken. Daarmee wordt het ook meteen erger voor zo´n paard want die kan niet rekenen op het feit dat hij ergens blijft en alles is weer nieuw en eng en dat beïnvloed zijn gedrag weer, waardoor mensen weer eerder afstand doen en zo gaat het door.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:04

Over een draadje kroelen is echt niet verstandig, 1x maaien en je hebt ze vast in de draad hangen.

TS, hij kan zijn energie niet kwijt zo te lezen. Ik zou echt zorgen voor meer uren buiten en meer uitdaging/ spel voor hem. Bij voorkeur inderdaad met een ander paard.
Krijgt hij buiten ook te eten?

En heb je al nagevraagd of hij na 18.00 uur nog een keer voer krijgt of dat dit het is tot 8.00 uur in de ochtend.
Als hij zo lang zonder ruwvoer staat, zou ik hem laten checken op maagzweren. Stress, weinig vrije beweging en uren zonder ruwvoer zijn daar wel echt recept voor.

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 17:05

Lusitana schreef:
Dit is gedrag is een weg om frustratie en negatieve prikkels te verwerken. Eenmaal aangeleerd is er weinig kans dat het totaal verdwijnt en het enige dat je kunt doen is zorgen voor regelmaat in zijn leven zodat alles zoveel mogelijk te voorspellen is voor hem, want dat geeft rust in zijn hoofd.
Een grote skippybal om zich op uit te leven in de paddock is misschien ook een idee?

Het is zo sneu als dit soort paarden de handel in raken. Daarmee wordt het ook meteen erger voor zo´n paard want die kan niet rekenen op het feit dat hij ergens blijft en alles is weer nieuw en eng en dat beïnvloed zijn gedrag weer, waardoor mensen weer eerder afstand doen en zo gaat het door.

Gelukkig gaat hij nooit meer bij ons weg hoor, hij is echt m’n alles ik hou echt heel veel van hem

luckyluuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:11

Heel lief dat je zegt dat je heel veel van je paard houd. Is het ook zo dat je misschien niet weet wat een paard in zijn leven minimaal nodig heeft .
Is heel veel over te vinden.
Paardenwelzijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:14

Lomax123 schreef:

En toch kan het wel degelijk enorm helpen.

Door van het terrein af te gaan met 2 paarden zien en lezen ze elkaar. Natuurlijk hou jij je paard vast, maar wij zijn geen paarden en het paard van TS kan zien hoe het andere paard omgaat met situaties.

Ik heb dit al heeeeeeel vaak gebruikt bij koppelen, dus ook veel ervaring mee om het zo te doen als er weinig andere mogelijkheden zijn.

Ayasha schreef:
VinceMaestro schreef:

Paardentaal leren ze alleen als mensen zich niet moeien. Wandelen met andere paarden hoort hij niks van te leren want dan moet hij met jou bezig zijn.

Zie boven.

TS heeft weinig opties en dan kan het juist prima werken om zonder fysiek contact paarden te laten wennen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:26

De nachtvorst is straks voorbij en je kan een paard ook een deken op leggen.

Het gaat er ook niet om dat dit paard 24/7 buiten moet staan, maar wel dat een kudde zich beter kan vormen als die stabiel is en ze ook genoeg ruimte en eten hebben.

Waar het goed gaat, heb je geen problemen om ze minder lang of vaak samen te zetten, maar TS heeft een probleem, dus dan ga je kijken naar hoe je de problemen zou kunnen oplossen.

Een paard ergens nog een tijd op een groot gebied in een kudde laten lopen, is ook niet het paard wegdoen. Dan hoop je dat het paard alsnog leert om met andere paarden om te gaan.

Je weet nu niet wat het happen veroorzaakt, maar ik zou er wel alles aan doen om het te stoppen. Het is niet normaal en je paard geeft er toch iets mee aan. Of pijn of ander ongemak.

Als je zoiets op Bokt plaats, krijg je reacties. Ik vind het niet negatief, maar de reacties wel realistisch. Het voer veranderen is stap 1 en juist heel makkelijk. Gewoon allemaal niet meer geven en overstappen op bijv een vitaminebrokje met evt een handje ruwvoermix bijv. Je geeft nog energie extra wat hij niet kwijt kan en dat wil je juist niet.
De andere frustraties kunnen overal vandaan komen, maar steeds weer zomaar met een ander paard samen gooien, werkt niet. Dat kan bij sociale paarden of paarden met een zachtaardig karakter, ervaren paarden etc. Maar dat doe je niet met dergelijke problemen.

Soms werkt het als paarden een tijd naast elkaar lopen en er veel rust is, dat je ze bij elkaar kan zetten.

En dan nog, zijn er ook paarden die nooit dikke vrienden worden, maar elkaar een soort van verdragen. Prima als ze dan beiden nog wel een maatje hebben.

We kunnen verder niet zien wat je ermee doet en hoe je ermee omgaat. Het kan ook helpen als je het paard aan het werk zet en ook mentaal "moe/voldaan" kan krijgen.

Zolang je de orzaak niet echt weet, zijn het puur tips. Maar een tovermiddel bestaat gewoon niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:30

Borst bijten is een uiting van stress.
Vaak gerelateerd aan pijn helaas...