Trage eter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diddykong

Re: Trage eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:34

Er blijven niet veel opties over. Behalve accepteren dat het is wat het is. Ik snap heel goed dat dit lang duurt. Maar dat hangt ook samen met je keus voor dit type stalling. Staan de paarden snachts op stal, dan had je dit probleem niet. Bij elke stal is er wel wat, staat je paard 12 uur op stal, moet je dagelijks de stal uitmesten bijv. Hier kost bijvoeren heel veel tijd. Ik denk niet dat er trucjes zijn om hem sneller te laten eten. Dan had je ze al wel ontdekt denk ik zo. De hoeveelheid voer is ook (te) veel om in 1x te voeren eigenlijk.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 12:09

Tja echt tips zijn er niet als je ze niet wilt horen, je kiest voor een dergelijke type van stalling, dus haar al apart zetten om te voederen is eigenlijk al atypisch. Dat van dat draadje lijkt me nog ergens de beste oplossing, hoewel je nu ook aangeeft dat ze over 1.70 gaat als ze er genoeg van heeft, tja als die timer dan te lang staat, dan wordt het dat ook niet, vrees ik.

Het is eerder al geoppperd, mss is het voor jouw paard net niet wat ze nodig heeft, hoe leuk het op papier klinkt en jij er je super voelt. Check de rangorde in de kudde, want het betekent niet dat ze onbeperkt hooi hebben, dat zij dat ook effectief heeft (of toch te beperkt)

Verder kan je nu eenmaal je paard niet sneller doen laten eten dan dat ze zelf wilt of kan. Je geeft ook veel in een keer. Weet dat een paard ook maar enkel kan opnemen wat het lichaam kan opnemen, de rest gaat er gewoon uit. Beter dus kleinere porties verspreid over de dag, dan heel veel 1x. (spreken we nog niet over maagproblemen en andere problemen die daar kunnen uit voortkomen in het verteringsstelsel)

Tips:
-Check rangorde
-Check kwaliteit van het ruwvoer en of ze daadwerkelijk voldoende binnenkrijgt (mss ter observatie eens een cameraatjes hangen op de plekken waar het hooi staat(ff afstemmen met de staleigenaar), om een 24 of 48 uren te monitoren.
-Tip van de tandarts vind ik toch ook een waardevolle
-Bloed laten nemen, mss heeft ze wel last van maagzweren of andere tekorten

Indien dat allemaal ok is, dan pas gaan zoeken in je ruwvoer (maar porties kleiner maken en beter spreiden over de dag, wat dan mss op deze plek een moeilijke wordt)
Laatst bijgewerkt door bulck op 21-02-25 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 12:14

Ik vind het vrij heftig dat jij je paard de schuld geeft van iets wat jouw probleem is.
Jij geeft die bult voer... En jouw paard eet nou eenmaal langzaam.

Je krijgt veel antwoorden en tips, en ja dat zijn dingen die je liever niet wilt horen, maar wat wel mogelijke feiten kunnen zijn.

Maar fakkel jouw irritatie niet op je paard af.
Dan vertrek je een half uur eerder van huis of een half uur later van stal zodat je paard gewoon kan eten.. het is een dier, geen ding.

En werkt dit niet?
Dan een stalling zoeken waar ze wel naar binnen gaan zodat je paard in alle rust zn eten kan eten snachts.

Buiten dat, met deze hoeveelheid voer hoort ie niet schraal te staan lijkt me

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 13:16

Nou laten we nou niet gaan doen alsof mn paard graag mager is.
En het overdrijven.
Ik wil natuurlijk wel kijken naar oplossingen want anders stelde ik de vraag niet.
Ze levert gewoon wat snel in.
Heeft geen tekorten (ja bloed is gecontroleerd)
Gebit is in orde ja wordt jaarlijks machinaal gedaan. Door een tandARTS.
Ze heeft het voer gewoon nodig.
Ik ga nu kijken of ik toch s avonds laat nog eens heen kan. En als dat niet lukt vraag ik de stadhoudster of zij het dan wil doen.

Ze staat inderdaad lager overigens niet helemaal onderaan in de rangorde maar er zijn plekken zat waar ze hooi kan eten.
Ze eet alleen niet continu door.
Wat logisch is.

Ik ga haar niet verhuizen. Plekken als deze zijn zeldzaam.
Jullie maken ervan plotseling dat ze mager is. Nee ze is wat schraal voor mijn doen. Maar dat is ze altijd vanaf begin februari, ze zit minder in de spieren, goh gek als ze minder loopt door bevroren bak of te veel water.
Ze eet traag. That's it.

Mijn irritaties affakkelen op mijn paard? Pardon?
Ik sta gewoon braaf te wachten tot ze klaar is.

Daarnaast hoef ik ook niet afgebrand te worden via pb.
Sorry hoor dat ik een vraag stel.
Alsof ik werkelijk dat paard mishandel. Achterstel, uithonger weet ik het allemaal...

Ik stop ook met reageren. De dingen die via pb gestuurd worden lusten de honden geen brood van.

Succes mensen!

Ik neem de tips die ik wel serieus heb gekregen mee en de rest van de mensen die je vanalles naar de kop geslingerd hebben wens ik een mooi perfect leven toe!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 13:19

Wauw..krijg je serieus pb's...dat is te triest voor woorden.

En afhaken lijkt me niet nodig. Er mag best wat goede discussie zijn toch?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 13:24

Wat vervelend dat mensen zo reageren. Ik wilde je net de Masters Senioren slobberbrok aanraden. Werkt bij alle paarden die het kregen beter dan de SP en werd ook veel beter gegeten.
Geniet van je paard, ook als ze langzaam eet.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 13:28

Misschien kun je op zoek naar een brok waar veel in zit en waar ze minder van nodig heeft?
Dan is ze minder lang bezig?

really_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 13:32

Ik zou ook zeggen probeer een keer masters senioren slobberbrok. Mijn oude merrie is ook een hele lastige en trage eter en na echt heel veel geprobeerd te hebben is dit het enige wat ze vanaf het begin eet en voor haar doen ook snel. Ze eet het na ruim 1,5 jaar nog steeds en dat is echt het enige voer tot nu toe zonder problemen.

Ik herken je verhaal heel erg met een handje voer van iets anders erdoor en dan niet meer willen eten voor een aantal weken. Heb echt jaren gezocht naar iets wat ze ook na 1 zak nog wou eten. Nu met de masters slobberbrok is ze sinds jaren niet meer zo goed door de winter gekomen en hoef er maar 1 schep (droog) van te geven op een dag

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 13:44

Ja begrijp ook niet dat mensen daarvoor PB's gaan sturen en al zeker niet met zo'n verwijten.
Hopelijk heb je wat aan de tips die voor je haalbaar zijn.

Wel start je uiteraard een topic en weet je dat mensen adviezen gaan geven en er dus verschillende menigen zullen zijn. In het topic vind ik het wel netjes verlopen en ben je zelf ook stellig, wat ook je recht is.

Met dit verhaal en de context is er ook niet heel veel wat je kan doen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 13:45

Hier ook goede ervaringen met de slobberbrok van Masters. Op SP kreeg ik hem zelfs met het voeren van een kilo nog niet dikker. Dit was dan verspreid over 3 beurten, ging om een shet die max 1,5 kg aan hooi eet per dag dus had bijna zijn volledige behoefte vervangen. Nu voerde ik afgelopen winter zo'n 300gram (4 handjes heb niet gewogen) slobberbrok bij en ik moet hem zelfs terugzetten in voer want hij begint te rond te worden. Maar even daarmee gewacht tot na de vorst. Dus hij krijgt nu 3 handjes. Gaat om een pony van 100kg. Maar in ieder geval SP deed hier niks en slobberbrok had je nog niet geprobeerd. Als je in de buurt woont mag je wel wat lenen om te kijken of ze het blieft.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 14:04

Ik zou die mensen overigens wel rapporteren bij modjes. Ook al wordt er niet gemoddereerd op PB's. Wellicht als ze vaker berichten krijgen over bepaalde bokkers kan er wat aan gedaan worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 14:05

Het geeft iig een overzicht wie de 'rotte appels' zijn......

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 14:42

Om hier nu pbs voor te gaan sturen vind ik ook wat ver gaan. Laten we er iig vanuit gaan men het goed bedoeld mwt de reacties die hier in het topic geplaatst worden

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 15:44

Ohja! Idd die masters slobber brok is fijn. Die heb ik mijn jonge warmbloed van de zomer gegeven toen hij last van zijn tanden had.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 15:53

Ik denk dat mensen al snel denken aan een te mager paard door de woorden die je zelf gebruikt

Je zegt namelijk zelf de volgende dingen:

"Omdat ze zeker in de winter enorm inlevert op haar gewicht."

"En dat kan ze qua gewicht nu echt niet hebben .
Ze is eigenlijk al te schraal nu."

En dat ze negatief reageren over je frustraties op je paard zorg je ergens ook zelf voor door deze zin:
"Want echt dit irriteerd me mateloos"

Het is misschien handig om je zinnen eerst 2x na te lezen alvorens je het posten bevestigd. Sommigen nemen alles namelijk TE letterlijk.