Tja echt tips zijn er niet als je ze niet wilt horen, je kiest voor een dergelijke type van stalling, dus haar al apart zetten om te voederen is eigenlijk al atypisch. Dat van dat draadje lijkt me nog ergens de beste oplossing, hoewel je nu ook aangeeft dat ze over 1.70 gaat als ze er genoeg van heeft, tja als die timer dan te lang staat, dan wordt het dat ook niet, vrees ik.
Het is eerder al geoppperd, mss is het voor jouw paard net niet wat ze nodig heeft, hoe leuk het op papier klinkt en jij er je super voelt. Check de rangorde in de kudde, want het betekent niet dat ze onbeperkt hooi hebben, dat zij dat ook effectief heeft (of toch te beperkt)
Verder kan je nu eenmaal je paard niet sneller doen laten eten dan dat ze zelf wilt of kan. Je geeft ook veel in een keer. Weet dat een paard ook maar enkel kan opnemen wat het lichaam kan opnemen, de rest gaat er gewoon uit. Beter dus kleinere porties verspreid over de dag, dan heel veel 1x. (spreken we nog niet over maagproblemen en andere problemen die daar kunnen uit voortkomen in het verteringsstelsel)
Tips:
-Check rangorde
-Check kwaliteit van het ruwvoer en of ze daadwerkelijk voldoende binnenkrijgt (mss ter observatie eens een cameraatjes hangen op de plekken waar het hooi staat(ff afstemmen met de staleigenaar), om een 24 of 48 uren te monitoren.
-Tip van de tandarts vind ik toch ook een waardevolle
-Bloed laten nemen, mss heeft ze wel last van maagzweren of andere tekorten
Indien dat allemaal ok is, dan pas gaan zoeken in je ruwvoer (maar porties kleiner maken en beter spreiden over de dag, wat dan mss op deze plek een moeilijke wordt)
Laatst bijgewerkt door bulck op 21-02-25 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt