Trage wondgenezing - Help :((

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 23:03

Pfff even een tegenslag. Ik kwam vandaag aan op stal en ik zag onderstaande bij hem. Hij is enorm rustig op stal, iedereen beaamt dit. Ook als ik hem los zet in de binnenbak, hij zet geen stap verkeerd. Hij gaat niet eens draven, laat staan gekke sprongen maken. Hoe kan dit toch...

Er zat een losse korst op. Deze heb ik eraf gehaald en dit zat eronder. Verder laat hij haren los op deze plek. Ik heb er voor nu maar ook honingzalf en verband op gedaan, voordat ik morgen duidelijker heb van de DA wat dit precies is. Ik kan mij echt niet voorstellen dat hij zich ergens aan heeft gestoten.

Afbeelding

snorkel1986

Re: Trage wondgenezing - Help :((

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 23:37

Wat is dat " grijze" in.de wond?.
Misschien toch een reactie op het nog "dikke" been en dit de zwakste plek.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 23:44

Geen idee. Ik zag dat zijn been aan het bloeden was, dus handschoenen aan en een beetje eraan voelen en ik kon het korstje er zo afhalen. Dit zat eronder.

Ja zijn been is slank met stalbandages, maar zodra die er 1 dag af zijn wordt het been weer dik.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:30

Mischien overheen gelezen
Maar zijn er foto’s gemaakt om uit te sluiten dat er niet iets van het bot geraakt is ?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:38

Waarom bandages? Die belemmeren ook de bloedsomloop. ik ben voorstander van het gewoon zo natuurlijk mogelijk houden. Dan maar tijdelijk wat dikker. Beweging is altijd goed tegen zwellingen, dus in stap als dat kan. Of gewoon buiten in de wei zou nog mooier zijn.
Want is de wond de reden van de bandages of de zwelling? Bij zwelling zou ik dus zonder doen. Een wond open laten werkt ook vaak goed is mijn ervaring.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:57

germie schreef:
Waarom bandages? Die belemmeren ook de bloedsomloop. ik ben voorstander van het gewoon zo natuurlijk mogelijk houden. Dan maar tijdelijk wat dikker. Beweging is altijd goed tegen zwellingen, dus in stap als dat kan. Of gewoon buiten in de wei zou nog mooier zijn.
Want is de wond de reden van de bandages of de zwelling? Bij zwelling zou ik dus zonder doen. Een wond open laten werkt ook vaak goed is mijn ervaring.

Zo’n wond moet je helemaal niet open laten want dan krijg je een verkeerde wondcultuur. Gevolg wild vlees en daarna een keihard litteken.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:06

_Femkeeex schreef:
Geen idee. Ik zag dat zijn been aan het bloeden was, dus handschoenen aan en een beetje eraan voelen en ik kon het korstje er zo afhalen. Dit zat eronder.

Ja zijn been is slank met stalbandages, maar zodra die er 1 dag af zijn wordt het been weer dik.

Het been is een langere tijd ingepakt geweest.

Bij iris duurde het ook een tijdje voordat haar been zelf weer netjes dus bleef.
Dus met korte periodes lieten we haar been er weer aan wennen dat het zelf weer moest werken

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:19

hagelslag schreef:
_Femkeeex schreef:

Het been is een langere tijd ingepakt geweest.

Bij iris duurde het ook een tijdje voordat haar been zelf weer netjes dus bleef.
Dus met korte periodes lieten we haar been er weer aan wennen dat het zelf weer moest werken

Dat werd bij Equitom ook gezegd
Die hadden speciale tape voor om de wonde dat daar tegendruk was, maar de rest van het been wel terug kwa werking moest overnemen. Maar de wonde geen impact/schade hiervan ondervind. Heeft 3-4 dagen geduurd eer zwelling minderde

Vochtafdrijvers was geen mogelijkheid door de bevangenheid

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 12:46

De twee wond komt door de druk van de bandages, dus ik heb nu met de DA afgesproken de bandages eraf te laten en de wond open te houden. Gelukkig is deze maar oppervlakkig, dus ik denk dat hij vrij snel zal genezen. De bandages werken heel goed als steunkousen om het been slank te houden, maar goed dan moeten we nu even een dik been voor lief nemen. De grote wonde moest inderdaad wel echt gesloten geblijven.

Wond na 1 keer laseren
Afbeelding

Wond na 2 keer laseren
Afbeelding

Wond na 3 keer laseren
Afbeelding

Even een vergelijking. Hier zit ongeveer 2,5 maanden tussenin

December
Afbeelding

Nu
Afbeelding

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 23:09

Hoe is het nu met de wond?

Evesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:52

Wat een nare ervaring. Jammer genoeg kan ik met je meespreken. Mijn merrie heeft een mega wonde gehad op haar elleboog links. Die was helemaal doorgescheurd naar voren. Het is zover gekomen dat ik op een gegeven moment dacht: Dit komt niet meer goed.

Mijn veearts heeft nadat de wonde ontstaan is weinig gedaan, wel komen inspecteren en daarna grondig proper gemaakt (je kon echt met je halve hand onder de lap vlees). Hechten ging niet meer, daarvoor was te wonde al te oud. Heel vervelende plek, want is heel beweeglijk en kan je onmogelijk afdekken.

Ik heb dan de wonde zelf elke dag proper gemaakt. Om de dag met ontsmetting. Van zodra de wonde 'relatief' dichter was, ben ik Vetramil honingzalf beginnen smeren, afwisselend met zilverzalf van Leovet. Paard heeft geen stalrust gekregen, want die kan niet op stal. Gewoon in haar routine gelaten en 24/7 buiten. Dat heeft het proces een beetje 'vertraagd' omdat ze dus wel meer rond wandelde dan dat ze op stal zou staan. Ik had ook weer pech dat dit net in volle zomer was, dus veel vliegen.

Met goede opvolging van mijn veearts en de consequente verzorging heeft ervoor gezorgd dat ik midden/eind september weer onder het zadel mocht stappen. Van daaruit is het eigenlijk goed beginnen genezen. Van zodra de wonde wat dichter was, heb ik niet meer elke dag meer uitgewassen zodat het niet elke keer 'week' gemaakt werd, maar gewoon de kwak zalf er op.

Nu zit er een klein beetje littekenweefsel vanbinnen en litteken vanbuiten. Als je het niet weet zou je het in principe niet zeggen. Het is wonderbaarlijk goed genezen. Ik hoop dat het bij jou ook vlot gaat. Het is écht geen leuke ervaring en geeft je veel onzekerheid en stress. Begrijpelijk dat je je hart wil luchten.

Daarnaast heeft ze in 2021 ook een mega wonde gehad aan haar kogel linksvoor. Die foto's zal ik ook even opzoeken en eens posten. :')

Hieronder het verloop van de wonde. Ik zal straks eens een foto maken hoe het litteken er nu uit ziet. :)

Zo heb ik ze van de wei geplukt.
08-07-2023
Afbeelding

Afbeelding

10-07-2023
Afbeelding

11-07-2023
Afbeelding

12-07-2023
Afbeelding

13-07-2023
Afbeelding

15-07-2023
Afbeelding

18-07-2023
Afbeelding

26-07-2023
Afbeelding

04-08-2023
Afbeelding

12-08-2023
Afbeelding

25-08-2023
Afbeelding

14-09-2023
Afbeelding

Ik wens je veel sterkte en je paardje veel beterschap. :knuffel: Mocht je nog vragen hebben i.v.m. hoe ik bepaalde dingen aangepakt hebt, stuur maar zeker een berichtje!

Evesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 12:07

Hoe gaat het met je paardje ondertussen?

Hieronder de foto's van begin deze week van de wondes van Lady. Is echt wel mooi genezen naar gelang hoe het eruitzag. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 17:43

Wauw dat is inderdaad echt heel mooi genezen :) ! Hopelijk gaat het ook goed met het paardje van ts

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 18:28

Stomme vraag.. maar welke honingzalf gebruik je?

Er zijn verschillende merken en die hebben allemaal een verschillende substantie.
Zo is Dermiel vaak wat vloeibaarder van structuur.. en Mesitran wat dikker.
De laatste blijft dus iets langer op zijn plek zitten.. is mijn ervaring.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 18:36

Ik vind Mesitran en honinggel van Maxani heel fijn, hecht goed in de wond. Mijn ervaring met dermiel is dat het vaak van de wond afvalt.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 20:36

Ik vind van Mesitran de ointment het fijnste om te gebruiken en de mooiste resultaten geven.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 20:56

Staat het nog onder verband? Een wond geneest sneller in een vochtige wondomgeving en dat bereik je vaak het makkelijkste met een verband. Laser kan inderdaad ook helpen. Soms moet je het een keer vlak snijden omdat het granulatieweefsel te ver door groeit en de wondrand er niet overheen kan groeien. Misschien een keer een foto maken zodat je zeker weet dat er geen sequester rommelt oid?

Het is een lastige plek want er zit veel beweging, dus genezing zal hier altijd traag gaan.

Hoe oud is je paard, kan PPID mee spelen?

Evesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 10:57

Casarell schreef:
Stomme vraag.. maar welke honingzalf gebruik je?

Er zijn verschillende merken en die hebben allemaal een verschillende substantie.
Zo is Dermiel vaak wat vloeibaarder van structuur.. en Mesitran wat dikker.
De laatste blijft dus iets langer op zijn plek zitten.. is mijn ervaring.

Bij mij heeft Vetramil het meest geholpen. Ik ben er van overtuigd dat deze zalf mee gezorgd heeft dat de wonde mooi genas. Is echt heel huidherstellend.

Onyks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:05

Ik heb voorheen ook vetramil gebruikt. Werkt prima, maar wel wat duur.
Ik heb nu bij een imker honingzalf besteld online, ben benieuwd hoe dat werkt! Mijn paard heeft op dit moment geen wonden maar altijd handig om te hebben.

Wat ik ook wel eens doe is hongingzalf en dan groene leem overheen. Dat houdt eventuele vliegen weg.

Verder zou je ook nog echte rauwe (koudgeslingerde) honing op de wond kunnen smeren, dat werkt nog beter dan zalf omdat het volgens mij geconcentreerder is.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 14:34

Ik gebruik honingzalf van vertramil.

Dit is de huidige situatie en meest recente foto. Hij staat nog steeds binnen, maar mag wel paar uur per dag in de binnenbak en ik wandel aan de hand met hem. Ik hoop dat hij over max 1-2 weken weer naar buiten mag. Dan zijn we nu ondertussen wel weer 5 maanden verder sinds het begin… Het laseren heeft wonderen gedaan.

Afbeelding
Afbeelding

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 07:43

Copper hawk eens gaan proberen. Mijn pony had ook op een "buigplek" een wond, dat spul is echt heel fijn. Dat in combi net infrarood laseren en PEMF, was de wond binnen een week dicht... (Het enige nadeel was dat hij ook iets neurologisch had, dus het alsnog mis is gegaan, maar zijn wond hadden we dicht... achteraf had ik dat meteen moeten gaan doen.)