Bizare gedragsverandering 3 jarige ruin

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 07:48

Grappig genoeg laat hij duidelijk zien dat hij er nu wel weer oke mee is.
Waar hij me van de week nog blokte als ik met het hoofdstel aan kwam. Echt kont naar me toe draaien en waar ik ook heen liep met ze kont meedraaien. Zodat ik maar niet bij zijn hoofd kon komen.....
Gister avond kwam ik met hoofdstel aanlopen komt ie zijn schuilstal uit en gaat hij bij het hek op me staan wachten *\o/*

We gaan dus weer de goede kant op!

Elisa2

Re: Bizare gedragsverandering 3 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 09:00

Ah wat fijn, denk dat het heel snel beide kanten opwerkt bij dit paard..1 negatieve ervaring en dan wordt hij bang en weer wat tijd steken in vertrouwen opbouwen en dan is het ook weer snel goed. Sensibel paardje.

Cantodea11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 09:28

Wat een leuk paard heb je zeg!!!!
Mijn paard had ook een extreem terug gesneden kopstuk en dat deed wonderen de huid achter de oren is enorm gevoelig vooral als er eens een wond gezeten heeft en je paard daar gaat zweten met rijden ook een bontje kan wonderen doen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 08:00

Hoofdstel gaat nu echt weer top!

Ik kan ook nog wel een tip gebruiken voor het opstijgen. Dit doe ik vanaf een krukje en hij parkeert zichzelf keurig in maar zodra ik mijn voet richting stijgbeugels doe draait hij is een seconde 180 graden om.
Ik blijft gewoon net zolang in parkeren tot het wel lukt maar mocht er een goede tip zijn...... is die meer dan welkom.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 10:28

Waarschijnlijk hebben jullie inmiddels samen een patroon ontwikkeld m.b.t. het wegdraaien. Je kunt proberen om hem aan een kant langs de bakrand te zetten en dan het krukje aan de binnenkant. Dan kan de bakrand hem tegehouden met wegdraaien. Knip verder het proces op in kleine stapjes en gebruik clickertraining. Dus ga op het krukje staan, blijft hij netje stilstaan "klik" en beloon. Voet naar de beugel en stil staan "klik" en beloon etc.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 07:50

Berith schreef:
Waarschijnlijk hebben jullie inmiddels samen een patroon ontwikkeld m.b.t. het wegdraaien. Je kunt proberen om hem aan een kant langs de bakrand te zetten en dan het krukje aan de binnenkant. Dan kan de bakrand hem tegehouden met wegdraaien. Knip verder het proces op in kleine stapjes en gebruik clickertraining. Dus ga op het krukje staan, blijft hij netje stilstaan "klik" en beloon. Voet naar de beugel en stil staan "klik" en beloon etc.

Het klikken kan ik wel proberen denk dat dat wel goed zal werken.

Het paard tussen krukje en bakrand in is geen optie hij draait gewoon over het krukje heen en gaat er ook gerust op staan dus me krukje moet ik altijd een veilige plek geven.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 08:10

Wat betreft het wegdraaien: ik heb mijn jonge paard toen geleerd om aan de andere kant aan snoepje van mij aan te nemen. Waarbij ik dus op het krukje stond, over hem/het zadel heen boog, hij zijn hals de andere kant op boog en dáár het snoepje aan nam. Desnoods even een tijdje op een hoger hek oid gaan staan.
na dat een paar keer herhaald te hebben, haalde dat de focus en de buiging naar de andere kant. Dan doe je alle opstapfases ook zo, met een snoepje aan de andere kant. Toen hij dat eenmaal doorhad, kon ik dat doen ná het opstappen.
Praktische tip: snoepje tussen de tanden doen, dan heb je het sneller te pakken dan wanneer het in je broekzak zit en heb je je handen vrij.

Was voor ons toendertijd echt de oplossing. geef hem nog steeds (meestal) een snoepje als ik opstap aan de andere kant. Hij staat nu altijd als een blije gup te wachten naast zijn krukje. Fijn positief begin van de rit voor ons allebei.

Als jouw paard zo makkelijk over het krukje heen walst wel even opletten dat hij je niet van het krukje afveegt in zijn enthousiasme richting het snoepje. heeft die van mij ook een keer bijna gedaan. :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 08:43

Ibbel schreef:
Goh, ik dacht, die is nu helemaal onhandelbaar, maar het omgekeerde is het geval :))

En als ik lees, groen snot in klodders en een bult die verdwenen is, zeg ik droes. Heel apart geval van een jaar of zo subklinisch zijn en dan alsnog er uit komen, maar deze combi van symptomen? Ik zeg: droes :j

Ik denk dat je paard echt een hele tijd ongemerkt ziek is geweest en nu eindelijk uitgeziekt is en goed in z'n vel zit.

Ik zou eventueel wel even laten checken op dragerschap van droes - dat is wel handig te weten mocht dat het geval zijn.

Ik zit je topic te lezen en pff wat een hoop pech hebben jullie gehad. Ik ben het wel eens met Ibbel, waarschijnlijk heeft je paard door de castratieproblemen en de gevolgen een enorm lage weerstand gehad en dan komt er vanalles aanwaaien waar ze dan ziek van worden. Bv zo'n schimmelinfectie. Een lang sluimerende droes is inderdaad ook niet uit te sluiten.
Fijn dat het weer de goede kant op gaat.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 14:33

Het gaat erg goed met hem! Vanochtend vroeg al weer lekker gewandeld!
Daar genieten we alle 2 van!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-25 12:33

Een kleine week geleden zag ik het allemaal nog somber in toen ik weer hoofdstel problemen had......

Maar door jullie tips om de frontriem en de neusriem er af te halen (misschien was de neusriem meer me eigen plan) ging het heel snel de goede kant op. Ik voel ook niet meer de noodzaak het er ooit terug op te maken, dit werk geweldig zo. Met een D-trens is een kinriem ook niet nodig, en de mond dicht snoeren was al nooit mijn ding dus die neusriem kan ik ook missen als kiespijn, en me paard lijkt er blijer mee dan ooit.

Vanochtend iets voor 9 uur de stoute schoenen aan getrokken paard gezadeld en onze eerst buitenrit is een feit (man op de fiets mee voor het geval dat) Maar het ging echt geweldig, me man zei nog dat Reus veel meer vertrouwen heeft wanneer ik er op zit dus dat is ook een fijn om te horen.
Verder ben ik begonnen met een paar kleine stukjes draf zodat ik zeker wist dat ik ook buiten de controle had. Maar al snel was het duidelijk dat hij echt geweldig luistert en dat ik hem zonder problemen kan terugnemen en weer wegrijden dus hebben we een kleine anderhalf uur heerlijk genoten van onze rustige stap/draf rit.

Afbeelding

Afbeelding

En voor iedereen die zich afvraagt wat hij om heeft halster, hoofdstel en een slofteugel voor het geval dat (ik heb die eigenlijk altijd om voor het geval dat ik een noodrem nodig zou hebben maar zo als jullie kunnen zien hangt hij er echt alleen bij als reserve optie in geval van nood)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:58

Wat heerlijk!

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 14:49

Heerlijk, samen lekker onderling vertrouwen verder opbouwen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:17

Ah wat fijn zeg! Lekker genieten zo!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:35