Bizare gedragsverandering 3 jarige ruin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 06:48

Grappig genoeg laat hij duidelijk zien dat hij er nu wel weer oke mee is.
Waar hij me van de week nog blokte als ik met het hoofdstel aan kwam. Echt kont naar me toe draaien en waar ik ook heen liep met ze kont meedraaien. Zodat ik maar niet bij zijn hoofd kon komen.....
Gister avond kwam ik met hoofdstel aanlopen komt ie zijn schuilstal uit en gaat hij bij het hek op me staan wachten *\o/*

We gaan dus weer de goede kant op!

Elisa2

Re: Bizare gedragsverandering 3 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 08:00

Ah wat fijn, denk dat het heel snel beide kanten opwerkt bij dit paard..1 negatieve ervaring en dan wordt hij bang en weer wat tijd steken in vertrouwen opbouwen en dan is het ook weer snel goed. Sensibel paardje.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 08:28

Wat een leuk paard heb je zeg!!!!
Mijn paard had ook een extreem terug gesneden kopstuk en dat deed wonderen de huid achter de oren is enorm gevoelig vooral als er eens een wond gezeten heeft en je paard daar gaat zweten met rijden ook een bontje kan wonderen doen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 07:00

Hoofdstel gaat nu echt weer top!

Ik kan ook nog wel een tip gebruiken voor het opstijgen. Dit doe ik vanaf een krukje en hij parkeert zichzelf keurig in maar zodra ik mijn voet richting stijgbeugels doe draait hij is een seconde 180 graden om.
Ik blijft gewoon net zolang in parkeren tot het wel lukt maar mocht er een goede tip zijn...... is die meer dan welkom.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 09:28

Waarschijnlijk hebben jullie inmiddels samen een patroon ontwikkeld m.b.t. het wegdraaien. Je kunt proberen om hem aan een kant langs de bakrand te zetten en dan het krukje aan de binnenkant. Dan kan de bakrand hem tegehouden met wegdraaien. Knip verder het proces op in kleine stapjes en gebruik clickertraining. Dus ga op het krukje staan, blijft hij netje stilstaan "klik" en beloon. Voet naar de beugel en stil staan "klik" en beloon etc.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 06:50

Berith schreef:
Waarschijnlijk hebben jullie inmiddels samen een patroon ontwikkeld m.b.t. het wegdraaien. Je kunt proberen om hem aan een kant langs de bakrand te zetten en dan het krukje aan de binnenkant. Dan kan de bakrand hem tegehouden met wegdraaien. Knip verder het proces op in kleine stapjes en gebruik clickertraining. Dus ga op het krukje staan, blijft hij netje stilstaan "klik" en beloon. Voet naar de beugel en stil staan "klik" en beloon etc.

Het klikken kan ik wel proberen denk dat dat wel goed zal werken.

Het paard tussen krukje en bakrand in is geen optie hij draait gewoon over het krukje heen en gaat er ook gerust op staan dus me krukje moet ik altijd een veilige plek geven.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 07:10

Wat betreft het wegdraaien: ik heb mijn jonge paard toen geleerd om aan de andere kant aan snoepje van mij aan te nemen. Waarbij ik dus op het krukje stond, over hem/het zadel heen boog, hij zijn hals de andere kant op boog en dáár het snoepje aan nam. Desnoods even een tijdje op een hoger hek oid gaan staan.
na dat een paar keer herhaald te hebben, haalde dat de focus en de buiging naar de andere kant. Dan doe je alle opstapfases ook zo, met een snoepje aan de andere kant. Toen hij dat eenmaal doorhad, kon ik dat doen ná het opstappen.
Praktische tip: snoepje tussen de tanden doen, dan heb je het sneller te pakken dan wanneer het in je broekzak zit en heb je je handen vrij.

Was voor ons toendertijd echt de oplossing. geef hem nog steeds (meestal) een snoepje als ik opstap aan de andere kant. Hij staat nu altijd als een blije gup te wachten naast zijn krukje. Fijn positief begin van de rit voor ons allebei.

Als jouw paard zo makkelijk over het krukje heen walst wel even opletten dat hij je niet van het krukje afveegt in zijn enthousiasme richting het snoepje. heeft die van mij ook een keer bijna gedaan. :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 07:43

Ibbel schreef:
Goh, ik dacht, die is nu helemaal onhandelbaar, maar het omgekeerde is het geval :))

En als ik lees, groen snot in klodders en een bult die verdwenen is, zeg ik droes. Heel apart geval van een jaar of zo subklinisch zijn en dan alsnog er uit komen, maar deze combi van symptomen? Ik zeg: droes :j

Ik denk dat je paard echt een hele tijd ongemerkt ziek is geweest en nu eindelijk uitgeziekt is en goed in z'n vel zit.

Ik zou eventueel wel even laten checken op dragerschap van droes - dat is wel handig te weten mocht dat het geval zijn.

Ik zit je topic te lezen en pff wat een hoop pech hebben jullie gehad. Ik ben het wel eens met Ibbel, waarschijnlijk heeft je paard door de castratieproblemen en de gevolgen een enorm lage weerstand gehad en dan komt er vanalles aanwaaien waar ze dan ziek van worden. Bv zo'n schimmelinfectie. Een lang sluimerende droes is inderdaad ook niet uit te sluiten.
Fijn dat het weer de goede kant op gaat.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 13:33

Het gaat erg goed met hem! Vanochtend vroeg al weer lekker gewandeld!
Daar genieten we alle 2 van!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-25 11:33

Een kleine week geleden zag ik het allemaal nog somber in toen ik weer hoofdstel problemen had......

Maar door jullie tips om de frontriem en de neusriem er af te halen (misschien was de neusriem meer me eigen plan) ging het heel snel de goede kant op. Ik voel ook niet meer de noodzaak het er ooit terug op te maken, dit werk geweldig zo. Met een D-trens is een kinriem ook niet nodig, en de mond dicht snoeren was al nooit mijn ding dus die neusriem kan ik ook missen als kiespijn, en me paard lijkt er blijer mee dan ooit.

Vanochtend iets voor 9 uur de stoute schoenen aan getrokken paard gezadeld en onze eerst buitenrit is een feit (man op de fiets mee voor het geval dat) Maar het ging echt geweldig, me man zei nog dat Reus veel meer vertrouwen heeft wanneer ik er op zit dus dat is ook een fijn om te horen.
Verder ben ik begonnen met een paar kleine stukjes draf zodat ik zeker wist dat ik ook buiten de controle had. Maar al snel was het duidelijk dat hij echt geweldig luistert en dat ik hem zonder problemen kan terugnemen en weer wegrijden dus hebben we een kleine anderhalf uur heerlijk genoten van onze rustige stap/draf rit.

Afbeelding

Afbeelding

En voor iedereen die zich afvraagt wat hij om heeft halster, hoofdstel en een slofteugel voor het geval dat (ik heb die eigenlijk altijd om voor het geval dat ik een noodrem nodig zou hebben maar zo als jullie kunnen zien hangt hij er echt alleen bij als reserve optie in geval van nood)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:58

Wat heerlijk!

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:49

Heerlijk, samen lekker onderling vertrouwen verder opbouwen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:17

Ah wat fijn zeg! Lekker genieten zo!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:35

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-25 17:13

Hier gaat het nog steeds erg goed al blijven we wel tegen wat aparte dingen aanlopen.....

Het hoofdstel probleem is echt helemaal op gelost, hij doet zonder problemen het hoofdstel in en halster gaat ook echt vlekkenloos. Maar heel af en toe doet hij nog even als of hij niet mee wil werken, dan ga ik zeker niet naar hem toe en wacht ik gewoon tot hij uit zichzelf bij mij komt en dan kan ik alles weer probleemloos omdoen. Het hoofdstel is nog steeds het meest minimalistische hoofdstel wat je je kan voorstellen (kopstuk,bakstukken, keelriem en bit) maar dit werkt dus prima!

Het opstijg probleem is volledig verdwenen, ik kan hem zo in parkeren en ik stap in een tel op zonder dat hij beweegt. Het rijden zelf gaat al helemaal super daar in is hij echt extreem ontspannen vrijwel altijd nagevenlijk en lekker aan het briezen. Ook gaan ze oortjes altijd helemaal slap hangen en deinen die gewoon helemaal mee met de beweging. Wat hij het moeilijkste vind op dit moment is het aan springen in de rechter galop.

Maar onze moeilijkheid zit hem nog in de lichamelijke aanraking en dan vooral bij het poetsen/opzadelen. Omdat hij wat dikker is moet ik van de zadelmaker altijd even goed voelen of ik het zadel goed achter het schouderblad leg en bij het afvoelen van het schouderblad wordt hij echt heel boos. Na dat ik van de zomer 2 weken op vakantie was geweest en weer ging rijden was dit probleem verdwenen maar de keer daarna was het al weer terug. Wat moet doet vermoeden dat het mogelijk door flinke spierpijn komt.

Ik probeer zijn werk goed afwisselend te houden. Longeren, dressuurmatig rijden, buitenritten rijden over ons eigen terrein soms een wandeling. En verder heb ik na wat speurwerk over supplementen besloten hem Sport Recovery van HorseFood te gaan voeren dit is een supplement voor de spieropbouw en het spier herstel. Want omdat hij makkelijk aankomt krijgt hij natuurlijk maar voer en misschien minder van de belangrijke voedingstoffen binnen die ze normaal uit hun kracht voer opnemen.

Beschrijving van het supplement:
De Horsefood Sport Recovery+ is een gezonde en efficiënte aanvulling bij een te kort aan eiwit in het dagelijkse rantsoen. Deze korrel biedt extra ondersteuning voor spieropbouw en spierontwikkeling en heeft een snel herstellend vermogen van spierweefsel.

Dit supplement verlaagt de hartslag in rust en verkort de herstelperiode na een zware inspanning. Hierdoor wordt stress vermindert wat positief is voor het welzijn van het paard. Daarnaast is het van grote invloed op de gezondheid en prestatie van het paard. Door de verlaging van het lactaat niveau na inspanning wordt spiercel afbraak voorkomen waardoor paarden sneller herstellen. Wat resulteert in elke dag een soepel en Fit paard wat het prestatievermogen verhoogt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 17:27

Dit poetsen/aanraken klinkt ook een beetje alsof misschien er iets in zn lijf nét niet helemaal lekker zit, danwel dat er iets aan het tuig net niet prettig zit.
Allemaal geen reden tot paniek, maar ik weet niet of je bijvoorbeeld wel eens een fysiotherapeut hebt laten kijken?
Sowieso zadel na laten kijken is ook geen verkeerde, maar het kan ook liggen aan de singel.
Mijn volgorde zou zijn zadel, dan kan je ook de singel eigenlijk meteen controleren, mocht daar geen aanleiding zijn dan zou je een dierfysio oid kunnen laten komen.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 17:44

Als het probleem er niet was nadat ie 2 weken niet gereden is geweest tijdens je vakantie; heeft ie dan geen last van het zadel?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 17:45

Ik wilde even zeggen dat ik veel achting heb voor hoe je met dit paard omgaat. Ik denk dat ieder paard op bokt wel graag dit paard zou willen zijn omdat het dan bij jou mag wonen. Ik word er zo blij van dat je de signalen van je paard serieus neemt in plaats van maar te vinden dat "hij zich niet aan moet stellen" of "dat hij maar even mee moet werken" en al dat soort dingen waarmee mensen soms rechtvaardigen dat ze hun dier geen ruimte geven om zich te uiten.

Ik denk dat hoe meer je blijft doen zoals je doet hoe meer dit paard voor jou gaat doen. Wat je zelf ook al schreef, dat als het soms even niet wil met het hoofdstel dat je dan even wacht tot hij aangeeft dat hij zover is. Kennelijk is hij zo gevoelig in zijn hoofd (mentaal bedoel ik) dat hij soms meer druk ervaart dan jouw bedoeling is. En dan is het alleen maar goed dat je hem de tijd en ruimte geeft om dat te verwerken en te wachten tot hij naar je toe komt.

Fijn om de updates te lezen, en hopelijk kun je er ook achter komen wat er aan de hand is met die gevoeligheid op aanraking.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 18:22

Heb je dit paard al eens een week op pijnstillers gezet? Gewoon om zaken uit te sluiten.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-25 21:56

Zadel heb ik al heel wat keer laten nakijken, de zadelmaker gaf al aan dat hij nog nooit iemand heeft gehad die zo veel liet controleren. En het zadel ligt perfect zadelmaker heeft er ook niets aan verandert.
Maar ook de mate waar in hij kan ontspannen als ik er op zit doet mij niet denken aan pijn en na het rijden is zijn humeur ook veel beter. Met afzadelen is het een engel. Dus ik denk dat hij na beweging lekkerder in zijn lichaam zit losser in zijn lijf.

Fysio/osteopaat heb ik geprobeerd dat was zowel voor de fysio als voor het paard een vreselijke ervaring. Paard was echt niet lief en het koste mega veel tijd (dubbel zolang als een gewone behandeling) omdat hij zo tegenwerkt en was gewoon behoorlijk onveilig voor de behandelaar. En behalve hij niet meewerken waren er geen bijzonderheden.

Pijnstilling heb ik nooit geprobeerd aller eerst omdat ik denk dat het niet echt pijn is behalve misschien spierpijn en omdat dat natuurlijk alles behalve gezond is en na zijn lange periode aan de AB en pijnstilling na zijn castratie weet ik dat het geen lekker effect heeft, dus als het niet heel erg overduidelijk is dat ik die kant op moet zoeken doe ik dat liever niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 22:08

Het kan zijn dat de thoracic sling vastzit, dat is ook precies de plek daar rond de schouderbladen en kan ook de heftige reactie op de Fysio verklaren. Dan is het eigenlijk juist goed dat ze vervelend worden tijdens de behandeling want dan zitten ze op de goede plekken..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 06:34

Elisa2 schreef:
Het kan zijn dat de thoracic sling vastzit, dat is ook precies de plek daar rond de schouderbladen en kan ook de heftige reactie op de Fysio verklaren. Dan is het eigenlijk juist goed dat ze vervelend worden tijdens de behandeling want dan zitten ze op de goede plekken..

Alleen zou ze dan na de behandeling verschil moeten zien. En dat haal ik niet uit het verhaal.

TS, als je de indruk hebt dat hij na beweging losser en beter in zijn vel zit, merk je dan dat hij beter op het zadel reageert als je hem van tevoren een tijdje longeert?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-25 07:01

Dank jullie voor het mee denken, thoracic sling die vastzit of op zijn minst pijn doet of spierpijn heeft zou goed kunnen. Nu ik terug denk aan het moment dat hij bozer en bozer werd met opzadelen is dit eigenlijk ontstaan na dat ik serieuzer ben gaan lessen en in die lessen zijn we veel bezig geweest met zijn schouders. Om het gewicht op de volte van de binnen schouder wat meer naar de buitenschouder te verplaatsen omdat hij erg veel gewicht neemt op zijn binnen schouder (wat ook het aan springen in de rechter galop moeilijker maakt)

Lichamelijke aanraking door mensen is na zijn periode in de kliniek nooit echt zijn ding meer geweest dus vreemde mensen die aan hem zitten zo als een fysio vind hij sowieso al verschrikkelijk ongeacht wat ze doen.

Longeren voor het rijden heb ik lange tijd niet meer gedaan, omdat ik hem niet steeds op de volte wil belasten voor ik opstap, maar dat is wel een goede om te proberen om te kijken of hij echt minder boos is al hij losser in zijn lijf zit.

Ook denk ik dat het wel iets met spanning te maken heeft. Voor heen zwaaide hij bij het om en in doen van halster en hoofdstel met zijn voorbenen echt maaien dat was ook een manier om zijn spanning te uiten. Dit deed hij ook tijdens het opstijgen. En soms probeerde hij me zelfs te bijten bij het opstijgen. Maar dat is nu helemaal over omdat dit denk ik niet meer de dingen zijn waar hij spanning bij opbouwt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 07:24

Nou ja je hoeft natuurlijk niet persé te longeren. Als je 'm lichtjes bijzet en dan met 'm gaat fietsen krijgt hij ook beweging.

Hoe is hij met zelf mensen aanraken? Doet hij bij voorbeeld zijn neus wel eens tegen je aan of neemt hij initiatief om te kroelen? Hoe reageert hij op andere paarden die hem aanraken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 07:28

Ahja zie, mij triggert het dat hij pijn lijkt te krijgen van het zadel..maar het kan ook zijn dat die twee weken rust gewoon gezorgd hebben voor minder spierpijn natuurlijk. Als jullie zo bezig zijn geweest met de schouders en rechtrichten dan zullen zijn spieren aardig op hebben moeten rekken en dat vinden paarden vaker niet helemaal fijn. Maar als ze toch ergens vast zitten dan kan het nog vervelender zijn. Vaak zetten ze ook het achterbeen aan de korte kant er niet goed/ voldoende onder.

Van spanning kunnen ze ook sneller vast gaan zitten in het lijf, ik begrijp dat hij een hekel heeft aan mensen die aan hem zitten. Maar wellicht zou een behandeling om hem los te maken toch wel goed zijn. en dubbele longe training kan ook heel erg helpen in dit stukje gymnastiseren/ lengtebuiging.