Ouder paard oververmoeid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Ouder paard oververmoeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:24

Ik zag hier ook de afgelopen dagen dat ze weer meer buiten waren gaan liggen zodra het zonnetje er is.

Je stal ziet er fijn uit hoor, maar met 3 gesloten kanten kan het wel net iets te dicht zijn. Onze schuilstal is heel erg open, maar ze hebben de voorkeur om midden in de bak of paddock te liggen of ergens op de track waar toch ruimte en veel vrij zicht is. Als je bijv nog een stukje naar voren bestraat en vlas op gooit, heb je kan dat hij wat vooraan gaat liggen. Dan niet 100% onder dak, maar wel vrij kan kijken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:30

De locatie van je stal is daar ook belangrijk in. Die van mij was echt een zenuwen muts, maar plekje van de schuil / lig stal daar voelde ze zich veilig genoeg als in niet ineens verrast worden als je daar in staat. Want ver genoeg van de weg en het toegangshekje af en genoeg vlucht-keuze zeg maar om links en rechts weg te kunnen :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:34

Volg verder het topic even. Ik heb t idee dat mijn pony ook te weinig slaapt. De reden is moeilijk te achterhalen en het gaat met vlagen. Ik heb haar nog niet betrapt op vallen, maar d'r houding neigt hier wel soms naar. Het kan zoveel dingen zijn waarom ze slecht liggen. Lichamelijk ongemak, maar waar?? Zou t bv ook aan de maag kunnen liggen? Longen? Artrose. Ik pieker me suf...

Wel fijn je stalletje nu! En dat je je paard hebt betrapt met in de weide slapen! Het rustigere drogere weer helpt gelukkig veel.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:41

Tancreda4 schreef:
Lichamelijk ongemak, maar waar?? Zou t bv ook aan de maag kunnen liggen? Longen? Artrose. Ik pieker me suf...

Daar zou een goede osteopaat (of dierenarts) je mee moeten kunnen helpen toch?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 15:03

pmarena schreef:
De locatie van je stal is daar ook belangrijk in. Die van mij was echt een zenuwen muts, maar plekje van de schuil / lig stal daar voelde ze zich veilig genoeg als in niet ineens verrast worden als je daar in staat. Want ver genoeg van de weg en het toegangshekje af en genoeg vlucht-keuze zeg maar om links en rechts weg te kunnen :)

Maar wat ik hierboven scheef; met 3 dichte wanden kunnen ze niks inschatten en weten ze ook dat er meer 1 vluchtroute is.
Ook met meerdere paarden die vies klef zijn, wil ik geen plekken waar ze elkaar kunnen vastzetten.

Met 1/1,5 meter naar voren ligt hij wel zonder dak, maar nog steeds met de beschutting van de stal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 15:08

Hier ook 3 dichte wanden. Stalletje van maar 350 x 350. En 4e kant was ook dicht op een deur na van een meter breed.

Op een ochtend zag ik nergens ponies. En lagen ze alle 3 in dat stalletje te slapen.
Een Fjord, Mareentje (allebei D-ponies) en de mini. En het zag er nog niet eens krap uit, ze lagen allemaal lekker in een hoek _O-

En die van mij is echt altijd een bangescheiterd geweest die alles in de gaten wilde kunnen houden.

Ze moeten er gewoon even een goed gevoel bij krijgen. Locatie kan helpen, inderdaad overzichtelijkheid kan helpen. Een hooinetje aan de buitenkant van de stal kan helpen, zodat de plek erg veilig / goed / vertrouwd gaat voelen :j

KirstenJC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 21:11

Onze merrie ligt sinds een poosje weer wat vaker (op stal). Dankzij de adviezen in dit topic denk ik :D
Ze stond/staat op dikke matten met een laagje stro, maar nu weer aangevuld met een dikke laag stro :j

Heerlijk om haar weer te zien liggen!