Wie herkent dit? Chronische klachten paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 01:00

Cehor schreef:
Cioccolato schreef:
Hooi wordt niet verpakt. Dat is voordroog.

Natuurlijk bekappen is ook niet per definitie beter.

Ik denk dat juist jij je verder moet inlezen omdat je een paard hebt die baad heeft bij iets dat misschien buiten jou wensen om gaat. Je horizon verbreden.

Ik zou jullie hetzelfde advies kunnen geven :)

Hoe ouder je wordt, hoe meer je leert. Je vraagt advies, en krijgt dat van mensen die zich jaren geleden al hebben ingelezen in 'natuurlijk' paarden houden. Mensen met soms meer dan een halve eeuw aan ervaring op jou, in zowel 'normaal' als natuurlijk paarden houden. Mensen die zich niet voor de gek laten houden door mooie praatjes, maar die elk aspect van het paarden houden onder de loep hebben genomen omdat ze het beste voor hun dieren willen.

Maar om ervaring en kennis op te doen moet je wel openstaan om iets te leren. Als je dat niet wil, is dat jou goed recht, maar dan ben jij over 30 jaar nog niets wijzer dan je nu bent. Daar wordt jouw paard ook echt niets wijzer van. Maar goed, het is jouw paard, jouw verantwoordelijkheid en jouw keuze...

Cehor

Re: Wie herkent dit? Chronische klachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 01:09

Ik heb alles geleerd van verschillende mensen die al jaren natuurlijk paarden houden. En daarbij ook zelf onderzoek gedaan natuurlijk. Ik ben niet echt perse tegen het traditionele paarden houden, maar wel ijzers dus. Mijn mening, jullie mogen natuurlijk ook een mening hebben. Maar ik denk niet dat deze discussie nog zin heeft

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 01:24

Cehor schreef:
Ik heb alles geleerd van verschillende mensen die al jaren natuurlijk paarden houden. En daarbij ook zelf onderzoek gedaan natuurlijk. Ik ben niet echt perse tegen het traditionele paarden houden, maar wel ijzers dus. Mijn mening, jullie mogen natuurlijk ook een mening hebben. Maar ik denk niet dat deze discussie nog zin heeft

Natuurlijk paarden houden is prima, maar als je 'alles' hebt geleerd van mensen die natuurlijk paarden houden, dan weet je nog niet de helft van wat er te leren valt. Jij bent tegen ijzers, maar heb je daar ook een goede reden voor, kun je onderbouwen waarom jij dat pertinent niet wilt? In de meeste gevallen zijn 'blote' voeten het beste voor een paard, maar dat is lang niet altijd het geval. En 'natuurlijk' is ook niet altijd gelijk aan goed.

Op bokt vind je een schat aan ervaring, ook van mensen die hun paarden ook alleen natuurlijk wilden bekappen en hiermee hun paarden kapot hebben gemaakt. Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee en maak niet dezelfde fout als veel anderen, door je blind te staren op een bepaalde overtuiging.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 01:42

Ik snap niet zo goed waarom je dingen niet durft te proberen. Je opent een topic waarin je best een beetje wanhopig en “al veel geprobeerd” over komt. Vervolgens krijg je tips en adviezen, gebaseerd op verhalen van mensen die ooit in hetzelfde schuitje hebben gezeten als jij nu zit. Nee, niet al die adviezen gaan werken voor jóúw paard. En nee, niet al die tips passen binnen je ideaal beeld. Wellicht bij de mensen die dit schrijven, op het moment van proberen ook niet. Wat is het ergste wat kan gebeuren als je het probeert?

Droog hooi wat nooit in plastic heeft gezeten proberen, kost je met zelf inkopen misschien een keer 50-100 euro, na alle rekeningen die je al hebt gehad, is dat toch het geld niet? Waarom zou je het niet doen?

De hoeven en beweging zijn nu ook slecht. Na alle dierenarts rekeningen, onderzoeken en supplementen, zijn die paar ijzers de kosten niet. En als het niet werkt? Dan zijn ze er zo weer onder weg.

Beide dingen zal je paard hoe dan ook geen ernstige dingen aan over houden als het niet werkt, en zijn prima omkeerbaar. Je laat echt kansen liggen door zo binnen kaders te willen blijven.

Natuurlijk paarden houden is een mooi basis principe, maar de natuur is in het echt, echt keihard. Ik ben ook zo begonnen, en nog steeds staan mijn paarden 24/7 buiten, met zoveel mogelijk motivatie om te bewegen tijdens het eten, blootsvoets en in kudde verband. Maar ik heb vandaag wel 3 paarden staan scheren. Als je me dat 10 jaar geleden had verteld, had ik je echt uitgelachen. Scheren en dekens? Echt niet! Maar inmiddels ben ik wijzer, heb een boel geleerd en voor het type paard icm de activiteiten die ik vraag, is dit echt gezonder. Je zult wellicht nu denken “zij is echt knettergek”, had ik ook gedacht 10 jaar geleden, dus wie weet begrijp je me over 10 jaar wel.

En wie weet kan jouw IJslander wel prima dekenloos, maar kunnen de voeten niet goed omgaan met de Nederlandse ondergronden, die natuurlijk compleet anders zijn dan in het land van herkomst. Of is er ergens in het leven iets gebeurd waardoor de hoeven vanbinnen beschadigd zijn en je paard in de natuur misschien wel dood was gegaan omdat hij niet mee kon komen met de rest.

En als ergens veel droogte en dor voedsel is, dan is het IJsland wel. Dus dat de darmen op de hobbel gaan (en daar is oa de zomereczeem een gevolg van) van het hooi wat je nu voert, vind ik niet gek. Heb je je wel eens verdiept in het verschil in proces tussen zuurstof rijk (= zonder plastic) en zuurstof arm (= met plastic) verpakken van hooi? Ook al zou je dit met hetzelfde plukje hooi doen, dan nog is het eind product anders. Zo om te zien of te ruiken niet, maar qua vertering voor je paard lijkt het niet eens op elkaar.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 05:48

Jammer voor je paard dat je zo star vastzit in je eigen idealen. Wat wil je bereiken met je topic? Dat we zeggen probeer poedertje X en poef alles is opgelost?

Over poedertjes gesproken, heb je ooit al probiotica op basis van yea sacc gegeven om de darmen te ondersteunen?

Ik ben ook pro zo natuurlijk mogelijk, maar NOOIT ten koste van mijn paard. Ik zit nu al een aantal jaar in de IJslanders. Ik ben het absoluut niet eens met de gewoonte om overal maar een ijzer onder te meppen zodra er een zadel opgaat. Aan de andere kant heb ik wel degelijk IJslanders zien opknappen als er een ijzertje onder ging.

Wat heb je te verliezen? Geef het een 6/8 weken de kans. Werkt het niet, haal je het er gewoon weer onderuit. Daar wordt die hoef echt niet van verpest hoor, ondanks dat NB'ers je dat maar al te graag laten horen. En nee, ik ben niet bevooroordeeld, mijn paarden worden al jaren natuurlijk bekapt. Maar toen er 1tje slecht liep, is daar 1 winterseizoen een ijzer ondergegaan. Te kort afgesleten, met het ijzer kon het weer aangroeien. In de lente boeltje eraf gehaald en nooit meer nodig gehad voor dat paard.

Equitom is 1 van de beste, gerenommeerde klinieken. Als zij het adviseren, zou ik niet twijfelen. Wat is het belangrijkste? Star vasthouden aan je principes, waarbij je paard sowieso door blijft lopen met pijn? Of toch een keer proberen, werkt het niet dan haal je ze eraf, werkt het wel dan is je paard pijnvrij(er)? Ik zou het wel weten...

Oh, en over hooi. Zodra het verpakt is, is het voordroog. Ik ben zelf voorstander van droge voordroog maar heb nu toch mijn eigen idealen moeten inslikken want mijn IJslander krijgt er behoorlijk mestwater van. Ook van superdroge voordroog. Voor hem dus enkel nog hooi in touwtjes verpakt.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 06:08

Typisch geval van kop in t zand steken.

Succes er mee.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 06:26

Zou een plakijzer dan geen optie zijn? Dan heb je het beste van twee werelden imo

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 08:00

Cehor schreef:
Cioccolato schreef:
Hooi wordt niet verpakt. Dat is voordroog.

Natuurlijk bekappen is ook niet per definitie beter.

Ik denk dat juist jij je verder moet inlezen omdat je een paard hebt die baad heeft bij iets dat misschien buiten jou wensen om gaat. Je horizon verbreden.

Ik zou jullie hetzelfde advies kunnen geven :)

Volgens mij hebben 'wij' geen paarden met chronische klachten? Dus nee. Je kan dat advies niet geven aan ons.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 08:32

Is de bodem te hard of te nat ? Zijn de hoeven te kort ?
Je kan ook een andere hoefsmid om advies vragen ipv je vaste ?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 08:44

Cehor schreef:

Bij natuurlijk paarden houden past geen verpakt hooi.
Verpakt hooi = voordroog.
Of het u bruine smurrie is of mooi droog.
Maar dat is al 101 keer gezegd.

Dus ergens gaat het daar al mis betreft leren.

Je bent tegen ijzers terwijl je paard kreupel is.
Je bent tegen ijzers terwijl een van de beste klinieken dit aanraad.

Maar jij weet het beter dan de mensen waar jij van hebt geleerd maar voordroog natuurlijk vinden....

Ik vind het zielig voor jou paard dat je hem niet tijdelijk op een ijzer zet.
Ja bij iets wat helemaal kapot is van binnen verbloem je iets maar veranderd er niets. Ja wat minder pijn. Ook fijn voor je paard.

Maar soms kan het ook bijdragen aan wel genezing.
Net als gips.
En dan heeft ze nu minder last en over een half jaar is ze beter.

Zonder de pijn die jij haar nu laat lijden omdat je haar natuurlijk wilt houden. Maar niet natuurlijk voert

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:53

Als je tegen ijzers bent, dan zou ik iig iets proberen.
Bijvoorbeeld een hoefschoen met demping of een kunststof plakijzer.
Je moet wat proberen toch? Kreupel laten staan is geen optie.

Of de darmen gevoelig zijn, kan een osteopaat vaak wel voelen. Maar hooi in plaats van voordroog is echt veel beter. Helemaal voor een sober ras.

Ik had het al aangegeven, maar er zijn vele paarden kreupel op een synovitus in de hals. En die zie je alleen op echo.
Dat zijn ook de kosten niet.

Je hebt al veel uit laten zoeken en ongetwijfeld hoge kosten gemaakt, maar echo, hoefbescherming en hooi zou ik zeer zeker doen.

Cehor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 10:05

Cioccolato schreef:
Volgens mij hebben 'wij' geen paarden met chronische klachten? Dus nee. Je kan dat advies niet geven aan ons.

Met ijzers los je geen chronische klachten op.

roosa schreef:
Typisch geval van kop in t zand steken.

Succes er mee.

Ik vind het toch wel raar dat jullie nu gaan zeggen dat ik geen adviezen aanneem, terwijl ik dat zeker wel doe. Het enige wat ik niet ga proberen is ijzers omdat ik mijn paard niet nog meer kapot wil maken. Dat jullie daar anders over denken, prima. Maar ik sta hier gewoon vast in.

Aangezien er niet eens een diagnose is vastgesteld, is het niet mogelijk om te zeggen dat ijzers de enige oplossing zijn. Ik vind het jammer dat dit het eerste is waar jullie aan denken.

Verder kan ik aan het ruwvoer niks veranderen, maar vorig jaar heeft ze bijna een heel jaar onverpakt hooi gekregen. Toen had ze ook mestwater. Dus ik twijfel of dat echt aan het hooi zou liggen.

Behalve deze 2 dingen ben ik open om de meeste dingen te proberen!

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:15

Mijn paard staat ook 24/7 buiten, op een hit actief stal. Deels zand, deels rubber matten en deels beton. Ze staat onder dekens en op beslag. Voor op ijzers, achter op duplo's omdat achterijzers achter niet mogen op onze stal. Liefst zou ik haar op blote voeten zetten en zonder dekens maar haar lijf geeft aan dat ze daar niet comfortabel bij is. Zonder ijzers liep ze echt kreupel, met ijzers niet meer. Ik dacht altijd dat ijzers nadelig waren maar ik moet zeggen dat ik nu, na een jaar of drie, nog geen nadelige effecten ben tegengekomen.
Mijn paard heeft een historie aan blessures maar mag en moet nu weer 'echt aan het werk' aldus Erik Bergman van het SMDC in Heesch.
Wellicht zijn geplakte duplo's een optie? Of hoefschoenen? Dan kun je allicht zien of dat verlichting geeft. Misschien kan Klaas van Hoofwear je verder helpen...

Succes met de puzzel, ik hoop dat je verder komt hiermee!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:20

Mestwater is sowieso niet goed, misschien kun je een darmflora onderzoek laten doen of mest insturen naar Laarakker?

Wellicht zit het probleem nog steeds niet in de voeten, heb je een filmpje van hoe hij loopt? Liefst toen hij nog goed was en nu met de kreupelheid? Is het echt belasting of bewegingskreupelheid?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:27

Mijn hko pony werd natuurlijk bekapt.
En niet door de minste bekapster.
Dat hielp dus niets.
Een ijzer gaf wel verbetering en hoe…

Ik vind het altijd ontzettend jammer als mensen zo vast en star vasthouden aan principes..

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:30

Ik denk dat het meeste al wel gezegd is, ook ik zou een advies van een kliniek als Equitom niet in de wind slaan. Soms moet je je principes nou eenmaal (tijdelijk) aan de kant zetten voor het welzijn van het paard.

En misschien geloof je verder iemand die IJslanders heeft én een medische achtergrond eerder dan Bokt?

https://www.eqinful.nl/hooi-voor-paarden/
Citaat:
“Hooi” in plastic heeft niet de vochtigheidsgraad van voordroog, daardoor komt er ook minder fermentatie op gang. Echter hooi heeft tot 6 weken nodig om te besterven. In het bijzondere klimaat doordat het luchtdicht is afgesloten komt ook hier een overgroei van bacteriën , gisten en schimmels uit voort. Deze zijn met het blote oog zeker niet altijd zichtbaar, maar heeft dus zeker een te hoge pathogene (=ziekmakende) belasting.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:30

Toch zegt dat ook niks, mijn HKO paard werd juist slechter van ijzers en beter blootvoets en nog beter met goede (recht richt training en management).

Hier is geen diagnose dus ergens snap ik wel dat TS er dan niet zo snel een ijzer onder wil doen. Ik lees ook niet echt goede onderbouwing van de kliniek om het wel te doen? Bijv. dunne zolen, gekanteld hoefbeen oid.

Het klinkt meer als een trial and error, en ja..soms kan dat goed uitpakken en soms is het ook totaal nutteloos.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:33

Cehor schreef:
Aangezien er niet eens een diagnose is vastgesteld, is het niet mogelijk om te zeggen dat ijzers de enige oplossing zijn. Ik vind het jammer dat dit het eerste is waar jullie aan denken.

Dat komt omdat je aangeeft dat de kliniek dit heeft aangeraden. Dat advies in de wind slaan vanuit principes is toch wat gek als je paard duidelijk met pijn staat nu.

Of het zou helpen of niet dat weet je pas als je het probeert en ik ben benieuwd of het onderdeel was van hun onderzoeksplan om dingen uit te sluiten of te testen. Want wat was hun advies nadat je zei dat je de ijzers niet ging doen? Zijn ze verder gaan zoeken? Zijn ze toen gestopt? Ben je zelf niet meer terug gegaan? Hoe ging dit?

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:34

Wat voer je nu aan aanvullende voeding? Mocht je nu nagenoeg niets bijgeven, dan zou ik eerst uitgebreid lab laten afnemen voordat je met supplementen begint. Dan heb je een goeie nulmeting en kan het je helpen gerichter aan te vullen en op onnodige supplementen te besparen.

Zeker eiwitten zou ik niet blind bijgeven, heb ik helaas wel gedaan bij mijn IJslander toen hij ook allerlei kwaaltjes kreeg en dat was zeker geen succes.
Ik zou eerst de pssm test doen, en de voedingswaarde van je hooi laten testen om kijken of dat wellicht al voldoende eiwit bevat.

Als je het geld ervoor hebt, zou ik je daarnaast absoluut aanraden een begeleidingstraject in te gaan obv voedingsadviezen. Ik was zeer sceptisch maar mijn IJslander (ook met o.a. darmproblemen) is er enorm van opgeknapt.
Ongerelateerde klachten bleken toch samen te vallen en gelukkig ook behandelbaar.
Als ik je beschrijving lees herken ik daar enkele vergelijkbare patronen in. Mocht je meer willen weten kun je altijd pb’en.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:01

Elisa2 schreef:
Toch zegt dat ook niks, mijn HKO paard werd juist slechter van ijzers en beter blootvoets en nog beter met goede (recht richt training en management).

Hier is geen diagnose dus ergens snap ik wel dat TS er dan niet zo snel een ijzer onder wil doen. Ik lees ook niet echt goede onderbouwing van de kliniek om het wel te doen? Bijv. dunne zolen, gekanteld hoefbeen oid.

Het klinkt meer als een trial and error, en ja..soms kan dat goed uitpakken en soms is het ook totaal nutteloos.

Als je zelf pijn klachten in je heup hebt, maar de oorzaak wordt niet gevonden. De arts steunzolen aanraad omdat de ervaring leert dat dit toch, ook zonder duidelijke diagnose, vaak de pijn verminderd. En je wil dit niet proberen, de pijn voor lief neemt omdat je bang bent dat het probleem verergert, dan moet je dat natuurlijk helemaal zelf weten. Als je een ander levend wezen pijn laat lijden omdat jij zelf irreële angsten hebt, vind ik dit toch net iets anders.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:01

Het eerste waar wij aan denken? Euuh geloof dat Equitom ons voor was :+

En ja misschien los je daar het probleem niet mee op.
Maar als haar pijn daarmee verlicht word voor nu?
Terwijl je verder gaat met onderzoek waar het vandaan komt.
Lijkt me best wel fijn voor een paard, verlichting... Vooral op die voorvoeten waar het meeste gewicht de hele tijd is.

En er was natuurlijk wel een duidelijke verbetering met verdoven in die voorvoeten, dus zomaar uit het niets komt dat advies niet.

Maar goed zulke strakke gedachtegang snap ik niet als het om welzijn van een paard gaat.

Mestwater kan moeilijk op te lossen zijn.
Voordroog, te veel aan suikers, zand in de darmen, wormen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:06

@ ts

Zou je hier(of per pb) foto's willen delen van de hoeven en beenstand?

Helaas was hier de ervaring met het natuurlijk bekappen niet al te best.
We hebben daardoor bijna layka moeten laten inslapen nu bijna 5 jaar geleden

Uiteindelijk met egbar ijzers, bloedzuigers en rust is het god zij dank goed gekomen.

Maar het natuurlijk bekappen is niet voor elk dier weg gelegd

De meid bekapte ook haar eigen paarden op de natuurlijke manier.
Maar ook die van haar liepen echt echt broerd.

Ik heb nu geen contact meer met haar.
Maar na een tijdje is ze ook over gestapt naar een gewone hoefsmid en haar paarden lopen nu allemaal weer goed.

Het stukje liever geen ijzers etc ben ik het met je eens

Maar het stukje alleen natuurlijk bekappen, nee.... dat gaat er bij mij niet in

Een paard moet functioneel bekapt worden.
Naar hoe hij of zij anatomisch gebouwd is om te lopen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:12

Als je jezelf al boven een dierenarts stelt, dan kan niemand je helpen.

Dan zou ik een afspraak maken zodat je kan zien wat er in de onderzoeken zit. Mri dus.

Cehor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 11:15

Elisa2 schreef:
Mestwater is sowieso niet goed, misschien kun je een darmflora onderzoek laten doen of mest insturen naar Laarakker?

Wellicht zit het probleem nog steeds niet in de voeten, heb je een filmpje van hoe hij loopt? Liefst toen hij nog goed was en nu met de kreupelheid? Is het echt belasting of bewegingskreupelheid?

Op dit moment loopt ze niet echt kreupel, gewoon stroef eigenlijk.

Cehor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 11:16

hagelslag schreef:
@ ts

Zou je hier(of per pb) foto's willen delen van de hoeven en beenstand?

Helaas was hier de ervaring met het natuurlijk bekappen niet al te best.
We hebben daardoor bijna layka moeten laten inslapen nu bijna 5 jaar geleden

Uiteindelijk met egbar ijzers, bloedzuigers en rust is het god zij dank goed gekomen.

Maar het natuurlijk bekappen is niet voor elk dier weg gelegd

De meid bekapte ook haar eigen paarden op de natuurlijke manier.
Maar ook die van haar liepen echt echt broerd.

Ik heb nu geen contact meer met haar.
Maar na een tijdje is ze ook over gestapt naar een gewone hoefsmid en haar paarden lopen nu allemaal weer goed.

Het stukje liever geen ijzers etc ben ik het met je eens

Maar het stukje alleen natuurlijk bekappen, nee.... dat gaat er bij mij niet in

Een paard moet functioneel bekapt worden.
Naar hoe hij of zij anatomisch gebouwd is om te lopen.

Ik ga geen fotos delen aangezien we het toch niet eens gaan zijn met elkaar.

Ik ben van mening dat een goede natuurlijke bekapper ook kijkt naar wat functioneel is voor het paard, niet alleen naar het ideaalplaatje. Ik heb een hele fijne bekapper.