Ongelukkig paard door onoplosbare klachten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Ongelukkig paard door onoplosbare klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 18:35

Het helpt soms ook om advies van een buitenstaander te vragen die het paard kent. Als eigenaar is het heel moeilijk om het exact juiste moment te bepalen en natuurlijk ook de meest rottige beslissing ooit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 18:39

Polar schreef:
Ik had dit topic achteraf misschien beter niet kunnen openen, omdat ik zelf ook wel weet dat er geen genezing mogelijk is of oplossing bestaat.
Maar ik vergelijk haar waarschijnlijk teveel met mijn andere paard die echt zware neurologische symptomen had en daarbij is zij ontzettend mild.

En ook dat zegt niet veel. Het ene paard met pijn toont dat anders dan het andere.
En het topic openen is misschien ook wel goed geweest. Want het helpt jou misschien ook over een drempel heen. Want zoals ik het zie ben jij wel geneigd je grenzen te verleggen.
En omdat je altijd moeilijk kan inschatten hoeveel pijn je paard heeft (de meeste paarden verduren) ben je meestal te laat dan te vroeg met inslapen.
Zelf ben ik in dit soort uitzichtloze situaties altijd wel resoluut voor inslapen als er geen uitzicht meer is op een goede prognose. Afscheid nemen is altijd kl@#$%te, maar hoe langer je het uitstelt, hoe moeilijker het wordt voor je zelf. Je weet al dat het paard er geen weet van heeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 18:55

Polar schreef:
Zoals gezegd, aan Gabapentine kan ik niet komen.

Hoezo niet? Je DA kan dit voorschrijven, en ik kan me niet voorstellen dat hij/zij dat niet zou willen doen als je dat voorstelt om te beoordelen hoeveel pijn ze nu echt heeft.
En als je dat al gevraagd hebt en hij/zij dat niet wil doen, heeft hij/zij dan een goede reden gegeven daarvoor?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 18:56

Polar schreef:
Dat is inderdaad een beetje wat ik lastig vind om in te schatten.
Ze zit momenteel in een minder goede periode, waardoor ik me dat inderdaad ook afvraag.
Maar zelfs op dagen als vandaag zie ik haar wel gewoon ontspannen en met de rest mee doen.
Ik kan gewoon heel moeilijk inschatten hoeveel plezier zij zelf in het leven heeft.

Je moet je wel bedenken dat een paard een vluchtdier is en instinctief handelt, geprogrammeerd is om geen/weinig pijn te laten zien. Dus meedoen met de kudde, grasjes eten, 'blij' zijn. Even heel crux gezegd, een half aangevreten zebra zal ook zo lang mogelijk proberen met de kudde mee te doen.

Ik zou zelf de pijnstilling proberen, alleen al omdat leven met constante pijn zwaar is. Mocht dat werken kun je haar wellicht nog een fijne, pijnvrije lente en misschien zomer geven. Maar je moet daarin wel eerlijk zijn naar jezelf en vooral naar je paard.

Sterkte, het is altijd moeilijk.

(Waarom kun je niet aan gabapentine komen?)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 18:59

Ts zit in het buitenland volgens mij. Daar zijn altijd wel andere dingen niet of juist wel te krijgen qua medicatie bij dieren. En soms zijn dingen die we hier geven ook niet goedgekeurd voor paarden in andere landen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 19:02

Eens met de opmerking over pijnstilling.
Het kan soms veel duidelijk maken.

Dat is zeker goed advies, alleen heb ik de paarden aan huis en woon ik afgelegen.
Daarnaast woon ik wel weer in een paardrijk gebied, maar tussen mensen die hun paarden met 1 á 1,5 jaar al voor de kar zetten en in alles een stuk harder zijn.
Zij zouden haar gedrag eruit slaan, bij wijze van spreken, in plaats van uit te zoeken wat de oorzaak is.

Babootje: Het helpt me inderdaad wel over een drempel heen.
En het maakt ook wel weer duidelijk dat in Nederland er toch sneller wordt gekozen voor inslapen in plaats van nog 100 onderzoeken te laten doen.

Als antwoord op de vraag over Gabapentine: Ik weet niet de exacte reden waarom ze liever geen Gabapentine voorschrijven (ik heb bij mijn eigen da gevraagd en 2 grote klinieken (die eerst moesten opzoeken wat het was)), maar ik weet wel dat mijn eigen da dan liever het paard in laat slapen.
Ik zal het hem vragen de volgende keer dat ik hem spreek.

Ik probeer altijd zo eerlijk mogelijk naar mijn dieren te zijn.
En dat is inderdaad ook mijn plan, want als het niet meer gaat, dan gaat het niet meer en ik zal haar niet ten koste van alles in leven houden.

Het voordeel bij haar is dan wel weer dat zij eigenlijk te goed aangeeft ergens last van te hebben.
Ook als ze denkt dat ze ergens last van gaat krijgen of dat iets haar pijn zal doen, zal ze erg heftig reageren.
Pas als ze merkt dat het geen pijn doet, ontspant ze dan.

Ik denk inderdaad dat Gabapentine hier misschien niet zo wordt voorgeschreven als in Nederland.
De zorg voor paarden en dieren in het algemeen is hier wel heel erg goed, tenminste in de ruime omgeving waar ik woon.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:03

Oh, sjips, je zit in Zweden - had ik even over het hoofd gezien, terwijl ik het wel wist.
Hier in NL wordt dat dus wel gewoon voorgeschreven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:09

Aah, je woont in Zweden. Dat verklaart. Is er in Zweden een vergelijkbaar medicijn, wellicht?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 19:13

Het enige wat ze hier wilden voorschrijven bij een paard met veel ernstigere neurologische klachten, was Metacam en Buut.
Ik heb zo'n beetje gesmeekt om iets dat tegen zenuwpijn werkte.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:16

Is het dan wel eerlijk haar door te laten lopen met duidelijk pijn, waar geen pijnstiller voor voorgeschreven wordt?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:24

Polar schreef:
Nee, dat is voor haar.
En ja, ik ken alle uitspraken over dat paarden geen besef hebben van tijd of later, maar ik gun het haar om haar leven zo af te sluiten.

Maar dan is het niet voor haar, maar voor jou. Want zij staat niet te denken dat ze haar leven zo wil afsluiten. Als je het nu afsluit dan bespaar je haar ook pijn

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 19:26

Op dit moment zijn haar goede momenten nog steeds meer dan haar slechte momenten, dus ik vind het op dit moment te vroeg om haar in te laten slapen.
Als ik merk dat dit verandert, zal ik daar ook eerlijk in zijn naar haar toe.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:27

maar is het niet zo dat jij gewoon vasthoudt aan die goede momenten? Ze moet die slechte momenten dan ook doorstaan

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:30

_San87_ schreef:
Is het dan wel eerlijk haar door te laten lopen met duidelijk pijn, waar geen pijnstiller voor voorgeschreven wordt?

Ik ben het daar mee eens. Het is natuurlijk makkelijk oordelen voor mensen achter een scherm die jouw paard niet kennen. Maar soms kan het juist helpen om een zwart-wit beeld te zien van een ander.

Als de situatie uitzichtloos is, ze zo duidelijk pijn uit en er geen verlichting te bieden is,is het wel eerlijk om je af te vragen in hoeverre er nog kwaliteit van leven is. Heel verdrietig natuurlijk. Maar je paard ervaart de pijn en jij niet

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 19:38

Kinke: Misschien, maar ik heb deze beslissing ondertussen 6 keer moeten maken en de enige keer dat ik te laat was, was het niet eens mijn fout.
Dus ik vertrouw op mijn gevoel en op mijn ervaring en alles in mijn schreeuwt dat het nu gewoon te vroeg is en dat ze, ondanks dat ze op dit moment in een slechtere periode zit, nog steeds genoeg van het leven geniet.

Ik begrijp jullie reacties, maar ik zie haar in het echt.
Maar ik heb ondertussen wel het besef dat ik de hoop los moet laten dat ze nog 10 jaar zal leven en dat we haar niet nog zo'n winter aan moeten doen, zelfs als ze in de zomer weer 'opknapt'.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:48

Het is gewoon een rotaandoening. En ja, de slechte periodes mogen niet overheersen, maar waar ligt die grens? Paard inslapen wat bijvoorbeeld 5% van de tijd pijn heeft of bij 50%?

Maar voor degene die dit zeggen, vinden jullie dit ook bij artrose in de benen bijvoorbeeld? Ik zie hier op bokt, maar ook andere sm, dat het daarbij heel normaal gevonden wordt om continu op pijnstilling te zetten en ook te rijden op pijnstilling, terwijl het paard zonder elke dag onregelmatig is en dus pijn heeft. Want als je kijkt hoeveel paarden er op duivelsklauw staan en hoe simpel mensen daar over denken, terwijl de bijwerkingen en nadelen net zo groot zijn als een metacam. Alleen weet je niet welke werkzame dosis ze krijgen per keer bij duivelsklauw, dus dan kan paard dus ook nog wisselen met ene dag wel pijn want te weinig effect, volgende dag niet en ga maar door.

Ik ben echt tegen een paard bij je houden voor jezelf, maar weet ook hoe moeilijk het is bij deze aandoening. Bij de mijne was in de winter een hals opdoen bijvoorbeeld al een tijdelijke oplossing, want door extra warmte was hij ineens weer veel beter en had juist hele.goede periode. Nee, rijden kon niet meer,maar hem zelf hoofd en halshouding laten beslissen en geen belasting en dan kon hij heerlijk spelen in de kudde en zijn energie fijn kwijt. Achteraf waren wr te laat door hem die laatste zomer te geven, ja. Maar ook geen jaren te laat, ook al was rijden niet meer mogelijk. Het was geen 100 procent van de tijd pijn, maar er kwamen wel dingen die hij geweldig vond en minder goed kon en dat had ik achteraf liever voorkomen. Grazen en rondlopen was pijnvrij, maar gek doen enzo werd lastiger en dat was voor mij dus wel de grens over. Dat vond ik geen paard meer zijn, daar hoort rennen en gek doen zonder ongemak bij, rollen enzovoorts. Het is zo lastig en ja je wordt 'blinder' voor eigen paard, maar het is ook amper te doen om het over een paard te zeggen die je niet ziet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:52

Beetje jammer, zo'n whataboutisme. Ik weet niet welke paarden op SM je bedoelt.

Ik weet alleen dat ik vind dat je bij (chronische) pijn heel goed op je paard moet letten en dat bepaalde tekenen duiden op veel pijn. En dat je, wanneer er niks paardwaardig aan die pijn te doen is, je een eerlijke keuze moet maken. En ik denk dat TS dat, gezien haar reacties, prima kan.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 19:55

Bedankt allebei. :o
Ik vind 50% van de tijd al voorbij het acceptabele gaan trouwens.

Dat met de warmte werkt hier ook erg fijn.
Ik heb na een eindeloze zoektocht eindelijk geschikte dekens gevonden die geen schuurplekjes geven.
En ik sta er net zo in, rollen, rennen, bokken, grazen, eten, etc. moet pijnvrij zijn.
En alhoewel je daar nooit zeker van kunt zijn of dat zo is, zie ik tot nu toe geen tekenen die er op wijzen dat ze bij die activiteiten pijn heeft.

Ik doe absoluut mijn uiterste best voor al mijn dieren, ondanks dat ik daarin ook wel fouten maak.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:12

Ik vraag me dat gewoon af, san, dat is niet bedoeld als whataboutisme, maar oprechte vraag. Er zijn echt best wat paarden die standaard pijnstilling krijgen, om te rijden of gewoon rond te blijven lopen, en waar dat gewoon aangegeven wordt in topics of posts of als tip gegeven wordt om standaard te geven. Die paarden kunnen dus niet zonder of zijn zonder continu kreupel. Dus ik ben benieuwd waar anderen die grens leggen en of er verschil zit in de aandoeningen. Vooral als er gezegd wordt dat ze nu ingeslapen moet worden, omdat ts misschien vast houdt aan goede momenten. En ja, een laatste zomer doe je misschien voor jezelf, maar als dat comfortabel kan dan is het paard niet de dupe, denk ik. Pas als het niet comfortabel kan wordt dat anders.

Ik ben het juist eens dat je heel goed op moet letten. Deze aandoening geeft momenten met pijn, bij de ene meer als bij de ander. Ik zou hier ook bang zijn dat gedrag teken aan de wand is en het makkelijkste zou zijn als metacam genoeg zou werken om het te testen. Ik wil ook geen paarden continu op pijnstilling hebben staan voor langere tijd en zeker niet belasten als dat niet zonder pijnstilling kan. En ik vind het juist goed dat ts topic opent, omdat het juist zo'n lastige aandoening is. En misschien was er wel iets simpels als de hormonen idd of als ze wel aan de juiste pijnstilling kon komen om iit te zoeken of en hoeveelnpijn het is. Ik vind het lastig om te zeggen of het nu 'klaar' is, omdat we het dier niet zien en je soms als eigenaar ook de slechte tijden onbewust kan uitvergroten en het dus 'dramatischer' kan maken. Ben het dus ook met je eens dat ts het prima kan beslissen. Zo'n topic open je ook vanuit hoop dat he misschien iets simpels over het hoofd ziet. Jij stelt gewoon vragen om Ts te laten nadenken en wat objectiever te laten kijken.

Ts, heb je zelf duidelijk in beeld hoeveel momenten ze boos doet? Dus per week bijvoorbeeld? Kan je een patroon vinden als je haar in de gaten houdt of is het random? En is het 10% van de tijd en ga maar door. En misschien gewoon de metacam proberen of het een klein beetje verschil geeft, ookal werkt het niet voor zenuwpijn. Of iets als monnikspeper als het misschien wel simpele hormonen zijn of die bijdragen aan het gedrag.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:18

Heel eerlijk TS… Op basis van je verhaal vind ik dat je merrie geen waardig leven meer heeft.

Maagzweren die niet op te lossen zijn, zenuwpijn/artrosepijn/ecvm; niet kunnen functioneren zonder medicatie én met medicatie ook niet (voldoende) pijnvrij zijn.. Het klinkt uitzichtloos en is imo niet fair naar je paard toe om dat te blijven rekken omdat je eigen emoties in de weg staan. Een paard heeft geen tijdsbesef en aan de hand van wat je omschrijft, lijkt het mij het eerlijkste en meest realistische om je dier los te laten en rust te gunnen. De slechte momenten zouden zwaarder moeten wegen dan de goede, pijn = pijn.

Ik heb er als buitenstaander natuurlijk een objectieve kijk op, maar zelf ook ervaring met paarden (onverwachts of niet) moeten laten gaan, dus weet hoe moeilijk en pijnlijk het is. Helpt je niet maar weet dat ik je emoties die erbij komen kijken best begrijp. Helaas is houden van soms ook loslaten.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 20:27

MyWishMax schreef:
En ja, een laatste zomer doe je misschien voor jezelf, maar als dat comfortabel kan dan is het paard niet de dupe, denk ik. Pas als het niet comfortabel kan wordt dat anders.
Dit vind ik ook.

Het is heel wisselend, maar bijvoorbeeld op dit moment is het zodra ik in een radius van zo'n 3 meter om haar heen beweeg.
Dan doet ze haar oren plat, hoofd knikken, dreigen te bijten maar met mond dicht.
Ik doe dan niks richting haar, maar doe bijvoorbeeld een deur dicht of ben aan het uitmesten.
Overdag doet ze haar eigen ding en lijkt ze tevreden en ontspannen, maar zodra ik ook maar 10 minuten later ben met haar maagsupplementen (3x per dag), is het eigenlijk al mis.
Dus mijn vermoeden is dat de meeste boosheid bij de maagzweren weg komt, terwijl ze op de optimale dosering staat in overleg met de dierenarts.

Ik heb haar op een hogere dosering gehad, maar dan keert ze volledig in zichzelf en is volledig afwezig, bijna alsof ze verdoofd is.
Dus uiteindelijk zijn we in overleg op de huidige combinatie uitgekomen, maar ik kan niet altijd op de minuut af voeren als ik bijvoorbeeld ergens een afspraak heb.

Maar grote kans dat ze over een paar dagen weer prima in haar vel zit en ik gewoon haar deken op en af kan doen, haar kan kriebelen en in haar buurt mag zijn.
Die goede momenten zijn nog steeds meer dan de huidige slechte, ik zou zeggen zo'n 70/30.
Ik zal eens bij gaan bijhouden wanneer ze goede en slechte dagen heeft.

Change3x: Ik snap wat je bedoelt, maar op dit moment vind ik het echt nog niet tijd om haar leven te beëindigen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:28

Ik vind dit ook niet als waardig leven klinken en ik denk dat ik de keuze al gemaakt had. Bedenk dat jij haar elke dag ziet en de achteruitgang waarschijnlijk ook heel gestaag gaat en je de grens steeds een beetje verder rekt...

Ik zou haar laten gaan, die lente en/of zomer dat weet ze niet. Ze leeft in het hier en nu.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:29

Polar schreef:
Kinke: Misschien, maar ik heb deze beslissing ondertussen 6 keer moeten maken en de enige keer dat ik te laat was, was het niet eens mijn fout.
Dus ik vertrouw op mijn gevoel en op mijn ervaring en alles in mijn schreeuwt dat het nu gewoon te vroeg is en dat ze, ondanks dat ze op dit moment in een slechtere periode zit, nog steeds genoeg van het leven geniet.

Ik begrijp jullie reacties, maar ik zie haar in het echt.
Maar ik heb ondertussen wel het besef dat ik de hoop los moet laten dat ze nog 10 jaar zal leven en dat we haar niet nog zo'n winter aan moeten doen, zelfs als ze in de zomer weer 'opknapt'.

Hoe ik het lees doe je het dus wel voor jezelf. Je wilt haar niet nog zo'n winter aan doen. Dus je weet dat het best erg is, anders kon ze ook nog wel een winter mee. Waarom moet ze dan nog 'genoeg van het leven genieten' als dat leven ook uit serieuze pijn bestaat? Op je gevoel vertrouwen kan ook een excuus zijn naar jezelf, omdat je het zelf te moeilijk vindt om nu afscheid te nemen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 20:39

Nee, dat lees je verkeerd. De winters zijn zwaarder voor haar dan de zomers.

Het is heel makkelijk om te oordelen vanachter een scherm en ik snap ook wel waarop het gebaseerd is.
Ik ben niet altijd even handig in het omschrijven van situaties.
Maar ik heb het beste met mijn dieren voor, dat betekent dat ik ze nooit langer zal laten lijden dan nodig is.
Maar dat betekent ook dat ik niet een leven beëindig als dat nog niet nodig is.
Laatst bijgewerkt door Polar op 13-01-25 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:44

Dat meen je niet, je jaarling waar we over gepbt hebben? Is dit de moeder? Wat een rot tijd voor je, zeg. Heel veel sterkte :(:)

Ik vind die reactie op jou wel weer heel typisch en juist weer niet echt iets voor de halsproblemen... Maar goed, wie weet blijft de maag spelen,omdat er wel een mate van pijn is. Of stress door af en toe pijn.

Kan je in het Zweeds googelen of er een alternatieve pijnstiller voor paarden met zenuwpijn is bij jullie?