80% van de paarden maagzweren, echt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 11:08

steffieh_98 schreef:
Hoi!! Hier een artikel met percentages en bronnen daarvan: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10093336/

Volgens mij hebben paarden in sport er veel vaker last van en ook volgens mij volbloeden enzo. Volgens mij hebben gewoon koudbloeden op de wei er echt wel heel veel minder last van. Zeggen dat paarden in het wild er ook last van hebben vind ik wel echt dom hoor. Net alsof er iemand in de maag van die dieren heeft gekeken om dat vast te stellen, dat is gewoon onzin natuurlijk

Dit zo stellen, zonder enige kennis, is ook gewoon onzin natuurlijk van jouw kant.
Er zijn legio´s wilde paarden die gevangen worden ter inperking van de kuddes en geslacht, waar de magen van onderzocht worden en vastgesteld wordt of ze maagzweren hebben of niet. Zijn al meerdere studies naar gedaan. Tot zover dus de onzin.

Paarden die vanuit stresssituaties stoppen met eten zijn gevoeliger, dat kunnen paarden zijn die veel reizen, maar ook gewoon dieren die van stal wisselen. Dat is niet perse rasafhankelijk. Er zijn stresskippen onder de hoog in het bloed staande dieren, maar net zo goed bij koudbloeden. Die tonen het vaak enkel wat minder.

Gini

Re: 80% van de paarden maagzweren, echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 11:16

Dat een wild paard ergens tussen 'vredig grazen met mijn kudde' en 'een maagscopie krijgen' maagzweren ontwikkelt, kan ik dan weer wel begrijpen.
Als zo een kudde dan een paar keer per decennium opgejaagd wordt, kan ik me ook voorstellen dat je paarden tegenkomt met oudere maagzweren.

Eigenlijk is het beeld al vertekend van zodra je de mogelijkheid hebt een maagscopie bij een wild paard te doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 11:17

Maagscopie of sectie?
Denk eerder dat laatste

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 11:23

Een paard eten geven voor je gaat rijden moet eigenlijk niet nodig zijn aangezien ze 24/7 ruwvoer tot de beschikking horen te hebben :)

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 11:34

DuoPenotti schreef:
Maagscopie of sectie?
Denk eerder dat laatste

Dit inderdaad.
Die wilde paarden krijgen geen scopie, maar wordt er sectie op gedaan na overlijden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 11:36

DuoPenotti schreef:
Maagscopie of sectie?
Denk eerder dat laatste

Dan valt er helemaal geen conclusie meer te halen. Die paarden beleven zoveel stressmomenten.

Daarenboven valt er zelfs wat te zeggen over het statuut 'wild' als het over kuddes gaat die intensief beheerd worden door de mens.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 11:53

steffieh_98 schreef:
Hoi!! Hier een artikel met percentages en bronnen daarvan: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10093336/

Volgens mij hebben paarden in sport er veel vaker last van en ook volgens mij volbloeden enzo. Volgens mij hebben gewoon koudbloeden op de wei er echt wel heel veel minder last van. Zeggen dat paarden in het wild er ook last van hebben vind ik wel echt dom hoor. Net alsof er iemand in de maag van die dieren heeft gekeken om dat vast te stellen, dat is gewoon onzin natuurlijk

Misschien dat je die onderzoeken over wilde paarden even kunt lezen, dan weet je hoe het is vastgesteld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 11:59

DuoPenotti schreef:
Maagscopie of sectie?
Denk eerder dat laatste

Gini schreef:
Dan valt er helemaal geen conclusie meer te halen. Die paarden beleven zoveel stressmomenten.
Daarenboven valt er zelfs wat te zeggen over het statuut 'wild' als het over kuddes gaat die intensief beheerd worden door de mens.

Die kuddes worden in zoverre beheerd dat ze (als het er teveel worden) worden gevangen en geslacht. Meer niet.
Van die geslachte paarden wordt o.a. de maag bekeken voor wetenschappelijk onderzoek.
Uit dit soort onderzoek zou je kunnen concluderen dat bij die paarden stress minder een factor is (als het uberhaupt al een factor is) maar meer de voeding. Want wilde paarden zullen bij tijd en wijle ook minder makkelijk aan geschikte en gebalanceerde voeding kunnen komen.
En zoals Ibbel al zei, is de tijden van voeren en werken ook van belang. En de kwaliteit van ruwvoer en krachtvoer.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 13:13

Ik denk dat 80% best kan kloppen en eerlijk gezegd denk ik dat 80% van de paarden onvoldoende hooi/gras krijgt.

Ik ken slechts 1 pensionstal hier in de verre regio maar ook in regio Utrecht waar paarden onbeperkt hooi krijgen en elke dag weidegang. Daar ligt het probleem naar mijn idee.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 13:21

JessicaD88 schreef:
Ik denk dat 80% best kan kloppen en eerlijk gezegd denk ik dat 80% van de paarden onvoldoende hooi/gras krijgt.

Ik ken slechts 1 pensionstal hier in de verre regio maar ook in regio Utrecht waar paarden onbeperkt hooi krijgen en elke dag weidegang. Daar ligt het probleem naar mijn idee.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat stress een veel grotere oorzaak is dan ruwvoer.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 13:29

Gini schreef:
DuoPenotti schreef:
Maagscopie of sectie?
Denk eerder dat laatste

Je kan aan de hoeveelheid littekenweefsel en zweerontwikkeling een aardige inschatting maken of het een zweer is die in de afgelopen paar dagen ontstaan is of dat het een al bestaand probleem was. Dus dat valt voor wilde paarden prima te beoordelen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 13:49

Vandaar mijn eerder geschetst scenario. Bij ieder vangmoment zijn er ook paarden die niet gevangen worden. Die hebben echter ook de stress meegemaakt van opgejaagd worden, de paniek, verder leven en een weg zien te vinden in een kudde die gehalveerd achterblijft. Misschien ben je je beste vriend of moeder kwijt. Misschien ben je gewond geraakt. Je zou voor minder maagzweren krijgen.

En als dat dan relatief frequent gebeurt (heb ik geen idee van), wordt dat toch een te grote factor vind ik, die niet uitgesloten kan worden.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 13:52

Het is naïef om te denken dat paarden in het wild geen stress zouden ervaren. Ook het leven in het wild geeft stressmomenten. De natuur is niet alleen maar ‘zen’.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 14:05

Uiteraard, maar bij uitspraken over 'wilde paarden' zijn dergelijke factoren wel heel erg belangrijk.
Hoe wild is een beheerde kudde waarvan regelmatig leden bij de slacht terechtkomen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 14:05

JessicaD88 schreef:

SansaS schreef:
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat stress een veel grotere oorzaak is dan ruwvoer.

Ik heb een aantal van die onderzoeken gelezen, maar vind dit niet terug. Er wordt wel een relatie van de maagzweer met stress gelegd door de eigenaren invullijsten voor te leggen, maar dan moet de eigenaar zn paard wel goed kunnen beoordelen en dat is niet altijd het geval. Want is je paard nu stressvol omdat ie pijn of ongemak in zn maag heeft, of andersom? Het paard kan het je niet vertellen.
Het is bekend dat ook veulens maagzweren kunnen hebben, zowel voor als na het afspenen. Een relatie met het afspenen is niet gelegd. Dus stress tijdens het afspenen is blijkbaar niet een grote factor.

Mensen kunnen natuurlijk wel meer informatie geven:
"Wetenschappelijk heeft humaan onderzoek bevestigd dat de belangrijkste oorzaak van een zweer in de maag of twaalfvingerige darm de Helicobacter pylori bacterie is. Men heeft lang gedacht dat te veel maagsap en stress de oorzaken waren. Inmiddels is duidelijk dat dit niet zo is. Stress en ook andere factoren zoals roken kunnen de klachten wel verergeren maar niet veroorzaken. Een tweede oorzaak van een zweer in de maag of twaalfvingerige darm is het gebruik van aspirine en bepaalde ontstekingsremmende pijnstillers (NSAID’s), ibuprofen, naproxen en diclofenac".
https://www.mmc.nl/mdl/aandoeningen-en- ... maagzweer/

Oorzaak 2 herkennen we ook bij paarden: Tegenwoordig geven we paarden bij pijnstillers als uit de NSAID familie ook ibuprofen bij. Maar van de Helicobacter pylori bacterie is bij paarden de relatie met maagzweren nog niet wetenschappelijk gelegd, alhoewel deze ook bij paarden, koeien etc voorkomt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 15:01

Babootje, het kan ook zijn dat er bij paarden niet gekeken is naar de aanwezigheid van de bacterie.

henshem schreef:
Het is naïef om te denken dat paarden in het wild geen stress zouden ervaren. Ook het
leven in het wild geeft stressmomenten. De natuur is niet alleen maar ‘zen’.
Paarden beleven voortdurend stress en dat hoort bij het leven. Onze paarden hebben stress om andere dingen en dat hoeft ook helemaal niet direct schadelijk te zijn.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 15:11

Er is wel al onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van die bacterie.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 15:43

Ik denk dat paarden in het wildnog meer stresshebben dan we denken. Het is een vluchtdier die moet overleven.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 16:48

Popstra schreef:
Een paard eten geven voor je gaat rijden moet eigenlijk niet nodig zijn aangezien ze 24/7 ruwvoer tot de beschikking horen te hebben :)

Hebben ze bij ons ook. Maar hij kan ook net van te voren twee uur hebben staan chillen/dutten, dan heeft hij ook niks gegeten. Zo tref ik hem regelmatig aan in de wei.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 16:49

Popstra schreef:
Ik denk dat paarden in het wildnog meer stresshebben dan we denken. Het is een vluchtdier die moet overleven.

En zijn plek moet bevechten binnen de kudde en daaromheen. Ook als er weinig natuurlijke vijanden zijn kan het hard werken zijn in het wild.

steffieh_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 17:45

henshem schreef:
steffieh_98 schreef:

Misschien dat je die onderzoeken over wilde paarden even kunt lezen, dan weet je hoe het is vastgesteld.

Deel dat onderzoek dan?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 17:54

Misschien even googelen op helicopter bacterie paard?
Misschien niet aardig van mij maar er wordt hier van alles geroepen. Eerst dat alleen gedomesticeerde paarden maagzweren zouden hebben en daardoor stress hebben en nu dat er een bacterie is die nog niet is onderzocht. Misschien een idee om als je echt geïnteresseerd bent in dit onderwerp je eens in te lezen in plaats van out of the blue allerlei dingen te roepen.
Maar goed, er is dus nog geen wetenschappelijk bewijs dat antibiotica tegen de bewuste bacterie helpt bij het tegengaan van maagzweren bij paarden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 18:11

Veronica2 schreef:
Babootje, het kan ook zijn dat er bij paarden niet gekeken is naar de aanwezigheid van de bacterie.

Ja wel naar gekeken maar de correlatie is nog niet aangetoond. Wellicht omdat nog langer onderzoek nodig is.
Maar het toont wel aan dat er nog ander factoren kunnen meespelen dan voeding, stress of medicatie.
En daar is gewoon nog te weinig over bekend.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 19:17

Wat een interessante discussie. Ik lees mee.

Is er iemand die linkjes heeft naar de papers die hier besproken worden?Ik lees ze graag. Erg interessant.