steffieh_98 schreef:Hoi!! Hier een artikel met percentages en bronnen daarvan: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10093336/
Volgens mij hebben paarden in sport er veel vaker last van en ook volgens mij volbloeden enzo. Volgens mij hebben gewoon koudbloeden op de wei er echt wel heel veel minder last van. Zeggen dat paarden in het wild er ook last van hebben vind ik wel echt dom hoor. Net alsof er iemand in de maag van die dieren heeft gekeken om dat vast te stellen, dat is gewoon onzin natuurlijk
Dit zo stellen, zonder enige kennis, is ook gewoon onzin natuurlijk van jouw kant.
Er zijn legio´s wilde paarden die gevangen worden ter inperking van de kuddes en geslacht, waar de magen van onderzocht worden en vastgesteld wordt of ze maagzweren hebben of niet. Zijn al meerdere studies naar gedaan. Tot zover dus de onzin.
Paarden die vanuit stresssituaties stoppen met eten zijn gevoeliger, dat kunnen paarden zijn die veel reizen, maar ook gewoon dieren die van stal wisselen. Dat is niet perse rasafhankelijk. Er zijn stresskippen onder de hoog in het bloed staande dieren, maar net zo goed bij koudbloeden. Die tonen het vaak enkel wat minder.