Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Babootje schreef:Jeetje zeg... waar uitverdoven dan al niet goed voor is he? Dat vind ik wel een misser van de betreffende DA.
Ik heb ook wel eens een colleterale bandenblessure gehad bij een paard. Die hadden ze snel gevonden. Met uitverdoven en een gewone echo kun je toch nog een groot deel van de collaterale banden zien. Ook kun je aan de kroonrand een beetje zwelling zien en is de hoef ook meestal warm door de ontstekingsreactie die met zo'n blessure gepaard gaat. Geen mri voor nodig.
Popstra schreef:En dat behandelen ze verder niet? IRAP bijv!?
Babootje schreef:Jeetje zeg... waar uitverdoven dan al niet goed voor is he? Dat vind ik wel een misser van de betreffende DA.
Ik heb ook wel eens een colleterale bandenblessure gehad bij een paard. Die hadden ze snel gevonden. Met uitverdoven en een gewone echo kun je toch nog een groot deel van de collaterale banden zien. Ook kun je aan de kroonrand een beetje zwelling zien en is de hoef ook meestal warm door de ontstekingsreactie die met zo'n blessure gepaard gaat. Geen mri voor nodig.
Wildgirl schreef:Fijn dat je iig meer weet nu, wel een pittig herstel met 4 tot 6 maanden boxrust. Ik vond 6 weken al heel pittig.
Beterschap gewenst iig!
Popstra schreef:En dat behandelen ze verder niet? IRAP bijv!?
Baileyi schreef:Hij heeft dus wel gescand na het uitverdoven, en daar heeft hij het niet goed op kunnen zien. De hoef is ook niet warm en er is dus ook helemaal geen zwelling bij mijn paard. Bij die scan is in dat deel van de collaterale banden niets gezien. Maar nu weten we door de MRI precies hoe erg het is en waar het zit en dat vind ik wel heel fijn. Dus zeggen dat een MRI niet nodig is, is wel kort door de bocht.
Overigens vinden ze het grootste probleem niet eens die bandjes, maar dat vocht (volgens mij ook botoedeem genoemd). Daar zou nog een breukje achter kunnen zitten. (Dat kunnen ze dan weer net niet zien op de MRI). En dat heeft hij met die echo ook niet gezien.
In principe verwachten ze volledig herstel, met een kanttekening dat dat botoedeem wel echt weg moet en niet veranderd in necrose weefsel.
Ik baal wel dat alle andere dierenartsen waar we eerst geweest zijn zich zo op het SI gewricht en de achterbenen hebben gefocused. Volgende keer ga ik ook gewoon direct naar een grotere kliniek.
Art_Ificious schreef:Ah collateraal hoefbandje. Ik dacht dat ze die bij mijn zus haar paard geopereerd hadden (doorgesneden?) er stond teveel druk op ofzoiets.
Babootje schreef:Ik heb het niet zozeer over de laatste DA, maar wel over de eerdere (die niet uitverdoofden).
Klopt dat je niet alle structuren in de voet met een gewone echo kunt zien, dus als er met een gewone echo niets gezien wordt en de blessure met uitverdoven wel gelocaliseerd wordt in de ondervoet, dan is een MRI natuurlijk wel nodig.
Baileyi schreef:Wildgirl schreef:Fijn dat je iig meer weet nu, wel een pittig herstel met 4 tot 6 maanden boxrust. Ik vond 6 weken al heel pittig.
Beterschap gewenst iig!
Ik vind het ook heel pittig. Maar gezien er kans is op volledig herstel en gezien hij nog niet zo oud is wel het proberen waard. Maar ik wil ook wel eerlijk blijven naar mijn paard toe.
Dus het gaat wel een moeilijke periode worden.
Hevonen schreef:Misschien is dit iets heel anders, maar ik kreeg destijds zelf een injectie met corticosteroïden tegen de ontstekingsreactie, die veel meer schade zou doen dan de breuk of aangedane pezen. Geen idee of dat voor paarden een optie is, en of het zinvol is...
Hoe dan ook: heel veel sterkte!
Baileyi schreef:Babootje schreef:Ik heb het niet zozeer over de laatste DA, maar wel over de eerdere (die niet uitverdoofden).
Klopt dat je niet alle structuren in de voet met een gewone echo kunt zien, dus als er met een gewone echo niets gezien wordt en de blessure met uitverdoven wel gelocaliseerd wordt in de ondervoet, dan is een MRI natuurlijk wel nodig.
Ja, in dat geval zijn we het met elkaar eens. Ik baal ook van de eerdere DAs nu.
Laser en andere therapie ga ik ook even bekijken en bespreken.
Babootje schreef:Ik verwacht dat laser zo diep niet komt. Ik denk dat het oplossen van het botoedeem heel belangrijk is. En daarbij de oorzaak, want ik begrijp dat een breukje ergens in het gewricht ook nog niet uitgesloten is?
Moet je nu na x tijd weer een nieuwe MRI om te kijken hoe de zaak ervoor staat? Of blijft het dan gewoon bij kreupelheidsonderzoek?
4-6 maanden boxrust is wel heel pittig; ik heb met je te doen. Alhoewel paarden zich vaak wel snel overgeven aan zo'n regime. Maar het is wel nodig denk om alles goed te laten genezen, ook omdat de oorzaak nog niet helemaal duidelijk is. Het is balen maar het is wat het is. En wellicht kan hij de zomerperiode wel op een klein stukje met een vriendje.