Pony vaag kreupel / zakt door achterbeen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Re: Pony vaag kreupel / zakt door achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 21:52

Ik lees even mee, ik zou ook zeggen sla er eens een ijzer onder maar ik lees dat de MRI morgen al is.
Heel veel succes, ik hoop dat er een (goed te behandelen) duidelijk beeld uitkomt!

Fernando202

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:16

Was ook een heel vage kreupelheid.
Laatst bijgewerkt door Sica op 11-02-25 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 14:27

Nou ik ben heel blij dat ik toch de MRI heb laten maken, ik heb net telefonisch al de uitslag gekregen (had ik niet verwacht zo snel al).

Wat ik begreep is er een blessure van de collaterale hoefbanden (als ik het goed zeg) gevonden en ook een overvulling bij het hoefbeen en ontstekingen in dat gebied. Vergeef me ik was zo zenuwachtig aan de telefoon, ik ga het straks allemaal nog een keertje vragen als we hem mogen ophalen. Het geschreven verslag gaan ze nog sturen later deze week.

Maar zomaar ijzers eronder slaan had het waarschijnlijk erger gemaakt in dit geval.

De dierenarts had het over 4-6 maanden boxrust met wel dagelijks stappen en dan weer controle. Mag wel buiten op een klein stukje als hij zich kan gedragen en het niet te modderig of juist hard is. Dus even op stal overleggen of we voor hem iets kunnen afzetten.

Het was dus toch wel erger dan gedacht en het herstel zal een lange tijd gaan duren. -O-

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 14:28

Wat fijn dat de oorzaak gevonden is in ieder geval!

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 14:29

Poeh dat is best lang maar wat goed dat je die mri hebt laten doen.

Verwachten ze volledig herstel?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 15:00

En dat behandelen ze verder niet? IRAP bijv!?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 15:21

Jeetje zeg... waar uitverdoven dan al niet goed voor is he? Dat vind ik wel een misser van de betreffende DA.

Ik heb ook wel eens een colleterale bandenblessure gehad bij een paard. Die hadden ze snel gevonden. Met uitverdoven en een gewone echo kun je toch nog een groot deel van de collaterale banden zien. Ook kun je aan de kroonrand een beetje zwelling zien en is de hoef ook meestal warm door de ontstekingsreactie die met zo'n blessure gepaard gaat. Geen mri voor nodig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 15:28

Babootje schreef:
Jeetje zeg... waar uitverdoven dan al niet goed voor is he? Dat vind ik wel een misser van de betreffende DA.

Ik heb ook wel eens een colleterale bandenblessure gehad bij een paard. Die hadden ze snel gevonden. Met uitverdoven en een gewone echo kun je toch nog een groot deel van de collaterale banden zien. Ook kun je aan de kroonrand een beetje zwelling zien en is de hoef ook meestal warm door de ontstekingsreactie die met zo'n blessure gepaard gaat. Geen mri voor nodig.

Ja dat vraag ik me ook af inderdaad. Ik heb ook een paard gehad met geblesseerde hoefbandjes. Met uitverdoven van de voet kwam dit eruit en toen een scan van de voet.

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 15:54

Popstra schreef:

Jawel, hij krijgt vandaag IRAP ingespoten.

Babootje schreef:

Hij heeft dus wel gescand na het uitverdoven, en daar heeft hij het niet goed op kunnen zien. De hoef is ook niet warm en er is dus ook helemaal geen zwelling bij mijn paard. Bij die scan is in dat deel van de collaterale banden niets gezien. Maar nu weten we door de MRI precies hoe erg het is en waar het zit en dat vind ik wel heel fijn. Dus zeggen dat een MRI niet nodig is, is wel kort door de bocht.

Overigens vinden ze het grootste probleem niet eens die bandjes, maar dat vocht (volgens mij ook botoedeem genoemd). Daar zou nog een breukje achter kunnen zitten. (Dat kunnen ze dan weer net niet zien op de MRI). En dat heeft hij met die echo ook niet gezien.

In principe verwachten ze volledig herstel, met een kanttekening dat dat botoedeem wel echt weg moet en niet veranderd in necrose weefsel.

Ik baal wel dat alle andere dierenartsen waar we eerst geweest zijn zich zo op het SI gewricht en de achterbenen hebben gefocused. Volgende keer ga ik ook gewoon direct naar een grotere kliniek.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 16:18

Fijn dat je iig meer weet nu, wel een pittig herstel met 4 tot 6 maanden boxrust. Ik vond 6 weken al heel pittig.
Beterschap gewenst iig!

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 16:35

Wildgirl schreef:
Fijn dat je iig meer weet nu, wel een pittig herstel met 4 tot 6 maanden boxrust. Ik vond 6 weken al heel pittig.
Beterschap gewenst iig!

Ik vind het ook heel pittig :(. Maar gezien er kans is op volledig herstel en gezien hij nog niet zo oud is wel het proberen waard. Maar ik wil ook wel eerlijk blijven naar mijn paard toe.

Dus het gaat wel een moeilijke periode worden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 17:45

Top dat je IRAP laat doen. Je kan ook eens kijken voor laser of magnetische pulse therapy.
Dit om de doorbloeding te verbeteren voor de genezing als het paard op rust moet.
Je kunt de apparaten daarvoor huren en het zelf gaan doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 18:46

Ah collateraal hoefbandje. Ik dacht dat ze die bij mijn zus haar paard geopereerd hadden (doorgesneden?) er stond teveel druk op ofzoiets.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 18:54

Popstra schreef:

Jawel, hij krijgt vandaag IRAP ingespoten.

Babootje schreef:

Baileyi schreef:
Hij heeft dus wel gescand na het uitverdoven, en daar heeft hij het niet goed op kunnen zien. De hoef is ook niet warm en er is dus ook helemaal geen zwelling bij mijn paard. Bij die scan is in dat deel van de collaterale banden niets gezien. Maar nu weten we door de MRI precies hoe erg het is en waar het zit en dat vind ik wel heel fijn. Dus zeggen dat een MRI niet nodig is, is wel kort door de bocht.

Overigens vinden ze het grootste probleem niet eens die bandjes, maar dat vocht (volgens mij ook botoedeem genoemd). Daar zou nog een breukje achter kunnen zitten. (Dat kunnen ze dan weer net niet zien op de MRI). En dat heeft hij met die echo ook niet gezien.

In principe verwachten ze volledig herstel, met een kanttekening dat dat botoedeem wel echt weg moet en niet veranderd in necrose weefsel.

Ik baal wel dat alle andere dierenartsen waar we eerst geweest zijn zich zo op het SI gewricht en de achterbenen hebben gefocused. Volgende keer ga ik ook gewoon direct naar een grotere kliniek.

Ik heb het niet zozeer over de laatste DA, maar wel over de eerdere (die niet uitverdoofden).
Klopt dat je niet alle structuren in de voet met een gewone echo kunt zien, dus als er met een gewone echo niets gezien wordt en de blessure met uitverdoven wel gelocaliseerd wordt in de ondervoet, dan is een MRI natuurlijk wel nodig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 18:58

Art_Ificious schreef:
Ah collateraal hoefbandje. Ik dacht dat ze die bij mijn zus haar paard geopereerd hadden (doorgesneden?) er stond teveel druk op ofzoiets.

Ik denk dat je een ander bandje bedoelt. De kogelringband denk ik. Die kan na een peesblessure teveel gaan klemmen en kan dan worden doorgesneden.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 19:25

Heftig maar fijn dat je weet wat er aan de hand is en dat ze nog een oplossingsmogelijkheid zien… sterkte met je paard

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 20:42

Babootje schreef:
Ik heb het niet zozeer over de laatste DA, maar wel over de eerdere (die niet uitverdoofden).
Klopt dat je niet alle structuren in de voet met een gewone echo kunt zien, dus als er met een gewone echo niets gezien wordt en de blessure met uitverdoven wel gelocaliseerd wordt in de ondervoet, dan is een MRI natuurlijk wel nodig.

Ja, in dat geval zijn we het met elkaar eens. Ik baal ook van de eerdere DAs nu.

Laser en andere therapie ga ik ook even bekijken en bespreken.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:03

Misschien is dit iets heel anders, maar ik kreeg destijds zelf een injectie met corticosteroïden tegen de ontstekingsreactie, die veel meer schade zou doen dan de breuk of aangedane pezen. Geen idee of dat voor paarden een optie is, en of het zinvol is...
Hoe dan ook: heel veel sterkte!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:40

Hier kan een goede smid ook nog wel een rol spelen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:41

Baileyi schreef:
Wildgirl schreef:
Beterschap gewenst iig!

Ik vind het ook heel pittig :(. Maar gezien er kans is op volledig herstel en gezien hij nog niet zo oud is wel het proberen waard. Maar ik wil ook wel eerlijk blijven naar mijn paard toe.

Dus het gaat wel een moeilijke periode worden.

Ja logisch dat je ervoor gaat! Top baasje ben je dat je er zo instaat. Ook al dat je toch voor de MRI hebt gekozen.

Ik hoop op een spoedig herstel voor je paard

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 23:21

Hevonen schreef:
Misschien is dit iets heel anders, maar ik kreeg destijds zelf een injectie met corticosteroïden tegen de ontstekingsreactie, die veel meer schade zou doen dan de breuk of aangedane pezen. Geen idee of dat voor paarden een optie is, en of het zinvol is...
Hoe dan ook: heel veel sterkte!

Corticosteroïden worden ook wel gebruikt bij paarden, maar daarbij is de kans op hoefbevangenheid groter dan bij IRAP. Zeker als ze in de hoef gebruikt moeten worden wordt er daarom vaker voor IRAP gekozen.

TS, fijn dat je nu zeker weet wat er aan de hand is, hopelijk geneest het nu "snel" en goed!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 15:45

Baileyi schreef:
Babootje schreef:

Ja, in dat geval zijn we het met elkaar eens. Ik baal ook van de eerdere DAs nu.

Laser en andere therapie ga ik ook even bekijken en bespreken.

Ik verwacht dat laser zo diep niet komt. Ik denk dat het oplossen van het botoedeem heel belangrijk is. En daarbij de oorzaak, want ik begrijp dat een breukje ergens in het gewricht ook nog niet uitgesloten is?
Moet je nu na x tijd weer een nieuwe MRI om te kijken hoe de zaak ervoor staat? Of blijft het dan gewoon bij kreupelheidsonderzoek?
4-6 maanden boxrust is wel heel pittig; ik heb met je te doen. Alhoewel paarden zich vaak wel snel overgeven aan zo'n regime. Maar het is wel nodig denk om alles goed te laten genezen, ook omdat de oorzaak nog niet helemaal duidelijk is. Het is balen maar het is wat het is. En wellicht kan hij de zomerperiode wel op een klein stukje met een vriendje.

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 16:31

Babootje schreef:
Ik verwacht dat laser zo diep niet komt. Ik denk dat het oplossen van het botoedeem heel belangrijk is. En daarbij de oorzaak, want ik begrijp dat een breukje ergens in het gewricht ook nog niet uitgesloten is?
Moet je nu na x tijd weer een nieuwe MRI om te kijken hoe de zaak ervoor staat? Of blijft het dan gewoon bij kreupelheidsonderzoek?
4-6 maanden boxrust is wel heel pittig; ik heb met je te doen. Alhoewel paarden zich vaak wel snel overgeven aan zo'n regime. Maar het is wel nodig denk om alles goed te laten genezen, ook omdat de oorzaak nog niet helemaal duidelijk is. Het is balen maar het is wat het is. En wellicht kan hij de zomerperiode wel op een klein stukje met een vriendje.

Het boetoedeem is inderdaad het belangrijkst. Daar is ook de rust echt voor "voorgeschreven". De dierenarts zelf denkt gezien de plaats dat het komt omdat hij het zelf stuk heeft geslagen (het zit aan de bovenkant van het hoefbeen). Ik zie hem dat echter nooit doen en andere mensen ook niet, maar ja, ik ben maar een klein deel van de tijd op stal.. Ik heb nu wel de wanden bekleed met rubber en dan 5cm ertussen op aanraden van de dierenarts.

Vanuit Amerika raadden ze wel een controle MRI aan na 3 maanden. Mijn eigen dierenarts vond het niet nodig, maar we kunnen het wel doen als ik dat wil. Dus dat is dan nog even nadenken.

Qua smid werd wel speciaal beslag aangeraden, maar ook weer met een kanttekening dat hij nu echt super op de voeten staat en goede hoeven heeft.. En dat het met netjes bekappen misschien op de lange termijn beter is. Dus dat is ook nog even nadenken. Heb het wel al naar mijn smid gestuurd wat hij erover denkt.

Het plan in inderdaad wel om als de weides weer wat droger zijn een klein stukje af te zetten voor hem.

En de laser therapie enzo vond de dierenarts voor deze problemen inderdaad niet per se helpend.

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 11:24

Hoi allemaal, ondertussen is het bijna 3 maanden later en ik wilde nog even een update doen.
De boxrust gaat verrassend goed, de eerste paar weken waren het moeilijkst en daarna had hij zich er bij neer gelegd. Het stappen doen we wel elke dag en dat gaat de ene keer beter dan de andere keer. En op zonnige dagen en bij droge ondergrond mag hij een paar uurtjes buiten in een paddockje staan :).

Over een paar weken hebben we de controle en dan gaat de DA eerst kijken hoe hij loopt en aan de hand daarvan gaan we kijken of we een controle echo gaan maken. Ik moet zeggen, de weken zijn voorbij gevlogen, maar nu de volgende stap dichter bij komt begin ik het toch weer een beetje benauwd te krijgen. Vooral omdat hij in stap altijd goed loopt. Dus ik kan niet zelf tussendoor kijken of er al verbetering is.

Ik ben ergens ook heel bang dat hij straks nog steeds zo slecht loopt. Maar aan de andere kant, het herstel kan tot 6 maanden duren, dus ik wil het dan nog wel even blijven proberen.

Het moeilijkst vind ik nog wel dat alle stalgenoten zo betrokken zijn, en altijd vragen hoe het nu gaat. Maarja elke keer is mijn antwoord natuurlijk hetzelfde, namelijk dat ik het nog niet weet..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:43

Fijn om te horen dat het met de boxrust goed gaat. Vaak geven ze zich daar toch wel aan over, maar je gevoel zegt ook altijd wel "zielig". Fijn dat je hem wat afwisseling kan geven in een kleine paddock.
Ik kan me je spanning goed voorstellen hoor. Laten we maar uitgaan van het positieve. Sterkte met de laatste loodjes naar herstel.