De ‘therapie’ van therapiedekens…

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 08:30

Ah dat wist ik niet dat die voor consumenten te koop zijn. Maar idd hoeveel Gauss heb je nodig voor welk effect en welk bewijs is daarvoor te vinden? Kun je er ook schade mee veroorzaken? Dat zijn wel dingen om bij stil te staan.

vera_pino

Re: De ‘therapie’ van therapiedekens…

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 10:41

Theoretisch gezien snap ik dat er niks bewezen is en dat het als je er goed over nadenkt meer voor nodig is om therapie producten te laten werken. Het is voor mij dus wel een raadsel omdat ik qua wetenschap de werking niet echt kan bewijzen.

Maar in de praktijk heb ik wel hele positieve ervaringen en ja ik vergelijk dus wel degelijk met andere producten zonder therapiewerking.

Mijn schimmel sprong na het ophebben van de Bucas Recuptex deken ineens heel los door het lijf, was niet behandeld gemasseerd etc. Deed ik de deken niet op van te voren was hij weer strakker in zijn rug.

Ik heb zelf de onderbroek van Back on Track gehad en dat hielp mij heel goed bij mijn slijmbeursontsteking in mijn heup, ik merkte wel echt verschil. Hij was een stuk warmer als mijn andere ondergoed.

Een van mijn paarden had een peesblessure en die moest ik bandageren. Maar ze bleef de banaan houden. Toen ik 2 jaar later ging werken met de recuptex beschermers verdween de banaan ineens terwijl er voor de rest niks veranderde aan het management en training.

Ik heb ook de ionic beschermers van LeMieux de pasvorm is heel erg mooi maar ik merk wel degelijk dat deze warmer worden dan de reguliere beschermer of die van Kentucky recuptex maar dit verschilt wel weer per paard.

Bij de onderdekens van Rambo ionic merke ik ook meer lossigheid in het lijf tov de gewonen onderdekens van dezelfde grams dikte.

De Cartagofirtech dekjes heb ik 1 om mee te logeren en ook daar zie ik meer ontspannen rugspieren tov een normaal dekje onder de singel.

Het Fenwick masker werkt ook heel goed om een heftig paard meer rust en ontspanning te bezorgen (deze zie ik meer zoals mensen ook rustig kunnen worden door een capuchon of verzwaringsdeken)

Sinds kort heb ik van Kramer een paar keramische sokken en ik heb met die sokken echt geen koude tenen meer maar met alle andere sokken eindigt mijn kleine teen aan het einde van de dag in een donkerpaarse kleur,

Dus wetenschappelijk niet bewezen maar in de praktijk zijn er gewoon genoeg dingen die echt wel anders werken dan niet therapeutische producten en waar dat in zit maakt dan onder aan de streep niet uit. Het werkt dus waarom niet?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 16:09

vera_pino schreef:
Theoretisch gezien snap ik dat er niks bewezen is en dat het als je er goed over nadenkt meer voor nodig is om therapie producten te laten werken. Het is voor mij dus wel een raadsel omdat ik qua wetenschap de werking niet echt kan bewijzen.

Maar in de praktijk heb ik wel hele positieve ervaringen en ja ik vergelijk dus wel degelijk met andere producten zonder therapiewerking.

Mijn schimmel sprong na het ophebben van de Bucas Recuptex deken ineens heel los door het lijf, was niet behandeld gemasseerd etc. Deed ik de deken niet op van te voren was hij weer strakker in zijn rug.

Ik heb zelf de onderbroek van Back on Track gehad en dat hielp mij heel goed bij mijn slijmbeursontsteking in mijn heup, ik merkte wel echt verschil. Hij was een stuk warmer als mijn andere ondergoed.

Een van mijn paarden had een peesblessure en die moest ik bandageren. Maar ze bleef de banaan houden. Toen ik 2 jaar later ging werken met de recuptex beschermers verdween de banaan ineens terwijl er voor de rest niks veranderde aan het management en training.

Ik heb ook de ionic beschermers van LeMieux de pasvorm is heel erg mooi maar ik merk wel degelijk dat deze warmer worden dan de reguliere beschermer of die van Kentucky recuptex maar dit verschilt wel weer per paard.

Bij de onderdekens van Rambo ionic merke ik ook meer lossigheid in het lijf tov de gewonen onderdekens van dezelfde grams dikte.

De Cartagofirtech dekjes heb ik 1 om mee te logeren en ook daar zie ik meer ontspannen rugspieren tov een normaal dekje onder de singel.

Het Fenwick masker werkt ook heel goed om een heftig paard meer rust en ontspanning te bezorgen (deze zie ik meer zoals mensen ook rustig kunnen worden door een capuchon of verzwaringsdeken)

Sinds kort heb ik van Kramer een paar keramische sokken en ik heb met die sokken echt geen koude tenen meer maar met alle andere sokken eindigt mijn kleine teen aan het einde van de dag in een donkerpaarse kleur,

Dus wetenschappelijk niet bewezen maar in de praktijk zijn er gewoon genoeg dingen die echt wel anders werken dan niet therapeutische producten en waar dat in zit maakt dan onder aan de streep niet uit. Het werkt dus waarom niet?

Magneten doen wel degelijk iets, ook zonder "externe energie". Houdt er een spijker bij, moet je opletten wat er gebeurt....

Velen hebben weinig idee meer bij een beeldbuis in een TV maar als je daar een gewone magneet voor houdt, is je beeld om zeep en je TV kapot. Daar zijn dan wel weer trucs voor om het te repareren (jaren een kleuren-TV gehad die op die manier een blikseminslag overleeft bleek te hebben) maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent.
Hetzelfde met cassettebandjes en floppydisks. Leg er een magneet op, einde verhaal voor de info die erop stond.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 16:26

Ohja die TV! :') soms kwam je er ineens achter waar een magneet in zat maar had je wel kapotte tv...

Ik heb ooit een magneetarmband gehad. Deed niks, maar had hem gehad en vond hem er leuk uitzien

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 19:31

ikke schreef:
vera_pino schreef:
.

Magneten doen wel degelijk iets, ook zonder "externe energie". Houdt er een spijker bij, moet je opletten wat er gebeurt....

Velen hebben weinig idee meer bij een beeldbuis in een TV maar als je daar een gewone magneet voor houdt, is je beeld om zeep en je TV kapot. Daar zijn dan wel weer trucs voor om het te repareren (jaren een kleuren-TV gehad die op die manier een blikseminslag overleeft bleek te hebben) maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent.
Hetzelfde met cassettebandjes en floppydisks. Leg er een magneet op, einde verhaal voor de info die erop stond.

Dat weet ik maar er zijn mensen die beweren dat het allemaal flauwekul is of dat de magneten niet sterk genoeg zijn. En dat je voor de recuptex wat op de cage of faraday gebaseerd is ook niet kan omdat deken niet volledig afgesloten is.

Er zijn gewoon dingen die nog volledig bewezen zijn maar wel gewoon heel goed kunnen werken. Maar zo is het in de gezondheidszorg ook ooit begonnen…vanuit klinische studies wordt het uiteindelijk ook een goedgekeurd medicijn waar vele bij gebaat zijn.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 20:40

Ik denk dat dit topic een mooi schoolvoorbeeld is van hoe placebo werkt. Stellen dat een deken een bepaalde positieve invloed heeft terwijl in die specifieke situatie niet ook een deken zonder magnetische werking is getest is precies de reden dat er wetenschappelijke situaties worden gecreëerd waarin je dit onafhankelijk kan onderzoeken, want aan de hand van de eerste situatie een conclusie presenteren is slechts een mening en geen feit. De wetenschap brengt ons feiten door in gestandaardiseerde situaties de subjectiviteit zoveel mogelijk te beperken. Desalniettemin is het natuurlijk erg fijn voor mensen/paarden die er baat bij lijken te hebben, want of dat nou placebo is of niet: het eindresultaat is dat er iemand tevreden is. Dan kun je voor jezelf de afweging maken of je er geld aan uitgeeft: ik doe dat zelf liever aan wetenschappelijk onderbouwde dingen, al wijk ik ook wel eens uit naar bijvoorbeeld een holistische behandeling waarvan de wetenschappelijke grondslagen vaak ook summier zijn. In dat geval heeft dat wel iets gebracht, echter weerhoud ik mezelf ervan om dat als feit te presenteren omdat een waarneming op basis van N=1 nou eenmaal niet betekent dat het voor iedereen werkt :D

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 21:06

Zelf back on track geprobeerd. In het kader van alle beetjes helpen. Echter doet het helemaal niks. Oftewel mooi staaltje marketing gekoppeld aan een Placebo effect.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 23:05

Back on track heb ik zelf een shirt van gehad, deed voor mij niets. Ik heb echter nu een therapiedeken van een vriendin geleend, voor mijn pony. Zij voelt hier duidelijk warmer onder, dan onder haar eigen dikke winterdeken. De therapiedeken is maar een dun ding, maar werkt ook met infrarood. Ik zou het eens met een thermometer moeten checken...

Wetenschap is verder ook maar een term he. Het is maar net wie de onderzoeken financiëerd, wie er belang bij heeft, en wat er eigenlijk is onderzocht. Genoeg onderzoeken die in loop der jaren achterhaald zijn, toch andere uitkomsten bleken te hebben. Juist daarom erger ik me ook aan de verkoopterm 'wetenschappelijk bewezen'.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 23:12

https://www.equinto.nl/c-5483725/de-wer ... s_0yXudkf4

In dit artikel staat 4 bronnen voor de bewezen wetenschappelijke werking van Welltex in de BOT producten.

Het is inderdaad wel fijn dat als er met de term wetenschappelijk gestrooid wordt dat er ook daadwerkelijk bronnen bij staan.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:03

Elisa2 schreef:

In dit artikel staat 4 bronnen voor de bewezen wetenschappelijke werking van Welltex in de BOT producten.

Het is inderdaad wel fijn dat als er met de term wetenschappelijk gestrooid wordt dat er ook daadwerkelijk bronnen bij staan.

De Welltex zelf is niet wetenschappelijk bewezen, dat is bedacht door de bedenker van BOT en nooit onderzocht op effectiviteit. De methode waar het op gebaseerd is, FIR (far infrared radiation) is wel onderzocht. Alleen is FIR niet hetzelfde als keramisch textiel. In een van de bronnen op je website lees ik dat er enkele in vivo studies zijn gedaan met o.a. knaagdieren die in een kooi volledig beplakt met keramisch poeder zitten. De rest van de studies is allemaal in laboratoria gedaan op celniveau, dus de klinische relevantie (hoe dat dan werkt als je textiel met FIR aantrekt en blootstelt aan de elementen buiten een lab) daarvan is onbekend. Dat heeft imo dus weinig te maken met keramisch textiel op een paardenrug, waarbij we niet eens weten hoeveel keramisch textiel verwerkt is in de deken. Tel daarbij op dat een paard een isolerende vacht heeft, en het dus sowieso anders zal werken dan op de blote mensenhuid.
Het proefschrift naar locomotie met gebruik van BOT producten neem ik niet zo serieus, dat onderzoek is zo beroerd opgesteld dat de bias er vanaf druipt. :') hij heeft geen conflicts of interest benoemd, en ook niet wie z’n onderzoek financierde, dus die conclusie kan ik dan zelf wel trekken. :$ En interessant weetje: de auteur van dat onderzoek heeft nu zelf een handeltje in, jawel… ‘wetenschappelijk bewezen’ keramisch textiel. :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:31

Eh jawel hoor, FIR werkt met keramisch textiel.

En dat laatste ja..dat is natuurlijk ook een manier om onderzoeken niet serieus te nemen. Zoals ik het lees staan er veel bronnen in naar onderzoeken die gedaan zijn die het onderbouwen. En inderdaad, hij verkoopt zelf dit soort producten ook. Die o.a gebruikt worden door de British special forces. Dat zal vast zijn omdat het niet werkt. :+

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:47

FIR is puur en alleen de straling zelf, zoals bij een infraroodlamp. Veel onderzoeken zijn dus ook gedaan met hele hoge 'doseringen' straling, vanuit bijvoorbeeld een lamp.
Keramisch textiel beoogt door de speciale keramische vezels in het textiel de eigen lichaamswarmte om te zetten in FIR en terug te reflecteren. Maar daar kom je dus die verschillende elementen tegen, zoals een paardenvacht die ertussen zit, en daarbij zal je niet zoveel straling kunnen genereren als bij bijvoorbeeld een infraroodlamp. Dus dat in bepaalde onderzoeken in een sterk gecontroleerde omgeving, met hoge doseringen FIR, goede resultaten bereikt worden, zegt weinig over het effect in de praktijk met (vermoedelijk) veel lagere doseringen verwerkt in paardendekens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:21

xLoki schreef:
Elisa2 schreef:

De Welltex zelf is niet wetenschappelijk bewezen, dat is bedacht door de bedenker van BOT en nooit onderzocht op effectiviteit. De methode waar het op gebaseerd is, FIR (far infrared radiation) is wel onderzocht. Alleen is FIR niet hetzelfde als keramisch textiel. In een van de bronnen op je website lees ik dat er enkele in vivo studies zijn gedaan met o.a. knaagdieren die in een kooi volledig beplakt met keramisch poeder zitten. De rest van de studies is allemaal in laboratoria gedaan op celniveau, dus de klinische relevantie (hoe dat dan werkt als je textiel met FIR aantrekt en blootstelt aan de elementen buiten een lab) daarvan is onbekend. Dat heeft imo dus weinig te maken met keramisch textiel op een paardenrug, waarbij we niet eens weten hoeveel keramisch textiel verwerkt is in de deken. Tel daarbij op dat een paard een isolerende vacht heeft, en het dus sowieso anders zal werken dan op de blote mensenhuid.
Het proefschrift naar locomotie met gebruik van BOT producten neem ik niet zo serieus, dat onderzoek is zo beroerd opgesteld dat de bias er vanaf druipt. :') hij heeft geen conflicts of interest benoemd, en ook niet wie z’n onderzoek financierde, dus die conclusie kan ik dan zelf wel trekken. :$ En interessant weetje: de auteur van dat onderzoek heeft nu zelf een handeltje in, jawel… ‘wetenschappelijk bewezen’ keramisch textiel. :D

Hier een klinische ervaring met BOT en ik heb er wel degelijk baat bij.

Sam in de tijd reageerde ook enorm op het maasdeken. Als mijn jonge paard de maasdeken op heeft in de camion staat ie ontspannen, gewoon zweetdeken er op en hij staat te kappen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:24

Ik geef dit topiceen schopje..

Ik heb onlangs een maand lang de magneet pulsedeken van Magnacare gehuurd.
Ik wilde het eens proberen.
Ik moet zeggen dat 1 van mijn quarters ( kort, klein breed gespierd paardje) opmerkelijk soepeler was na een sessie met de deken...
Ik geloof daar dus wel in maar dat werkt dus op zware batterijen om de pulsen te geven.
De deken zelf was erg groot voor de kleinere quarters en best heel zwaar om te hanteren voor mij. (Ik ben heel tenger)
Dus heb het bij het huren gelaten wat fijn is dat dat kan want ze zijn natuurlijk best heel duur om aan te schaffen. (Maar dan heb je ook wel wat)