Mijn paard valt mij aan en andere van de stal!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Mijn paard valt mij aan en andere van de stal!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 15:35

Ik ga mee met Ayasha, duidelijkheid en leiderschap is het belangrijkst en wil nog wat toevoegen.
Dit is een onzeker paard dat personen aanvalt voordat ze het kwaad kunnen doen. Ik heb daar ervaring mee en het best is het negeren en leuke dingen met het paard doen en een vaste routine daarin volgen voor een paar weken zodat het paard exact weet wat er gaat gebeuren.
Routine is belangrijk voor elk paard, maar vooral voor paarden met een verleden.
Als ze weten wat er staat te gebeuren, zijn ze er al snel niet nerveus meer over en groeit er vertrouwen dat er niks ergs te gebeuren staat.
Stapjes in de goede richting belonen, de rest negeren. Hooguit zeg je even met luide stem "nee" bij dingen die je echt niet kunt toleren, als bijten bv. Maar maak er geen ding van waardoor het gevoel gewekt wordt dat jij agressief bent en het paard zich moet verdedigen.

pmarena

Re: Mijn paard valt mij aan en andere van de stal!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 20:59

Goh jeetje wat een vervelende situatie voor jou, paard, pensionhouder en stalgenoten.....

Ik ga mee met de meeste posts hier.
Het klinkt zo alsof je wat ervaring / doortastendheid mist om hier goed mee om te gaan qua op een fijne manier leiding / duidelijkheid / rust aan het dier te geven. En het paard in pension bij een ander op het terrein en met pensiongasten er omheen, inderdaad allerlei andere mensen die interactie hebben me het dier en er iets van willen....oef dat maakt het ook niet makkelijker om specifiek met jou een band op te bouwen.

Wat dat betreft zou je het (zoals het leest) jezelf een stuk makkelijker maken als je het dier op een stal bij iemand aan huis neer zou zetten, of een doe-het-zelf plekje waar je zelf veel doet, veel rond het paard bezig bent, er weinig personen langskomen en het dier gewoon lekker simpel vrije in- en uitloop heeft uit een fijne schuilstal.

Dat lijkt me voor nu de kortste klap als paardje verder wel braaf en relaxed is op de wei en het probleem de kop opsteekt zodra je de staldeur opendoet. Dat is een situatie die je weg kan nemen door een andere manier van huisvesten :)