Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lieser schreef:Psyllium schijnt laxerend te werken, misschien is dat iets?
Marie111 schreef:Wat voor biks kreeg / krijgt hij? Merk / soort ?
En de ruwvoer? Hooi / voordroog / kuil?
En hoeveel en hoe vaak per dag?
En die 3 uur buiten (wel weinig) staat hij dan alleen maar wat te staan op de paddock?
Is er een stapmolen?
Anomien schreef:4 jaar en 8 maanden last. Dus bijna zijn hele ‘onder het zadel’ periode. Ik ga er namelijk even vanuit dat je hem niet met 1 jaar heb beleerd maar eerder met 3 jaar.
Daar kan ook een link liggen.
Hoe is hij ingereden? Is hij een keer stijf van het land gekomen?
Bekken en si gewricht kunnen nare effecten hebben op de doorgang in de darmen.
MarjanB schreef:Dan zou ik ook beginnen met een foto van de darmen in de kliniek. Grote kans dat de darmen vol zand zitten. Mijn oude merrie kreeg daar ook kleine keutels van die hard waren. En geen zand in de mest te vinden maar wel 40 kilo zand in dr darmen..
Paard_Trutje schreef:Marie111 schreef:Wat voor biks kreeg / krijgt hij? Merk / soort ?
En de ruwvoer? Hooi / voordroog / kuil?
En hoeveel en hoe vaak per dag?
En die 3 uur buiten (wel weinig) staat hij dan alleen maar wat te staan op de paddock?
Is er een stapmolen?
Hij gaat straks op ander biks.
Hij krijgt 4 keer ruwvoer en drie keer biks. Krijgt die nog een keer wortels van mij.
Hij gaat twee keer per dag met zijn maatje naar buiten en spelen veel.
Stapmolen vindt die niks dus zet ik hem er niet in.
Paard_Trutje schreef:MarjanB schreef:Dan zou ik ook beginnen met een foto van de darmen in de kliniek. Grote kans dat de darmen vol zand zitten. Mijn oude merrie kreeg daar ook kleine keutels van die hard waren. En geen zand in de mest te vinden maar wel 40 kilo zand in dr darmen..
Hij heeft heel zijn leven al dit dus zal niet daar meteen van uitgaan. Het is ook geen zandeter.
Paard_Trutje schreef:MarjanB schreef:Dan zou ik ook beginnen met een foto van de darmen in de kliniek. Grote kans dat de darmen vol zand zitten. Mijn oude merrie kreeg daar ook kleine keutels van die hard waren. En geen zand in de mest te vinden maar wel 40 kilo zand in dr darmen..
Hij heeft heel zijn leven al dit dus zal niet daar meteen van uitgaan. Het is ook geen zandeter.
Bibin schreef:Onze merrie poepte ook moeilijk. Stond steeds stil met staart omhoog maar er kwam niks. Soms duurde dat inderdaad vreselijk lang en ze wilde ook niet meer aandraven, zowel onder zadel als longeren. Ze was ook erg opgeblazen.
Maagscopie gedaan en ze had maagzweren, deze met medicatie behandeld, we zijn overgestapt van voordroog op onverpakt hooi. En nu is ze niet meer opgeblazen en kan zelfs mesten tijdens het draven en galopperen.
Paardenfann4 schreef:Je bedoelt dat hij zijn hele leven al zo moeilijk poept dus van veulen af aan? In de openingspost heb je het er over dat het nu een jaar aan de gang is, ondanks dat hij het al lang heeft en geen zandeter is, zou ik dat toch als eerste uit sluiten, dat kost ook niet de wereld. Als dat het niet is dan is er toch iets mis met zijn spijsvertering/darmen als het eten wat hij krijgt verder van goede kwaliteit is. In een kliniek kunnen ze net wat gerichter onderzoek doen, dus ik zou als ik jou was je toch daar melden met hem, zoals je het beschrijft is het erg naar en pijnlijk voor hem, dus daar moet toch een oplossing voor komen. Met keukenmiddeltjes ga je dit denk ik niet meer oplossen. Sterkte, heel naar probleem!
prugelpiet schreef:Ik zou je als tip geven om contact te zoeken met een goede dierenarts die verder onderzoek gaat doen. Ik heb het idee dat je eigen dierenarts hier toch wat steken laat vallen. Waarom is dit paard nog niet grondiger onderzocht of doorverwezen? Ik snap dat je vertrouwt op de kennis en kunde van de dierenarts, maar ik krijg zomaar het idee dat er wel betere te vinden zijn.