Paard poept moeilijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 20:18

Ik lees vooral veel de dierenarts is geweest en is in beeld, maar nergens wat die dan precies gedaan hebben.

Op vragen wat de dierenarts dan gedaan heeft krijgen we geen duidelijk antwoord. Ik vind het in ieder geval niet duidelijk.

Er is geen foto van de darmen gemaakt dus zand uitgesloten is er nog niet.

Ook niet gekeken naar de rug, bekken of het daar weg komt

Het is me ook niet duidelijk of hij hooi of voor droog eet.

Ik vind het lastig om dan te helpen. En dat was je vraag in je openings post.

Een paard met zulke grote klachten zou ik ook niet ineens allerlei dingen gaan voeren die hier geadviseerd worden. Komt de darmen denk ik ook niet echt ten goedde. Je weet gewoon ook nog helemaal niet waar het door komt en hoe je het dus op niet lossen.
Ik hoop dat er uit meer onderzoek wat komt en je gericht kunt gaan helpen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 21:12

Lieser schreef:
Psyllium schijnt laxerend te werken, misschien is dat iets?

Daar wennen de darmen aan. Dus dat is korte termijn. Oplossing.

Ik ga ook mee dat er meer onderzoek moet komen en zand/maagzweren echt uitgesloten moet worden. Of andere ontstekingen

Je zult ook echt in het voerbeleid moeten zoeken. Hoe lang heb je het paard? En deed hij dat altijd al? Ook op andere stallingen of bij eerdere eigenaar?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 21:21

Ik zou niet enkel op het verteringssysteem focussen. Ik zou ook de hele achterhand onderzocht willen hebben. Wellicht de houding om te poepen zelf pijn doet aan een SI gewricht..achter knie..sprong..
Omdat het paard ook niet graag vooruit beweegt.

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 00:30

Ik.zal even een

paar vragen beantwoorden.

Het paard is bij mij geboren en heeft geen andere eigenaren gehad. Hij is 4 jaar. Het is begonnen ongeveer 8 maanden geleden op mijn vorige stal. Daarom ook verhuist omdat ruwvoer niet altijd goed was. In het begin ging op mijn nieuwe stal top met poepen en zag ik verbetering.

Hij heeft altijd netjes gepoept maar wat mijn opviel dat hij altijd niet grote hopen heeft gehad voor de grote van het paard. Lijken meer shetlander drollen dan een grote E pony. Hij poepte altijd netjes als die aan het werk was. Wel veel maar de ene poept meer als de andere.

Zoek het zeker ook wel in het voer beleid want ga niet voor niks terug naar biks wat die van mij altijd kreeg.

Rug of bekken heb ik zelf nooit aan gedacht omdat ik niet bedacht had of dat een dierenarts dat voorgesteld heeft.

Ik wil dat die wat minder gaat werken want 1 tot 2 uur werken vindt ik te veel voor een jong dier. Dat komt alleen om hem leeg te krijgen. Hij is wel voorwaarts tot die echt moet poepen of het er bijna uitkomt. Buigt ook netjes en loopt het liefst met zijn hals op de grond.

Ik wil hem met alle liefde laten onderzoeken maar moet eerst weten wat. Dierenarts heeft nooit over een rug of bekken probleem gehad. Ga nu echt een osteopaat laten komen zodat ik ook weet als zij of hij zegt die rug zit vast dat ik foto daar van kan laten maken. Iemand het liefst die ook wat van magen en darmen weet.

Water is echt uitgesloten. Hij drinkt heel veel dus daar ga ik zeker niet op verder zoeken.
Laatst bijgewerkt door Paard_Trutje op 16-12-24 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Re: Paard poept moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 00:35

Op de kliniek maken ze wel een plan van aanpak voor je.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 01:09

Ik ga mee met de eerdere adviezen. Laat meer onderzoek doen door de artsen. Een foto van de darmen om zand uit te sluiten is zó gemaakt. Een grote hoeveelheid zand kan echt heel goed een oorzaak zijn hoor.

Mijn referentiekader is ook nog problemen als gevolg van overeten. Mijn vorige paard had dit. Die at zo veel ruwvoer dat de darmen er op vast liepen en er verstoppingskoliek optrad. Andere bodembedekking en afgepaste ruwvoerinname waren hier oplossingen.

Er zijn zoveel mogelijkheden in jouw casus van wat er aan de hand kan zijn, dat er een echt goed behandelplan op basis van uitsluitingen gemaakt moet worden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 11:57

Dan zou ik ook beginnen met een foto van de darmen in de kliniek. Grote kans dat de darmen vol zand zitten. Mijn oude merrie kreeg daar ook kleine keutels van die hard waren. En geen zand in de mest te vinden maar wel 40 kilo zand in dr darmen..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 12:39

Ik zou ook opteren voor eerst foto's en dan pas de rest. Want een osteo kan er niet in kijken, dus als die rug niet vast zit, wat is dan de oorzaak, dan zit je weer bij de foto laten maken.

En zit de rug wel vast, zit er dan niet ook zand in de darmen? Kissing spines, atrose, zand enz kan je niet voelen of zien zonder foto.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 16:23

Wat voor biks kreeg / krijgt hij? Merk / soort ?

En de ruwvoer? Hooi / voordroog / kuil?

En hoeveel en hoe vaak per dag?

En die 3 uur buiten (wel weinig) staat hij dan alleen maar wat te staan op de paddock?

Is er een stapmolen?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 17:17

4 jaar en 8 maanden last. Dus bijna zijn hele ‘onder het zadel’ periode. Ik ga er namelijk even vanuit dat je hem niet met 1 jaar heb beleerd maar eerder met 3 jaar.

Daar kan ook een link liggen.
Hoe is hij ingereden? Is hij een keer stijf van het land gekomen?

Bekken en si gewricht kunnen nare effecten hebben op de doorgang in de darmen.

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 18:30

Marie111 schreef:

En die 3 uur buiten (wel weinig) staat hij dan alleen maar wat te staan op de paddock?

Is er een stapmolen?

Hij gaat straks op ander biks.

Hij krijgt 4 keer ruwvoer en drie keer biks. Krijgt die nog een keer wortels van mij.

Hij gaat twee keer per dag met zijn maatje naar buiten en spelen veel.

Stapmolen vindt die niks dus zet ik hem er niet in.
Laatst bijgewerkt door Paard_Trutje op 16-12-24 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 18:37

Anomien schreef:
4 jaar en 8 maanden last. Dus bijna zijn hele ‘onder het zadel’ periode. Ik ga er namelijk even vanuit dat je hem niet met 1 jaar heb beleerd maar eerder met 3 jaar.

Daar kan ook een link liggen.
Hoe is hij ingereden? Is hij een keer stijf van het land gekomen?

Bekken en si gewricht kunnen nare effecten hebben op de doorgang in de darmen.

Hij is inderdaad met 3 jaar beleerd maar niet meteen erop dat is pas met 3 en half gedaan. Ik heb hem zelf beleerd en heel rustig aangedaan. Hij wil zelf te graag dus bewust afgeremd. Hij is niet stijf geweest.
Als je hem ziet lopen dan denk je die is soepel zat. Loopt ruim en neus op de grond. Ben heel erg van achteren naar voren rijden en niet ruk/pluk werk. Zakt zelf naar beneden. In het begin liep die gewoon en niks aan het handje.

Alleen ruwvoer wat prut is geweest.

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 18:42

MarjanB schreef:
Dan zou ik ook beginnen met een foto van de darmen in de kliniek. Grote kans dat de darmen vol zand zitten. Mijn oude merrie kreeg daar ook kleine keutels van die hard waren. En geen zand in de mest te vinden maar wel 40 kilo zand in dr darmen..

Hij heeft heel zijn leven al dit dus zal niet daar meteen van uitgaan. Het is ook geen zandeter.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 18:52

Paard_Trutje schreef:
Marie111 schreef:

Is er een stapmolen?

Hij gaat straks op ander biks.

Hij krijgt 4 keer ruwvoer en drie keer biks. Krijgt die nog een keer wortels van mij.

Hij gaat twee keer per dag met zijn maatje naar buiten en spelen veel.

Stapmolen vindt die niks dus zet ik hem er niet in.

Maar wat voor biks ? Merk, soort. (bijvoorbeeld Pavo Vital).

Ruwvoer - wat? Hooi, voordroog, kuil? En hoeveel kilo per keer?

Wortels hoeveel? 1 losse of een kilo?

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:04

Je bedoelt dat hij zijn hele leven al zo moeilijk poept dus van veulen af aan? In de openingspost heb je het er over dat het nu een jaar aan de gang is, ondanks dat hij het al lang heeft en geen zandeter is, zou ik dat toch als eerste uit sluiten, dat kost ook niet de wereld. Als dat het niet is dan is er toch iets mis met zijn spijsvertering/darmen als het eten wat hij krijgt verder van goede kwaliteit is. In een kliniek kunnen ze net wat gerichter onderzoek doen, dus ik zou als ik jou was je toch daar melden met hem, zoals je het beschrijft is het erg naar en pijnlijk voor hem, dus daar moet toch een oplossing voor komen. Met keukenmiddeltjes ga je dit denk ik niet meer oplossen. Sterkte, heel naar probleem!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:05

Paard_Trutje schreef:
MarjanB schreef:

Hij heeft heel zijn leven al dit dus zal niet daar meteen van uitgaan. Het is ook geen zandeter.

Dat kun je alleen zeker weten met een rontgen foto. Hoe vaak is dat al wel niet gezegd..

Her is net of je niet wil onderzoeken. Is het je te duur?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:13

Paard_Trutje schreef:
MarjanB schreef:

Ik snap het niet meer, eerst zeg je dat het probleem van de laatste 8 maanden is en nu dat hij dit al zijn hele leven heeft?

Als je denkt dat het andere biks kan helpen waarom begin je daar dan niet meteen mee? Waarom pas in januari? In je openingspost schrijf je dat je paard vermoedelijk pijn heeft maar je veegt hier alle voorstellen en ideeën van tafel.

Ik heb een paard wat van nature moeilijk poept, altijd al zo geweest. Hij liep daarom vaak met de handrem er op en heb ook wel eens een les afgebroken om die reden. Maar dat is echt enorm verbeterd met wat aanpassingen in het management. Maar staken oid heeft de mijne nooit gedaan. Imo doet een paard dat niet zomaar

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:43

Ik zou je als tip geven om contact te zoeken met een goede dierenarts die verder onderzoek gaat doen. Ik heb het idee dat je eigen dierenarts hier toch wat steken laat vallen. Waarom is dit paard nog niet grondiger onderzocht of doorverwezen? Ik snap dat je vertrouwt op de kennis en kunde van de dierenarts, maar ik krijg zomaar het idee dat er wel betere te vinden zijn.

Bibin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 20:11

Bibin schreef:
Onze merrie poepte ook moeilijk. Stond steeds stil met staart omhoog maar er kwam niks. Soms duurde dat inderdaad vreselijk lang en ze wilde ook niet meer aandraven, zowel onder zadel als longeren. Ze was ook erg opgeblazen.

Maagscopie gedaan en ze had maagzweren, deze met medicatie behandeld, we zijn overgestapt van voordroog op onverpakt hooi. En nu is ze niet meer opgeblazen en kan zelfs mesten tijdens het draven en galopperen.

Als ik het goed begrijp is het begonnen op je vorige stal toen het ruwvoer slecht was.

Hierin herken ik veel, want het begon bij onze merrie ook tijdens een periode van slecht en wisselend voordroog. Ze veranderde van een zeer voorwaarts paard plots in een paard dat echt niet wilde aandraven, trappen naar je been, staart omhoog alsof mesten. Verder geen symptomen van maagzweren, ze was wel erg opgeblazen.

Op kliniek toch scopie laten doen en idd maagzweren. Draven met een maagzweer doet pijn ivm opspattend maagzuur tegen de zweer. Daarnaast had ze zoveel lucht in haar buik door het verkeerde droogvoer dat alles ongemakkelijk was voor haar.

Krijgt je paard voordroog of hooi. De overgang naar onverpakt hooi, en overgang naar vitalbix heeft alles opgelost..en n kuurtje omeprazol.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 20:28

Charaz schreef:
Wat voor ruwvoer krijgt hij?

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:27

Staar je niet blind op een osteopaat. Maar ga op je strepen staan bij de dierenarts als je zijn rug op de foto wilt.
Toen ik twijfelde of mijn paard rugklachten had heb ik ook een osteopaat laten komen. Daar kwam uit dat mijn paard geen last van haar rug zou hebben maar gewoon even een goede massage nodig had.
Niets bleek minder waar want bij ditzelfde paard was het compleet foute boel in de rug. Alles was fout. Iets wat een osteopaat zeker niet kan zien, maar een rontgen apparaat wel. Paard kon overigens de rug wel bollen met mesten, volledig omrollen, etc.
Ik zou aandringen op een doorverwijzing omdat wat jij omschrijft toch wel een serieus probleem is. Je wilt niet dat hij verstopt gaat raken. Er zal toch een oorzaak zijn.

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 00:37

Paardenfann4 schreef:
Je bedoelt dat hij zijn hele leven al zo moeilijk poept dus van veulen af aan? In de openingspost heb je het er over dat het nu een jaar aan de gang is, ondanks dat hij het al lang heeft en geen zandeter is, zou ik dat toch als eerste uit sluiten, dat kost ook niet de wereld. Als dat het niet is dan is er toch iets mis met zijn spijsvertering/darmen als het eten wat hij krijgt verder van goede kwaliteit is. In een kliniek kunnen ze net wat gerichter onderzoek doen, dus ik zou als ik jou was je toch daar melden met hem, zoals je het beschrijft is het erg naar en pijnlijk voor hem, dus daar moet toch een oplossing voor komen. Met keukenmiddeltjes ga je dit denk ik niet meer oplossen. Sterkte, heel naar probleem!

Even voor de duidelijkheid hij poept niet al 4 jaar moeilijk.

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 00:45

prugelpiet schreef:
Ik zou je als tip geven om contact te zoeken met een goede dierenarts die verder onderzoek gaat doen. Ik heb het idee dat je eigen dierenarts hier toch wat steken laat vallen. Waarom is dit paard nog niet grondiger onderzocht of doorverwezen? Ik snap dat je vertrouwt op de kennis en kunde van de dierenarts, maar ik krijg zomaar het idee dat er wel betere te vinden zijn.

Ik sta al in contact met goede dierenartsen volgens heel Nederland dus geen huis en tuin dierenarts. Ga in dit topic niet zeggen welke. Links om rechts om moet er wat gebeuren ben ik mee eens.

Het is jammer dat paard niet kan praten dan was het opgelost geweest

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 00:49

Dat is waar, maar wat is je plan nu precies? Met contact met dierenartsen is er tot nu toe niets opgelost dus wellicht dat je toch even verder moet gaan kijken. Een osteopaat is ook behoorlijk duur, ik zou zelf dat geld liever steken in een gerichter onderzoek. Naar mijn idee is wat je nu voert toch meer dan prima en zou hij daar echt geen harde ontlasting van moeten krijgen.

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 01:41

Ik zal even in kort sommige dingen beantwoorden.

Ik kreeg van iemand de beschuldig dat ik ideeën van tafel gooide dat is niet waar en doe er echt wel wat mee, maar als iemand 10 keer zegt water te kort zegd terwijl ik duidelijk al gezegd heb is uitgesloten dan is dat echt wel van tafel.

Ik begin pas in januari met volledige omschakeling omdat ik niet meteen alles om kan gooien omdat er al aanpassing zijn geweest en ik niet wil dat die daar een klap van krijgt dus ga langzaam het oude met nieuwe mengen.

Ik hou ook echt in mijn achterhoofd dat ik ander paard heb gekend dat ook niet te best van mijn oude stal kwam en lang geduurd heeft voordat die de oude was. Daarom ook verhuist en paard is hier super happy. Ruwvoer is echt top en wordt geen rommel gegeven.

Ik heb een paard die duidelijk laat zien dat die pijn heeft of laat dus met dat trappen zien of draait zijn hoofd even naar mijn toe

Ik kan vanwege privacy niet zeggen wie de dierenarts is maar als jullie weten wie dan zeggen jullie ook dat is een goede. Denk ook in het belang van paard dus meteen opladen gaat ook niet daar ga ik ook niet over uitlaten vanwege privacy.

Punt voor punt afwerken. Sluit darm, lichamelijke problemen, voer beleid of maag niet uit.

Ik wil gewoon eens kijken of der punten zijn die vast zitten zoals de rug of bekken dat kan een osteopaat echt wel zien. Ga liever even eerst dat traject in dan kijken we verder.
Laatst bijgewerkt door Paard_Trutje op 17-12-24 01:53, in het totaal 1 keer bewerkt