Wat te doen? Paard met peesblessure en gevaarlijk gedrag.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 21:04

Earth schreef:
Ik denk dat het ook goed is dat je met een andere mindset hem in handen neemt. Nu heb ik een beetje een gevoel dat je boos bent en dat wat af reageert op hem. Ik snap de frustratie, maar probeer dat thuis te laten. Als jij gefrustreerd raakt, dan raakt hij dat ook.

Ik heb nog wel een goede tip. Ik had ook zo'n gevaarlijk projectiel met peesblessure. Die sprong zelfs bovenop mensen enzo :+ Gelukkig was ik niet de sjaak maar wel anderen helaas. Bij hem hielp het om een longeersingel om te doen, en dan longeerlijn door het halster of hoofdstel en dan vast maken aan de singel. Als hij braaf is hangt de lijn gewoon los, maar als hij er vandoor wil stuiven dan trek je hem scheef en dan kan hij zijn kracht niet gebruiken. En jij hoeft weinig kracht te gebruiken. Dat had die van mij snel genoeg door.

Ik ben heel de dag van slag geweest, heb ik werkelijk nog nooit gehad met of van hem. Het is nu wel weg hoor, maar de teleurstelling was gewoon sterker dan ikzelf.

Wat jij beschrijft is de noodstop. En daar heb ik zelf ook aan gedacht vandaag. Ik heb hem nooit nodig gehad, dus bedacht al hoe ik dit kan doen. Nou zo dus! Dank! :)

ponyhobbelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 21:15

Earth schreef:
Ik denk dat het ook goed is dat je met een andere mindset hem in handen neemt. Nu heb ik een beetje een gevoel dat je boos bent en dat wat af reageert op hem. Ik snap de frustratie, maar probeer dat thuis te laten. Als jij gefrustreerd raakt, dan raakt hij dat ook.

Ik heb nog wel een goede tip. Ik had ook zo'n gevaarlijk projectiel met peesblessure. Die sprong zelfs bovenop mensen enzo :+ Gelukkig was ik niet de sjaak maar wel anderen helaas. Bij hem hielp het om een longeersingel om te doen, en dan longeerlijn door het halster of hoofdstel en dan vast maken aan de singel. Als hij braaf is hangt de lijn gewoon los, maar als hij er vandoor wil stuiven dan trek je hem scheef en dan kan hij zijn kracht niet gebruiken. En jij hoeft weinig kracht te gebruiken. Dat had die van mij snel genoeg door.

Daar zou ik met een paniekerig/druk paard toch voorzichtig mee zijn... Als ze in de lijn draaien wordt het een spannend tafereel. :Y)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 21:15

Ja ik had zo'n bakbeest van 1.78 mtr die nogal ehh gevaarlijk was en dit hielp altijd. Hij bleef hiermee ook meteen rustig.

Ik snap de frustratie wel hoor. Maar het werkt niet als je met hem aan de gang gaat.

djengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:01

Ik zou m gewoon buiten zetten. Hij zal eerst waarschijnlijk wat druk doen.
Dan maar een paar weken langer herstel. Voor beiden fijner.
Ook zou je wat werk aan de hand kunnen doen in stap,niet teveel bochten. Of een wandelingetje als hij weer “ geland” is.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:11

snap dat verplichte stappen aan de hand niet helemaal als ie de hele dag vrij op de wei staat waar is alles kan doen wat ie wil. Wat heeft het stappen dan voor toevoeging?? Ja bij paard dat verplicht op stal moet weinig beweegt, weer zijn spieren moet gaan opbouwen die die verloren is door stilstaan lijkt het me een logisch iets. Maar voor de jouwe op dit moment???? Volgens ben je dat stadium in opbouw al ver voorbij doordat ie zelf al in de wei beweging heeft.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 22:21

speurneusc schreef:
snap dat verplichte stappen aan de hand niet helemaal als ie de hele dag vrij op de wei staat waar is alles kan doen wat ie wil. Wat heeft het stappen dan voor toevoeging?? Ja bij paard dat verplicht op stal moet weinig beweegt, weer zijn spieren moet gaan opbouwen die die verloren is door stilstaan lijkt het me een logisch iets. Maar voor de jouwe op dit moment???? Volgens ben je dat stadium in opbouw al ver voorbij doordat ie zelf al in de wei beweging heeft.

Door op het harde te stappen, zou dit de pees weer sterker maken en herstel bevorderen. Zoiets begreep ik in ieder geval van iemand. Ik heb in 40 jaar paarden ook voor de allereerste keer een paard met een peesblessure, totaal geen ervaring mee. Tot nu toe dan.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:39

Bekijk de filmpjes van Steve Young op Youtube eens. Ik vind hem erg goed in het afleren van ongewenst gedrag en hij doet licht grondwerk met de paarden. Ik heb er al veel van geleerd, hopelijk helpt het jou ook.

Padoertje

Re: Wat te doen? Paard met peesblessure en gevaarlijk gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:50

Ja, ze kunnen echt gaan zieken uit verveling. Zeker als ze gewend zijn om te werken. Dat koppie moet gewoon weer in de werk modus. Concord leader (of iets vergelijkbaars) erom, samen met hoofdstel en 1 a 2 per dag 10/15 stappen aan de hand. Desnoods wat grondwerk, maar zorg dat je wat te vertellen hebt dmv een concord leader en hij niet met jou aan de haal gaat https://www.paddys-choice.nl/product/st ... rd-leader/

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 08:11

speurneusc schreef:

Daar denken de dierenartsen anders over nav onderzoek. Met het gecontroleerde stappen laat je het weefsel weer wennen aan wat het straks ook moet gaan doen waardoor het minder stug en dus minder kwetsbaar wordt.
Je ziet juist veel betere resultaten bij paarden die wel gestapt worden, ook al staan ze buiten, dan bij degene die gewoon een x aantal maanden op het land gegooid worden. Het gaat ook niet over spieren maar over de pees. Gecontroleerde beweging op de bodem die aangeraden wordt bij die blessure.

Maar wij mochten met checkligament absoluut geen zijgangen of kleine voltes stappen. Juist rechtuit, kleine (en grote) voltes en zijgangen kwamen pas nadat de pees aantoonde ook draf en galop aan te kunnen. Pezen zijn juist zo gevaarlijk omdat ze geen pijn meer doen na de acute fase en je ze dus volledig kapot kan maken door paard te laten galoperen of kleine wendingen te laten maken. Of zelfs te gaan draven.

Ja, ze kunnen in het land of de paddock ook gek doen, daar houd je rekening mee dat het daardoor langer kan duren. Maar dat is uit zichzelf en vaak juist rechte lijnen. Alles wat wij gaan vragen ga je toch forceren

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 08:58

Prins heerlijk op de wei, en geen manieren om naar stal te gaan.
Even hoofdstelletje met een bit er in hangen.
En hem even ter aarde roepen.
Bij minste of geringste even optreden.
Stappen aan de hand zou ik laten voor wat het is.
Hij beweegt zat op de wei.
Het is koud en jollig weer,maar er moet wel gewoon geluisterd worden hoor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:45

MyWishMax schreef:
speurneusc schreef:

Daar denken de dierenartsen anders over nav onderzoek. Met het gecontroleerde stappen laat je het weefsel weer wennen aan wat het straks ook moet gaan doen waardoor het minder stug en dus minder kwetsbaar wordt.
Je ziet juist veel betere resultaten bij paarden die wel gestapt worden, ook al staan ze buiten, dan bij degene die gewoon een x aantal maanden op het land gegooid worden. Het gaat ook niet over spieren maar over de pees. Gecontroleerde beweging op de bodem die aangeraden wordt bij die blessure.

Maar wij mochten met checkligament absoluut geen zijgangen of kleine voltes stappen. Juist rechtuit, kleine (en grote) voltes en zijgangen kwamen pas nadat de pees aantoonde ook draf en galop aan te kunnen. Pezen zijn juist zo gevaarlijk omdat ze geen pijn meer doen na de acute fase en je ze dus volledig kapot kan maken door paard te laten galoperen of kleine wendingen te laten maken. Of zelfs te gaan draven.

Ja, ze kunnen in het land of de paddock ook gek doen, daar houd je rekening mee dat het daardoor langer kan duren. Maar dat is uit zichzelf en vaak juist rechte lijnen. Alles wat wij gaan vragen ga je toch forceren

Dit dus :j

In de wei bewegen ze niet genoeg om de pees rustig te belasten, juist door rare sprongen maken kan het weer erger door worden. Het bindweefsel wat het gat in de pees opvult heeft beweging nodig om niet te stug te worden wanneer het terug groeit. Wordt dat het wel dan zal het altijd een zwakke pees blijven met alle consequenties van dien.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 10:13

Hier pony gehad met een flink checkligament blessure. Ik heb haar op een kleiner stukje paddock, schuilstal gezet met haar vriendin. 2x per week high power laser therapie. Ze ging af en toe wel even uit haar plaat, waardoor t mss weer wat dikker werd maar binnen 2.5 maand was het weer helemaal goed op de echo.

Ik zou zeggen, high power laser (dierfysio in de buurt) soortgenootje en postzegelpaddock, wel dat ze klein beetje kunnen stappen en draven. Misschien kun je wat voerpuzels/beloningsballen/verrijking (wilgentakken?) toevoegen. En verder al het krachtvoer (zover die dat krijgt) eraf.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 12:16

Wel even ter verduidelijking, hij heeft "slechts" de pees verstuikt/verzwikt. Er zitten/zaten geen gaten of scheuren in. Niet bij de 1e scan en ook niet bij de 2e. Dus van alle peesblessures, is deze nog het minst erge. ( zo stelde de dierenarts :) )

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:40

En dat kan ook zo veranderen, helaas. Juist omdat het geen pijn meer doet, maar wrl kwetsbaar is. Been there, done that. En de mijne deed niet eens zo gek toen. Dus zijgangen en kleine voltes gewoon niet doen, net als het opjagen.

Gaten of scheuren is al flinke peesblessure. Dus ja, dit is de minst erge, maar juist daarom wil je wel voorkomen dat het wrl zo'n erge wordt.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 12:46

Natuurlijk wil ik dat niet. Daarom moet ik hem ook keihard aanpakken nu.

Ik heb wel voor mezelf besloten dat als het erger wordt en hij meer schade oploopt, hij met pensioen gaat. Maar dan gaat hij wel naar een plek waar hij 24/7 buiten staat. Ik moet er gewoon voor zorgen dat er geen gewonden vallen. Hij had maandag wel een paar kinderen omver kunnen lopen die op stal waren. (gelukkig maakten ze zich uit de voeten toen ik gilde dat hij eraan kwam )

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 13:18

Mijn Friese merrie werd ook gevaarlijk in combinatie peesblessure en rust. Ook toen ze op de wei mocht.

Jij en je Tinker ervaren nú beiden stress. Normaal zou ik zeggen een goede gedragstrainer, maar goed in aanvang van de training kunnen ze rare sprongen maken en dat lijkt me niet wenselijk in deze situatie.

Dat je duidelijk en consequent moet zijn is je al wel duidelijk. Probeer er op te letten dat je zelf niet hoog in emotie en energie komt te zitten. Probeer zelf de rust te bewaren.
Je kunt je Tinker in de wei leren het hoofd laag te doen, dit zorgt ervoor dat spanning af kan vloeien.

Iedere keer dat er iets spanning ontstaat, ga je terug naar ontspanning. Ondanks jouw negatieve ervaringen met clicker heb ik er juist hele positieve ervaringen mee.
Misschien toch opnieuw opbouwen?
Een tongklik kan ook als hij te hieperdepiep van de clicker wordt.

Mijn paard is verhuisd naar een 24/7 plek. Ook om de onrust die er was in de groep bij het binnenhalen te voorkomen. Ze gingen dan regelmatig met z’n allen aan de kletter. En dat kon echt niet met een kapotte pees.

Na een paar dagen op de nieuwe plek kwam ze helemaal tot rust en was ze weer net zo lief als altijd.
Zij had een hele zware peesblessure en heeft daar 1,5 jaar gestaan.
In jouw geval kan dat natuurlijk korter zijn.

Dus lukt trainen van het gedrag om welke reden dan ook niet, dan zou ik voor 24/7 buiten kiezen.

Sorry, maar jouw oplossing van opjagen in de bak om de energie eruit te krijgen, vind ik not done.
Hij komt alleen maar hoger in adrenaline en gaat nog gemakkelijker over zijn eigen grenzen heen, waardoor de blessure te gemakkelijk verergerd.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 13:27

Boemel, ik heb dit paard al 8/9 jaar om me heen. Ik ken hem van binnen en van buiten.

Als hij hoog in zijn energie zit en ik laat hem lopen, dan is hij het even kwijt. Ik snap wel dat het niet handig is, maar ik zoek hier naar een oplossing voor een probleem. Het probleem is dat hij zijn energie volledig opbouwt, vast houdt en echt een tikkende tijdbom is. Het moment van ontploffen komt iedere week voorbij nu en mensen komen in gevaar.

Dan ben ik maar een verschrikkelijke eigenaar die hem even, enigsinds gecontroleerd een paar bokken eruit laat jagen. Ik snap je punt, maar het hoeft ook niet belerend te worden gebracht.

Vandaag halen we hem weer binnen met hoofdstel en zweep en dat blijf ik voorlopig doen. Net zo lang tot hij rustig is met binnen zetten. :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 13:39

Zou je hem dan niet beter gewoon weer kunnen gaan rijden?

Ik had er 1 met een gat in het checkligament. Hij ging overal uit, zelfs als we zijn stukje volledig hadden gebarricadeerd met trailers, aanhangwagens, etc. Hij sprong dagelijks over de omheining. De situatie was geheel onhoudbaar. De brandweer is er al eens aan te pas gekomen en toen hij op de spoorlijn liep, zijn we meteen naar de kliniek gereden. De dierenarts: zadel hem maar op en ga rijden zoals je anders deed (Z drs). Dat is minder erg dan wat hij nu doet.

We zijn dezelfde middag weer gaan rijden en hij heeft er nooit meer last van van gehad.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 13:44

_Lorette_ schreef:
Zou je hem dan niet beter gewoon weer kunnen gaan rijden?

Ik had er 1 met een gat in het checkligament. Hij ging overal uit, zelfs als we zijn stukje volledig hadden gebarricadeerd met trailers, aanhangwagens, etc. Hij sprong dagelijks over de omheining. De situatie was geheel onhoudbaar. De brandweer is er al eens aan te pas gekomen en toen hij op de spoorlijn liep, zijn we meteen naar de kliniek gereden. De dierenarts: zadel hem maar op en ga rijden zoals je anders deed (Z drs). Dat is minder erg dan wat hij nu doet.

We zijn dezelfde middag weer gaan rijden en hij heeft er nooit meer last van van gehad.

Zo, daar had je dan ook stevig je handen aan vol! :o

Ik laat hem over 3 weken weer scannen en dan ga ik verder kijken naar oplossingen. In ieder geval gaat hij nu alleen nog naar binnen aan het hoofdstel en bouw ik de noodrem in. En dan maar hopen dat het afdoende is en de boodschap over is gekomen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 14:22

Kan je hem zo zetten dat je er niets mee "moet"? (dus niet moet uithalen, verplaatsen etc?)
Indien wel, gewoon zo zetten, in kudde, natje en droogje, zweepje of vlaggetje mee als je er bij gaat (en gevaarlijk gedrag straf je direct en kort af), en voor de rest er niks mee willen. Na 6 maand blessure checken en kijken of die dan weer aan het werk kan.

Andere optie is wel laten werken zonder belasting, dan zou ik echt gewoon de gewone routine doen (vastzetten, poetsen, optuigen, stapwerk die dan belastender is mentaal dan lichamelijk), routine voor afkoelen en afzadelen doen. Idioot gedrag direct keihard afstraffen. Dom doen doet die maar in de weide, niet bij jou. Dikke kans dat twee correcties voldoende zijn om hem terug met de pootjes op de grond te krijgen.

Edit: ik zie dat 24/7 op de weide geen optie is. Wel even opletten met opjagen in de bak, als die echt energie teveel heeft zal die wel gaan rennen in de weide. Nu is die gewoon aan het kloten omdat die er mee weg kan, al dan niet getriggerd door onrust bij het binnenzetten idd.
Ik zou het echt gewoon houden bij de correcties, hij dient zijn manieren te houden, ongeacht de situatie, die kon het voordien wel, dus geen excuus.

Als je hem aan het werk zet zou ik dan eerder er een zadel opgooien en heel bewust gaan rijden, en niet zomaar als een idioot laten rennen en springen en doen. Dan beter rustig stap en draf werk die gecontroleerd is voor een halfuur, dan halve gare rodeos van 5 minuten.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 19:34

Het goede nieuws is dat hij nu bewuster is en oplet.

Ik haal hem voorlopig even met hoofdstel binnen. En stokje erbij. Een paar kleine tikjes tegen de borst was vandaag al genoeg om hem te laten wachten. Dus er zit gelukkig meteen al verbetering in.

Hij is gewoon veel te ongeduldig.

Vandaag ook even bewust wat langer in de wei gestaan en gewacht tot zijn energieniveau omlaag ging. Hij ging kusjes uit staan delen op een bepaald moment. ( Zijn manier om mij aan het lachen te krijgen, wat natuurlijk ook gewoon weer lukte! :D Het is net een kleuter soms. )

De lucht is ook gewoon weer geklaard. Er is een plan en een missie. 8-)

charootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 20:10

Ik denk dat jij zelf heel goed weet wat je paard nodig heeft om weer in het gareel te komen. Als dat door nu weer even consequent te zijn en met een paar tikken is, dan is dat maar zo. Uiteindelijk moet het voor iedereen veilig zijn en ook voor het herstel van het paard.

Sarcasme aan.... pas je op dat je niet gefilmd word, want dan ben je de pineut enn vallen je tikken onder mishandeling. Sarcasme uit.. :+

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 20:50

Hebben ze überhaupt nog te eten op de weide?

En ligt er toevallig lekker biks op hem te wachten op stal?

Als hij natuurlijk direct biks krijgt is het logisch dat hij volgas naar de stal wil.

Als er op de weide te weinig eten staat, en op stal genoeg hooi krijgt. Logisch dat hij gas geeft.

Neemt niet weg dat hij dat niet mag doen!

Maar mijn tinker kreeg een tijd na het rijden direct biks.
Tot ze elke x na de laatste bocht richting huis dom ging doen....
Toen heeft ze een keer of 5-6 niet direct na het rijden biks gehad.
En haar gedrag was ook weer normaal.....

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 13:06

hagelslag schreef:
Hebben ze überhaupt nog te eten op de weide?

En ligt er toevallig lekker biks op hem te wachten op stal?

Als hij natuurlijk direct biks krijgt is het logisch dat hij volgas naar de stal wil.

Als er op de weide te weinig eten staat, en op stal genoeg hooi krijgt. Logisch dat hij gas geeft.

Neemt niet weg dat hij dat niet mag doen!

Maar mijn tinker kreeg een tijd na het rijden direct biks.
Tot ze elke x na de laatste bocht richting huis dom ging doen....
Toen heeft ze een keer of 5-6 niet direct na het rijden biks gehad.
En haar gedrag was ook weer normaal.....

Ja, er ligt hooi als hij binnen komt. Maar ze hebben de hele dag op de wei ook heel veel hooi. Hij knabbelt nog wel wat aan de korte grassprieten, maar kan de hele dag door eten. Hij kreeg tot voor kort wel een handje alfalfa, dat is nu ook even geschrapt uit zijn dieet tot nader order. :')

Bix krijgt hij al bijna anderhalf jaar niet meer. Daar werd hij, in zijn niet geblesseerde leven, ontzettend heet van. Dus besloten om dat niet meer te geven. Hij heeft het ook niet nodig, hij is rond zat van alleen maar hooi. :))

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 13:09

charootje schreef:
Ik denk dat jij zelf heel goed weet wat je paard nodig heeft om weer in het gareel te komen. Als dat door nu weer even consequent te zijn en met een paar tikken is, dan is dat maar zo. Uiteindelijk moet het voor iedereen veilig zijn en ook voor het herstel van het paard.

Sarcasme aan.... pas je op dat je niet gefilmd word, want dan ben je de pineut enn vallen je tikken onder mishandeling. Sarcasme uit.. :+

Haha, maar echt he! :))

Het zijn geen Dujardin tikken hoor, gewoon lichte tikjes waardoor hij op zijn hoede is. Even opletten!

En hij is bij de les. Dus dat is goed. :D