Pallatin schreef:TS blij dat het nu goed gaat maar ook ik heb geen bijster goede ervaring met gebitverzorgers oftewel mensen die dus geen vee-arts zij en elektrisch werken/ sederen. Eerste jaar had ik zo iemand laten komen voor m’n toen 4 jarige. Alles was goed volgens die man. Poosje later maakte paard opeens proppen en at amper. Met spoed een paardentandarts laten komen. Probleem was wond in het tandvlees (waarschijnlijk door een tak of stokje) maar toen al onbehandelde haken. Dat heeft hij dus gewoon niet behandeld of gezien. Ook bleek m’n paard 4 onderontwikkelde kiezen te hebben. Daar heeft die eerste prutser nooit wat over gezegd, waarschijnlijk omdat ie dat niet kon zien. Sindsdien laat ik elk jaar de paardentandarts komen. En nee, leuk vindt ie t niet nee….maand terug vond ik een stuk kies in z’n voerbak. Lang verhaal kort, mijn paard is een paar weken terug op de kliniek geopereerd aan die gebroken kies. Het was niet eens de achterste kies maar om goed achterin z’n mond te kijken hebben ze met een mini camera moeten kijken. Dus het is echt kul dat een paard goed behandeld kan worden zonder die sedatie; de mond gaat niet genoeg open. En bang, tja, ik ben heel benieuwd als m’n mijn vee-arts binnenkort moet komen enten. Ik denk dat dat heel lastig gaat worden, laat staan het volgende controle bezoekje van de tandarts. Maar zonder die diagnose was het wachten geweest op een ernstig ziek paard.
Ik weet zeker dat dat bij mijn tandarts niet zal gebeuren want hij kijkt echt gewoon overal in de mond en hij behandeld ook paarden met ernstige gebitsproblemen en die mensen die waren heel tevreden over hem