Veulen zwaar onderkoeld en daarna zware spierbevangenheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 17:30

Cioccolato schreef:
Het is gewoon schandalig dat dit dier niet een kliniek heeft gezien in de hele week dat ie al half dood is..
Het is meer geluk dan wijsheid dat (als) het beter wordt, maar na zoveel dagen nog steeds niet kunnen staan... en nu weer een hele dag voorbij :n

Zelfs over geluk wil ik nog discussiëren want goed komt deze niet meer. Oh hij overleeft het wellicht maar vergeet ‘goed’ maar.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 17:31

Elisa2 schreef:
Wellicht zou je in de tussentijd voor infraroodlampen kunnen zorgen om de doorbloeding te stimuleren en het dier meer warmte te geven.

Mijn idee.. als hij van buitenaf warmte krijgt, hoeft hij zijn energie daar niet in te steken.. maar kan hij die energie gebruiken voor zijn herstel.

Mondy

Re: Veulen zwaar onderkoeld en daarna zware spierbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 17:37

Als je ten einde raad bent bel je imo iig naar de kliniek. Dit arme dier is zo jong al helemaal niet goed

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 17:46

Sterkte ts, ik heb hier geen ervaring mee dus kan je ook geen tips geven

Ik ben wel benieuwd waarom je het paard snachts vond en waarom er niemand beschikbaar was tot de ochtend

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 17:51

Jammer dat er weer zo makkelijk veroordeeld wordt.. niemand kent TS, waar ze woont en hoe de situatie qua netwerk enzo van haar in elkaar zit….

Sterkte alvast TS!

Hoop alleen als de situatie plots stagneert, je ook in het welzijn van het paard durft kiezen?
Spierbevangenheid doet enorm veel pijn, en het herstel duurt enorm, enorm lang…
De jonge leeftijd kan mss in je voordeel spelen, jonkies toonden al meermaals vlotter te herstellen dan oudere paarden, maar het moet natuurlijk paardwaardig blijven…

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 18:18

Had dit dier überhaupt een schuilstal op de weide? Want met zoveel regen, wind en kou is dat voor veel dieren echt lastig om warm te blijven, laat staan een jong veulen. Wat betreft infuus op locatie, beetje DA doet dat gewoon. Zo heb ik eens een paar keer per dag met infuus op een hooivork gestaan nadat er eentje onderkoeld uit de sloot is gehaald. Sterkte en hopelijk knapt het beestje snel op.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 18:30

Dvanzon schreef:
Mijn veulen maandag op dinsdag nacht gevonden op de wei. Half 2 ‘s nachts. Ze lag in een modderpoel gewoon “normaal” en het lukte haar niet overeind te komen. Na wat pogingen heb ik haar onder het hek door getrokken (op het gras) hier bleef ze plat liggen en ook daar lukte het haar niet op te staan.

Haar temperatuur was toen 32 graden en ze was ondertussen meer dood dan levend. Omdat we niemand te pakken kregen hebben we haar in het plastic en dekens ingepakt en een kruiwagen neer gezet tegen de wind.

Uiteindelijk kwam hulp laat op gang. 9 uur heb ik een stal gevonden waar we terecht konden en hebben we haar met een voorlader opgelicht en met de platte kar haar naar een stal gebracht.

Poeh, wat heftig zeg. Ik vraag me ook wel af hoe een gezond dier in een modderplas te liggen komt (tenzij er nergens een droge plek was?) en daar ook echt blijft liggen, zou daar zeker met de DA over in overleg, of er niet naar een onderliggend probleem gezocht moet worden. Of was het dier al onderkoeld geraakt door de regen en de kou voordat het ging liggen?

Ik ga er even vanuit dat je wel meteen de DA hebt laten komen die nacht, een onderkoeld veulen dat niet meer in de benen komt is immers wel spoed, wat heeft die toen gedaan?

Citaat:
Rond 19:00 was haar temperatuur redelijk en hebben we haar opgetakeld. Ze heeft toen even gestaan maar toen we terug kwamen lag ze weer plat. Dus hebben we haar weer opgetakeld.

Woensdag leek het naast het plat liggen en het optakelen goed te gaan. Ze stond redelijk stabiel, ze eet goed drinkt goed en zag er “vrolijk” uit ondanks de pijn.

Donderdag was een offday ze at minder dronk minder en lag meer. Na bloedafname bleek ze spierbevangen te zijn.

Dus nu veel water en electrolieten (vind ze niet zo lekker) selenium en vitamine e veel hooi en seniores priores. En als pijnstilling dus eindelijk novacam

Maar ze kan dus nogsteeds niet op haar buik liggen. En of zelfstandig opstaan. We takelen haar geregeld op zodat de bloedsomloop in haar benen goed blijven.. en ze zichzelf niet teveel open schuurt aan het plat liggen en toch bewegen.

Haar slijmvliezen en tong zijn na het liggen vuurrood maar ze is vrij snel stabiel.

Ze heeft vanmorgen 2 uur gestaan waarna ze weer is gaan liggen.

Iemand de gouden tip hoe ik haar comfortabeler kan houden naarmate de novacam uit werkt.. haar temperatuur is wel weer stabiel.
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ze is 8 maanden oud.

Ik denk dat het niet zelfstandig op kunnen staan echt een heel slecht teken is (ook of juist al lang voor de spierbevangenheid) en denk dat het wat dat betreft echt wijzer was geweest dinsdag meteen naar de kliniek te gaan.
Wat wil jij nu zelf? Wil je zo af blijven wachten of toch naar een kliniek om te weten te komen waarom je veulen niet in de benen kan komen en niet eens op de buik kan (blijven) liggen? En hoe je de herstelkansen kunt vergroten (en wat voor herstel nog reëel is)?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 18:31

Voor de mensen die zich afvragen hoe een paard in een modderplas kan blijven liggen.
Modder, vooral klei, kan echt ontzettend glad worden, waardoor een paard geen grip meer krijgt om op te staan.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 18:33

Dvanzon schreef:
Dierenarts is er 3x per dag. Ze is omdat ze niet goed kan staan moeilijk te vervoeren. Wat kans op spierschade vergroot. Als is kliniek natuurlijk wel handiger, want dan kan ze een infuus krijgen.

Dierenarts zegt dit is alles wat je kan doen.

Ik vraag me wel af wat voor DA je hebt en wat de uitleg van je DA is. Want waarom zou je veulen nu geen infuus kunnen? En waarom zou er tijdens liggend vervoer meer spierschade optreden dan tijdens al die lange keren liggen in de stal?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 18:37

Polar schreef:
Voor de mensen die zich afvragen hoe een paard in een modderplas kan blijven liggen.
Modder, vooral klei, kan echt ontzettend glad worden, waardoor een paard geen grip meer krijgt om op te staan.

Dat is inderdaad wel een mogelijkheid, eng idee! Komt gelukkig zelden voor denk ik? Heb er nog nooit van gehoord in elk geval, bij een gezond dier.

Maar dan heb je dus een paard dat het grappig vindt om in deze kou bewust in een modderplas te gaan liggen? Of had het gewoon geen droge/modderloze plek? Of, wat ik eerder schreef, was het dier al onderkoeld en is het van uitputting maar gaan liggen waar het stond, wat dan toevallig die modderplas was.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 19:08

GDG schreef:
Polar schreef:

Dat is inderdaad wel een mogelijkheid, eng idee! Komt gelukkig zelden voor denk ik? Heb er nog nooit van gehoord in elk geval, bij een gezond dier.

Maar dan heb je dus een paard dat het grappig vindt om in deze kou bewust in een modderplas te gaan liggen? Of had het gewoon geen droge/modderloze plek? Of, wat ik eerder schreef, was het dier al onderkoeld en is het van uitputting maar gaan liggen waar het stond, wat dan toevallig die modderplas was.

Ik zou eerder denken dat het veulen daar niet is gaan liggen maar is uitgegleden en niet in de benen kon komen.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 19:16

Hoe is het nu met het veulen? Ik zou idd naar de kliniek vervoeren en als je dat niet wil echt warmtelampen zelf gaan regelen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 19:53

Tip voor de toekomst: Tot 1 jaar oud kunnen ze de kou en de regen echt nog niet handelen. Snachts op stal met dat jonge spul.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 19:58

Benzz schreef:
Tip voor de toekomst: Tot 1 jaar oud kunnen ze de kou en de regen echt nog niet handelen. Snachts op stal met dat jonge spul.

Dat kunnen ze wel zo lang ze niet vast liggen in de modder. Zorg gewoon voor schuilmogelijkheid en fatsoenlijke bodem en ze kunnen echt wel buiten.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 19:59

Jemig. Heeft iemand al gezegd dat hij naar een kliniek moet? Herhaling voegt niet veel toe lijkt mij
TS doet haar uiterste best en er komt 3x daags een DA bij, wat kan opname in een kliniek nu nog doen. Behalve het dier in de stress en ms nog meer beschadiging enTS hoge kosten voor iets wat ws niets toevoegd.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 20:07

Benzz schreef:

Niet alleen het tot 1 jaar oud
Bekijk het per weersomstandigheden en per paard en situatie!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 20:09

Wat vind ik dit erg.

Waarom stond die nog buiten?
Zeker met deze jonge leeftijd en met zulk weer.

Niet met alles is het 24 u p dag buiten goed of gezond.
Zeker helaas niet in Nederland met deze soort klimaat.

Veel sterkte ermee!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 20:11

hagelslag schreef:
Benzz schreef:

Niet alleen het tot 1 jaar oud
Bekijk het per weersomstandigheden en per paard en situatie!

Mee eens!
Zelfs een volwassen paard doe ik het met dit weer niet aan.
Of er moet een luxe grote schuilstal zijn met droge grond en met ruwvoer binnen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 20:12

pillow schreef:
Jemig. Heeft iemand al gezegd dat hij naar een kliniek moet? Herhaling voegt niet veel toe lijkt mij
TS doet haar uiterste best en er komt 3x daags een DA bij, wat kan opname in een kliniek nu nog doen. Behalve het dier in de stress en ms nog meer beschadiging enTS hoge kosten voor iets wat ws niets toevoegd.

TS is diegene die een topic opent startend met 'ik ben ten einde raad'. Wat moeten we zeggen? Geef een wortel en het komt goed?
Ofwel volg je je DA en blijf je die behandeling verderzetten ofwel heb je twijfels en neem je het een stap verder en dat is kliniek. Meer smaakjes zijn er helaas niet.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 20:20

pillow schreef:

Niet om het een of ander maar een opname in de kliniek is heel wat anders dan thuis behandelen, of de DA nu wel of niet drie keer per dag komt…… nu kunnen ze thuis ook gewoon aan een infuus staan (ik begrijp zelf in deze situatie ook niet waarom dit veulen niet aan een infuus staat, die van mij was er de afgelopen weken veel beter aan toe kwa conditie en heeft continue aan het infuus gestaan) maar ze kunnen continue bloedafnames afnemen en controleren en bijsturen waar nodig, er is heel veel controle, ook in de nachten. Zo is mijn paard elk uur (!!) bekeken door artsen. En daar betaal je in de basis echt niet meer voor als je drie keer per dag voorrijkosten zou moeten betalen. Er is veel meer mogelijk kwa apparatuur, kennis, ondersteuning.

Als je 3x per dag een consult en 3x voorrijkosten betaald zit je hoger dan de gemiddelde €50 per dag en nacht in de kliniek waarbij er elk uur een arts langsloopt. Dus het kosten plaatje is geen reden als je deze kosten nu ook thuis hebt.

Als je echt gaat behandelen loopt het zeker op ja (mijn rekening is in de vijf cijfers), maar in dit geval zou het wel het eerlijkste zijn om als je ermee door wil gaan hem ook de beste kans te geven.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 20:32

Nou, dat kostenplaatje, geen idee of dat anders is.

Mijn paard heeft in oktober een ongeluk gehad, direct naar kliniek,
waar al bleek dat haar spierenzymen zo hoog waren dat ze zelfs na dubbel verdunnen niet te meten waren. Ze heeft er nog geen 24 uur gestaan. Tig onderzoeken, tig zakken infuus en een euthanasie na 24 uur en ik was en een paard kwijt en meer dan 2000 euro.

Dat gezegd hebbende, ts ik zou toch contact opnemen met de kliniek om te zien wat ze daar adviseren.

En mocht je nog een keer in zo'n situatie zitten, wat ik niet voor je hoop.
Direct veearts bellen en brandweer.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 20:51

Kans is groot dat het veulen iets beschadigd heeft, normaal gesproken blijft een dier niet in de modder liggen. Ook niet na een schuiver.

Ik heb soortgelijks meegemaakt met een jonkie.
Die vond ik ook ‘‘s avonds na mijn werk op bevroren grond.
Koste wat kost wilde ik haar er door krijgen.

Maar ze bleek behoorlijk atactisch te zijn.
Waarschijnlijk heeft zij door de val op de bevroren grond wat beschadigd.

Met de kennis van nu, had haar ter plekke moeten laten gaan.

Ik heb haar in een warm koebad gehad. Dat heeft haar absoluut geholpen om uiteindelijk toch in de benen te kunnen komen.

Maar ik zou nu zoiets nooit meer doen.
Ondanks dat paard uiteindelijk 95% hersteld is. Daar zijn paar jaar over heen gegaan.
Uiteindelijk is ze zelfs onder het zadel gekomen jaar of vier na haar ongeluk. Rechte stukken ging prima. Korte bochten minder.

Sterkte met je situatie.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 21:33

Dvanzon schreef:
Nee dat kon niet.

Nu staat ze alweer 2,5 uur dus het wordt steeds wel wat langer!

Heeft ze dan inmiddels bijna 5 uur gestaan? Aangezien je om half 12 schreef dat ze vanmorgen 2 uur had gestaan ... ?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 21:37

Dvanzon schreef:
Nee dat kon niet.

Nu staat ze alweer 2,5 uur dus het wordt steeds wel wat langer!

Sterkte. Dit klinkt al wat beter.
Heel naar voor jullie!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 21:40

tamary schreef:
Veulen kan niet goed genoeg staan om op de been te blijven in een trailer. Zou dus speciaal vervoer worden, want liggend vervoeren zou kunnen, maar hoe krijg je dier dan in de benen om uit te laden op de kliniek?

dat weet de kliniek dan vast wel weer, die hebben dat denk ik wel wat vaker gedaan lijkt mij.