Steeds terugkerende hoefzweren, second opinion?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Steeds terugkerende hoefzweren, second opinion?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 13:08

Ik heb voeding al eens eerder genoemd. Dat kan zeker helpen om de hoeven van betere kwaliteit te krijgen. Als je wilt dat ik eens mee kijk met je volledige voeding, kun je mee een pb sturen.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 13:10

office schreef:
Heeft dat voetje een andere kleur / hoorn kwaliteit ?Stond je dier voor heen meer op stal?
Door natte bodem in de pp kan de hoef zachter worden en als er dan ook nog ergens kleine steentjes liggen is dat misschien mede de oorzaak ?

Hiervoor inderdaad vrijwel altijd harde ondergrond, met uitzondering van de zomermaanden.
Liggen hier eigenlijk geen steentjes, maar dat kan ik niet uitsluiten dat hij nooit ergens op gestapt heeft of iets. Alleen de eerste zweer die eruit kwam is bovenin bij de kroonrand doorgebroken.
Ik weet niet goed wat je bedoeld met een andere kleur of hoorn kwaliteit?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 13:16

Rocamor schreef:
Ze heeft dus al een hoornzuil?

Mijn merrie is daar vorig jaar aan geopereerd. Ook daar hap uit hoefbeen, hoornzuil en hoefzweren. Volgorde is me onduidelijk, maar vermoedelijk zuil tgv de zweer.

Bedoel je mijn ruin? Omdat ik reageerde op iemand (DDDara uit mijn hoofd?) met een merrie met hoefzweren?

Bij mijn ruin is de hoornzuil naar voren gekomen op de ct scan afgelopen dinsdag.
Ik las toevallig jouw berichten op bokt ook, dat jouw merrie eraan geopereerd is.
Hoe oud is jouw merrie, hoe is dit gegaan en hoe gaat het nu?

Elk geval van een hoornzuil moet natuurlijk individueel beoordeeld worden en zal een ander verloop/verwachting hebben door alle meespelende factoren. Maar toch wel heel benieuwd hoe het er bij jullie uit heeft gezien.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 13:21

Ik zeg ook nergens magisch fixen := .
Maar hoeven zijn moeilijk als het slecht doorbloed, om weer goed te krijgen. Zo ook met hoefbevangenheid is het moeilijk om de bloedsomloop daar weer echt goed te krijgen.
Bloedzuigers spuiten naast pijnstiller, ook bloedverdunner en ontstekingsremmer in ( niet letterlijk, maar natuurlijk werkt hun speeksel zo).
Mijn merrie heeft het bij haar hoefbevangenheid echt het zetje gegeven. Achteraf was haar slechtste voetje altijd het gevoeligste voor zweren, omdat de doorbloeding door een ongeluk minder goed was.
Het komt van binnenuit, maar het genezingsproces kan je echt helpen met bloedzuigers.[/quote]
Nee zo bedoel ik het ook zeker niet :)
Ik ben van mening dat het zeker ondersteuning kan bieden, maar dat ik nu eerst vanuit de orthopeed moet gaan horen hoe het er nu werkelijk aan toe is, wat de (on)mogelijkheden zijn en hoe het er dan uit komt te zien.
Het moet voor hem wel gewoon een paard waardig perspectief bieden als we dit operatief gaan aanpakken. Maar als we ervoor gaan, hou ik dit zeker in mijn achterhoofd. :)

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 13:24

Daihyo schreef:
Ik heb voeding al eens eerder genoemd. Dat kan zeker helpen om de hoeven van betere kwaliteit te krijgen. Als je wilt dat ik eens mee kijk met je volledige voeding, kun je mee een pb sturen.

Zeker fijn, ik wil de vrijdag even afwachten. En als ik dan tot een beslissing ben gekomen, neem ik zeker even contact met je op!

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 13:32

Het lijkt alsof de Hoorn kwaliteit/ doordringbaarheid veranderd.Hoeven schijnen zich aan te passen aan veranderende omstandigheden wat linksvoor ook lijkt te gebeuren.Is er een ziekte / symptoom waardoor dit kan gebeuren?
Of is dit veroorzaakt door meer beweging op een nattere bodem ?Zo maar gedachtes hoor.Als je rechtsachter zou behandelen en linksvoor geeft dan problemen omdat de oorzaak in de hoeven zelf zit.
Of kneust de pony de hoeven wat voorheen niet was ?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 13:36

Waar je nog naar zou kunnen kijken is Puur Podo (of Phytonics , dat ben ik even kwijt), dat helpt de doorbloeding van de hoeven.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 13:36

office schreef:
Het lijkt alsof de Hoorn kwaliteit/ doordringbaarheid veranderd.Hoeven schijnen zich aan te passen aan veranderende omstandigheden wat linksvoor ook lijkt te gebeuren.Is er een ziekte / symptoom waardoor dit kan gebeuren?
Of is dit veroorzaakt door meer beweging op een nattere bodem ?Zo maar gedachtes hoor.Als je rechtsachter zou behandelen en linksvoor geeft dan problemen omdat de oorzaak in de hoeven zelf zit.
Of kneust de pony de hoeven wat voorheen niet was ?

Hij lijkt verder kerngezond, geen cushing, geen IR, bloeduitslagen waren goed.
Hij zal vast en zeker meer bewegen hier, omdat er meer ruimte is.
Hij is wel vrij lomp, weet niet in hoeverre hij gemakkelijk zijn hoeven kneust (en ook niet hoe te voorkomen haha). :')

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 14:01

Gowlan schreef:
Rocamor schreef:

Mijn merrie is daar vorig jaar aan geopereerd. Ook daar hap uit hoefbeen, hoornzuil en hoefzweren. Volgorde is me onduidelijk, maar vermoedelijk zuil tgv de zweer.

Bedoel je mijn ruin? Omdat ik reageerde op iemand (DDDara uit mijn hoofd?) met een merrie met hoefzweren?

Bij mijn ruin is de hoornzuil naar voren gekomen op de ct scan afgelopen dinsdag.
Ik las toevallig jouw berichten op bokt ook, dat jouw merrie eraan geopereerd is.

Elk geval van een hoornzuil moet natuurlijk individueel beoordeeld worden en zal een ander verloop/verwachting hebben door alle meespelende factoren. Maar toch wel heel benieuwd hoe het er bij jullie uit heeft gezien.

Ja excuus, had merrie in mijn hoofd bij jouw paard, maar je hebt een ruin.

Bij mijn paard was het nog geen klassieke hoornzuil, waardoor ze enkel een gat hebben hoeven uithakken. Kwamen ze achter tijdens de operatie en de hoef hoefde dus niet tot aan kroonrand weggehaald te worden. Ze is ook gewoon staand geopereerd. Ze heeft ook niet lang op stal hoeven staan (scheelt dat het droge periode was).

Na 6 weken hadden we controle en liep ze nog niet goed, maar ze had ook kromme pootjes. Mede daardoor plus leeftijd (ze was toen 12.5) hebben ze extra rx gemaakt om artrose uit te sluiten. Gewrichten waren goed. Ze is uiteindelijk op ijzers gegaan en dat was een goede beslissing.
Geen zweren meer gehad en ook niet meer kreupel geweest.

Ze is - helaas - in oktober ingeslapen na een ongeluk op stal, wat niks met dat pootje te maken had.

In de foto hieronder een foto van de hoef een dag na de operatie. Dus gat in de hoef van voor gezien en wat (opgedroogd) bloed.
Spoiler:
Afbeelding

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 14:11

Jeetje wat een pech ook Rocamor!
Hier had de huis-dierenarts aangegeven dat zij hier niet heel erg in thuis is, maar als we operatief er iets aan willen doen had zij in zijn geval wel geadviseerd het op tafel te doen.
Mede omdat zij -zover haar expertise toereikend is- aangaf dat het tot aan de kroonrand loopt, diep lijkt te zitten en door de complexiteit.
Ben benieuwd wat de orthopeed morgen zal zeggen erover.
Ik weet ook niet of het SMDC deze ingrepen uitvoert of dat we uit moeten wijken naar bv. de Lingehoeve.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 14:16

Klopt, Apache was niet voor het geluk geboren.

Ze heeft geen ct gehad dus was van te voren niet bekend wat de schade is.

Apache is overigens geopereerd bij Hollands Kroon.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 16:33

Omtrent het hooi, navraag gedaan:
Het was tot september graszaadhooi met nog een ander soort hooi gemengd.
Sinds september staan ze op Frans weidehooi.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 16:35

Heeft je paard PPID? Geeft verminderde weerstand en kan soms dit soort heftige zweren problematiek geven. Hoornzuil idd niet zomaar wegstrepen.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 16:38

Jasmijn159 schreef:
Heeft je paard PPID? Geeft verminderde weerstand en kan soms dit soort heftige zweren problematiek geven. Hoornzuil idd niet zomaar wegstrepen.

Nee, is in september getest op PPID en IR. Beiden negatief.
Hoornzuil is op de CT afgelopen dinsdag naar voren gekomen. Zie laatste updatepost van vandaag.
Laatst bijgewerkt door Gowlan op 26-12-24 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 16:39

Rocamor schreef:
Klopt, Apache was niet voor het geluk geboren.

Ze heeft geen ct gehad dus was van te voren niet bekend wat de schade is.

Apache is overigens geopereerd bij Hollands Kroon.

Ach jeetje. :knuffel:

Dank in ieder geval!

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 17:03

over een hoornzuil, wij liepen ook al lang te tobben met zweren en lichte kreupelheid. op een dag stokkreupel, smid gaf al gelijk aan hoornzuil, wat weggesneden om de druk er af te halen en gelijk fotos laten maken, dat kon op stal. Via andere smid is de hoornzuil gefaseerd bijgesneden (dus geen operatie) om druk op het "leven" te voorkomen en achter op ijzers.
Dit is nu 2 1/2 jaar geleden. Na 1/2 jaar na overleg weer naar mijn eigen smid terug en heel af en toe kleine zweertje weghalen maar hij loopt verder prima. Waarschijnlijk ook nog een weerstandsverhaal , hij heeft nu ook EMS , maar met goed stal- en voerbeleid,smid en instructie doen we nu eigenlijk alles weer. Dex is nu 17.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 17:21

duikpaardje schreef:
over een hoornzuil, wij liepen ook al lang te tobben met zweren en lichte kreupelheid. op een dag stokkreupel, smid gaf al gelijk aan hoornzuil, wat weggesneden om de druk er af te halen en gelijk fotos laten maken, dat kon op stal. Via andere smid is de hoornzuil gefaseerd bijgesneden (dus geen operatie) om druk op het "leven" te voorkomen en achter op ijzers.
Dit is nu 2 1/2 jaar geleden. Na 1/2 jaar na overleg weer naar mijn eigen smid terug en heel af en toe kleine zweertje weghalen maar hij loopt verder prima. Waarschijnlijk ook nog een weerstandsverhaal , hij heeft nu ook EMS , maar met goed stal- en voerbeleid,smid en instructie doen we nu eigenlijk alles weer. Dex is nu 17.

Dat klinkt wel positief!
Zullen morgen eens horen wat ze zeggen..

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 17:23

Zowel vlas als houtkrullen kunnen een oorzaak zijn van hoefzweren.

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 17:37

klopt, hij zal alleen altijd achter op ijzers moeten blijven staan.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 21:01

Benzz schreef:
Zowel vlas als houtkrullen kunnen een oorzaak zijn van hoefzweren.

Dat is beide niet aan de orde.
Ik dacht destijds dat hij vlas in stal had, echter maken ze gebruik van strokorrel en omdat het icm de open voet lastig was dit schoon te houden, hebben ze gekozen om er rubberen matten in te leggen en verder geen bodembedekking (kennelijk al vanaf de eerste zweer die hij had).
Verder heeft hij de laatste keer op stal (begin april dit jaar) op stro gestaan, enkel de nachten en werd elke dag volledig uitgemest.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 21:04

duikpaardje schreef:
klopt, hij zal alleen altijd achter op ijzers moeten blijven staan.

Ah dat is minder..

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 10:12

Gowlan schreef:
Rocamor schreef:

Klopt mijn merrie had/ heeft ook een hoornzuil, ze is hier intotaal 3 keer aan geopereerd en alle 3 de keren zonder al te veel succes de eerste 2 keer is hij niet goed genoeg weggehaald, de 3de keer ben ik naar equitom gegaan daar is die heel ruim weg gehaald echt een grote pizzapunt ui te hoef gehaald. Maar het is nooit echt goed gekomen als ik haar ga rijden heeft ze binnen 2 weken weer een hoefzweer, wat de precieze reden is is niet helemaal bekend. Ik denk zelf dat de hoornzuil terug is, de dierenarts denkt dat de hoornwand niet meer is vast gegroeid aan de binnenkant van de hoef en dat er een lucht kanaal zit, maar hoe dan ook ik kan haar niet meer echt rijden stappen gaat wel maar als ik echt ga draven en galoperen heeft ze binnen 2 weken weer een zweer. Daarom is ze nu fokmerrie en heeft ze de afgelopen jaren niets anders meer gedaan den veulentjes krijgen en lekker relaxen. De hoefzweren zijn er nog steeds maar zonder rijden ongeveer 1 a 2 keer per jaar.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 18:40

DDDara schreef:
Klopt mijn merrie had/ heeft ook een hoornzuil, ze is hier intotaal 3 keer aan geopereerd en alle 3 de keren zonder al te veel succes de eerste 2 keer is hij niet goed genoeg weggehaald, de 3de keer ben ik naar equitom gegaan daar is die heel ruim weg gehaald echt een grote pizzapunt ui te hoef gehaald. Maar het is nooit echt goed gekomen als ik haar ga rijden heeft ze binnen 2 weken weer een hoefzweer, wat de precieze reden is is niet helemaal bekend. Ik denk zelf dat de hoornzuil terug is, de dierenarts denkt dat de hoornwand niet meer is vast gegroeid aan de binnenkant van de hoef en dat er een lucht kanaal zit, maar hoe dan ook ik kan haar niet meer echt rijden stappen gaat wel maar als ik echt ga draven en galoperen heeft ze binnen 2 weken weer een zweer. Daarom is ze nu fokmerrie en heeft ze de afgelopen jaren niets anders meer gedaan den veulentjes krijgen en lekker relaxen. De hoefzweren zijn er nog steeds maar zonder rijden ongeveer 1 a 2 keer per jaar.

Jeetje wat heftig wel, zoveel operaties zonder resultaat. Snap wel dat je voor haar dit hebt besloten, 1 a 2x per jaar een hoefzweer en verder rad lopen zolang ze niet aan het werk is, klinkt dan wel gunstig. Fijn dat je haar op deze manier kan houden.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 18:55

Ik zit hier eigenlijk totaal in dubio, niet precies wetende waar ik goed aan doe.

Update so far:
Ik ben 27 op december gebeld door de orthopeed van het SMDC. Eigenlijk een heel goede prognose gekregen als ik hem laat opereren. Enige alternatief is euthanasie, ook gezien de hoeveelheid hinder die hij er aan de lopende band van ondervindt. Dus vanuit daar toch contact opgenomen met Someren en de Lingehoeve voor meer informatie over de operatie, daar het SMDC zelf deze ingrepen niet uitvoert.
Lingehoeve heeft vrijwel direct gereageerd en alle vragen beantwoord, Someren heb ik helaas nog steeds niets van gehoord.

Daarna heb ik direct de staleigenaar gebeld over de mogelijkheden en omdat ik de optie van een operatie wilde bespreken met hen. Zij reageerden hierop dat ze geen mogelijkheid hebben tot intensieve zorg en dat ik beter kan kijken voor een revalidatiestal. Het kwam een beetje rauw op mijn dak, al begrijp ik ook goed dat ze geen tijd hebben om 3/4x per dag wonden te verzorgen, dus ik gaf aan dat ik het begreep, maar eerst nog meer informatie zou opvragen omtrent de nazorg en even wil nadenken over een geschikte oplossing.
Ik heb hierna de lingehoeve nog wat uitgebreider gesproken, deze gaf aan dat de intensieve zorg in opname gebeurd en hij daarna in het gips komt, dus dat de zorg thuis eigenlijk puur bestaat uit een periode boxrust en dat de verband/gipswissels enkel op de kliniek plaatsvinden. Dus dat klonk ergens wel heel fijn, een stuk minder intensieve zorg als bv na zijn cornage operatie in 2013.
Het hele weekend ben ik aan het puzzelen geweest, om te zien hoe ik het ook financieel rond krijg. In de laatste periode hebben wij al zulke hoge dierenartskosten gehad (meer dan de operatie moet gaan kosten), dat ons buffer een beetje op is en we niet direct het gehele bedrag hebben liggen.
Ook was ik intussen met mijn verzorgers (ik heb 2 volwassen dames die met plezier voor mijn pony zorgen en erg betrokken zijn) in gesprek geweest, om een plan te maken voor zijn herstelperiode, zodat hij toch wat meer aandacht krijgt en dat het hopelijk op die manier
ook geen probleem is voor de staleigenaar.

Op maandag ochtend 30 december heb ik onze eigen dierenarts nog even gesproken. Zijn linker voorvoet begon wat te veranderen de laatste tijd, hij heeft steeds terugkerende schimmels ondanks ruim uitsnijden en steeds terugkomende rotstraal, zelfs nu hij op een droge en schone box staat. We hebben afgesproken om donderdag 2 januari dat voetje op de foto te zetten. Het laatste wat ik wil, is hem door een pittige ingreep slepen en dat een ander voetje dan ineens problemen geeft.

En ineens ontving ik ook op 30 december, einde van de middag een appje van de staleigenaar.
Hierin stond een forse prijsverhoging welke ze direct per 1 januari wilde invoeren voor het gebruik van de ziekenbox (waar hij al reeds in stond en echt nog niet uit mag van de dierenarts, helaas geen luxe positie dus). Gebruik van de ziekenbox zat normaliter in het stalgeld in geval van medische noodzaak.
Op dat moment ging er vanalles door mij heen, de kosten zouden voor meer dan verdubbeling van de stalkosten zorgen. En met oog op de ingreep en dat we het bedrag nog niet helemaal bij elkaar hebben, kan ik dat gewoon nu niet missen. Ik heb echt totale paniek gevoeld en zelfs getwijfeld of ik de dierenarts niet gewoon direct moest bellen om hem toch maar in te laten slapen.
Ik heb er nog een nachtje over geslapen en was tot de conclusie gekomen dat ik sowieso de foto's moet afwachten maar tevens ook nog niet weet waar ik goed aan doe. Enige wat zeker is, is dat ik sterk het gevoel heb dat de staleigenaar niet zit te wachten op paarden die langdurig op box moeten herstellen en dat ik de kosten zoals ze wilden doorvoeren, niet kan dragen. Ik kon wel een gesprek aangaan, maar voelde daar geen ruimte toe naast dat de inhoudelijke boodschap heel duidelijk was.
Ik heb daarom per direct en zonder het hebben van een alternatief mijn stalling noodgedwongen opgezegd. Heel jammer, want ik had het liever anders gezien (dacht echt dat dit zijn laatste en forever home zou zijn) en ik kan deze stress er niet goed bij hebben. Dus ik ben direct hard op zoek gegaan naar een alternatieve en geschikte stalling per 31 januari, wat natuurlijk een uitdaging is in deze tijd van het jaar. Helaas nog altijd zonder geschikt resultaat.

Intussen zijn donderdag 2 januari foto's gemaakt van zijn linker voorvoet. Die voet leek aanvankelijk niet goed te zijn, ter vergelijking is daarom ook rechtsvoor erop gezet.
Rechts zag er direct goed uit, links leken er allemaal "spikes" op zijn hoefbeen te zitten, maar ze kon dat niet helemaal verklaren.
Daarna links toch maar opnieuw op de foto, dus opnieuw klei eronder en foto gemaakt. Toen leek het iets minder, maar niet weg.
Desondanks zei de dierenarts dat het er écht niet goed uitziet en ze er nog in zou duiken waarna ze mij terug zou bellen. Dat kwam als een klap en ik ben dus vanaf dat punt eigenlijk opnieuw in rouw gedoken.

Vrijdag 3 januari kreeg ik een telefoontje van de dierenarts, ze heeft op de praktijk er nog even goed naar gekeken samen met haar collega's en ze zijn tot de conclusie gekomen dat het door de klei kwam. Er is dus kennelijk toch niets mis met zijn linker voorvoet, alleen moet de schimmel en rotstraal vorming wel onder controle blijven.
Met andere woorden, toch groen licht voor de operatie. Ze zei denk er even over na wat je wilt doen en laat het mij weten..

Tot op de dag van vandaag heb ik nog geen idee wat ik moet doen en ik zit nu dus al een paar weken in een rollercoaster. In gedachten heb ik al 10x zijn operatie gepland gehad, maar ook al 10x afscheid genomen.
Moet ik hem opereren of gewoon accepteren dat hij hele mooie jaren heeft gehad en hem zo'n flinke operatie besparen?

Ik heb nog geen geschikt ander alternatief gevonden wat betreft stalling en de tijd tikt intussen door.
En in mijn hoofd ga ik echt van opereren naar inslapen en terug. Ik weet feitelijk dat er geen "goed" of "fout" is, maar met beide beslissingen voel ik randjes die zowel goed als fout aanvoelen.

Zijn koppie wil nog graag, dat maakt het ook lastig.
Maar ik weet ook zeker dat de periode boxrust voor hem ook lastig zal zijn. En wie zegt dat ik daarna wel iets geschikts vind voor hem waar hij toch weer lekker paard kan zijn? Het narcose risico (geen arts die het staand ziet zitten blijkt nu wel, en betere kansen op een succesvolle ingreep op tafel begreep ik), komt hij er nog uit? En ook het stukje dat er geen garanties zijn dat het niet terugkomt (vaak komt het niet terug zei de kliniek, maarja zeker weten doe je het niet).
Het zijn vooral mijn angsten waardoor ik nu ook niet weet wat ik moet beslissen.

Hoe pak ik dit aan, hoe kom ik nou tot de juiste beslissing voor hem?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 19:45

Wat een klote nieuws,

Ja ik denk dat je je met een 20 jarige echt niet schuldig hoeft te voelen als je niet voor een operatie gaat. De revalidatie is echt wel pittig mijn merrie vond het niet leuk die boxrust en had volgens mij ook wel echt pijn na de operaties en lopend/bewegend in het gips.
Maar ik denk dat er vrij weinig bekend is over het herstel van een 20 jarige dus zelfs al is de prognose goed dan nog weet je weinig over hoe het verloop zal zijn voor jou paard.
De nazorg is vrij simpel, dus veel werk heb je er niet aan het is boxrust, boxrust en nog is boxrust.

Mijn merrie had een vrij lastige hoornzuil hij waaierde zowel naar boven als naar beneden uit. Dus daarom is het de eerste 2 keer niet goed gegaan bij de operatie. De dierenartst die de eerste 2 operaties had gedaan deed het wel staand en had echt zeer schappelijke prijzen dus als jou hoornzuil een normale van boven naar beneden lopende is zou hij dit moeten kunnen doen. Hij deed het bij mij gewoon aan huis onder plaatselijke verdoving en met een elastiek om het been om de bloed toevoer tijdelijk tegen te houden.
Dus mocht je die optie willen overwegen kan ik je zijn naam geven in PB hij komt aan huis in een grote straal rond om utrecht. (bij mij was het destijds in Haarlem)

Ik denk dat ik persoonlijk gezien de leeftijd van jou paard en jou financiële situatie niet voor een dure operatie zou gaan. Te veel risico's en onduidelijkheden. Maar dat is altijd makkelijk praten over het paard van een ander.

Ook zou je kunnen kijken of jou dierenarts je nog te gemoed kan komen in de kosten voor de onduidelijke foto's of ze met betere/ ander klei over wil doen. Want ik heb nu het gevoel dat je moet betalen voor een foto die eigenlijk niet echt iets uitsluit dan wel bevestigd. Ze zien iets en ze zeggen dat het de klei is maar zeker weten doen ze het niet.

Maar voel je niet schuldig als je voor inslapen gaat, daar mee bespaar je je paard een hoop gedoe, pijn en stress, en je zelf ook een hoop stress en geld.