Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
office schreef:Heeft dat voetje een andere kleur / hoorn kwaliteit ?Stond je dier voor heen meer op stal?
Door natte bodem in de pp kan de hoef zachter worden en als er dan ook nog ergens kleine steentjes liggen is dat misschien mede de oorzaak ?
Rocamor schreef:Ze heeft dus al een hoornzuil?
Mijn merrie is daar vorig jaar aan geopereerd. Ook daar hap uit hoefbeen, hoornzuil en hoefzweren. Volgorde is me onduidelijk, maar vermoedelijk zuil tgv de zweer.
Daihyo schreef:Ik heb voeding al eens eerder genoemd. Dat kan zeker helpen om de hoeven van betere kwaliteit te krijgen. Als je wilt dat ik eens mee kijk met je volledige voeding, kun je mee een pb sturen.
office schreef:Het lijkt alsof de Hoorn kwaliteit/ doordringbaarheid veranderd.Hoeven schijnen zich aan te passen aan veranderende omstandigheden wat linksvoor ook lijkt te gebeuren.Is er een ziekte / symptoom waardoor dit kan gebeuren?
Of is dit veroorzaakt door meer beweging op een nattere bodem ?Zo maar gedachtes hoor.Als je rechtsachter zou behandelen en linksvoor geeft dan problemen omdat de oorzaak in de hoeven zelf zit.
Of kneust de pony de hoeven wat voorheen niet was ?
Gowlan schreef:Rocamor schreef:Ze heeft dus al een hoornzuil?
Mijn merrie is daar vorig jaar aan geopereerd. Ook daar hap uit hoefbeen, hoornzuil en hoefzweren. Volgorde is me onduidelijk, maar vermoedelijk zuil tgv de zweer.
Bedoel je mijn ruin? Omdat ik reageerde op iemand (DDDara uit mijn hoofd?) met een merrie met hoefzweren?
Bij mijn ruin is de hoornzuil naar voren gekomen op de ct scan afgelopen dinsdag.
Ik las toevallig jouw berichten op bokt ook, dat jouw merrie eraan geopereerd is.
Hoe oud is jouw merrie, hoe is dit gegaan en hoe gaat het nu?
Elk geval van een hoornzuil moet natuurlijk individueel beoordeeld worden en zal een ander verloop/verwachting hebben door alle meespelende factoren. Maar toch wel heel benieuwd hoe het er bij jullie uit heeft gezien.
Jasmijn159 schreef:Heeft je paard PPID? Geeft verminderde weerstand en kan soms dit soort heftige zweren problematiek geven. Hoornzuil idd niet zomaar wegstrepen.
duikpaardje schreef:over een hoornzuil, wij liepen ook al lang te tobben met zweren en lichte kreupelheid. op een dag stokkreupel, smid gaf al gelijk aan hoornzuil, wat weggesneden om de druk er af te halen en gelijk fotos laten maken, dat kon op stal. Via andere smid is de hoornzuil gefaseerd bijgesneden (dus geen operatie) om druk op het "leven" te voorkomen en achter op ijzers.
Dit is nu 2 1/2 jaar geleden. Na 1/2 jaar na overleg weer naar mijn eigen smid terug en heel af en toe kleine zweertje weghalen maar hij loopt verder prima. Waarschijnlijk ook nog een weerstandsverhaal , hij heeft nu ook EMS , maar met goed stal- en voerbeleid,smid en instructie doen we nu eigenlijk alles weer. Dex is nu 17.
Benzz schreef:Zowel vlas als houtkrullen kunnen een oorzaak zijn van hoefzweren.
Gowlan schreef:Rocamor schreef:Ze heeft dus al een hoornzuil?
Bedoel je mijn ruin? Omdat ik reageerde op iemand (DDDara uit mijn hoofd?) met een merrie met hoefzweren?
Bij mijn ruin is de hoornzuil naar voren gekomen op de ct scan afgelopen dinsdag.
Ik las toevallig jouw berichten op bokt ook, dat jouw merrie eraan geopereerd is.
Hoe oud is jouw merrie, hoe is dit gegaan en hoe gaat het nu?
Elk geval van een hoornzuil moet natuurlijk individueel beoordeeld worden en zal een ander verloop/verwachting hebben door alle meespelende factoren. Maar toch wel heel benieuwd hoe het er bij jullie uit heeft gezien.
DDDara schreef:Klopt mijn merrie had/ heeft ook een hoornzuil, ze is hier intotaal 3 keer aan geopereerd en alle 3 de keren zonder al te veel succes de eerste 2 keer is hij niet goed genoeg weggehaald, de 3de keer ben ik naar equitom gegaan daar is die heel ruim weg gehaald echt een grote pizzapunt ui te hoef gehaald. Maar het is nooit echt goed gekomen als ik haar ga rijden heeft ze binnen 2 weken weer een hoefzweer, wat de precieze reden is is niet helemaal bekend. Ik denk zelf dat de hoornzuil terug is, de dierenarts denkt dat de hoornwand niet meer is vast gegroeid aan de binnenkant van de hoef en dat er een lucht kanaal zit, maar hoe dan ook ik kan haar niet meer echt rijden stappen gaat wel maar als ik echt ga draven en galoperen heeft ze binnen 2 weken weer een zweer. Daarom is ze nu fokmerrie en heeft ze de afgelopen jaren niets anders meer gedaan den veulentjes krijgen en lekker relaxen. De hoefzweren zijn er nog steeds maar zonder rijden ongeveer 1 a 2 keer per jaar.