Voeradvies gezocht: krachtvoer laag in suiker/zetmeel & niet te vet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 09:29

DromenLies schreef:
Ja klopt, die van vitalbix. Ze heeft echt nog nooit zo onder gezeten. Voor nu heel snel terug naar cavalor fibre force (waar ze eigenlijk te dik van wordt) omdat ik dat nog heb liggen en even goed puzzelen op een alternatief.

Hoeveel voer je hiervan dan, dat ze er dik van wordt?

Daihyo schreef:
Ga eens helemaal terug naar de basis: alleen hooi. Onverpakt, dus geen voordroog. En dat voor 2-4 weken om te kijken wat dat doet.

Ondertussen alle voer opschrijven dat je tot nu toe hebt gevoerd, bijschrijven of ze wel of geen reactie kreeg en dan ingrediënten vergelijken.
Je moet gaan elimineren, anders ga je er nooit achter komen.

Dit is een goede tip, en zorgen dat het geanalyseerd is dan weet je nog beter wat je je paard voert.

manzano

Re: Voeradvies gezocht: krachtvoer laag in suiker/zetmeel & niet te vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 09:45

FiberForce zit heel laag in vet (lager dan Vitalbix), dus wonderlijk dat ze er zo dik van wordt.
Ik zou idd een hooianalyse doen en zorgen voor kwalitatief goed hooi (want dat maakt echt veel verschil, ook in energie), aangevuld met een balancer/vitaminebrok.
Ik heb er 1 die bultjes krijgt van luzerne (en dat hoor je best vaker), dus dat is ook moeite van testen waard om uit te sluiten.

Tip van Daihyo is idd echt een goede, maar dan moet je wel even stoppen.

DromenLies

Re: Voeradvies gezocht: krachtvoer laag in suiker/zetmeel & niet te vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 10:40

Hooi-analyse heeft niet zoveel zin want ze staat op een pensionstal en we kunnen kiezen uit voordroogkuil of hooi. Zij krijgt hooi. Stal laat af en toe zelf een ruwvoeranalyse doen.

Helemaal stoppen is nu even geen optie maar wellicht over paar weken kan dat wel. Zelf lijkt ze dus geen ongemak te ondervinden. Desondanks stoppen we per direct met de balancer van Vitalbix want dit slaat nergens op. Dan heb ik betere alternatieven.

Ze kreeg 3 x 0,5 van de cavalor fibreforce. Deze merrie heeft gewoon echt veel aanleg om dik te worden.