Paard kreupeler tijdens uitverdoven onderbeen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Re: Paard kreupeler tijdens uitverdoven onderbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 08:30

Dat klinkt helaas herkenbaar Hutcherson.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 09:12

For_Que schreef:
Hutcherson schreef:
Zit de eerste rib niet geblokkeerd? Heeft het paard wel eens een flinke klap op schouderblad/borst gehad of over de kop gegaan?

Ik heb er een paar keer per jaar een ostheopaat bij
(Jeroen Duenk en Marit Brandsema en Sandra Vetter) en die hebben er niks van gemerkt.. die vonden het allemaal een los paard en hadden geen opmerkingen over haar hals en ribben
Er zijn ook foto,s gemaakt in het SMDC van de voorste ribben en dat zag er normaal uit…

Ik heb nooit goede ervaringen gehad met osteopaten bij een paard. Dus als die zeggen dat iets goed is, dan hoeft dat niet zo te zijn. Mijn ervaring is eerder andersom, ze vinden iets wat er niet is, wat ze dan oplossen en je merkt geen verbetering. Maar het is wel weg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:50

Wat een nare diagnose TS! Het is wel gunstig dat je paard eigenlijk weinig pijn heeft laten zien/ vrolijk is.

Ik hoop dat het inspuiten helpt en wellicht is ze aan het compenseren geweest waardoor ze last heeft gekregen van de voorbenen.

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 17:28

Elisa2 schreef:
Wat een nare diagnose TS! Het is wel gunstig dat je paard eigenlijk weinig pijn heeft laten zien/ vrolijk is.

Ik hoop dat het inspuiten helpt en wellicht is ze aan het compenseren geweest waardoor ze last heeft gekregen van de voorbenen.

Ja ik had dit niet aan zien komen gezien de foto,s van de hals bij aankoop en verdere onderzoeken bij Equitom …
Inmiddels was ik aan het longeren om de dag zoals door de arts voorgeschreven en de eerste 2 weken leek dat goed! De 3 e week vond ik haar toch slechter worden en 2 e kerstdag zag ik echt dat ze kreupeler was dan tijdens ons bezoek op de kliniek dus ben ik toch weer gaan stappen ook omdat de kliniek niet bereikbaar was (alleen spoed) tijdens de feestdagen…
Inmiddels wacht ik op een telefoontje van de arts omdat ik het echt niet prettig vind om een steeds kreupeler wordend paard te gaan staan longeren
Gisteravond heel even aan de lijn gedaan ik dacht misschien na 2 weken stappen is het toch wat beter maar helaas is ze nog steeds als ik moet schatten een 3 uit 5 kreupel tijdens ons bezoek aan de kliniek 1 uit 5 |(
Qua kosten wordt ik er ook niet echt blij van dusver |(

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:16

Wel fijn dat je verder bent gaan zoeken en het uitermate serieus genomen hebt.
Dat verdient je paard.
Sterkte, want het is wel echt een rot diagnose

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:40

Wat een rotnieuws en wat vervelend dat ze toch weer kreupeler loopt.

Mag ik vragen hoe jij longeert?
Ik vind dat het advies voor revalidatie wel altijd nog erg karig is bij dierenartsen. Vraag me nu namelijk af of het inspuiten helemaal niet geholpen heeft of dat puur het longeren je paard weer in de bekende compensatie bevestigd heeft en dan bereik je niks.

Het is allemaal zeer ingewikkeld maar ik zou je paard niet meteen afschrijven. Wellicht is het een idee om contact op te nemen met een revalidatie deskundige? Denk bijv aan Astrid Hoppenbrouwer.

Ik ben sowieso geen fan van paarden met blessures en scheefheden en stabilisatie problemen te longeren. Je hebt te weinig invloed op de balans. Ook gaat men dan vaak laten draven en dergelijke en wordt er niets getraind aan de blessure zelf behalve beweging gegeven. Bijv jouw paard met een hals probleem moet gewoon altijd de neus eruit houden ivm dat de dierenarts zag dat het step effect bij c6 groter werd bij flexie van de hals. Ik denk dat als je aan de hand gaat trainen, in stap, je veel meer succes gaat hebben. Je kunt dan veel meer focussen op stabilisatie spieren aanspreken, hals lang houden (neus eruit en niet lager dan boeg), buikspieren aanspannen (paar passen is al genoeg, en met der tijd gaat het makkelijker en langer), evenwicht op alle pootjes verdelen en ga zo maar door.

Heb je foto’s van hoe je paard er nu uit ziet?

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 01:33

Muze schreef:
Wel fijn dat je verder bent gaan zoeken en het uitermate serieus genomen hebt.
Dat verdient je paard.
Sterkte, want het is wel echt een rot diagnose

Dank je

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 01:40

Hannanas schreef:

Ik vind dat het advies voor revalidatie wel altijd nog erg karig is bij dierenartsen. Vraag me nu namelijk af of het inspuiten helemaal niet geholpen heeft of dat puur het longeren je paard weer in de bekende compensatie bevestigd heeft en dan bereik je niks.

Het is allemaal zeer ingewikkeld maar ik zou je paard niet meteen afschrijven. Wellicht is het een idee om contact op te nemen met een revalidatie deskundige? Denk bijv aan Astrid Hoppenbrouwer.

Ik ben sowieso geen fan van paarden met blessures en scheefheden en stabilisatie problemen te longeren. Je hebt te weinig invloed op de balans. Ook gaat men dan vaak laten draven en dergelijke en wordt er niets getraind aan de blessure zelf behalve beweging gegeven. Bijv jouw paard met een hals probleem moet gewoon altijd de neus eruit houden ivm dat de dierenarts zag dat het step effect bij c6 groter werd bij flexie van de hals. Ik denk dat als je aan de hand gaat trainen, in stap, je veel meer succes gaat hebben. Je kunt dan veel meer focussen op stabilisatie spieren aanspreken, hals lang houden (neus eruit en niet lager dan boeg), buikspieren aanspannen (paar passen is al genoeg, en met der tijd gaat het makkelijker en langer), evenwicht op alle pootjes verdelen en ga zo maar door.

Ik heb haar zowieso met de neus eruit gereden en op lengte in horizontaal evenwicht zeg maar… het longeren heb ik met een hoofdstel in gedaan of een halster verder niet bijgezet of iets.. aangezien ze al 3 maanden alleen aan de hand is gestapt was ze de eerste keren met longeren wel iets fris
Ik probeer haar in vierkantjes te longeren, ik heb een boek van Mireille den Hoed en probeer wat ik daar heb gelezen in de praktijk te brengen met longeren
Ik dacht dat Astrid Hoppenbrouwers is gestopt per 1 Jan? Ook vind ik zo’n traject echt wel heel prijzig aangezien ze in 2020 al niet meer geschikt was om een sportpaard te zijn ivm de vele peesproblemen in 2 voorbenen.. ik heb er 2 veulens mee gefokt en omdat ze verder niet kreupel liep ben ik een heel licht werk met haar gaan doen uiteraard nadat de pezen bekeken waren en tussentijdse controle (scan) om te zien of ze de belasting hiervan aankon
Ik snap je uitleg idd maar ga volgende week terug naar de kliniek, ik longeer niet meer omdat ik vind dat een kreupel paard niet beter wordt van longeren denk aan het vasthouden in het lijf en compenseren
bespiering is inmiddels wel weg op de bovenlijn
Ik heb wat foto,s bijgevoegd
Laatst bijgewerkt door For_Que op 11-01-25 01:55, in het totaal 4 keer bewerkt

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 01:47

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 01:48

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
For_Que schreef:
Hannanas schreef:

Ik heb haar zowieso met de neus eruit gereden en op lengte in horizontaal evenwicht zeg maar… het longeren heb ik met een hoofdstel in gedaan verder niet bijgezet of iets.. aangezien ze al 3 maanden alleen aan de hand is gestapt was ze de eerste keren met longeren wel iets fris
Ik probeer haar in vierkantjes te longeren, ik heb een boek van Mireille den Hoed en probeer wat ik daar heb gelezen in de praktijk te brengen met longeren
Ik dacht dat Astrid Hoppenbrouwers is gestopt per 1 Jan?
Ik snap je uitleg idd maar ga volgende week terug naar de kliniek, ik longeer niet meer omdat ik vind dat een kreupel paard niet beter wordt van longeren denk aan het vasthouden in het lijf en compenseren
Ik heb niet echt een foto van nu die zou ik moeten maken, bespiering is inmiddels wel wat weg op de bovenlijn

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 10:26

Paard ziet er wel goed uit, ik begrijp de kosten/ baten analyse maar al te goed en als er eigenlijk toch weinig tot geen kans op herstel is. Het is ook niet goed als ze kreupeler wordt van het longeren, dan zou ik daar ook mee stoppen ja. Ik ben wel benieuwd wat de kliniek nu zegt.

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 14:49

Elisa2 schreef:
Paard ziet er wel goed uit, ik begrijp de kosten/ baten analyse maar al te goed en als er eigenlijk toch weinig tot geen kans op herstel is. Het is ook niet goed als ze kreupeler wordt van het longeren, dan zou ik daar ook mee stoppen ja. Ik ben wel benieuwd wat de kliniek nu zegt.

Ik ook idd.. ik hou met heel m’n hart van dit paard en hoop dat ze heel oud mag worden zonder pijn dan wel.. verder staat ze op een vrij prijzige stal maar daar kan ze wel de hele dag naar buiten zowel in de zomer als de winter en krijgt ze onbeperkt ruwvoer, de bodems en accomodatie zijn ook heel erg goed, ze heeft een grote stal met een buitenluik en ze doet het hier hartstikke goed… ik reis dan ook elke dag een uur om op deze stal te komen…
Ik heb ook wel overwogen om haar als fokmerrie te verleasen aangezien zij uit de directe moederlijn van de ggk hengst Kennedy komt, maar ben toch bang dat dat een teleurstelling wordt aangezien er nu echt wel goed voor haar gezorgd wordt en zij niet altijd de makkelijkste kan zijn in de omgang dan, ze heeft echt veel tijd nodig om ergens te wennen en is snel bang voor mensen en andere paarden , ook ben ik bang dat m’n paard daar dan niet helemaal happy zal zijn of erger doorverkocht wordt of toch wordt bereden ofzoiets

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 17:46

Dat risico zou ik niet nemen..dan zou ik haar nog eerder met pensioen naar Frankrijk sturen ofzo. Mits ze nog paardwaardig kan leven. Maar goed, moet natuurlijk ook allemaal financieel uit kunnen. Zo te lezen heb je er enorm veel voor over in ieder geval. Ik hoop dat er nog mogelijkheden zijn!