Paard met probleemgedrag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 17:04

1 merrie met 2 ruinen is vragen om problemen. Kate weg en een ruin in de plaats en je probleem is meer dan waarschijnlijk opgelost. Beide ruinen "willen" nu Kate en dat zorgt voor frictie.
Ze hoeven daarvoor echt niet klophengst te zijn of lang hengst geweest te zijn. Er is een reden waarom veel stallen een merriegroep en een ruinengroep maken en jij ervaart die nu. Zodra er 1 merrie is waar twee ruinen op fixeren is er miserie.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 18:21

Mirjam1311 schreef:
Het lijkt inderdaad wel veel op hengstengedrag.
Maar bij andere merries doet hij dat niet..!

En Falcon is een ruin;-)

Sure_lee

Re: Paard met probleemgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 20:19

Mijn ervaring is dat een kudde van 4 beter werkt dan een kudde van 3. Ik had eerst 2 ruinen en 1 merrie aan huis. Was ook steeds gedoe. Toen heb ik er een Shetlander merrie bij gedaan en toen werd alles heel relaxed. Er hoefde ook nooit 1 paard alleen achter te blijven.

Ik was in het begin ook zoekende toen ik voor het eerst mijn paarden aan huis had. Soms dacht ik echt... waar ben ik aan begonnen. Maar het is alle tijd en energie meer dan waard geweest!
3 maanden is voor een paard ook gewoon erg kort.
Als je wilt dat ik eens met je meekijk of hulp nodig hebt met grondwerk bijvoorbeeld dan mag je me altijd een pb doen. Ik woon in Harderwijk.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:50

Ayasha schreef:
1 merrie met 2 ruinen is vragen om problemen. Kate weg en een ruin in de plaats en je probleem is meer dan waarschijnlijk opgelost. Beide ruinen "willen" nu Kate en dat zorgt voor frictie.
Ze hoeven daarvoor echt niet klophengst te zijn of lang hengst geweest te zijn. Er is een reden waarom veel stallen een merriegroep en een ruinengroep maken en jij ervaart die nu. Zodra er 1 merrie is waar twee ruinen op fixeren is er miserie.

Ik heb ook 1 merrie en 2 ruinen (en een shetlander merrie maar daar is niemand in geïnteresseerd hier) en heb geen enkel probleem.
De merrie bepaalt sowieso wie wat mag. Dus die heren hoeven geen ruzie te maken.

Dat het geen klophengsten hoeven te zijn klopt inderdaad wel. Ook ruinen kunnen zich ineens in de verte nog heel goed herinneren hoe het ongeveer zat en beginnen te zwaaien met lichaamsdelen. En ineens op 5 benen rondlopen.

Ayasha
Blogger

Re: Paard met probleemgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:50

Dat is fijn. IK zou op basis van mijn ervaringen die keuze niet riskeren. Kan altijd goed gaan maar ik persoonlijk heb het te vaak mis zien gaan. :) Heb het bij mij dus ook nooit geprobeerd dat moet ik er dan ook bij zeggen dus ik weet natuurlijk niet welke andere factoren mogelijk mee speelde. Maar ik wil door wat ik weet nu bv mijn merrie niet bij de ruinen zetten zodat ik mijn jonge paard naar huis kan halen omdat ik bang ben dat dat dus mis zal gaan.