Arthrodese laten doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 11:30

Je denkt een beetje als een boer Germie :D niks mis mee maar tegenwoordig is meer en meer de trend om je dier kostte wat het kost in leven te houden.
Ik heb daar geen mening over iedereen mag zelf bepalen wat ze met hun geld doen.
Niet iedereen wil een sport paard sommige mensen zijn al blij met een levend borstel paard in de wei.Het is ook moeilijk om te zeggen “ laat maar inslapen mij te duur “.
Hopelijk gaat het herstel voorspoedig en heeft het dier weinig te lijden daar doe je toch al die moeite voor tenslotte.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 11:46

office schreef:
Je denkt een beetje als een boer Germie :D niks mis mee maar tegenwoordig is meer en meer de trend om je dier kostte wat het kost in leven te houden.
Ik heb daar geen mening over iedereen mag zelf bepalen wat ze met hun geld doen.
Niet iedereen wil een sport paard sommige mensen zijn al blij met een levend borstel paard in de wei.Het is ook moeilijk om te zeggen “ laat maar inslapen mij te duur “.
Hopelijk gaat het herstel voorspoedig en heeft het dier weinig te lijden daar doe je toch al die moeite voor tenslotte.

Wat ik dus al eerder schreef is dat ik het lastig vind om te bepalen of een dier een pijnvrij weidemaatje is. Je doet een dier niet zomaar weg (dat heb ik al vaker gezegd), maar soms is weidemaatje synoniem aan niet meer mogen galopperen of rennen. En tja, dat doen paarden toch.
Ik weet nog dat mijn paard 17 jaar geleden tijdelijk eigenlijk stalrust moest hebben. Dat resulteerde in piephakken en toen ik buiten een stukje naast de kudde afgezet had sprong ze over het draad om in de kudde te lopen. Dus daar heeft ze toen maar gelopen omdat ze dan WEL rustig was om te herstellen.
Maar ik zie zelfs bij de oudste paarden soms dingen waarvan ik denk 'is dat nog wel goed voor jou?'. Dus weidemaatje vind ik lastig, zeker als de pijn dan uit het been komt. Bij een probleem in de rug kan ik me voorstellen dat rijden niet goed is, maar hier zit de belasting dan sowieso in het been.

En gezien de kosten van zo'n operatie vind ik dus 80% kans op volledig herstel weinig. Dat is gewoon mijn mening. Weidemaatje vind ik dus lastig te bepalen omdat een paard niet kan praten. En een paard kan pijn heel goed compenseren of verbergen. Als je echt 100% zeker weet dat een weidemaatje pijnvrij is, EN je bent daar als eigenaar tevreden mee (oftewel, je vindt dat het financieel waard, en hier geef ik dus GEEN mening), dan kun je dat eventueel meetellen bij succes.
Maar vergeet niet dat het hier om een bedrag gaat (iemand noemde 8500 euro) wat echt een enorm bedrag is. Iets wat echt niet iedereen op kan hoesten. En voor minder heb je een ander paard. Niet je maatje terug natuurlijk. En ik zou m'n paard ook niet kwijt willen natuurlijk. Je moet het dus in mijn ogen echt heeeeel goed afwegen voordat je kunt beslissen.
Bij 1000 euro is de keuze gemakkelijker.

Maar het stuk paardwaardig in de herstelperiode blijf ik lastig in te schatten vinden. Het ene paard zal 2 maanden stalrust prima vinden, maar een ander niet. En een paard denkt niet in toekomst, die leeft in het nu. Die kun je niet vertellen dat het over 2 weken beter gaat.

Verder zal de leeftijd waarop je zo'n operatie laat doen ook meespelen. Mijn paard is nu 21. Dus stel je bent er met complicaties een jaar uit, heeft dan niet volledig herstel ouderdom als oorzaak, of de operatie? Bij een jong dier zou je het sneller doen in mijn ogen. Zonder dat je het ouder dier geen goed leven gunt, maar je moet wel altijd realistisch zijn vind ik.

Maar feit blijft dat 6000-8500 euro verliezen gewoon veel geld is. En je er niet te licht over moet denken. En sorry dat ik het zeg, maar ik vind het verhaal in dat andere topic van nog steeds niet goed lopen ondanks pijnstilling toch wel heftig. Elke dag zie je je paard weer kreupel lopen.

Maar ik gun dus zowel de ts hier als in dat andere topic uiteraard succes en dat je straks zegt, ja het was het waard.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 11:55

Het is ook een pittige periode .
Mensen geven honden ook nieuwe heupen dus paarden tegenwoordig ook zware operaties.
De veeartsen zullen er wel in geloven neem ik aan anders zouden ze er niet aan beginnen.
Als een paard pijn blijft houden is intensief berijden niet eerlijk natuurlijk en eigenlijk ook niet in het weiland laten lopen met dezelfde pijn.
Bij paarden is dat toch lastig want paarden met artrose hebben misschien ook wel elke dag pijn.Blijft lastig ….

Renske_W

Re: Arthrodese laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 12:04

Bij die van mij kwamen de operatie kosten op 4000/5000 euro.
Echter door de pech met de ontsteking is alles veel duurder uitgevallen bij ons.
Dat is ook de reden waarom ik zo'n traject nooit meer in zou gaan en het ook niet aan zou raden.
Als ik dit van te voren had geweten was ik er niet aan begonnen. Maarja dat is achteraf. :=

Ik hoop van harte dat het proces voor het paard van TS wel gewoon voorspoedig verloopt.

aishasamoura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 16:08

heel erg bedankt voor het succes iedereen!! De operatie is zonder complicaties verlopen en ze is al weer opgestaan , wij gaan er nu heen dus ik zal nog wat foto’s plaatsen als we zijn geweest <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 16:38

Wat fijn TS, nu op naar een spoedig herstel! Leuke pony is het.

aishasamoura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 17:18

wij zijn net terug, ze staat wel maar lijkt wel veel pijn te hebben wat logisch is natuurlijk maar ik vond het wel moeilijk om te zien , ze vond het wel fijn om ons weer te zien en liep wel dat kleine stukje naar de voorkant :knuffel: Afbeelding
Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 17:23

succes TS.

Het is ook heel naar om je paard zo te zien! Ik vond de periode erna ook heel moeilijk. Als je ze dan alle spieren ziet verliezen en een beetje in zichzelf ziet keren tijdens die boxrust.

Maar wij zijn er net doorheen en je hebt ook weer heel snel je vertrouwde paard terug als je eenmaal weer wat gewonere dingetje er mee mag doen na de eerste echte rust periode.

Sterkte voor jullie!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 18:18

Sterkte er mee. Je paard had ook een buiksingel los, haha.
Maar als je nu ziet dat ze pijn heeft, dat is dus wat ik bedoel met is het wel eerlijk naar het dier toe. Want die begrijpt het niet. Je brengt ze weg met minimaal pijn, en ze worden dan uiteindelijk wakker en lopen veel meer kreupel dan eerst. Geven ze nu zo veel pijnstilling dat de pijn geheel weg gaat of doen ze dat niet?

Je neemt je paard nu mee naar huis? Of durf je thuis de verzorging nog niet aan? Want een verband wisselen, eventueel antibiotica spuiten e.d. is prima zelf te doen en als ik lees dat het tegenwoordig 42,50 per nacht kost op een kliniek, dan is daar snel een paar 100 euro winst te behalen door het zelf te doen. Is in mijn ogen ook fijner voor het paard, gewoon in de eigen stal. (en wat bij mij meespeelt is dat ik dus een slechte ervaring heb met die ene nacht dat ik een paard in Emmeloord op de kliniek achter gelaten heb, gelukkig nooit vaker mee hoeven maken).

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 19:15

Germie je bedoelt het misschien goed, maar ik heb het gevoel dat je het topic nogal overheerst. TS is minderjarig en de beslissing is gemaakt, als je dan meerdere keren op een dag moet lezen hoe vreselijk die beslissing wel niet was is dat absoluut niet helpend.

Als je zo'n traject ingaat kan je dat in mijn mening beter voor 100% doen, dus pas de pony weer meenemen op het moment dat ze 'ontslagen' worden uit de kliniek en niet zelf aan gaan modderen. Die tijd is als het goed is gewoon meegenomen in de prijsindicatie en ouders van TS hebben besloten dat het geld er is, dus dan is het niet aan ons om te vinden of dat te duur is of niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 19:45

Ik probeer gewoon mee te denken en heb dus ook twijfels over bepaalde dingen zoals de extra pijn die je zo'n dier aandoet terwijl ze het niet beseffen.
Natuurlijk hoop ik dat het allemaal goedkomt en er geen complicaties zijn. Het is een openbaar forum, dat betekent dat je niet alleen maar 'oh en ah's' gaat krijgen. De kant van mensen die twijfelen mag ook benoemd worden.
De beslissing is gemaakt, maar misschien kan er dus toch ergens bespaard worden, dan mag je dat wel noemen in mijn ogen. Het is uiteindelijk aan de ts of de ouders om ja of nee te zeggen, daar ga ik niet over. Het gaat niet om een klein beetje geld en het zou echt jammer zijn als het uiteindelijk allemaal mislukt en het geld zeg maar verdampt is. Dat hoop ik echt niet voor de ts.

Heel veel sterkte met je pony ts, ik hoop echt dat het allemaal goed gaat en niet te veel pijn heeft.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 19:54

In mijn topic heeft Germie ook met regelmaat aangehaald dat ik mijn paard wel naar huis kon meenemen.
Een net geopereerd paard met het been in het gips is beter af op een kliniek mijns inziens.

Voor mij was het ruim 3 uur enkele reis. En ik ben maar wat blij dat mijn paard op de kliniek stond na de complicatie die we erbij gehad hebben.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 20:04

germie schreef:
Ik probeer gewoon mee te denken en heb dus ook twijfels over bepaalde dingen zoals de extra pijn die je zo'n dier aandoet terwijl ze het niet beseffen.
Natuurlijk hoop ik dat het allemaal goedkomt en er geen complicaties zijn. Het is een openbaar forum, dat betekent dat je niet alleen maar 'oh en ah's' gaat krijgen. De kant van mensen die twijfelen mag ook benoemd worden.
De beslissing is gemaakt, maar misschien kan er dus toch ergens bespaard worden, dan mag je dat wel noemen in mijn ogen. Het is uiteindelijk aan de ts of de ouders om ja of nee te zeggen, daar ga ik niet over. Het gaat niet om een klein beetje geld en het zou echt jammer zijn als het uiteindelijk allemaal mislukt en het geld zeg maar verdampt is. Dat hoop ik echt niet voor de ts.

Heel veel sterkte met je pony ts, ik hoop echt dat het allemaal goed gaat en niet te veel pijn heeft.

In goede gemoede hoop ik dat TS, die 16 jaar oud is, jouw reacties niet te serieus neemt en er niet teveel van aantrekt.
Woorden van eenzelfde strekking gebruik je ook in het topic van Olivia / Renske_W.
Wellicht is het handig indien je zelf een topic opent om je mening te ventileren...

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 20:16

Een dier leeft in het hier en nu en kan niet denken over hoe het straks zal zijn. Maar wij kunnen dat wel. Als het herstel een aantal maanden gaat duren is dat op een heel paardenleven niet zo veel. Het gaat om de winst die er te halen valt. Als ze nog 10 jaar een paardwaardig leven kan hebben weegt dat wel op tegen die paar maanden. En tuurlijk heeft zo'n dier pijn kort na een ingreep. Maar diezelfde pijn duurt geen maanden. Als het goed is gaat het steeds beter. En als dat al teveel is, dan kun je wel niks doen qua ingrepen. Heel veel zaken doen pijn of geven ongemak. Maar dat hoort ook bij herstel. En dat kun je inderdaad niet uitleggen aan een dier. Maar als dat dier later hersteld is leeft hij ook weer in het hier en nu en dat is dan als het goed is pijnvrij.

Veel sterkte voor je paardje TS!

aishasamoura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 20:56

germie schreef:
Maar als je nu ziet dat ze pijn heeft, dat is dus wat ik bedoel met is het wel eerlijk naar het dier toe. Want die begrijpt het niet. Je brengt ze weg met minimaal pijn, en ze worden dan uiteindelijk wakker en lopen veel meer kreupel dan eerst. Geven ze nu zo veel pijnstilling dat de pijn geheel weg gaat of doen ze dat niet?

Je neemt je paard nu mee naar huis? Of durf je thuis de verzorging nog niet aan? Want een verband wisselen, eventueel antibiotica spuiten e.d. is prima zelf te doen en als ik lees dat het tegenwoordig 42,50 per nacht kost op een kliniek, dan is daar snel een paar 100 euro winst te behalen door het zelf te doen. Is in mijn ogen ook fijner voor het paard, gewoon in de eigen stal. (en wat bij mij meespeelt is dat ik dus een slechte ervaring heb met die ene nacht dat ik een paard in Emmeloord op de kliniek achter gelaten heb, gelukkig nooit vaker mee hoeven maken).

Hi! Nee we nemen haar niet mee, het lijkt me nu niet handig om haar op de trailer te zetten en de zorg die wij thuis kunnen geven is niet even goed als dat het op de kliniek gedaan word, ze komt over twee weken gelukkkig wel terug en tot die tijd zoeken we haar gewoon heel veel op, ze geven idd wel pijn stilling . Ik vind het zelf ook heel erg naar maar als ze niet geopereerd zou worden zou ze ook geen blij weidemaatje zijn en ik wou haar echt niet laten inslapen dus ookal is het nu wel heel erg zielig en voel ik me daar natuurlijk ook wel schuldig over (hoop ik) dat het nu steeds minder word en ze uiteindelijk gewoon pijn vrij en blij is :o

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 21:48

germie schreef:

Alsjeblieft zeg, een paard die net geopereerd is aan een gewricht neem je niet snel weer even mee naar huis. Zelf antibiotica spuiten mag zelfs niet, en een verband wisselen van zoiets ziet er echt makkelijker uit dan het is. Laat het maar over aan de professionals.

TS: ik volg je topic al eventjes, alvast heel veel succes met de revalidatie! Hopelijk zonder complicaties een pijnvrij leven tegemoet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 21:50

aishasamoura schreef:
Hi! Nee we nemen haar niet mee, het lijkt me nu niet handig om haar op de trailer te zetten en de zorg die wij thuis kunnen geven is niet even goed als dat het op de kliniek gedaan word, ze komt over twee weken gelukkkig wel terug en tot die tijd zoeken we haar gewoon heel veel op, ze geven idd wel pijn stilling . Ik vind het zelf ook heel erg naar maar als ze niet geopereerd zou worden zou ze ook geen blij weidemaatje zijn en ik wou haar echt niet laten inslapen dus ookal is het nu wel heel erg zielig en voel ik me daar natuurlijk ook wel schuldig over (hoop ik) dat het nu steeds minder word en ze uiteindelijk gewoon pijn vrij en blij is :o

Dat hoop ik ook voor je hoor. En dat ze al snel weer pijnvrij is. Staat ze ver weg? of valt dat mee?

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 23:08

Ts wat fijn dat de operatie goed is gegaan. Paarden zijn altijd na een operatie aangeslagen. Waarschijnlijk staat ze er na dit weekend al heel anders bij.

Germie: een paard met een dergelijk gips hoor je helemaal niet te verplaatsen. Wat denk je van eventuele drukplekken die kunnen ontstaan die een eigenaar niet door heeft?

Even doorbijten en dan is ze hopelijk weer snel thuis. Veel succes met de revalidatie!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 11:59

Gelukkig heeft ze de operatie goed door staan en nu volgt de lange weg naar herstel!

Snap wel dat jullie voor opereren gekozen hebben met de goede prognose van de dierenartsen.

aishasamoura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 14:15

Wij zijn vandaag weer geweest en ze was best wel vrolijk en leek eigenlijk helemaal geen last te hebben en ze kan er gelukkig ook helemaal goed op staan *\%/* Afbeelding
Afbeelding

aishasamoura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 14:21

germie schreef:
aishasamoura schreef:

Dat hoop ik ook voor je hoor. En dat ze al snel weer pijnvrij is. Staat ze ver weg? of valt dat mee?

Anderhalf uur rijden dus het valt opzich best wel mee

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 13:45

Hoe gaat het met je paard TS?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 16:38

MissyNr1 schreef:
Een dier leeft in het hier en nu en kan niet denken over hoe het straks zal zijn. Maar wij kunnen dat wel. Als het herstel een aantal maanden gaat duren is dat op een heel paardenleven niet zo veel. Het gaat om de winst die er te halen valt. Als ze nog 10 jaar een paardwaardig leven kan hebben weegt dat wel op tegen die paar maanden. En tuurlijk heeft zo'n dier pijn kort na een ingreep. Maar diezelfde pijn duurt geen maanden. Als het goed is gaat het steeds beter. En als dat al teveel is, dan kun je wel niks doen qua ingrepen. Heel veel zaken doen pijn of geven ongemak. Maar dat hoort ook bij herstel. En dat kun je inderdaad niet uitleggen aan een dier. Maar als dat dier later hersteld is leeft hij ook weer in het hier en nu en dat is dan als het goed is pijnvrij.

Veel sterkte voor je paardje TS!

Dat dus! Mijn 2 jarige hond die spontaan mank liep bleek elleboog dysplasie te hebben. De volgende dag laten opereren aan 2 zijdige LPC in de ellebogen. De eerste weken waren verschrikkelijk qua pijn. De eerste maanden na de operatie waren heftig. Sterke pijnstilling en vooral tranquil waren absoluut nodig. Echter 6 maanden na de operatie begon de zon weer te schijnen zeg maar en hij is fluitend 10 jaar geworden. In tussenliggende jaren ook erg veel gesport. Toen kwam er een andere ziekte die niet overwonnen werd.
Soms kun je iets niet uitleggen maar ze wel laten ondergaan omdat er 95% zeker nog een jarenlange toekomst gaat zijn!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 17:45

Wat fijn dat het goed gaat TS! Wat heeft ze een geluk met zo'n lief baasje, met lieve ouders <3

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 20:29

Renske_W schreef:
Bij die van mij kwamen de operatie kosten op 4000/5000 euro.
Echter door de pech met de ontsteking is alles veel duurder uitgevallen bij ons.
Dat is ook de reden waarom ik zo'n traject nooit meer in zou gaan en het ook niet aan zou raden.
Als ik dit van te voren had geweten was ik er niet aan begonnen. Maarja dat is achteraf. :=

Ik hoop van harte dat het proces voor het paard van TS wel gewoon voorspoedig verloopt.

Dit is nog niet eens de helft van wat ik betaald heb alleen de operatie zonder revalidatie was al 8k bij Equitom en inmiddels bijna 6 jaar geleden. Prognose was wel echt 95% op 100% herstel. Zelf bewust gekozen om nooit meer de springsport in te gaan met hem, maar hij loopt goed is heel blij en we genieten nog volop meer recreatief van hem. Geen dag spijt van gehad als ik hem zo blij zie.