Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wintu schreef:Het enige wat ik je kan aanraden, is te doen wat voor jou goed voelt. Jij kent het paard, jij praat met de veeartsen. Jij moet met de beslissing die je gaat nemen verder, welke dat ook gaat zijn.
Darley schreef:Lieve bokkers,
Graag ontvang ik nog eenmaal advies van jullie. Nadat mijn besluit om in te slapen eigenlijk vast stond heb ik nog ter bevestiging contact gezocht met de kliniek. Zij vonden inslapen eigenlijk vorbarig: we konden beter nog een ct-scan uit laten voeren om beter te zien hoe erg het ruggenmerg wordt afgeklemd.
Omdat zijn klinische beeld velen erger is dan de beelden laten zien (ze hadden vele 'ergere' paarden gezien met een beter klinisch beeld) denken ze namelijk dat dit probleem het topje van de ijsberg is. Ze gaf aan dat opereren dan misschien nog wel een optie was, maar met een hele lange revalidatie. Ik heb echter de afgelopen dagen veel gelezen en juist begrepen dat ze dat bij paarden van deze leeftijd niet meer doen / te risicovol vinden.
Daarnaast vond ze enkele keren inspuiten van de hals ook een goed idee. Toen ik aangaf dat ik dacht dat dat alleen symptoombestrijding was en zenuwpijn en de neurologische reacties blijven bestaan, gaf ze aan dat er paarden zijn die gewoon (op hoog niveau) gereden worden met deze aandoening en het geen pijn doet als de zenuw/ het ruggenmerg beklemd raakt.
Ik stond hier erg van te kijken en voel me nu verschrikkelijk omdat ik dacht de juiste keus te gaan maken, is inslapen dan echt vorbarig?? Het lijkt mij dat zenuwbeklemmingen toch echt pijn doen. Sinds het weekend leunt hij ook tegen de stalwanden aan om zijn balans te bewaren. Ik weet het nu allemaal niet meer