Wat is er met mijn paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WillemijnL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 00:24

Wat ellendig voor jullie, sterkte. Misschien kun je een second opinion aanvragen als je écht niet weet wat je moet doen qua ‘kop omhoog’. Maar het klinkt eigenlijk wel heel goed onderzocht en heel definitief. Arm beest. En wat heb je je best gedaan.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 00:48

Ik heb een paard gehad die na veel onderzoek dus iets in de hersenen had waardoor ze in eens kon flippen heel sneu dus.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 01:01

Wat een vreselijke diagnose. Ik snap dat je het even moet laten zinken zeg. Jeetje wat een rotnieuws.
Om eerlijk te zijn zou ik niet meer gaan sleutelen aan je paard, en ik weet dat het vreselijk is, want dan sta je voor die hele moeilijke andere keuze. Maar als ik lees hoe lief en goed hij was in het begin, dat jullie alles konden samen. En hoe hij nu is, dan is je paard nu gewoon echt niet gelukkig. Hij was al met pensioen begreep ik, dus qua rust weet je ook dat het niet gaat helpen. Als hij op de wei al niet kan staan zonder zulke frustraties, dan zegt dat heel veel als je het vergelijkt met hoe hij de 1e 2 jaar bij jullie was. En dat geeft helaas alleen maar aan hoe ontzettend pijnlijk dit moet zijn voor hem. Ik zou heel kritisch zijn hoe reëel het is dat je hem weer volledig pijnvrij kunt gaan krijgen. Zo door lijkt me in elk geval geen optie voor hem. Heel veel sterkte komende tijd!

Heesch is trouwens een uitstekende kliniek. Als zij geen behandelopties zien, dan kun je daar in mijn mening op vertrouwen.
Laatst bijgewerkt door Diddykong op 22-11-24 01:09, in het totaal 1 keer bewerkt

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 01:04

Ah ik lees nu de andere berichtjes. Wat een naar nieuws. Heel veel sterkte met de keuzes hoe of wat verder.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 11:13

Wat een verdrietige diagnose :(:)

Maar wel fijn dat je duidelijkheid hebt. Je paard valt niets te verwijten dat hij zich gedraagt zoals hij doet (waarmee ik niet wil suggereren dat ts dat doet).
De pijn moet zo nu en dan verschrikkelijk zijn.

Ik denk dat je wel weet wat je nog voor hem kunt doen, hoe moeilijk ook..

Nicky1963

Re: Wat is er met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:15

Wat erg wat erg, vreselijk nieuws om te horen.
Heel veel sterkte met het nemen van de zware beslissing. :knuffel:

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:18

Ach, wat een verdrietig rotnieuws, heel veel sterkte TS! :knuffel:

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 16:35

Dankjewel allemaal voor jullie lieve reacties! Het is nog heel onwerkelijk en eigenlijk wéét ik ook welke keuze het beste is voor hem; mijn hoofd en hart hebben ruzie. Het is zo moeilijk. We hadden gehoopt hem nog zeker tien jaar bij ons te kunnen houden :(

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 14:28

Lieve bokkers,
Graag ontvang ik nog eenmaal advies van jullie. Nadat mijn besluit om in te slapen eigenlijk vast stond heb ik nog ter bevestiging contact gezocht met de kliniek. Zij vonden inslapen eigenlijk vorbarig: we konden beter nog een ct-scan uit laten voeren om beter te zien hoe erg het ruggenmerg wordt afgeklemd.

Omdat zijn klinische beeld velen erger is dan de beelden laten zien (ze hadden vele 'ergere' paarden gezien met een beter klinisch beeld) denken ze namelijk dat dit probleem het topje van de ijsberg is. Ze gaf aan dat opereren dan misschien nog wel een optie was, maar met een hele lange revalidatie. Ik heb echter de afgelopen dagen veel gelezen en juist begrepen dat ze dat bij paarden van deze leeftijd niet meer doen / te risicovol vinden.

Daarnaast vond ze enkele keren inspuiten van de hals ook een goed idee. Toen ik aangaf dat ik dacht dat dat alleen symptoombestrijding was en zenuwpijn en de neurologische reacties blijven bestaan, gaf ze aan dat er paarden zijn die gewoon (op hoog niveau) gereden worden met deze aandoening en het geen pijn doet als de zenuw/ het ruggenmerg beklemd raakt.

Ik stond hier erg van te kijken en voel me nu verschrikkelijk omdat ik dacht de juiste keus te gaan maken, is inslapen dan echt vorbarig?? Het lijkt mij dat zenuwbeklemmingen toch echt pijn doen. Sinds het weekend leunt hij ook tegen de stalwanden aan om zijn balans te bewaren. Ik weet het nu allemaal niet meer :(

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:40

Ik denk eerlijk gezegd dat ik misschien het paard met die diagnose ter plekken al had laten inslapen of in ieder geval na rustig overdenken de afspraak had gemaakt. Vind het bij zulk heftig gedrag en zulke flinke pijn bij ook niks doen en grazen echt geen ondoordachte beslissing van je. En dat zeg ik als iemand die mijn 24 jarige nu al meerdere keren heb laten inspuiten dit jaar.

Uiteraard kun je overwegen wat de dierenarts aangeeft want misschien zijn er nog wel dingen die gaan helpen, maar volgens mij heeft het dier nu in ieder geval erg veel last en is inslapen niet een hele gekke gedachte hoor.

Heel veel sterkte. Y;(

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:41

Hi, wat een moeilijk besluit. Je kunt misschien dan beter het geld dat je voor het volgende onderzoek kwijt zou zijn bij deze kliniek, uitgeven aan een 2nd opinion bij een andere kliniek?

Ik ga ervanuit dat een dierenkliniek je paard niet gaat laten lijden (om geld aan je te verdienen).

In ieder geval moet je snel iets doen. Als hij nu lijdt en pijn heeft door tegen stalwanden te moeten leunen, moet je snel iets. Ik zou zelf die pijnstilling laten spuiten en tijdens deze periode bij andere klinieken te raden gaan. Anders is hem over de regenboog laten gaan het eerlijkst. Veel veel sterkte.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:47

Ik denk eerlijk gezegd dat je zelf een juiste keuze maakt. Een paard wat zoveel in de stress raakt en daarbij zichzelf verwond om bij de pijn weg te komen dat vind ik erg genoeg voor het dier. Dat je dan op zoek gaat naar een oorzaak dat begrijp ik en dat je die periode moet uitzingen.

Dan zou ik misschien idd eerder een second opinion aanvragen elders dan een ct scan. Mij lijkt het klinisch beeld toch belangrijker dan allerlei onderzoeken. Dat een ander dier waar meer aan de hand zou zijn meer laat zien wil toch niet zeggen dat ze daar minder last van hebben? Wellicht de uiting ervan anders is.

Als ze denken dat dit het topje van de ijsberg is wat komt er dan nog meer naar voren?? En dan ga je opereren waardoor het misschien? beter gaat worden, wat kost het? hoe lang is de revalidatie? hoe pijnlijk is de revalidatie en zit je dan misschien met hetzelfde probleem dat hij de stal uit wil vliegen? Wat mag hij tijdens de revalidatie?

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:53

Waarom zou je dan nog een ander onderzoek doen? Deze aandoening heeft hij zeker al. Als dit niet is waardoor hij zoveel pijn heeft dan is er dus nog een andere aandoening die nog meer klachten geeft.

Ik begrijp dat je graag wilt weten wat het precies is. Ik merk het tegenwoordig bij veel mensen en ook bij dierenartsen. Omdat alles mogelijk is, is het ook niet nodig om alles te doen. Je wilt graag 100 % zekerheid dat er niets meer aan te doen is. Maar is dat dan zoveel geld en moeite waard? Voor een CT scan moeten paarden volgens mij onder narcose, dit lijkt me voor jouw paard een hele belasting.

Misschien nog een andere dierenarts raadplegen? En dan niet zozeer voor een nieuwe diagnose, maar naar aanleiding van het klinische beeld. Vindt deze dierenarts het verantwoord om dit paard nog allerlei onderzoeken aan te doen en denkt hij dat er dan een kans is dat er iets gevonden wordt waardoor het paard nog pijnvrij door het leven kan gaan.

Want daar gaat het om, niet om wat het veroorzaakt maar of er een kans is dat hij weer pijnvrij wordt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:56

Het klinische beeld lijkt me altijd leidend. Wat voor de één een ongemak is, is voor de ander geen probleem en andersom. Juist daarom lijkt laten inslapen me heel reëel in deze situatie. Ik zou helemaal niet meer beginnen aan inspuiten of verder onderzoek. Juist dat 'topje van de ijsberg' zou een argument voor inslapen moeten zijn, niet waar?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:57

Het enige wat ik je kan aanraden, is te doen wat voor jou goed voelt. Jij kent het paard, jij praat met de veeartsen. Jij moet met de beslissing die je gaat nemen verder, welke dat ook gaat zijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:59

Ik heb tot nu toe altijd mijn oren naar de dierenarts laten hangen, bij iedere diersoort. Ik vraag altijd aan de d.a. wat zou jij doen als het jouw dier was. En bij dat antwoord leg ik me neer.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:01

Ik weet niet of je aan het verzoek van de kliniek moet voldoen. Het kan best zijn dat een ander paard nog van alles kan,met dezelfde problemen. Maar jouw paard kan dat duidelijk niet. Kan even niet snappen wat ze nu denken te vinden wat heel snel en gemakkelijk en simpel en afdoend te behandelen zou kunnen zijn. Ik snap dat zij graag willen onderzoeken waar dat dan precies door komt en ik snap dat jij jouw paard een paardwaardig leven gunt en dat gaat het naar mijn idee niet worden. Persoonlijk zou ik in laten slapen en jouw paard rust gunnen. Alle begrip dat als je dat niet wilt of kunt. Een beeld kan op de foto wel verenigbaar zijn met leven maar de praktijk wijst momenteel heel wat anders uit. Dan wordt het alsnog weer van alles uitproberen, soms is het ook gewoon klaar. Ik wens jou sterkte met jouw beslissing.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:14

Kijk goed naar je paard en je vind vanzelf je antwoord.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:33

De wereld is soms ook echt oneerlijk.. afgelopen maart stond ik met mijn 4 jarige bij de kliniek, even later reden we met een lege trailer naar huis.
Probeer echt te kijken en te luisteren naar je innerlijke stem, en gevoel.
Los van hoe ontzettend oneerlijk en verdrietig het is.
Ik wens je alle sterkte

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:40

Een paard van 15 jaar met dit soort problemen zou ik niet willen laten opereren. Het gaat je heel erg veel geld kosten en misschien heb je dan nog steeds een paard die niet happy is. En hij is al wat ouder, dan is het herstel sowieso al wat moeizamer dan wanneer het een 4-jarige is.
Ik zou als je geruststelling wilt het inderdaad nog eens met een andere dierenarts overleggen. Dat lijkt me prettig om het van meerdere kanten te bekijken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:41

Juist omdat het klinisch beeld erger is dan de foto's laten zien, is het aannemelijk dat op de CT scan een slechter beeld naar voren komt, met name aan de binnenkant van de halswervels waar de zenuwbanen lopen. Die zie je niet met gewone RX. Voor een CT ben je minimaal 1200 kwijt.
Ik snap dat de veearts het graag wil weten, voor zijn volledige beeld, maar de conclusie zal hoogstwaarschijnlijk dezelfde zijn.

Ik verbaas me echt over de uitspraak dat het geen pijn doet als de zenuw bekneld wordt. Dat is nu juist de oorzaak van de pijn. Samen met de ontstekingen in de hals. Weet je het zeker dat ze het zo hebben verteld?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:44

Wintu schreef:
Het enige wat ik je kan aanraden, is te doen wat voor jou goed voelt. Jij kent het paard, jij praat met de veeartsen. Jij moet met de beslissing die je gaat nemen verder, welke dat ook gaat zijn.

Dit inderdaad
En als ze vermoeden dat dit het topje van de ijsberg is.
Waarom dan percee verder zoeken?

Het is leuk en aardig dat ze vele ergere dingen hebben gezien.
Maar je paard laat klinisch zien, dat hij er goed last van heeft.
Elk dier, mens ervaart pijn anders

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:48

Darley schreef:
Lieve bokkers,
Graag ontvang ik nog eenmaal advies van jullie. Nadat mijn besluit om in te slapen eigenlijk vast stond heb ik nog ter bevestiging contact gezocht met de kliniek. Zij vonden inslapen eigenlijk vorbarig: we konden beter nog een ct-scan uit laten voeren om beter te zien hoe erg het ruggenmerg wordt afgeklemd.

Omdat zijn klinische beeld velen erger is dan de beelden laten zien (ze hadden vele 'ergere' paarden gezien met een beter klinisch beeld) denken ze namelijk dat dit probleem het topje van de ijsberg is. Ze gaf aan dat opereren dan misschien nog wel een optie was, maar met een hele lange revalidatie. Ik heb echter de afgelopen dagen veel gelezen en juist begrepen dat ze dat bij paarden van deze leeftijd niet meer doen / te risicovol vinden.

Daarnaast vond ze enkele keren inspuiten van de hals ook een goed idee. Toen ik aangaf dat ik dacht dat dat alleen symptoombestrijding was en zenuwpijn en de neurologische reacties blijven bestaan, gaf ze aan dat er paarden zijn die gewoon (op hoog niveau) gereden worden met deze aandoening en het geen pijn doet als de zenuw/ het ruggenmerg beklemd raakt.

Ik stond hier erg van te kijken en voel me nu verschrikkelijk omdat ik dacht de juiste keus te gaan maken, is inslapen dan echt vorbarig?? Het lijkt mij dat zenuwbeklemmingen toch echt pijn doen. Sinds het weekend leunt hij ook tegen de stalwanden aan om zijn balans te bewaren. Ik weet het nu allemaal niet meer :(

Klinkt voor mij buitengewoon pijnlijk, als er zenuwen afgeklemd worden, kan me alleen voorstellen dat een zenuwsnede dan verlichting zou kunnen brengen.

Misschien moet je om een second opinion vragen ergens anders.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:59

Hoi TS,

Spreken we hier van ECVM denk ik hè? Nu zijn daar heel veel verschillende mogelijke botstructuren mogelijk. Mijn paard had een lichte variant maar heb ik uiteindelijk op 9 jarige leeftijd ingeslapen.. ik heb hem in eerste instantie in laten spuiten, omdat hij een milde vorm zou hebben. Dit heeft tijdelijk geholpen, maar de hele revalidatie was ontzettend moeilijk. Vooral omdat hij zich bleef verwonden als hij weer zenuwpijn had. Uiteindelijk kon ik er ook niks meer mee, hij stond als weidepaard met allerlei allergie klachten. Trainen was niet meer haalbaar door het gedrag van de pijn en het steeds onregelmatig zijn. Uiteindelijk bevangen en wel afscheid genomen.. kliniek gaf hem ook steeds minder kans dat het nog goed zou komen bij controles. Moeilijke beslissing, blijf bij wat voor jou als eerlijkste voelt naar jouw dier toe. Zijn kwaliteit van leven is het enige dat telt. Sterkte en wijsheid toegewenst Y;(

Misschien kun je Zefanja Vermeulen nog benaderen? Die heeft geen baat bij het verder behandelen van een paard zoals een kliniek dat wel heeft, maar heeft wel heel veel kennis over hals problematiek.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 16:05

Wij hebben vorige week onze bijna 31-jarige pony laten inslapen. Het beeld wat jij schetst komt me bekend voor, zij het minder heftig en het kwam ook veel plotselinger opzetten.
Hij stond vanwege artrose in zijn voorbenen al permanent op pijnstilling en de dosering ophogen gaf geen resultaat.
Afgezien van het feit dat ik niet kon aanzien hoe naar hij zich voelde moest ik ook rekening houden met zijn eveneens bejaarde weidemaatje, die ook leed onder het gedrag. Ik kon ze ook niet apart zetten want daar werd zijn gedrag nóg erger van.

De dierenarts was duidelijk, uiteraard wilden ze hem best nog helemaal doorlichten maar met deze symptomen en zijn leeftijd achtte hij verbetering van kwaliteit van leven niet groot. En dat vond ik echt het belangrijkste, zijn kwaliteit van leven moest aanvaardbaar zijn én zijn maatje mocht er ook niet onder lijden, die had net zo goed recht op kwaliteit van leven.

Nu is 15 jaar en 30 jaar natuurlijk wel een groot verschil maar ik denk dat ik dezelfde keuze had gemaakt als hij de helft jonger was geweest.
Met zulke tegenstrijdige berichten vanuit de kliniek zou ik misschien nog een second opinion laten doen maar ik zou niet te lang willen aanklooien met deze mate van pijn.