Diarree paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 21:36

Pallatin schreef:
Ik weet niet hoeveel je paard weegt maar je moet minimaal een kilo van die slobber per dag geven. Weet je zeker dat je juist gedoseerd hebt?Wanneer was je paard nog ontwormd? Maagzweren uitgesloten? En je paard krijgt echt onverpakt hooi? Geen voordroog of iets uit een pak?

ik heb hem 175g per 100kg gegeven, weet zeker dat dit goed gedoseerd is. Ontwormd is ongeveer 3 maanden geleden en mestonderzoek 2. Maagzwere etc zijn niet uitgesloten, puur omdat we hier nog nooit onderzoek naar hebben gedaan omdat die nog nooit maagklachten of iets in die trant vertoond heeft. Paard krijgt hooi van eigen land van horsemaster gras

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 09:33

Babootje schreef:
floortjeRein schreef:
Hi Bokkers, ik heb hem 7 dagen een zandkur gegeven, tot en met afgelopen vrijdag. Zijn mest is afwisselend nogsteeds veelste nat. Er zitten wat drollen met vorm tussen, maar afwisselend ook nog diarree. Ook merk ik dat hij veel meer drinkt dan normaal, gelukkig ook maar want ik wil niet dat hij uitdroogt, maar het valt me wel op! Wat kan ik naast een zandkuur nog meer doen?

Je paard staat nu ongeveer een maand met mestklachten. Met de zandtest blijkt je paard zand in de darmen te hebben. En de zandkuur heeft niet afdoende geholpen.
Op de vraag het niet eens tijd wordt om naar de veearts reageer je niet en je blijft zoeken naar andere voeropties.
Maar dat is wel een vraag uit je OP. Waarom wil je niet naar de veearts?

floortjeRein schreef:
Snap ik! ik heb de DA wel gebeld, maar omdat zijn mest afwisselde diarree en dan weer redelijk goed is en hij verder fit is, vond de medewerkster aan de telefoon het prima om het even aan te kijken. Maar ik wil hem graag wel helpen in de tussentijd, want ondanks dat hij niet mega diarree heeft, vind ik zijn mest wel te nat en moet dat toch ergens vandaan komen

Maar nu is hij al bijna een maand niet goed. Dat is heel lang om even aan te kijken. En de medewerkster aan de telefoon is natuurlijk niet de veearts.
Zand en wormen zijn nog steeds heel goede verdachten en dat wil je niet te lang laten duren.

Pallatin

Re: Diarree paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 16:20

Zo te lezen heb je de zandkuur goed gedoseerd en krijgt hij onverpakt hooi, dat is mooi maar je paard heeft nog steeds klachten dus ik zou nu toch echt doorpakken en de vee arts laten komen. In je OP schrijf je ook andere dingen die niet bij een fit en gezond paard horen. Eens met het bovenstaande; je hebt t lang genoeg aangekeken. Maagklachten zijn imo ook nog steeds een mogelijkheid

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 16:40

Even mijn verhaal in het kort.

Vorig jaar paard gekocht met dunne mest.
Voerwissels hielpen niet. Had een schoon mestonderzoek en bij zandonderzoek geen zand te vinden in de mest.
Toch 2x een normale zandkuur gegeven, maar de dunne mest bleef.

Darmen op de foto laten zetten. Tjokvol met zand dus.
8x gesondeerd en een maand lang 1 kilo vlozaad per dag.

Uiteindelijk zand eruit. Nog steeds dunne mest.
Bloedonderzoek laten doen en darmbiopt.
Uitslag: darmontsteking, te hoge leverwaardes, vermoedelijke oorzaak ingekapselde parasieten.

Ze is hier maandenlang voor behandeld.
Mest is nú vrijwel goed.

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 00:20

kleine update, Paardje is weer helemaal goed! Na ongeveer 3 dagen van het geven van Vitastyle darm balans werd zijn mest al beter, en nu is zijn mest al 5/6 dagen helemaal goed

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 00:43

Ik weet even niet in hoeverre de bacteriën die gras afbreken verschillen met die die hooi afbreken in de darm. Maar een aanpassing van het microbioom (bij wisseling van voeding) kan tot 10 dagen duren. In die tijd kan diarree een gevolg zijn. Zolang paard goed blijft drinken en niet uitdroogt (kun je testen door en huidplooi te pakken) lijkt het niet veel kwaad te kunnen. Misschien gewoon echt even bijtrekken aan de wijziging. Je kunt voor de zekerheid even antizandkuurtje doen en als je idee hebt dat ie wellicht wat last heeft van de darm even colossan erin? En even voelen of zijn onderrug hard aanvoelt?